Werk & Studie alle pijlers

Duitse naamvallen...

09-10-2012 14:46 80 berichten
Ik heb er zelf nooit wat van gesnapt en heb het zo snel mogelijk laten vallen op de havo. Duits. Die naamvallen. Ik geloof dat mijn hoogste cijfer een 3 was.

En nu heeft mijn zoon ook Duits. De andere talen gaan prima, goede cijfers, maar Duits is drama.

Waarom is het die Suppe? Is soep vrouwelijk?

Ik vind de naamvallen an sich wel op internet, maar waarom een bepaald woord vrouwelijk is en een ander woord als bijv. Madchen(lijkt mij toch vrouwelijk!) onzijdig? Dat vind ik nergens. Zelfs in zijn boek staat het niet, alleen die duffe rijtjes.

Wie weet het?
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 09 oktober 2012 @ 14:50:

O ja, en Suppe is vrouwelijk omdat het op een E eindigt...

Maar dat is niet altijd zo. Er zijn ook vrouwelijke woorden op -ung, -heit, -keit, -ie, -st, etc. En "Kunde" (klant) is mannelijk.

Ik weet eerlijk gezegd maar één oplossing, helaas is dat een hele klus maar het is niet anders: ik onthoud per zelfstandig naamwoord in het Duits de hele vervoeging van 1e, 2e, 3e en 4e naamval enkelvoud en meervoud, dus acht vormen. Het stresst je geheugen, maar er zijn tal van uitzonderingen.
World of Warcraft: Legion
quote:olifant78 schreef op 09 oktober 2012 @ 14:55:

En dan heb je nog dat rijtje!! Joepie!!

Derde naamval:

Mit

Nach

Bei

Seit

Von

Zu

Ausser

Auss

Gegenuber

Vierde naamval

Durch

Fur

Gegen

Ohne

Um

Ik weet ze nog steeds!!!!!!!!!!!!!!!!!!Die rijtjes heb ik nooit geleerd, maar ik vergiste me nooit in de juiste naamval. Hoe kan dat? Per voorzetsel dat ik leer, leer ik ook de naamval die het "regeert". Vraag mij dus niet hoe het rijtje 3e-naamvalvoorzetsels gaat; dat weet ik niet (of ik moet rijtjes van jou van buiten leren, Olifant), maar je kunt me wel vragen welke naamval bij "mit" hoort (3), of "über" (4) of "während" (2).
Vaak komt het Duits woordgeslacht overeen met het Nederlandse, maar ik weet wel wat voorbeelden waar dat anders is:

- Het bedrijf - der Betrieb;

- De auto - das Auto;

- Het antwoord - die Antwort (terwijl het wel das Wort (het woord) is).
quote:lughnasadh schreef op 09 oktober 2012 @ 16:32:

Wel frustrerend voor een kind dat nooit een vinger heeft hoeven uitsteken op de basisschool.Juist goed dat hij leert werken aan iets dat moeilijk is, dat hij oefent en doorzet en ziet dat hij daardoor uiteindelijk goede cijfers zal halen. Dat is een van de meest belangrijke dingen die je op de middelbare school moet leren... In mijn ervaring hebben juist de kinderen die nooit een vinger moeten uitsteken op de middelbare school het moeilijk op de universiteit, omdat je dan in ieder geval niet meer met één vinger in de neus een tien haalt (en op je 18e verander je je leerstijl niet meer zo gemakkelijk als op je 12e!).
Je kan eventueel teach2000 downloaden, is een makkelijke manier om te stampen. En eigenlijk (als het echt gaat om naamvallen) gaat het er om of het lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp etc. is, maar geloof dat je eigenlijk bedoelt of het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is (heb niet precies alles gelezen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven