Werk & Studie alle pijlers

Kunstacademie

14-11-2009 13:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 30 jaar en nog beginnen aan een HBO studie en dan specifiek de Kunstacademie..

Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt zo oud om daar nog mee te beginnen en ik vroeg me af of iemand er op deze leeftijd nog mee gestart is.

En is het uberhaupt mogelijk dan nog te beginnen? (geen idee of er een max.leeftijd is )

Iemand hier die er op deze leeftijd mee gestart is of mensen in hun klas hadden van die leeftijd?

~ het zal me niet tegenhouden mits het mogelijk is, maar ik vroeg het me gewoon af, altijd fijn om ervaringen te horen
Nee joh!!! Mijn tante begon met een studie Rechten toen ze al over de 50 was!

Leeftijd maakt niks uit. Talent daarentegen wel.
Geen ervaring met de kunstacademie, maar ik vind het helemaal niet raar om daar op je bijna 30e aan te beginnen (of 40e of 50e).
Cum non tum age
De avondopleiding van de Willem de Kooning academie in Rotterdam zit helemaal vol met mensen rond de 30. Ik denk dat je op je 30ste een stuk meer hebt aan een kunstacademie dan wanneer je op je 17e begint (zoals ik deed). In de klassen van de dagopleiding loopt de leeftijd heel erg uiteen. De gemiddelde leeftijd verschilt ook erg per opleidingsrichting. Heb je al een idee welke richting je wilt doen?
Is het mogelijk om de kunstacademie in deeltijd te doen? Dan is de kans groter dat je met leeftijdsgenoten les hebt.
Het lijkt me eigenlijk wel een studie om gewoon te proberen. Als je niet wordt toegelaten weet je genoeg, als je wel mag komen kun je er altijd nog voor kiezen om niet te gaan (al zou ik deze motivatie dan weer niet voorleggen aan de ballotage ). Succes!
@ Zamirah, ik vind een Rechtenstudie toch net even wat anders, maar ze zat toch niet gewoon in de collegebanken neem ik aan?

@ Uggla, de waarschijnlijk richting grafisch vormgeving..

Het lijkt me zo'n raar idee om rond je 30e daar nog rond te lopen. Maar ik kan me ook weer goed voorstellen dat je er op deze leeftijd wel meer mee kunt..

Misschien is een deeltijdopleiding ook een idee inderdaad.
quote:Schravelvot schreef op 14 november 2009 @ 14:19:

@ Zamirah, ik vind een Rechtenstudie toch net even wat anders, maar ze zat toch niet gewoon in de collegebanken neem ik aan?

Hoezo niet? Studeren is ook gewoon in de collegebanken zitten hoor. Als je op latere leeftijd begint zul je toch gewoon dezelfde vakken moeten volgen?
Jawel dat zeker maar ik zie het gewoon niet voor me Dan zou ik eerder verwachten dat ze een thuisstudie HBO heeft gedaan snap je?
quote:Schravelvot schreef op 14 november 2009 @ 14:25:

Jawel dat zeker maar ik zie het gewoon niet voor me Dan zou ik eerder verwachten dat ze een thuisstudie HBO heeft gedaan snap je?Ik snap je zeker wel hoor. Maar het is minder vreemd dan je zou denken. Ik heb cultuurwetenschappen gestudeerd en ik was verreweg de jongste tijdens mijn studie. De meesten waren maar een paar jaar ouder dan ik (ik was 18 toen ik begon) maar rond de 30 was echt geen uitzondering. Hoe het met de populatie op de kunstacademie zit weet ik niet.
quote:Ann Liv schreef op 14 november 2009 @ 14:29:

[...]

Ik snap je zeker wel hoor.

Hoe het met de populatie op de kunstacademie zit weet ik niet.En dat is wat ik mij dus afvraag..
Volgens mij hebben de meeste kunstacademies liever geen heel jonge studenten Vot. Ik weet dat iig zeker van de Rietveld.
ik was erbij toen mijn broer afstudeerde aan de kunstacademie.

daar waren toen ook zo'n vijftien 30-plussers bij (van 30 tot 60 jaar) die afstudeerden.

meestal zetten ze die ook wel bij mekaar "in een klas".
Hmm dat wist ik dus niet.. bied weer perspectieven natuurlijk
quote:Schravelvot schreef op 14 november 2009 @ 14:25:

Jawel dat zeker maar ik zie het gewoon niet voor me Dan zou ik eerder verwachten dat ze een thuisstudie HBO heeft gedaan snap je?Nee, hoor, ze studeerde aan de VU.
quote:GeorgieBrown schreef op 14 november 2009 @ 14:37:

Volgens mij hebben de meeste kunstacademies liever geen heel jonge studenten Vot. Ik weet dat iig zeker van de Rietveld.Dit geldt voor verreweg de meeste kunstopleidingen. Toen ik aan het conservatorium studeerde was ik ook allang geen 18 meer en de oudste zangstudent was destijds 43 jaar.
De oudsten uit mijn klas zijn in de 50. Zoals al eerder gezegd denk ik dat je leeftijd alleen maar in je voordeel werkt. Ik ben zelf fine-art student met pauze

Naar welke academie wil je?
Maastricht of Arnhem.. denk ik.
Spannend! Ben je al wezen kijken? En ga je ook voor atonoom/fine-art?
Nog niet wezen kijken, ben net begonnen met orienteren

Meer ervaringen?
oh leuk... na de havo durfde ik geen toelatingsexamen te doen, maar had wel heel graag naar de kunstacademie gewild...

ik zou het nu ook nog wel willen... maar het is wel een hele stap! ga je weer fulltime studeren? hoe doe je dat dan qua inkomen enzo?
Zijn er eigenlijk thuisstudies mbt kunstopleidingen/creatieve opleidingen? Ben ik wel benieuwd naar weet iemand dat?

En dan bedoel ik niet een of andere lullige LOIcursus.

Want hoe combineer je het anders met een fulltime baan?
Volgens mij niet. Het zijn namelijk niet alleen theoretische studies ( integendeel) , die kun je vaak thuis doen.
Hoe wordt je eigenlijk toegelaten tot de kunstacademie. Moet je werk laten zien, zodat ze kunnen beoordelen of je talent hebt.
Thuis kan (en moet) je toch ook opdrachten maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven