Werk & Studie alle pijlers

Kunstacademie

14-11-2009 13:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 30 jaar en nog beginnen aan een HBO studie en dan specifiek de Kunstacademie..

Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt zo oud om daar nog mee te beginnen en ik vroeg me af of iemand er op deze leeftijd nog mee gestart is.

En is het uberhaupt mogelijk dan nog te beginnen? (geen idee of er een max.leeftijd is )

Iemand hier die er op deze leeftijd mee gestart is of mensen in hun klas hadden van die leeftijd?

~ het zal me niet tegenhouden mits het mogelijk is, maar ik vroeg het me gewoon af, altijd fijn om ervaringen te horen
Oh, lief!! Dank je wel! Op zich beviel de Marga-sfeer me wel, maar ik zal in een van die topics nog even inspiratie opdoen!
quote:hanneke000 schreef op 16 november 2009 @ 16:57:

[...]

(Ter vergelijking, na deze beslissing ben ik cum-laude afgestudeerd, won een bekende wedstrijd en ook studiebeurs voor een verdiepende opleiding. Dus dat 'kwalitatief niet het juiste niveau' is i.m.o. niet helemaal juist)

Zo dan, goed gedaan!

Mag ik vragen waarom de sfeer niet bij je paste in Arnhem, kun je dat omschrijven? (ben ik even benieuwd naar omdat ik ook op die site heb zitten kijken)
quote:hanneke000 schreef op 16 november 2009 @ 17:34:

Oh, lief!! Dank je wel! Op zich beviel de Marga-sfeer me wel, maar ik zal in een van die topics nog even inspiratie opdoen!Laatste topicvervuiling: het topic staat op de entertainment-pijler en ik heb er al wat plaatjes voor je geplakt. Maar Marga-stijl? Poeh, dat is echt een uitdaging!
quote:Schravelvot schreef op 16 november 2009 @ 17:41:

[...]

Zo dan, goed gedaan!

Mag ik vragen waarom de sfeer niet bij je paste in Arnhem, kun je dat omschrijven? (ben ik even benieuwd naar omdat ik ook op die site heb zitten kijken)Pfoe.. dat is moeilijk te omschrijven omdat het echt over een onderbuik gevoel gaat. Ik denk dat het er voor mij in zat dat Arnhem een van de betere academies is, maar dat ook wil zijn. Een soort 'streberig' sfeertje. Althans, zo ervaarde ik het. Alsof je heel erg bewust moest zijn van je talent ofzo. Ik weet het niet. Misschien is het gewoon dat er al vanaf het begin een soort proffesionaliteit hangt. Ik ken ook mensen die mijn academie niks vonden en Arnhem een verademing. Het is echt maar waar jij je prettig bij voelt!! Bij de HKU was ik ook aangenomen en (sorry Kunstomized) daar voelde ik me een nummer. Ik kwam binnen voor toelating, stelde me voor, er werden een stapel A4tje doorgebladerd, een nummer doorgestreept, en dat was het 'welkom'. Uiteindelijk heb ik voor 'mijn' academie gekozen voor de meer ongedwongen sfeer. Heel huiselijk. Tijdens mijn toelating hielp de directeur mijn tekeningen-map(pen) de trap opdragen, dat idee.
Bedankt voor je omschrijving Hanneke! Daar kan ik wel wat mee, denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt (het is natuurlijk ook lastig om te omschrijven

Wat is uiteindelijk 'jouw' academie geworden? (excuses voor de vele vragen )
quote:De geniepigheid zit 'm denk ik een beetje in het 'we doen alsof alles mag'. In de prakijk werkt het alleen niet zo.

Helemaal eens!

Een verder geen excuus hoor . De hku staat vaker in een slecht daglicht en is het voor mij ook niet helemaal. Voel me er niet op mn plek vooral omdat ik die bemoeienis al zeer aanwezig ervaar. Daarnaast heerst er ook een bepaalde vriendjespolitiek en tegenstrijdige docenten. Ooit begon ik bij spatial design, waar ze me te vrij vonden. Advies, andere richting. Vervolgens fine art gaan doen, waar ik te toegepast gevonden word. Dit samen werd mij even te veel en ik ben nu, in mijn afstudeerjaar, even gestopt.

Excuus voor de topicvervuiling
quote:Kunstomized schreef op 16 november 2009 @ 19:04:

[...]

Helemaal eens!

Een verder geen excuus hoor . De hku staat vaker in een slecht daglicht en is het voor mij ook niet helemaal. Voel me er niet op mn plek vooral omdat ik die bemoeienis al zeer aanwezig ervaar. Daarnaast heerst er ook een bepaalde vriendjespolitiek en tegenstrijdige docenten. Ooit begon ik bij spatial design, waar ze me te vrij vonden. Advies, andere richting. Vervolgens fine art gaan doen, waar ik te toegepast gevonden word. Dit samen werd mij even te veel en ik ben nu, in mijn afstudeerjaar, even gestopt.

Excuus voor de topicvervuiling

Lijkt op mijn verhaal Doe lekker wat je wil doen en voor je het weet blijk je opeens beter te zijn dan je altijd is voorgehouden

@ Schravelvot, i.v.m. herkenning zeg ik dat liever niet hier. Zou ik je kunnen mailen?
Ook ik heb kort aan de HKU gestudeerd, de docentenopleiding beeldend. Tja wat zal ik er van zeggen... Op zich een leuke opleiding, maar je zou verwachten in eerste instantie tot een goed docent te worden opgeleid, maar het kunstenaarsschap staat centraal en docentschap lijkt een bijzaak. Op zich niet erg, maar je belandt uiteindelijk wel in een school met stuiterende pubers en daar ben je dan niet op voorbereid. Dus dat gedeelte miste ik wel aan de opleiding.

Daarnaast zaten de docenten ook met hun hoofd in de wolken, totaal in een eigen wereldje. Een docent omschreef letterlijk de 'normale' wereld ook als een onstuimig moeras waarvan ik me uit los moest zien te maken. Ik dacht ja hoor, maar na de opleiding moet je wel in dat moeras zien te werken en te leven.. Ook spreken ze elkaar tegen. De een vind je werk prachtig, de ander ziet er totaal niets in. Je moet een dosis zelfvertrouwen in je hebben om hier mee om te kunnen gaan en overtuigd zijn van je eigen talent. Ik had dat niet genoeg.

Ook deden ze erg chagerijnig als je om een gegronde reden (operatie bijvoorbeeld) een les niet kon bijwonen. Dan werd dat zwaar aangemerkt bij de beoordeling of in de volgende les.

Als de beoordelingstijd weer aangebroken was zag ik soms huilende studenten op de gang staan en ook medestudenten moesten het wel eens ontgelden waardoor er wel eens wat traantjes vloeiden. Toen had ik het wel weer gezien. Ik dacht opeens bij mezelf 'waar slaat dit op?? Zo belangrijk is kunst niet.' Ja ik weet het, erg he dat ik dat dacht. Maar toch ging ik zo wel denken.

Ontopic; De oudste van mijn klas was 27 en de jongste 17, voor de rest ook veel mensen van begin twintig die net van t MBO afkwamen en een aantal mensen die net van de HAVO af kwamen. En erg leuke medestudenten. Geinteresseerd in elkaar, dezelfde ideeen, open, heerlijk vond ik het, echt mijn type mensen (op een paar na die arrogant werden.) Er vielen er maar een paar af het eerste jaar. Ook leuk is dat je een uitwisselingsproject moet doen met studenten van theater en muziek, dat vond k erg leuk en gezellig.

Ik denk dat je er prima tussen past als 30 jarige, maar ik kan me voorstellen dat deeltijd een veiligere optie is wat betreft leeftijdsgenoten.
@ Hanneke je mag me mailen hoor (adres staat in mijn profiel)

Verder zijn alle ervaringen zijn welkom hoor, is alleen maar goed voor de beeldvorming van de verschillende academies
Wat gaaf Watervrouw, dat je moeder van 60+ nog naar de kunstacademie is gegaan. Ik zou daar wel meer over willen weten. Ik ben 59, en zat te googlen op 60+ en kunstacademie, lijkt me gaaf!! Zou het ook wel willen doen, maar wil weten wat het kost, of het op te brengen is.

Ik schilder veel, figuratief en naturalistisch, en intuitief, naast nog andere passies zoals fotograferen en boetseren. Voel me tussen kunstenaars altijd op mijn best:)

Is het mogelijk dat wij daarover even mailen? mijn hotmailadres zal ik even vertellen: kristalmeester@hotmail.com. Alvast bedankt,

groetjes

vrijevlinder
Hoi allemaal,

Ik dacht: laat ik dit topic weer eens tot leven brengen

Ik ben 32 jaar en sindskort begonnen aan het oriëntatiejaar aan de Rietveld Academie. Helemaal leuk!

Zelf zit ik te denken om volgend jaar naar de kunstacademie te gaan om een part-time opleiding te volgen. Ben mij nu ook aan het oriënteren in België. Iemand ervaring met de Arba-Esa in Brussel? (Academie Royale des beaux-arts de bruxelles) Of andere academies in België?

Hoop dat iemand me wat info kan geven. Alvast bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven