Geld & Recht alle pijlers

hoeveel fooi kapper

12-10-2012 06:50 167 berichten
Ben hier benieuwd naar, hoeveel fooi geven jullie aan de kapper bij het afrekenen.

En geven jullie ook fooi als je door de eigenaar word geholpen. Of aan de kapper die bij je thuis komt.

Zelf geef ik 5 euro extra, maar hoor van vrienden dat ze meestal het bedrag afronden.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef geen fooi aan de kapper. Voor wat plukjes eraf en een paar highlights betaal ik meer dan 100 euro, dan ga ik echt niet ook nog eens fooi geven.
Ik geef vaak 1 of 2 euro. Ik wist niet dat er mensen waren die dat nooit deden... Bij de taxi deed ik het ook altijd. Ben zo opgevoed en heb er nooit bij stil gestaan dat het niet 'hoeft/hoort'.
Ik heb hier nog niet zolang geleden een topic over geopend.
Fooi geef je aan dit soort beroepen kapper, taxi en serveersters omdat zij op dat moment voor jou bezig zijn, dus persoonlijk.

Een groenteman bv ook wel maar die pleurt de waren in een zak en je vertrekt weer.
Nou euh... ik rekende gisteren 106 euro af en vond het een belachelijk hoog bedrag. Niks fooi, lijkt me prima betaald voor die 2 uurtjes werk eerlijk gezegd.
Kappers en winkeliers krijgen geen fooi van me. Als ik in de horeca alleen een kopje koffie bestel, geef ik ook geen fooi. Wel als ik er langer verblijf. In een land met minimumlonen vind ik fooi geven niet noodzakelijk. Een kapper verdient niet veel, maar dat doet een kassière bij de blokker toch ook niet, of een schoonmaakster en die geef je toch ook geen fooi?
Familie van me woont in de regio Amsterdam. Als we daar een terrasje gingen pakken dan was het een verplichting om fooi te geven. Maakte niet uit hoe belabbert de bediening was, hoe lang je moest wachten voordat je je drankje had, maar er moest fooi gegeven worden, want dat was gebruikelijk...

Pardon????

Ik zal wel van een andere planeet komen, maar als bediening absoluut te wensen over laat dan geef ik echt geen fooi hoor. Kan me niet schelen of het hoort of niet.

Ik heb zelf jarenlang in de horeca gewerkt. In de horeca is het basissalaris vaak erg laag en moest je het juist van de fooien hebben.

Een kapper krijgt gewoon een vast salaris, net zoals een groenteboer, een kantoormedewerker, enz. Dus mijn inziens geen fooi.
TO, jij bent zelf kapster en probeert dit te stimuleren ?
Ik geef een kapper geen fooi.

Niet omdat ik het overdreven duur vind, zo'n kapperbezoek - al vind ik dat wel- maar omdat ik het als een dienst zie zoals vele andere, een soort winkel. Ik geef niet overal een fooi, alleen in horeca en dan níet als het niet beviel.
Fooi bij de kapper..... Jaja.... Daar doe ik echt niet aan mee.
Ik geef ook meestal 5 euro fooi.
Ik geef wek fooi aan mijn thuiskapster omdat ze altijd gratis de oudste knipt en gewoon e rg goed is...
Wat no-nick zegt is wel grappig, want in dat geval zou je ook aan je huisarts, tandart etc een fooi moeten geven.

Ik denk trouwens dat die hele fooien-cultuur veel verwachtingen, teleurstwllingen, angst en spanning in de relatie tussen klant-bediening brengt.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Ik gaf vroeger altijd fooi aan de kapper, maar ben daar mee gestopt. Ook in de horeca doe ik het niet altijd meer. Vind t zo al duur zat..
quote:Smurfje75 schreef op 12 oktober 2012 @ 08:03:

Familie van me woont in de regio Amsterdam. Als we daar een terrasje gingen pakken dan was het een verplichting om fooi te geven. Maakte niet uit hoe belabbert de bediening was, hoe lang je moest wachten voordat je je drankje had, maar er moest fooi gegeven worden, want dat was gebruikelijk...

Pardon????Ik woon dus in Amsterdam en schrijf net hierboven dat ik dus echt geen fooi geef als ik alleen even een kopje koffie kom drinken. En als de service slecht is, zeker niet. Misschien lag het meer aan jouw gezelschap dan aan de regio .
Dirdirdi een arts en tandarts verdienen al geld nog voor jij je mond open hebt gedaan, dus bij het binnenkomen is het al kassa

Das geen vergelijking
Tuurlijk fooi geven aan de kapper.. Het is al duur zat zo, beetje bijknippen kost al 60euro.

Zelf werk ik in de zorg, daar krijg ik ook geen fooi omdat ik vaders of moeders zo leuk heb aangekleed of de nagels gelakt.

Wij verdienen ook niet zo veel hoor. Wie nog wel eigenlijk?!
Ik geef echt geen fooi hoor. Ik krijg zelf ook geen fooi (werk in de zorg).
quote:hedda2hedda schreef op 12 oktober 2012 @ 08:19:

[...]

Ik woon dus in Amsterdam en schrijf net hierboven dat ik dus echt geen fooi geef als ik alleen even een kopje koffie kom drinken. En als de service slecht is, zeker niet. Misschien lag het meer aan jouw gezelschap dan aan de regio .Kun je weleens gelijk in hebben haha. Als ik geen fooi gaf, dan waren ze echt beledigt, want dat hoorde toch.... Bizar...
quote:cookie28 schreef op 12 oktober 2012 @ 08:22:

Tuurlijk fooi geven aan de kapper.. Het is al duur zat zo, beetje bijknippen kost al 60euro.

Ik weet niet bij wat voor soort kappers jullie gaan, maar ik betaal 26.25 voor een compleet nieuw kapsel, incl wassen en drogen...

Overigens geen fooi.. Enkel in een restaurant als de bediening echt goed is.. Maar alleen als ik betaal, man is al helemaal niet van de fooien..
Niet
-no-nick-, 16 minuten geleden

Dirdirdi een arts en tandarts verdienen al geld nog voor jij je mond open hebt gedaan, dus bij het binnenkomen is het al kassa

Das geen vergelijking

Je zei toch dat het je om die persoonlijke aandacht ging, dat was wat ik doortrok. Maar je bedoelt de extra persoonlijke aandacht bij slechter betaalde beroepen.... Toch ben ik het wel met je eens hoor, maar anderzijds ben ik ook huiverig met welk trend er gezet gaat worden ( en dan denk ik aan de toestanden zoals in de VS)
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Fooi aan de kapper geven? Nooit van gehoord.

Maar ik moet dus al tegen de 120 euro aftikken voor 2 uurtjes werk, dus ik vind het wel goed. Dat verdien ik ook niet per uur.
Stressed is just desserts spelled backwards
Waar ik fooi geef is: in een hotelkamer of bungelowhuisje voor de schoonmaker, op de markt, in de horeca als ik tevreden ben, bij de kapper rond ik af, de taxichauffeur en dat was het wel eigenlijk.
Ik geef nergens fooi.. het gebeurd weleens ooit -heel zelden- dat ik zeg laat de rest maar zitten,en dat is dan nooit meer dan 1 euro.

Alles is al duur genoeg en ik moet ook elk dubbeltje omdraaien. als ik overal waar ik kom nog fooi moet gaan geven..

Laatst vroeg iemand hier op het forum of je werklui die in je huis bezig zijn geweest ook fooi moet geven.. het wordt steeds gekker!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven