echt zuinig stoken, hoe doe je dat?

16-10-2012 10:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe stook je nou zuinig? Ik bedoel de verwarming, wel te verstaan.

Een uur eerder uitzetten, 's avonds, voordat je op bed gaat, dat doen we al. 's Ochtends een beetje later aanzetten lukt ook nog wel.

Maar wat doe je als je een uurtje de deur uit gaat? Laat je 'm aanstaan omdat het op peil houden van de temperatuur minder energie kost, of doe je 'm uit zodat ie dat uurtje niet hoeft te stoken.

En 's nachts : zet je de verwarming dan bv op 16 graden en laat je 'm overdag weer opstoken tot 20 graden? Of is het beter om de verwarming op 18 graden te laten staan zodat ie overdag niet zo bij hoeft te trekken om weer tot 20 graden te komen?

Kortom: hoe stoken jullie zuinig? Tips gevraagd!!
Het schijnt een wijdverbreid misverstand te zijn dat het beter is de cv niet te laag te draaien als je weg gaat. Vooral (klussende) mannen houden van die theorie. Maar volgens milieumensen is het onzin. Dus gewoon kachel uit als je weg gaat.
quote:frizzy schreef op 16 oktober 2012 @ 11:05:

Ik heb er echt een hekel aan om bij mensen op bezoek te zijn die de thermostaat laag laten staan. Dan zit ik gewoon met ijsklompjes en blauwe lippen.Klopt, ik ook. Als ik naar vriendin H toega, dan moet ik mijn kleding daarop aanpassen, omdat zij het met 19graden 'best lekker' vindt.
Met een klok-thermostaat. Als je een geregeld leven hebt kan je die prima instellen op je eigen ritme. Bij ons gaat de CV aan naar gelang we dat ongeveer nodig hebben, zo hebben we dat geprogrammeerd.

Door de week:

Opstaan 18,5 graden

Als iedereen weg gaat naar 16 graden

Als ik thuis blijf, blijft het 18,5 graden

's Middags na 15.00 uur wordt het beneden 19,5 graden en op de kinderen hun kamers kunnen ze dan naar behoefte de knop helemaal of half open zetten.

's Avonds na het eten gaat de temperatuur naar 20 graden.

En voor het slapen weer naar 16 graden.

In het weekend hebben we weer hele andere instellingen.

Als je een goede klok-thermostaat koopt kun je echt zeven dagen apart instellen, en kun je altijd naar behoefte nog even een paar halve graden op de ingestelde temperatuur omhoog, Waarna de temperatuur weer terug gaat als de volgende tijdzone ingaat.
Ik woon in een flat. Hebben geen thermostaat, maar moeten gewoon steeds aan de verwarmingsknoppen draaien. Eigenlijk staat alleen de verwarming in de woonkamer aan, in de winter constant nu 's nachts uit. (Bij ons is 1 van ons tweeën altijd wel thuis ivm onregelmatige diensten). Verwarming in de kinderkamer staat ook wel aan, maar alleen wanneer ze er zijn en dat is 1 x in de twee weken.

Vind het wel jammer dat we geen thermostaat hebben of het automatisch kunnen regelen, zou denk ik zuiniger zijn.
quote:tristan19 schreef op 16 oktober 2012 @ 11:19:Of je woont gewoon in een flat waardoor je amper hoeft te stoken door alle mensen om je heen Wat nou individualisme! Lekker met zijn allen opgehokt Klopt hoor: dat is het toekomstbeeld dat we voor ogen moeten houden!

Typisch Nederlands gedachtegoed he: alleen de onderste stookt zich rot en iedereen daarboven geniet gratis mee van die warmte...
quote:frizzy schreef op 16 oktober 2012 @ 11:05:

Ik heb er echt een hekel aan om bij mensen op bezoek te zijn die de thermostaat laag laten staan. Dan zit ik gewoon met ijsklompjes en blauwe lippen.Heb ik ook als we op bezoek gaan bij mijn zus. Meestal zijn we daar wel een hele dag. Ik hou al rekening met de kleding die ik aan doe, maar desondanks heb ik het steenkoud. Al meerder keren er wat van gezegd maar helaas gaat de verwarming daar voor mij niet omhoog! Gevolg is dat ik helemaal doodmoe en verkleumd thuis kom. ( want je warmte bewaren, dat kost je toch een energie). Zus zei al een keer: waarom ben je altijd zo moe als je bij mij komt? Nou omdat ik doodop wordt van dat kleumen!
quote:marlous1981 schreef op 16 oktober 2012 @ 10:57:

bij ons komt de verwarming niet hoger dan 19. en dan moet het echt koud zijn buiten. hebben hier een klok thermostaat. snachts staat ie op 12, overdag als ik alleen thuis ben op 15, want dan ben ik toch bezig en als mijn dochter smiddags thuiskomt gaat ie naar 18. zo blijft ie staan tot een half uur voor wij naar bed gaan en dus alleen bij extreme kou even naar 19 om het op te warmen

Bij ons idem als bij Marlous.

Rijtjeshuis uit de jaren '80, 2 schuifpuien van dubbel glas zonder gordijnen, rolgordijntje voor het raam dat op de straat uitkijkt, 2 personen die full-time werken: 600 kuub gas per jaar (voor HR-ketel (verwarming, douche en bad) en gasfornuis samen).
Vreemd hoe dat kan verschillen. Ik loop tot in de winter in shirtjes op mn werk want ik heb het zó snel warm. Ze 's avonds de thermostaat hooguit naar 18, soms vergeet ik het omdat ik bezig ben en is het hier 16 en dat vind ik ook prima. Altijd de roostertjes open en boven altijd een raam.

Mn moeder is net zo en het was vroeger een eeuwige discussie thuis want mn pa heeft het liever 20/21 graden. Ik heb een man aan de haak geslagen die het ook niet snel koud heeft, ik denk dat ik er maar mee moet trouwen want het schijnt nogal een zeldzaamheid te zijn

Ik hou mn gasverbruik bij en heb dus gewoon getest wat voor mijn huis het voordeligste is. Ik draai de verwarming alleen aan als ik thuis ben en het koud vind. Voor de rest staat hij dus gewoon helemaal laag. Ben weinig thuis en wil het niet heel warm hebben, dus ik ga echt niet de hele dag en nacht mn hele huis stoken.

Het schijnt afhankelijk te zijn van je soort huis en je soort verwarming wat voordeliger is. Heb je bijvoorbeeld een nieuwbouwhuis dat goed geisoleerd is en vloerverwarming heeft, dan schijn je beter constanter te kunnen verwarmen.

Maar hoe moeilijk is het om het uit te testen? Kijk op de meter en doe het twee weken de ene manier, en twee weken de andere manier.

Boven stook ik nog helemaal niet, als het echt gaat vriezen zet ik daar de radiatoren wel een beetje open om bevriezing te voorkomen.
Zeg maar Spijker.
Wij hebben een timer. 's Nachts staat ie op 17 en een half uurtje voor het opstaan gaat ie 20 graden. Als we weggaan weer naar 17 en rond 4 uur naar 20. 's Avonds om 10 uur gaat ie weer naar 17, maar soms zet ik tussendoor nog even de verwarming aan, alleen om het iets warmer te krijgen.

Verwarming staat ook in de slaapkamer aan, aangezien daar onze wastafel is. Ga niet in de kou mijn make-up eraf halen en mijn tanden poetsen. Daarbij heb ik het snel erg warm, maar ook snel erg koud.

Bijna 2 jaar geleden een nieuwe ketel laten plaatsen, eerste jaar 350 teruggekregen. Wij betalen veel per maand, maar heb dat toen zo laten staan. En dit jaar krijg ik 550 euro terug, ondanks dat de verwarming vrij veel aanstaat bij ons, ook omdat mijn vriend regelmatig thuiswerkt. En dan heb ik ook nog 10 maanden een gedeelte in de ziektewet gezeten, anders had ik misschien nog meer teruggekregen.

Ik heb altijd gehoord niet te laag, dus gewoon rond 17 graden, anders moet de ketel te hard werken om de boel (soms voor even) warm te krijgen. Op temperatuur houden kost minder energie, dus minder geld.
Ik heb het nu nog niet eens koud, terwijl het hier 18 graden in huis is. De kachel heb ik dan ook nog steeds niet aan gehad. Als ik het later vandaag wel koud krijg doe ik wel n bodywarmer aan.

Dat is pas zuinig stoken.
Ik woon in een jaren 30 huis, dat niet echt goed geisoleerd is.

Afgelopen jaar de ketel vervangen voor een HR ketel, en begin van de zomer is er dubbel glas in de woonkamer en keuken gezet. Onze stookkosten zijn met de nieuwe ketel enorm omlaag gegaan, we krijgen geld terug van de energiemaatschappij terwijl we meer thuis geweest zijn dan ooit.

Wij stoken alleen in de woonkamer. Slaapkamer een beetje koel vinden we lekker en de temperatuur van de woonkamer stijgt toch wel een beetje zodat het in de slaapkamers boven niet koud is.

Wij zetten de temperatuur nu 's nachts terug naar 17 graden. Overdag op 19 graden en omdat we nogal op de zon zitten is het meestal 20 graden binnen.

Maar die HR ketel is echt het investeren waard geweest!
Echt zuinig stoken doe je dmv juiste woning liefst zo recent mogelijk en bij voorkeur een A++ woning.

Heb je dat niet maar wel een oudere woning kijk eerst waar je wat verbeteringen kunt aan brengen en dan kan echt echte zuinig stoken beginnen.

Woon zelf in in A woning en verbruik 580 M3 gas verwarming/koken douche/bad met 6 personen

Verwarming staat nu uiteraard niet aan met 19 graden is het goed vertoeven hier in de woonkamer.
Het hangt denk ik van het huis af. Wij wonen in een oud huis wat ook nog is ongunstig ligt (op een hoek waar veel wind staat). Ik heb wel eens gehoord dat het beter (zuiniger) is om een vaste temperatuur in te stellen (bijv. 19 graden) i.p.v. 's nachts afkoelen en overdag weer warm stoken.

Hij staat hier nu op 17 graden. Ik heb een t-shirtje aan met daarover een vest. Heb het niet koud. Als ik nu zou stoken tot 21 graden zweet ik hier de tent uit. In mijn woning vind ik dat erg warm. Zeker als het veroorzaakt wordt door de CV, warmte van de houtkachel vind ik veel prettiger. Met 21 graden vind ik het verschil met buiten ook wel erg groot. Bovendien ga ik over een uurtje weg en is er tot een uur of zeven vanavond niemand thuis.

Het is inderdaad maar net wat je gewend bent. Vriend en ik hebben hier nogal eens discussie over. Gisteren had hij bijvoorbeeld alleen een t-shirt (korte mouwen) aan en zegt dan "het is hier wel frisjes". Ja trek eens wat meer aan dan.... bij mij thuis werd dat vroeger ook gezegd, niet gaan zeuren dat het koud is als je in een t-shirtje rondloopt.

Vinden jullie het niet zonde om 's ochtends te stoken terwijl je vaak binnen een half uurtje toch al de deur uit bent? Ik doe dat zeker nu nog niet. Voordat de boel warm gestookt is zijn we allebei alweer de deur uit. Dan trek ik voor dat half uurtje wel gewoon een warm vest aan.
quote:marlous1981 schreef op 16 oktober 2012 @ 10:57:

bij ons komt de verwarming niet hoger dan 19. en dan moet het echt koud zijn buiten. hebben hier een klok thermostaat. snachts staat ie op 12, overdag als ik alleen thuis ben op 15, want dan ben ik toch bezig en als mijn dochter smiddags thuiskomt gaat ie naar 18. zo blijft ie staan tot een half uur voor wij naar bed gaan en dus alleen bij extreme kou even naar 19 om het op te warmenBrrr..
quote:isa33 schreef op 16 oktober 2012 @ 11:23:

[...]

Klopt, ik ook. Als ik naar vriendin H toega, dan moet ik mijn kleding daarop aanpassen, omdat zij het met 19graden 'best lekker' vindt.

Herkenbaar, dan is voor mij de gezelligheid al snel over..

Ik betaal graag wat extra's voor een lekker warm huis, als ik er ben! Draagt voor mij toch echt bij aan kwaliteit van leven.
Hier overdag, als ik thuis ben, 20,5 graden.

's Avonds 21 (of 21,5) graden.

's Nachts 18 graden en als ik niet thuis ben ook.
quote:traldiedal schreef op 16 oktober 2012 @ 14:45:

Hier overdag, als ik thuis ben, 20,5 graden.

's Avonds 21 (of 21,5) graden.

's Nachts 18 graden en als ik niet thuis ben ook.Hier ook. En blijf ik het erg koud hebben mag is ook op 22.
Wij stoken alleen de houtkachel in de woonkamer. Keuken wordt daardoor automatisch meeverwarmd. Wij gebruiken onze cv niet, alleen om bij te verwarmen tot 16 graden als we weg zijn. De slaapkamers zijn daardoor fris. In de winter wanneer het vriest, gaat de electrische deken een half uurtje van te voren aan en gaat de stekker eruit, wanneer we gaan slapen.

Ik heb er de balen van. Douchen in 16 graden vind ik veel te koud.

We hebben nu de ultieme oplossing gevonden. We kopen deze week een nieuwe houtkachel die je kan aansluiten op de cv. De houtkachel verwarmt dus het water in de radiatoren, zowel boven als beneden. Kan ik over een week of twee douchen in de warmte. Heerlijk!
Wat iedereen doet, moet ie zelf weten, maar ik geloof echt niet het verhaal dat het beter is om dag en nacht de temperatuur constant te houden of om 's nachts de cv op 19C te houden. En als iemand van de energieleverancier dit vertelt, moet ik helemaal lachen, want die hebben er natuurlijk baat bij. Als 's morgens de cv dan even wat werk heeft, nou en, daar is ie voor gemaakt.

Je verbruik kan je heel makkelijk meten door 2 dagen te nemen met hetzelfde weer en dezelfde buitentemperatuur.

Noteer beide dagen de beginstand om dezelfde tijd en de ene nacht zet je bijv. de cv 's nachts op 19C, en de andere nacht zet je hem op 15C.
Nu op 22 als ik thuis ben, en als ik naar bed ga op 20

Dan maar iets meer betalen, vind het armoedig en ongezellig in een koud huis zitten

Een vriendin van mij heeft alleen een houtkachel

Nou dikke trui aan werkt niet tegen een koude neus, benen en voeten

Ik kom er dus ook niet vaak
Hier een thermostaat die snachts en overdag op 16 staat en van 17.00 tot 22.00 uur op 20. En in het weekend van 9.00 tot 22.00 op 20. Als we dan niet thuis zijn in het weekend zet ik hem op temperatuur continue van 16.

Wat grappig dat veel mensen hem smorgens voor ze het huis uit gaan ook nog effe aanzetten. Dat komt niet eens in me op. Maar mijn lijf is sowieso een kacheltje als ik net ben opgestaan, ik krijg het pas koud na het ontbijt en dan ga ik toch de deur uit.
quote:broodjekaas schreef op 16 oktober 2012 @ 20:22:

Wat grappig dat veel mensen hem smorgens voor ze het huis uit gaan ook nog effe aanzetten. Dat komt niet eens in me op. Maar mijn lijf is sowieso een kacheltje als ik net ben opgestaan, ik krijg het pas koud na het ontbijt en dan ga ik toch de deur uit.Ik werd vanmorgen wakker van de kou.
quote:shoppen schreef op 16 oktober 2012 @ 19:56:

Nu op 22 als ik thuis ben, en als ik naar bed ga op 20

Dan maar iets meer betalen, vind het armoedig en ongezellig in een koud huis zitten

Een vriendin van mij heeft alleen een houtkachel

Nou dikke trui aan werkt niet tegen een koude neus, benen en voeten

Ik kom er dus ook niet vaakDan ben ik wel heel nieuwsgierig hoe hoog je gasrekening is...
Hoog! Nuon krijgt iedere maand 335,00

We hebben wel een oude ketel, dat dan weer wel

Verleden jaar bij moeten betalen

Ik ben zelf wel kouwelijk aangelegd dat scheelt ook
quote:shoppen schreef op 16 oktober 2012 @ 21:13:

Hoog! Nuon krijgt iedere maand 335,00

We hebben wel een oude ketel, dat dan weer wel

Verleden jaar bij moeten betalen

Ik ben zelf wel kouwelijk aangelegd dat scheelt ookOMG wat een bedrag! Ik zou als de sodemieter een nieuwe ketel gaan aanschaffen. Dat kun je heel, heel, heel veel gaan besparen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven