Gezond beleg voor broodliefhebber

16-04-2008 19:16 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal weg van mn boterhammetjes, eet er ongeveer 6 tot 8 per dag.

Over het algemeen doe ik 'r alleen kaas en pindakaas op. Maar dat is eigenlijk te vet.

Weten jullie lekker en low fat beleg?
eh... maar t ging over gezond hehe :P vandaar.. en brie en al die kaas is inderdaad heerlijk máár niet al te gezond
Dacht dat zuivel in de schijf van 5 zat .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Haha! Ik ben dus juist GEEN broodliefhebber maar ook ontzettend blij met deze geweldige tips! Dit maakt het eten van al die gezonde boterhammen iedere dag een stuk interessanter.

Ben zelf gek op kaas, in alle varianten, om het wat pittiger te maken doe ik er vaak bosuitjes of tuinkers bij en dan een beetje rucola sla. Ook erg lekker met zachte geitenkaas.
Rucola, rosbief, pijnboompitjes en mierikswortel uit een potje.

Rauwe ham met witte koolreepjes.

Filet americain met stukjes paprika.

Amandelpasta.

Humus met plakjes tomaat.

Zelfgemaakte aubergineprut met citroen, knoflook en olijfolie, ontdekt bij de griek als voorafje met stokbrood.
Beetje wat Perel al zei hoor;

Rosbief, rucola, smeerbare geitenkaas, tomaat.

Filet American met fijn gesnipperde sjalot, mini stukjes augurk en een gekookt eitje (als je niet aan de lijn hoeft te doen het stokbroodje met yogonaise besmeren.

Ja weet eigenlijk niet goed wat wel of niet gezond is, wel wat lekker is;

Stokbroodje in de oven met tomaat, mozzarella en italiaanse kruiden.

Magere kaas met sambal of magere kaas met stukjes banaan.
Even een vraagje: wat is Humus? Koop je dat in de supermarkt? (en waar vind ik het dan?)
quote:sisa schreef op 24 april 2008 @ 19:43:

Even een vraagje: wat is Humus? Koop je dat in de supermarkt? (en waar vind ik het dan?)

Humus is heerlijk!

Het is een smeersel op basis van kikkererwten. De Albert Heijn heeft het meestal bij de sellery salades e.d. staan.

Je kunt het ook heel makkelijk zelf maken:

- 1 blik kikkererwten (300 gr)

- citroensap

- knoflookteentje(s)

- gemalen komijn=djintan=ketoembar

- sesampasta

- olijfolie

- zout

Doe alle ingredienten in een flinke kom. Vooral nog niet teveel van het citroensap, knoflook enz. Pureer de boel. Proef dan eens hoe het smaakt. Beetje 'muf'? > meer citroensap. Zuur? > meer sesampasta/komijn. Maar het hangt natuurlijk ook van je eigen smaak af, wat je het lekkerst vindt. Voeg meer olie (maar water of yoghurt kan ook) als de pasta te dik is.

Maar gemak dient de mens en die van de Albert Heijn is erg lekker, dus ik maak het nog maar zelden zelf. (Die van de Super de Boer vind ik ronduit vies. Rare substantie ook.)

Naast de humus staat bij de Albert Heijn ook iets soortgelijks maar dan met aubergines gemaakt. (Kun je ook zelf maken, maar dat is niet net zo makkelijk als humus. Moet je eerst die aubergines in de oven zetten tot ze zacht zijn en dan nog ontvellen ook. Maar aangezien ik die van de Ap niet zo lekker vind - teveel knoflook - ga ik dat toch maar weer eens zelf doen, maar waar is ook al weer dat recept??)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Brrr... ik vind de humus van de Ap dus niet echt naar Humus smaken. Maar ja, heb vriend uit het midden-oosten die het zelf maakt en das gewoon veueuel lekkerder... Dus raad het aan om het zelf te maken. Zorg wel dat je een goede tahini hebt.

En een beetje in dezelfde sfeer: Tzaziki. Ook heerlijk op brood (en ook zelfgemaakt het lekkerst...)

Of gewoon dikke yoghurt (bijv. Deense of zelf gewone yoghurt laten uitlekken) met peper en zout, beetje olijfolie, komkommer en tomaat.

Ook allemaal heerlijk met gegrilde groenten (bijv plakjes aubergine).
quote:armonia schreef op 17 april 2008 @ 11:17:

[...]

Het is trouwens ook een groot misverstand dat alles met weinig vet of minder calorieën DUS gezond is... Naast vet is suiker absoluut een grote boosdoener, en suikervervangers zijn volgens mij nog slechter. Dus of kaas gezonder is dan jam, daar wil ik nog weleens een potje over discussiëren... En sandwichspread? Kom op zeg, dat staat bol van de toevoegingen! Om over de vruchtenhagel nog maar te zwijgen!

Gezond eten is echt meer dan alleen minder calorieën (hoewel dat er wel bij hoort). En een beetje vet en suiker kunnen best in een evenwichtige voeding.

Ik ben het helemaal met je eens! Ik koop niet eens sandwichspread vanwege al die toevoegingen! Zo geloof ik ook niet in alle lightvarianten, wel minder calorieen maar ohzo geraffineerd en dat is niet goed. Het zou mij niets verbazen als op de lange termijn blijkt dat het kankerverwekkend is ofzo. Laats las ik al op NU.NL dat light frisdranken juist veroorzaker zijn van het metaboolsyndroom (=Suikerziekte, overgewicht, hoog cholesterol etc)

En let eens op alle glucose fructosestroop dat in bijna alle procducten is toegevoegd. Dat is nog slechter dan suiker en uitermate geraffineerd. Het wordt steeds moeilijker gemaakt om gezond te eten.

Ik zou zeggen: Eeet eerlijke producten, gewoon die plak kaas nemen, en die boterham met pindakaas, want dat zijn eerlijke producten. Als je low-fat wilt, neem dan wat minder en beweeg.

Trouwens, niet meer dan 1 glas vruchtensap per dag. Vruchtensap zit bomvol met suiker!!

Terug on topic (sorry)

wat dacht je van een in olijfolie gebakken eitje op brood? En natuurlijk volkoren brood, je moet de zemelen zien zitten.
quote:TheEmpress schreef op 25 april 2008 @ 15:46:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens! Ik koop niet eens sandwichspread vanwege al die toevoegingen!

Nou heb ik even een potje uit mijn koelkast gepakt (tomaat lente-ui variant) en volgens mij valt het wel mee met die toevoegingen.

Er staan in ieder geval geen E-nummers op en daar denk ik toch als 1e aan bij het woord 'toevoegingen'.

Er zit wel gemodificeerd zetmeel in, en eigeel, aroma (bevat mosterd), voedingszuur (melkzuur) verdikkingmiddelen (guarpitmeel, xanthaangom), gistextract, glucosestroop, kruidenextract, specerijenextract en specerijen.

Dat zou je allemaal toevoegingen kunnen noemen, denk ik.

Wanneer is iets eigenlijk echt een ingredient en wanneer een toevoeging? En zijn toevoegingen per se slecht?

Verder zitten er groenten in (witte kool, bloemkool, uien, lente-uien, rode paprika, augurken), tomatenpuree, plantaardige olie, suiker, azijn en zout. Maar dat leken mij niet de toevoegingen te zijn.
quote:Dilin schreef op 24 april 2008 @ 23:30:

Brrr... ik vind de humus van de Ap dus niet echt naar Humus smaken. Maar ja, heb vriend uit het midden-oosten die het zelf maakt en das gewoon veueuel lekkerder... Dus raad het aan om het zelf te maken. Zorg wel dat je een goede tahini hebt.

Misschien heb ik dan wel nooit echte humus gehad.

Of het ligt aan mij: mijn smaak is nogal beroerd, omdat ik niet kan ruiken.

Of het is gewoon het eeuwige 'smaken verschillen'.
quote:TheEmpress schreef op 25 april 2008 @ 15:46:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens! Ik koop niet eens sandwichspread vanwege al die toevoegingen! Ach, het is ook allemaal zo relatief hè. Als je moet kiezen tussen hagelslag of sandwichspread dan lijkt die sandwichspread me toch echt wel beter. Niet dat ik het eet, heb het eigenlijk nooit lekker gevonden. En een broodje kaas op zijn tijd moet kunnen, niks mis mee. Ik vind zelf hollandse geitenkaas erg lekker met wat plakjes tomaat erop. Volgens mij is geitenkaas ook een stuk minder vet dan 'gewone' kaas.
quote:tonkje schreef op 25 april 2008 @ 19:44:

[...]

Nou heb ik even een potje uit mijn koelkast gepakt (tomaat lente-ui variant) en volgens mij valt het wel mee met die toevoegingen.

Er staan in ieder geval geen E-nummers op en daar denk ik toch als 1e aan bij het woord 'toevoegingen'.

Er zit wel gemodificeerd zetmeel in, en eigeel, aroma (bevat mosterd), voedingszuur (melkzuur) verdikkingmiddelen (guarpitmeel, xanthaangom), gistextract, glucosestroop, kruidenextract, specerijenextract en specerijen.

Wanneer is iets eigenlijk echt een ingredient en wanneer een toevoeging? En zijn toevoegingen per se slecht?

Verder zitten er groenten in (witte kool, bloemkool, uien, lente-uien, rode paprika, augurken), tomatenpuree, plantaardige olie, suiker, azijn en zout. Maar dat leken mij niet de toevoegingen te zijn.Goeie vraag. Ik weet het eigenlijk ook niet. Ik zou denken dat de basisproducten, in dit geval die groenten enzo de ingredieënten zijn en al het andere een toevoeging. Maar in mijn ogen dan ook de olie, suiker, azijn en zout zijn dus een toevoeging. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Zijn toevoegingen niet per definitie kunstmatig? Want in dat geval zijn de groentes, olie, suiker etc. weer geen toevoegingen. Een verdikkingsmiddel lijkt me dat dan weer wel, omdat ik dat er zelf nooit doorheen zou doen.

Hm, klinkt niet echt logisch dit geloof ik...
Bedankt voor de tip over Humus! Heb het vorige week bij de AH gekocht en vind het heerlijk!
Ik vind Ajvar ook erg lekker. Het is een aubergine/paprikapuree uit pot, ik heb altijd van het merk baktat. Lekker alleen, maar ook met tamaat, kipfilet, kaas, of wat dan ook! En hoofdbestanddeel is groente.

Hagelslag is niet gezond, maar wel lekker. En wil je je hagelslag iets gezonder maken? Neem dan een blokje extra pure chocolade en rasp daar stukjes van af voor op brood. Extra lekker en gezonder!

Hüttenkäse maak ik altijd zelf lekker door er italiaanse kruiden aan toe te voegen. De italiaanse kruiden uit de diepvries van Daregal zijn heel lekker! Verder doen zout, peper, kerrie, arromat en parikapoeder ook al wonderen.

Ik ben ook dol op vers brood, alleen met margarine en tuinkers...

Ik at laats zo'n lekker broodje: rondele smeerkaas, tomaten en verse blaadjes basilicum! Echt, heerlijk!

Ik ben het er ook helemaal eens wat eerder geschreven werd: groenten op brood, maken je boterham gewoon extra lekker!
aardbeien

ook heerlijk op rijstwafels
Toevoegingen zijn middelen om de smaak, het uiterlijk en de houdbaarheid van een voedingsmiddel te beïnvloeden.

Niet alle E-nummers zijn trouwens slecht, er zitten ook natuurlijke stoffen bij.

Kijk bij de ingrediëntenlijst naar de volgorde van de genoemde ingrediënten, dat wat het eerst genoemd wordt daarvan zit het meeste in het product. Dus kies een jam die begint met aardbeien en niet een die begint met suiker....
quote:Er zit wel gemodificeerd zetmeel in, en eigeel, aroma (bevat mosterd), voedingszuur (melkzuur) verdikkingmiddelen (guarpitmeel, xanthaangom), gistextract, glucosestroop, kruidenextract, specerijenextract en specerijen.

Wanneer is iets eigenlijk echt een ingredient en wanneer een toevoeging? En zijn toevoegingen per se slecht?Leuke vraag! Toevoegingen zijn voor mij eigenlijk alles wat je er nooit zou instoppen als je het zelf zou maken. Nu ga je een hoop dingen natuurlijk nooit zelf maken, maar dat is zo'n beetje het idee. Vaak is het rotzooi en eigenlijk is het overbodig... van het rijtje hierboven lijken me alleen de specerijen niet overbodig. Glucosestroop is gewoon suiker, dat wordt zo ongeveer overal ingedaan. De rest is misschien nodig voor de houdbaarheid en weet ik wat allemaal meer, maar niet voor mijn lijf.
Ik zal nu ook eens een constructieve bijdrage leveren, in plaats van alleen maar te preken :-) Favoriete boterhammen hier: geroosterde paprika (liefst zelf geroosterd, maar anders uit blik/pot) (goed droogdeppen, anders krijg je van dat kleffe brood), beetje feta erover verkruimelen en wat verse munt erover knippen.
Kipfilet met honingmosterd! Love!
Boterham met plakje kipfilet, humus en geroosterde paprika.

Broodje met pindakaas en banaan.

Broodje met kalkoenfilet en coleslaw.

Tosti met kaas, tomaat en pesto.

Broodje met tonijn, tomaat, sla, beetje tapenade.

Pita met kleine blokjes, tomaat, komkommer, humus en falafel.

Broodje carpaccio met parmezaanse kaas, pesto en rucola.

Broodje met zelfgemaakte eiersalade: gekookt eitje, rode ui, heel klein beetje mayo, mosterd, zout en peper.

Broodje met gerookte zalm, roomkaas light en plakjes avocado.
Heel leuke tips hoor dames. Ik durf wel eens de sandwiches voor mij en mijn vriend 's avonds klaar te maken. Mijn vriend eet echter geen boter en houdt niet van boterhammen. Ik koop meestal sandwiches uit de supermarkt. Broodjes van bij de bakker zijn de volgende dag niet meer zo zacht. Boter maken mijn sandwiches minder droog, maar ik kan me voorstellen dat de broodjes van mijn vriend heel droog moeten smaken zonder boter (lust hij niet). Mayonaise of coctailsaus is een alternatief maar weer zo vettig. Hebben jullie nog tips om zijn sandwiches wat smakelijker te maken. Paprika grillen en tsatsiki lijken me geen optie aangezien het op voorhand wordt klaargemaakt. De eitjes lijken me wel iets en ook het rosbief hier in eerdere berichtjes geschreven. Komkommer lust hij ook niet, en tomaten de dag ervoor al snijden en tussen je brood leggen is ook niet dat he?! Wordt je brood vochtig van.
quote:sassafras schreef op 16 april 2008 @ 19:49:

Het is een groot misverstand dat kaas zo gezond is! Ook ik ben, net als elke Nederlander, opgevoed met de gedachte dat je eerst een boterham met kaas of worst moet eten en dat je pas daarna zoet beleg mag. Dit idee is volledig achterhaald inmiddels! Kaas bevat veel eiwit en vooral veel dierlijk vet, voedingsstoffen waar we in ons huidige westerse voedingspatroon meestal teveel van binnen krijgen, met alle hart- en vaatziekten die daar bij horen.

Gezond beleg: die pindakaas! Levert veel energie (calorieën) maar wel door plantaardige vetten die goed voor je zijn. Bevat daarnaast ook een aantal andere waardevolle stoffen. Denk verder vooral ook aan sandwichspread (is veel gezonder dan men altijd denkt, low-fat), appelstroop, vis (een plakje gerookte zalm is veel verstandiger dan een plak boterhamworst of salami of zo) en als je dan toch kaas neemt (ben zelf ook dol op kaas) neem dan 30+ of nog magerder. Milner bijvoorbeeld is lekker, zeker als je de extra gerijpte neemt.

En weet je wat ook low-fat is? Een boterham met lekkere jam of marmelade! Bevat zelfs helemaal geen vet en levert per boterham veel minder calorieën dan een sneetje kaas of smeerworst of cervelaat of zo.

Eet smakelijk!

waarom ben jij zo tegen vetten?

De meeste dierlijke vetten zijn beter dan plantaardige vetten.. zo lang ze maar niet verzadigd zijn.

Goede vetten beschermen je tegen ziektes, ze smeren je gewrichten, ze helpen je met het opnemen van vitamines.

Koolhydraten zijn de grootste dikmakers.. Alle koolhydraten die je niet omzet in energie worden opgeslagen als vet. En geraffineerde koolhydraten zijn natuurlijk verboden! (snoepjes en zo)

Koolhydraten heb je natuurlijk wel nodig want je lichaam heeft energie nodig. Maar je kunt ze het best zo vroeg mogelijk op de dag eten. En eet het liefst na 3 uur geen koolhydraten meer.

Eet ook vooral gezonde koolhydraten uit volkoren produkten, volkoren brood, pasta, zilvervliesrijst.

Eet bij het avondeten vooral eiwitten en groenten.

Eiwitten worden voor 60% door je lichaam omgezet.

Veel hoger dus dan koolhydraten. daarnaast worden ze minder snel verteerd waardoor je minder snel weer honger krijgt.

Als s nachts je spieren herstellen hebben ze eiwitten nodig voor dit herstel. Krijg je te weinig eiwitten uit je voedsel binnen, dan gebruikt je lichaam de eiwitten in je lichaam...uit je spieren dus.

Eiwitten die je te veel binnen krijgt raak je weer kwijt op de wc...niet slecht voor je hart en zo dus.

Je moet veel minder op calorieen letten maar veel meer op de verdeling eiwit, vet en koolhydraten.

Appelstroop is bijvoorbeeld idd erg gezond..maar zit ook vol met koolhydraten. ;s ochtends bij t ontbijt volkoren brood met appelstroop is een goed idee. 's avonds voor het slapen gaan appelstroop?? niet doen..zo veel energie verbrand je niet meer.. Neem dan een bak magere kwark zonder toegevoegde suiker
Tartex! En dan vooral die met groene peper! Heerlijk!

En omdat er zoveel smaken van zijn, verveelt ie nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven