Werk & Studie alle pijlers

MBA

18-10-2012 12:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in een opleiding MBA.

Ik heb er altijd interesse voor gehad, heb voor mijn mbo opleiding een ondernemingsplan moeten maken, en het "financiële gedeelte" lag me het meest, ook vond ik de bedrijfs administratie het boeiendst in mijn opleiding (hotelschool)

Nu werk ik vanaf mijn 12e in de horeca en heb een horeca ondernemer management diploma.

Mijn vriend is kok, en wil graag ooit zijn eigen restaurantje.

Behalve dat ik hem in de praktijk kan helpen, zou ik dan graag de boekhouding op me nemen.

Een andere reden is dat ik mijn huidige baan nu wel gezien heb, en natuurlijk is mijn salaris niet om over naar huis te schrijven.

Nu vraag ik me af of het na een MBA opleiding echt mogelijk is om de volledige boekhouding van een klein restaurant op me te kunnen nemen, mocht hij ooit echt een restaurant beginnen.

En de tweede vraag is; hoe zit het met het banen perspectief? Ik zit natuurlijk helemaal niet in dat wereltje.

En dan zeker omdat het er toch naar uit ziet dat ik voor een LOI studie zal gaan. Het is niet mijn voorkeur maar, het is goedkooper en ik kan het van uit huis doen (heb een kindje).

Heb wel gezocht naar iets geschikt in de buurt, maar niet kunnen vinden. (Zeeland)

Alvast bedankt!
Als het gaat om administratie/boekhoudkundige vaardigheden, dan kun je beter een gerichte LOI cursus volgen.

Je weet dat MBA een Masters of business administration is? Oftewel een academische opleiding. Ik weet niet of je een diploma hebt, die daar toegang voor geeft? (HBO plus verkorte bachelor in finance op de universiteit).
Via de open universiteit is misschien ook een mogelijkheid... Kan je vanuit huis doen...
quote:clarins schreef op 18 oktober 2012 @ 12:34:

Als het gaat om administratie/boekhoudkundige vaardigheden, dan kun je beter een gerichte LOI cursus volgen.

Je weet dat MBA een Masters of business administration is? Oftewel een academische opleiding. Ik weet niet of je een diploma hebt, die daar toegang voor geeft? (HBO plus verkorte bachelor in finance op de universiteit).Ik heb alleen vmbo en mbo (horeca ondernemer manager).... dat is dus niet voldoende?
@clarins, dat kan, maar ze bedoelt waarschijnlijk de opleiding moderne bedrijfsadministratie, die eveneens afgekort wordt tot MBA. Ik zou denken de LOI? Maar ik weet niet wat je zou kunnen met een dergelijk diploma. Ik zou contact opnemen met je oude school om te informeren wat de mogelijkheden zijn, wellicht kunnen ze je daar verder helpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Klopt belle, ik bedoel Moderne Bedrijfs Administratie.
MBA heeft twee betekenissen. Ik ga er vanuit dat hier het praktijkdiploma Moderne BedrijfsAdministratie bedoeld wordt.

Voor mij was MBA prima te doen via een schriftelijke cursus (vooropleiding HBO-Bèta). Zeker omdat ik op mijn werk ook er mee te maken had.

Banenperspectief: mwoh. De meeste administratie is tegenwoordig zodanig geautomatiseerd, dat of PDB al meer dan genoeg is (invoeren), of dat SPD+ nodig is (opzetten administratie).

Als je een eigen bedrijf wilt, dan vind ik persoonlijk MBA wél een must. Je snapt dan tenminste wat je boekhouder doet, weet hoe een kostprijs berekend moet worden, hebt gehoord van het verschil tussen kosten/uitgaven, weet wat afschrijven is en hebt een intro gehad in de wondere wereld van de BTW-aangifte.
...
quote:ankalida schreef op 18 oktober 2012 @ 12:58:

Als je een eigen bedrijf wilt, dan vind ik persoonlijk MBA wél een must. Je snapt dan tenminste wat je boekhouder doet, weet hoe een kostprijs berekend moet worden, hebt gehoord van het verschil tussen kosten/uitgaven, weet wat afschrijven is en hebt een intro gehad in de wondere wereld van de BTW-aangifte.

Dit ken ik allemaal uit mijn vorige opleiding!

Bedankt voor het antwoorden op mijn vraag.

Ik hoop wel ook iets in het bedrijfsleven te kunnen met dit diploma want, ik weet niet of/wanneer dit eigen bedrijf er gaat komen. Volgens jou valt dit dus erg tegen concludeer ik.
quote:Belle73 schreef op 18 oktober 2012 @ 12:53:

@clarins, dat kan, maar ze bedoelt waarschijnlijk de opleiding moderne bedrijfsadministratie, die eveneens afgekort wordt tot MBA. Ik zou denken de LOI? Maar ik weet niet wat je zou kunnen met een dergelijk diploma. Ik zou contact opnemen met je oude school om te informeren wat de mogelijkheden zijn, wellicht kunnen ze je daar verder helpen.Oh, excuus ik was niet bekend met deze opleiding en dat deze ook wordt afgekort tot het internationaal bekende 'MBA'.
Belangrijker dan de MBA is WELKE MBA je doet. Veel grote consultancy-kantoren eisen dat je een MBA hebt gedaan bij de zogenaamde top-30, en bij voorkeur in de UK of VS.

Als je het niet vanuit je werk doet, kan het wel gaan om tienduizenden euro's. Maar het kan de investering zeker waard zijn.
quote:stefanbikkel schreef op 18 oktober 2012 @ 15:06:

Belangrijker dan de MBA is WELKE MBA je doet. Veel grote consultancy-kantoren eisen dat je een MBA hebt gedaan bij de zogenaamde top-30, en bij voorkeur in de UK of VS.

Als je het niet vanuit je werk doet, kan het wel gaan om tienduizenden euro's. Maar het kan de investering zeker waard zijn.

LEES eens het topic door voordat je reageert. Ik dacht ook per abuis dat het om een MBA ging, maar meerdere forummers hebben al aangegeven dat het om moderne bedrijfsadministratie gaat. Een hele andere opleiding/cursus dus, die mensen doorgaans via een LOI-achtige instelling volgen.

LEZEN voordat je zulke irrelevante opmerkingen een topic inslingert.
misschien had ik ook duidelijk moeten zijn in mijn topic omschrijving....

maar goed, klopt idd. Ben in deze fase van m'n leven ook niet van plan naar het buitenland te gaan of 1000de euro's uit te geven.
quote:clarins schreef op 18 oktober 2012 @ 15:19:

[...]

LEES eens het topic door voordat je reageert. Ik dacht ook per abuis dat het om een MBA ging, maar meerdere forummers hebben al aangegeven dat het om moderne bedrijfsadministratie gaat. Een hele andere opleiding/cursus dus, die mensen doorgaans via een LOI-achtige instelling volgen.

LEZEN voordat je zulke irrelevante opmerkingen een topic inslingert.Nou nou katje...
quote:stefanbikkel schreef op 18 oktober 2012 @ 20:16:

[...]

Nou nou katje...Oei, wat val jij door de mand zeg! Nog geen dag op het forum, en martin81 laat zich wel weer kennen. Jammer.
Ik doe ook MBA via de LOI....vind het gewoon leuk om te doen, weet nog niet of ik ermee wil gaan werken. Als ik ermee wil gaan werken, dan kies ik ook voor een SPD opleiding erachteraan. In de praktijk echt niks van doen met boekhouden, dus voor mij is het allemaal erg abstract. Vind bedrijfseconomie leuk, met rekenen, hoewel daar nu ook allerlei theoriegereutel voorbij komt... ik kan goed leren (het gereutel onthouden) maar vind het zelf iets minder leuk....als ik ermee door zou willen gaan/ermee werken dan moet ik wel natuurlijk ;)
oh en ik hoor juist vaak dat dit een veelgevraagd diploma is, TO. De admin. van een klein restaurant moet je er zeker mee kunnen doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven