echt zuinig stoken, hoe doe je dat?

16-10-2012 10:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe stook je nou zuinig? Ik bedoel de verwarming, wel te verstaan.

Een uur eerder uitzetten, 's avonds, voordat je op bed gaat, dat doen we al. 's Ochtends een beetje later aanzetten lukt ook nog wel.

Maar wat doe je als je een uurtje de deur uit gaat? Laat je 'm aanstaan omdat het op peil houden van de temperatuur minder energie kost, of doe je 'm uit zodat ie dat uurtje niet hoeft te stoken.

En 's nachts : zet je de verwarming dan bv op 16 graden en laat je 'm overdag weer opstoken tot 20 graden? Of is het beter om de verwarming op 18 graden te laten staan zodat ie overdag niet zo bij hoeft te trekken om weer tot 20 graden te komen?

Kortom: hoe stoken jullie zuinig? Tips gevraagd!!
HR ketel, en toch snachts de verwarming 3 graden lager zetten!!
Ik stook sowieso maar tot 18 of 18,5 als vriend en ik thuis zijn. 's Nachts staat de thermostaat op 15,5 of 16, zodat we niet heel hard hoeven bijstoken om het weer normaal te krijgen.

De 18 graden lijkt waarschijnlijk fris voor sommigen, maar ik ben er aan gewend om een vest te dragen als ik thuis ben en vind 20 graden tegenwoordig heel warm. Gewenning . Daarnaast: deuren dichtdoen, en niet het hele huis warm stoken. Onze slaapkamer hoeft echt geen 18 graden te zijn als ik naar bed ga, ik kruip toch onder een dekbed.
Precies het is net wat je je zelf aanwend,en zo hoog stoken is echt niet goed voor je gezondheid,zeker niet met het grote temperatuur verschil buiten.
Toevallig zelf gisteren een beetje zitten googlen.

En ik kwam op het volgende uit:

Voor een uurtje weg, de verwarming niet uit zetten, want dan kost het opstoken weer meer energie. Als je een uur of drie weggaat, dan wel de verwarming 'uit' (flink stuk lager). Dan heeft het wel zin.

's Nachts op een graad op 15/16 en dan 's ochtends weer gewoon de normale temperatuur.

Regelmatig luchten (dan wel de verwarming laag, zodat je niet gaat stoken tegen de tocht). Leek me zelf wel handig om in ieder geval 's ochtends even te luchten als ik toch aan het douchen ben etc.

Geen idee of dit het beste is, maar het klinkt wel aannemelijk:)
Dat hangt er helemaal van af hoe goed je huis geïsoleerd is.

Bij een slecht geïsoleerd huis heeft het geen zin om de temperatuur op peil te houden als je weg bent, want daarvoor moet de ketel de hele tijd blijven verwarmen.

Het klinkt heftig als ie even loeit bij het aanslaan , maar uren voor nop blijven stoken kost meer.
quote:ginevra schreef op 16 oktober 2012 @ 10:27:

Dat hangt er helemaal van af hoe goed je huis geïsoleerd is.

Bij een slecht geïsoleerd huis heeft het geen zin om de temperatuur op peil te houden als je weg bent, want daarvoor moet de ketel de hele tijd blijven verwarmen.

Het klinkt heftig als ie even loeit bij het aanslaan , maar uren voor nop blijven stoken kost meer.Dit, hangt helemaal af van je huis. Volgens mij is het nog steeds het beste om je huis goed te isoleren zodat je minder warmte verliest.
En verder: alleen stoken waar je bent, en ventileren zodat de ruimtes niet te vochtig zijn.
quote:tristan19 schreef op 16 oktober 2012 @ 10:30:

[...]

Dit, hangt helemaal af van je huis. Volgens mij is het nog steeds het beste om je huis goed te isoleren zodat je minder warmte verliest.Sure, maar ik woon in een huurhuis en de eigenaar is niet van plan anytime soon het enkelglas te vervangen. Dus tja, ik heb een slecht geisoleerd huis en zal er mee moeten leven.
Wij doen 's ochtends de thermostaat op 20 graden (tenzij we beide werken) en als we naar bed gaan gaat hij op 15 graden. Als ik 's middags weg ga, doe ik de verwarming niet naar beneden. Hij blijft dan gewoon op 20 graden staan.
quote:pampas schreef op 16 oktober 2012 @ 10:24:

Ik stook sowieso maar tot 18 of 18,5 als vriend en ik thuis zijn. 's Nachts staat de thermostaat op 15,5 of 16, zodat we niet heel hard hoeven bijstoken om het weer normaal te krijgen.

De 18 graden lijkt waarschijnlijk fris voor sommigen, maar ik ben er aan gewend om een vest te dragen als ik thuis ben en vind 20 graden tegenwoordig heel warm. Gewenning . Daarnaast: deuren dichtdoen, en niet het hele huis warm stoken. Onze slaapkamer hoeft echt geen 18 graden te zijn als ik naar bed ga, ik kruip toch onder een dekbed.Jee, dat is wel afzien voor mij hoor, 18 graden!! Maar als je de hele dag in beweging bent dan zal het vast wel gaan, maar als je dan 's avonds op de bank ploft lijkt het me toch wel koud!
quote:deurkrukje schreef op 16 oktober 2012 @ 10:26:

Precies het is net wat je je zelf aanwend,en zo hoog stoken is echt niet goed voor je gezondheid,zeker niet met het grote temperatuur verschil buiten.Klopt wel, ik was thuis vroeger ook kouder gewend, maar heb mezelf warmer aangeleerd. Met als gevolg dat ik het altijd koud heb bij een ander. ( ik moet zeggen dat we 'm overdag op 20 hebben en 's avonds wat hoger zetten ( 21)
quote:gelukkigleven schreef op 16 oktober 2012 @ 10:27:

Toevallig zelf gisteren een beetje zitten googlen.

En ik kwam op het volgende uit:

Voor een uurtje weg, de verwarming niet uit zetten, want dan kost het opstoken weer meer energie. Als je een uur of drie weggaat, dan wel de verwarming 'uit' (flink stuk lager). Dan heeft het wel zin.

's Nachts op een graad op 15/16 en dan 's ochtends weer gewoon de normale temperatuur.

Regelmatig luchten (dan wel de verwarming laag, zodat je niet gaat stoken tegen de tocht). Leek me zelf wel handig om in ieder geval 's ochtends even te luchten als ik toch aan het douchen ben etc.

Geen idee of dit het beste is, maar het klinkt wel aannemelijk:)Klinkt inderdaad wel aannemelijk! Wij luchten 's avonds ook altijd even.
Ben even weg trouwens, lees later evt reacties nog.
24 uur p/dag ventileren (dmv roosters of raam op een kier). Verse lucht verwarmt namelijk makkelijker dan oude lucht. Daarnaast is 24 uur p/dag ventileren ook gewoon gezond.

Mij is door zowel de Nuon als twee loodgieters verteld dat 18 graden voor 's nachts zuiniger is dan 15-16.
Vrienden van mij hebben een timer geinstalleerd, 's morgens gaat hij dus aan (half uur voor opstaan), zodat het aangenaam is. In de winter dan. Dan gaat hij uit 15 min. voor ik de deur uitga. En gaat weer aan half uur voor ik thuiskom. Heerlijk thuiskomen 's winters! 's Avonds gaat hij half uur eerder uit dan ik naar bed ga. 's Nachts op 18 graden, dat is beter zoals iemand zei, dan hoeft de ketel niet zo te loeien om op temperatuur te komen.

Nu heb ik een weekje vrij en ik heb hem nu nog niet aan. Ik ben steeds bezig en dan heb je het al gauw warm. Pas als ik dan echt ga zitten, zet ik hem aan.
En hoe hoog je je thermostaat zet is niet alleen een kwestie van gewenning, helaas. Als je een slechte doorbloeding hebt heb je het gewoon veel sneller koud. Ik kan het uren koud hebben met de thermostaat op 21.5, veel kleding aan, dikke sloffen en onder een dekbed. En soms heb ik het aangenaam met 20 graden en een shirt aan.
Wij hebben ook een timer. 's Nachts staat hij op 17graden, 's ochtends tijdens ons opstaan warmt hij op tot 19gr. Dan overdag staat hij op 17graden en tegen thuiskomtijd gaat hij richting de 20graden.

Wij verwarmen wel alleen de woonkamer, keuken en badkamer. Op de overige vertrekken staat de verwarming uit.
Zorgen dat je overdag weg bent, dat scheelt een hoop 's Ochtends half uur voor ik opsta zet ik hem op 19 of 20 graden, afhankelijk van hoe koud het 's nachts is geworden. Als het kouder is in de kamer vind ik naar 19 opstoken namelijk genoeg, dat voelt dan even warm als naar 20. Ongeveer 20 min voor ik weg ga zet ik hem naar 16. Bij thuiskomen houd ik hem nog een tijd uit als het kan, dan ben ik toch bezig. Pas als ik het koud krijg gaat hij naar 19 of 20. Half uur voor naar bed gaan naar 16. 's Nachts staat het raam open voor de ventilatie, en 's middags vaak ook nog even. Is goed om veel te ventileren. Als ik een uurtje weg ben gaat 'ie naar 18, als ik langer weg ben naar 16. Ik vind het zonde als hij aanslaat terwijl ik er niet ben.
Ventileren - stoken -gezondheid
bij ons komt de verwarming niet hoger dan 19. en dan moet het echt koud zijn buiten. hebben hier een klok thermostaat. snachts staat ie op 12, overdag als ik alleen thuis ben op 15, want dan ben ik toch bezig en als mijn dochter smiddags thuiskomt gaat ie naar 18. zo blijft ie staan tot een half uur voor wij naar bed gaan en dus alleen bij extreme kou even naar 19 om het op te warmen
Als je enkel glas hebt neem dan dikke gordijnen.
Ik heb er echt een hekel aan om bij mensen op bezoek te zijn die de thermostaat laag laten staan. Dan zit ik gewoon met ijsklompjes en blauwe lippen.
ECHT zuinig stoken doe je door met zoveel mogelijk mensen samen onder één dak te leven. Onze individualistische levensstijl heeft z'n langste tijd gehad en hoewel natuurlijk niemand graag inbindt op het gebied van comfort en vrijheid zal de prijsevolutie van allerlei voorzieningen, waaronder ook verwarming, ons wel verplichten om concessies te doen, de arme eerst, de welstellende laatst maar ik vermoed dat niemand ontsnapt.
quote:geve schreef op 16 oktober 2012 @ 11:13:

ECHT zuinig stoken doe je door met zoveel mogelijk mensen samen onder één dak te leven. Onze individualistische levensstijl heeft z'n langste tijd gehad en hoewel natuurlijk niemand graag inbindt op het gebied van comfort en vrijheid zal de prijsevolutie van allerlei voorzieningen, waaronder ook verwarming, ons wel verplichten om concessies te doen, de arme eerst, de welstellende laatst maar ik vermoed dat niemand ontsnapt.Of je woont gewoon in een flat waardoor je amper hoeft te stoken door alle mensen om je heen Wat nou individualisme! Lekker met zijn allen opgehokt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven