Lapland
maandag 1 september 2008 om 20:14
Mijn vriendin haar droomreis is om naar Lapland te gaan. We kennen elkaar nog niet heel lang dus er zijn nog niet veel momenten geweest om samen te gaan. Ze zegt zelf dat ze niet direct hoeft te gaan, maar het moet er zeker een keer van komen. Zelf wil ik haar niet te lang laten wachten en zie het volgend jaar wel zitten.Het verblijf moet in ieder geval met een husky ervaring zijn. Nu heb ik al voorzichtig gekeken en de mond valt me open bij de prijzen. Grofweg begint het bij ongeveer Eur 1500,-- en je kan het zo gek mogelijk maken. Zelf ga ik ieder jaar wel met wintersport, maar dat valt nog in het niets bij deze reizen. Heeft iemand ervaringen met Laplandreizen en mischien tips om het niet zo duur te maken.
dinsdag 2 september 2008 om 06:59
'k Heb er ook wel 'ns naar zitten kijken, ondanks dat ik geen winter/kou mens ben, lijkt 't me erg gaaf. Lekker sneeuwscooteren, husky- en rendiertochten. Maar idd, zo duur dat je er ook 3 weken van 'n rondreis door een of andere tropische bestemming van kan betalen. Mocht iemand 'n koopje vinden van ca. 1000 euro voor 'n week, ben ik ook zeker geinteresseerd.
dinsdag 2 september 2008 om 14:27
Lapland is onwijs gaaf, maar inderdaad prijzig. Het ligt er ook natuurlijk aan welk land je gaat en wat je wilt. Ik ben 5dagen in Zweeds Lapland geweest voor ongeveer 500 Euro incl activiteiten, verblijf en vlucht. Dit was echter in Kiruna, dus echt toeristisch. Als je naar Jokkmokk in Zweden gaat ben je al een stuk goedkoper uit. En ik vloog met Ryan Air naar Stockholm en vloog daarna naar Kiruna (SAS,vliegt ook naar Jokkmokk), maar je kan (als je de tijd hebt) ook de trein nemen vanuit Stockholm. Ik was te laat met boeken, maar anders is de trein een stuk goedkoper. Verder kan je ook een pakket boeken met verschillende activiteiten. Ik heb hondenslee gedaan, sneeuwsscooter rijden, ijshotel, de hele mikmak voor deze prijs. Maar naar Ryan-air vliegt volgens mij ook naar Finland (tampere) wat aardig hoog gelegen is. Dan kun je ook de kerstman bezoeken En kijk even verder dan een hotel, je kunt ook goed verwarmde chalets huren. Ga een beetje van de gebaande paden af en zoek zelf dingen uit ipv een touroperator.
woensdag 3 september 2008 om 10:32
Ik zou even op www.lappland.se kijken. Hier kun je ook voor de optie huisjes kiezen. Ik heb Camp Alta gezien en dat zag er goed uit en kun je ook direct excursies boeken. Ik hoop dat je iets vind!
donderdag 4 september 2008 om 10:37
Tja, Lapland, gewoon doen.
Ik ben een echte Scandinavië fan, en afgelopen winter voor het eerst in de winter geweest. Wij hebben heel bewust voor Fins Lapland gekozen, gewoon omdat wij Zweden niet zoveel aanvinden. Finmark (=Noors Lapland) staat voor een ander jaar op de planning
Boek alleen een vlucht en een huisje. De excursies moet je echt ter plekke regelen. Er wordt zoveel aangeboden. Je kunt dan echt zelf je vakantie indelen en inspelen op bijvoorbeeld de weersomstandigheden.
Tijdens veel excursies ga je op een sneeuwscooter ergens heen waar dan de activiteit plaats vindt. Je scootert dan echt in een groep, dit is niet leuk. Doe dit niet, maar ga met de auto/bus naar dergelijke activeteiten.
Huur een scooter voor bijvoorbeeld 3 uur en scooter je eigen route, zonder gids. Finland heeft een dicht sneeuwscooterwegennet, waarbij je echt op hele mooie plekken komt. En het is erg rustig, je komt zelden iemand tegen. Ga niet samen op een scooter, dan heb je echt niet zoveel fun.
Skiën, zoals in de Alpenlanden, is niet tot nauwelijks mogelijk, net als wandelen. Je moet ook de Alpenlanden niet als referentiekader nemen, wintersport in Lapland is gewoon heel anders.
Zorg dat je boven de poolcirkel zit, deze gebieden zijn meer sneeuwzeker, hoewel ook daar de opwarming van de aarde merkbaar is.
Wat ook heel leuk is een een dag een auto huren. De wegen zijn goed begaanbaar en zo zie je nog meer van het land.
De prijzen zijn wel hoog, eigenlijk te hoog. Nu is een sneeuwscooter zeer kostbaar en het onderhoud daarvan ook. En zu kunnen natuurlijk maar een aantal maanden per jaar gebruikt worden. En er moet ook nog door meerdere personen van geleefd worden.....
De prijzen van excursies zijn hoog, wat niet altijd verklaarbaar is in combinatie met wat je ervoor krijgt. Maar ja, als de toerist dat betaald. Ook hier geldt dat de plaatselijke bevolking probeert in die paar maanden een jaarsalaris te verdienen. Ze moeten het echt hebben van de wintermaanden.
Maar al met al is het een geweldige ervaring.
Ik ben een echte Scandinavië fan, en afgelopen winter voor het eerst in de winter geweest. Wij hebben heel bewust voor Fins Lapland gekozen, gewoon omdat wij Zweden niet zoveel aanvinden. Finmark (=Noors Lapland) staat voor een ander jaar op de planning
Boek alleen een vlucht en een huisje. De excursies moet je echt ter plekke regelen. Er wordt zoveel aangeboden. Je kunt dan echt zelf je vakantie indelen en inspelen op bijvoorbeeld de weersomstandigheden.
Tijdens veel excursies ga je op een sneeuwscooter ergens heen waar dan de activiteit plaats vindt. Je scootert dan echt in een groep, dit is niet leuk. Doe dit niet, maar ga met de auto/bus naar dergelijke activeteiten.
Huur een scooter voor bijvoorbeeld 3 uur en scooter je eigen route, zonder gids. Finland heeft een dicht sneeuwscooterwegennet, waarbij je echt op hele mooie plekken komt. En het is erg rustig, je komt zelden iemand tegen. Ga niet samen op een scooter, dan heb je echt niet zoveel fun.
Skiën, zoals in de Alpenlanden, is niet tot nauwelijks mogelijk, net als wandelen. Je moet ook de Alpenlanden niet als referentiekader nemen, wintersport in Lapland is gewoon heel anders.
Zorg dat je boven de poolcirkel zit, deze gebieden zijn meer sneeuwzeker, hoewel ook daar de opwarming van de aarde merkbaar is.
Wat ook heel leuk is een een dag een auto huren. De wegen zijn goed begaanbaar en zo zie je nog meer van het land.
De prijzen zijn wel hoog, eigenlijk te hoog. Nu is een sneeuwscooter zeer kostbaar en het onderhoud daarvan ook. En zu kunnen natuurlijk maar een aantal maanden per jaar gebruikt worden. En er moet ook nog door meerdere personen van geleefd worden.....
De prijzen van excursies zijn hoog, wat niet altijd verklaarbaar is in combinatie met wat je ervoor krijgt. Maar ja, als de toerist dat betaald. Ook hier geldt dat de plaatselijke bevolking probeert in die paar maanden een jaarsalaris te verdienen. Ze moeten het echt hebben van de wintermaanden.
Maar al met al is het een geweldige ervaring.
zondag 14 oktober 2012 om 21:46
@mereltje75: nu is dit al een heeeel oud topic, maar met een beetje geluk kijk je toevallig nog op deze pagina, want ik wil je wat vragen:
Je schrijft dat je voor 500 euro in lapland bent geweest incl vlucht, verblijf en allerlei activiteiten. Ik was benieuwd waar je dat heb geboekt? Ik wil begin 2013 namelijk ook naar Lapland!
Je schrijft dat je voor 500 euro in lapland bent geweest incl vlucht, verblijf en allerlei activiteiten. Ik was benieuwd waar je dat heb geboekt? Ik wil begin 2013 namelijk ook naar Lapland!
zondag 14 oktober 2012 om 23:51
Ik ben 2 jaar geleden voor 600 euro naar lapland geweest. In Ruka, vlakbij Kuusamo. Was incl. 3 uitjes. Met de husky's, rendieren en sneeuwwandelen. Weet niet precies meer waar we het hebben geboekt, was een aabieding via de veronica magazine. Maar misschien als je even googled dat er nog ergens van deze aanbiedingen zijn? Echt een aanrader btw!
maandag 15 oktober 2012 om 00:19
Ik ben er januari 2011 geweest echt zeer zeker een aanrader. We zaten in Levi en de reis plus hotel voor twee personen was ongeveer ¤1.000. We hebben de excursies (huskysafari, sneeuwscooters, naar een rendierboerderij) daar ter plekke geboekt en die waren niet goedkoop maar wel zeer zeker de moeite waard. Als verassing had mijn (toen nog vriend, nu man) daar een glazen iglo gehuurd en een aanzoek gedaan. Ook hebben we daar twee dagen geskied en willen graag nog een keer terug omdat we het een erg bijzondere vakantie vonden!
maandag 15 oktober 2012 om 10:22
@ Caro en Missnea: Hahahah ja het is idd een heeel oud topic!
Maar wauw hee, jullie zijn dus ook voor relatief een redelijk bedrag die kant op gegaan! Wat klinkt het geweldig!!
En zeker dat huwelijksaanzoek in een glazen iglo, wat een romantische man heb jij hahah!!
Zijn Ruka en Levi erg touristisch? En hoe zijn jullie daar naar toe gegaan? Vliegen op Stockholm en daarna met de trein/bus verder?
Maar wauw hee, jullie zijn dus ook voor relatief een redelijk bedrag die kant op gegaan! Wat klinkt het geweldig!!
En zeker dat huwelijksaanzoek in een glazen iglo, wat een romantische man heb jij hahah!!
Zijn Ruka en Levi erg touristisch? En hoe zijn jullie daar naar toe gegaan? Vliegen op Stockholm en daarna met de trein/bus verder?
maandag 15 oktober 2012 om 13:58
quote:lizlizzyliz schreef op 15 oktober 2012 @ 10:22:
Vliegen naar Helsinki en dan een binnenlandse vlucht. Beide plaatse liggen in Finland.
Beide plaatsen zijn toeristisch, maar wel afhankelijk van de periode dat je gaat. Vooral rondom kerst en in april is daar echt het seizoen. Ik ben 2x in februari geweest en dan is het absoluut niet toeristisch.
Vliegen naar Helsinki en dan een binnenlandse vlucht. Beide plaatse liggen in Finland.
Beide plaatsen zijn toeristisch, maar wel afhankelijk van de periode dat je gaat. Vooral rondom kerst en in april is daar echt het seizoen. Ik ben 2x in februari geweest en dan is het absoluut niet toeristisch.
maandag 15 oktober 2012 om 19:21
maandag 15 oktober 2012 om 19:25
Ik ben vanuit Finland naar Fins Lapland gegaan. Dat kostte me 2 jaar geleden ongeveer 400 euro. Ik heb de husky-safari gedaan, gezwommen in de arctische zee, en op een slee achter een rendier gezeten. Het was een fantastische ervaring die ik niet had willen missen. Ik heb verder geen tips om het goedkoper te maken, maar ik wilde mijn ervaring delen Het is voor mij zeker de moeite waard geweest.
dinsdag 16 oktober 2012 om 09:57
Ruka is volgens mij wel toeristisch, maar ik vond het niet druk! Zaten vlakbij de piste (1min lopen) en er waren daar veel leuke restaurantjes en winkels. We hebben daar erg leuk geskied, maar hadden ook nooit eerder op de ski's gestaan. Als je wintersport in oostenrijk gewend bent oid dan is het skien leuk voor een dagje. Het zijn geen moeilijke piste's. Voornamelijk blauw en misschien klein beetje rood. We zijn ook nog in een wak gesprongen ,koud!! Eerst lang genoeg in de sauna en daarna het water inspringen. Was echt erg leuk!
dinsdag 16 oktober 2012 om 11:54
quote:lizlizzyliz schreef op 15 oktober 2012 @ 19:21:
Ah..via Helsinki dus, goed om te weten
Toen je daar in februari was, hoe zat het daar met het daglicht?
Want ik dacht ergens te hebben gelezen dat rond eind februari / begin maart het weer langer licht is toch?
Maar dan heb je volgens mij weer minder kans om het Noorderlicht te spotten?Ik ben 2x begin/half februari geweest. Hoe het daglicht precies was ben ik alweer vergeten. 's ochtends om 8.00 uur stonden wij op en dan was het licht tot ongeveer 16.30 uur. Doordat echt alles wit is ervaar je het donker anders als bij ons. Het 1e jaar hebben wij geen noorderlicht gezien, de weersomstandigheden waren niet goed voor noorderlicht. Het 2e jaar hebben wij bijna elke avond het noorderlicht in meer of mindere maten gezien. Het was kraakhelder, volle maan en koud.
Ah..via Helsinki dus, goed om te weten
Toen je daar in februari was, hoe zat het daar met het daglicht?
Want ik dacht ergens te hebben gelezen dat rond eind februari / begin maart het weer langer licht is toch?
Maar dan heb je volgens mij weer minder kans om het Noorderlicht te spotten?Ik ben 2x begin/half februari geweest. Hoe het daglicht precies was ben ik alweer vergeten. 's ochtends om 8.00 uur stonden wij op en dan was het licht tot ongeveer 16.30 uur. Doordat echt alles wit is ervaar je het donker anders als bij ons. Het 1e jaar hebben wij geen noorderlicht gezien, de weersomstandigheden waren niet goed voor noorderlicht. Het 2e jaar hebben wij bijna elke avond het noorderlicht in meer of mindere maten gezien. Het was kraakhelder, volle maan en koud.
woensdag 17 oktober 2012 om 22:09
Jemig wat klinkt dat goed, die verhalen van jullie!!!!
Ik wilde dat het al januari / februari was!!!!
Ik zal eens even op zoek gaan naar die tips van jullie op internet.
Hebben jullie alles "los" geboekt, of in een pakket?
En ging dat via een reisbureau, of hebben jullie zelf via internet het e.e.a. geboekt?
Ik wilde dat het al januari / februari was!!!!
Ik zal eens even op zoek gaan naar die tips van jullie op internet.
Hebben jullie alles "los" geboekt, of in een pakket?
En ging dat via een reisbureau, of hebben jullie zelf via internet het e.e.a. geboekt?