Tandarts:verwijtbare fout?
vrijdag 19 oktober 2012 om 22:46
Een tijdje geleden bleek bij de kaakchirurg (die een verstandskies ging trekken) dat er een ontsteking aan de wortel van een andere kies zat. Kaakchirurg heeft de foto doorgestuurd, ik moest een paar weken later voor controle naar mijn tandarts, en de getroffen kies bleek al een keer een wortelkanaalbehandeling ondergaan te hebben. Tandarts de kroon doorgeboord en aan de slag om de wortelkanalen weer schoon te maken. t Bleek dat de kanalen nogal lastig te vinden waren, en na afspraak nummer 2 waarop-ie nog niet in het derde kanaal had kunnen komen, heb ik gevraagd of ik niet beter naar een endodontoloog kon, aangezien het allemaal zo moeizaam ging. Tandarts stelde voor t nog 1 keer te proberen, t viel toch allemaal onder dezelfde wortelkanaalbehandeling, dus dat was allicht goedkoper dan alsnog naar de endodontoloog.
Afgelopen donderdag er dus maar weer heen geweest, wist de tandarts eindelijk kanaal nummer 3 te vinden, is-ie met zo'n ruimertje door de kanaalwand in m'm kaak terecht gekomen (bleek op de foto) Nu dat kanaal stuk is, moet de kies er alsnog uit, en moet ik een brug (op de kiezen voor en na de straks getroffen kies komen dan kronen (terwijl 1 van de 2 nog echt volkomen gezond is, de andere heeft een vulling) die dan de basis vormen voor een derde kroon die ertussenin hangt, zeg maar. Een grapje van 1500 euro.
En dat vind ik nogal wat. Ik had wel vertrouwen in mijn tandarts, maar ik merk nu wel (werd ook bevestigd door een vervangende tandarts waar ik tussentijds heen moest wegens stukke noodkroon) dat dat nogal verminderd is. En ik ben vooral benieuwd of de mislukte behandeling nou echt een fout is van mijn tandarts, of een beetje het risico van het vak. En in het geval van het laatste: Had-ie me dan niet moeten waarschuwen zodat ik zelf een keus tussen tandarts of endodontoloog had kunnen maken?
Afgelopen donderdag er dus maar weer heen geweest, wist de tandarts eindelijk kanaal nummer 3 te vinden, is-ie met zo'n ruimertje door de kanaalwand in m'm kaak terecht gekomen (bleek op de foto) Nu dat kanaal stuk is, moet de kies er alsnog uit, en moet ik een brug (op de kiezen voor en na de straks getroffen kies komen dan kronen (terwijl 1 van de 2 nog echt volkomen gezond is, de andere heeft een vulling) die dan de basis vormen voor een derde kroon die ertussenin hangt, zeg maar. Een grapje van 1500 euro.
En dat vind ik nogal wat. Ik had wel vertrouwen in mijn tandarts, maar ik merk nu wel (werd ook bevestigd door een vervangende tandarts waar ik tussentijds heen moest wegens stukke noodkroon) dat dat nogal verminderd is. En ik ben vooral benieuwd of de mislukte behandeling nou echt een fout is van mijn tandarts, of een beetje het risico van het vak. En in het geval van het laatste: Had-ie me dan niet moeten waarschuwen zodat ik zelf een keus tussen tandarts of endodontoloog had kunnen maken?
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:28
Ik ben helemaal niet 'zo bezig met verwijtbare fouten', ik vraag me gewoon af hoe dat zit. Omdat het zo onverwacht kwam dat het mislukt was en dat die kies er nu uit moet, ik wist helemaal niet dat daar kans op was. En daarom wil ik juist graag weten of dit soort dingen vaker voorkomen of niet. Da's toch niet zo gek?

vrijdag 19 oktober 2012 om 23:29
Ook tandartsen maken fouten, kan gebeuren. Ik vind alleen niet dat je als patiënt daar maar altijd voor moet opdraaien. Beetje assertief zijn mag best.
Ik kreeg ooit een kroon aangemeten. Bij het plaatsen brak het ding doormidden. Volgens mijn tandarts was er te weinig ruimte tussen mijn kiezen voor een standaard kroon. De tweede poging werd dus een metalen (goud). Ik kreeg echter een rekening voor tweemaal een kroon plus aanverwante kosten.
Heb ik niet betaald, ik vond dat een inschattingsfout van zijn kant. Hij achteraf ook, de rekening werd aangepast.
Ik kreeg ooit een kroon aangemeten. Bij het plaatsen brak het ding doormidden. Volgens mijn tandarts was er te weinig ruimte tussen mijn kiezen voor een standaard kroon. De tweede poging werd dus een metalen (goud). Ik kreeg echter een rekening voor tweemaal een kroon plus aanverwante kosten.
Heb ik niet betaald, ik vond dat een inschattingsfout van zijn kant. Hij achteraf ook, de rekening werd aangepast.
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:48
Jorina, ik ben ook absoluut niks met geschillencommissies van plan, of met klachten indienen of wat dan ook. Hoopte alleen op wat info zodat ik de verdere course of action kan bepalen (en bijv ook of ik nou de verdere behandelingen bij deze tandarts laat doen of niet) Zou absoluut geen klacht indienen zonder eerst te zijn gaan praten. Maar ik vind t gewoon wel heftig om iemand te laten merken dat ik minder vertrouwen in m heb gekregen (zeker omdat ie het vak al eeuwig uitoefent) zolang ik niet weet of dat terecht is.

zaterdag 20 oktober 2012 om 00:22
Ga het gesprek aan met je tandarst en wees dan ook volledig open. Vraag hem ook gewoon naar de financiele afwikkeling, daar kan hij echt wel antwoord op geven en anders moet hij er voor zorgen dat ie antwoord geeft.
Mijn man heeft ook wel eens te maken gehad met een fout van de tandarts en voor de reparatie heeft hij zelf niets hoeven te betalen. Ik heb zelf onlangs met een niet veel voorkomende complicatie te maken gehad en daar hoefde ik (tot mijn verbazing) ook niets zelf voor hoeven betalen.
Mijn man heeft ook wel eens te maken gehad met een fout van de tandarts en voor de reparatie heeft hij zelf niets hoeven te betalen. Ik heb zelf onlangs met een niet veel voorkomende complicatie te maken gehad en daar hoefde ik (tot mijn verbazing) ook niets zelf voor hoeven betalen.

zaterdag 20 oktober 2012 om 00:51
Kan je niet alsnog naar een endodontoloog? Wellicht is het gaatje zichtbaar onder de microscoop en af te sluiten met MTA en daarna vervolg herbehandeling.
Ligt een beetje aan de kies (boven/onder) (grote of kleine kies). En waar het mis ging, bovenste 1/3 deel, middelste 2/3 deel, of onderste 3/3 deel van de wortel.
Ligt een beetje aan de kies (boven/onder) (grote of kleine kies). En waar het mis ging, bovenste 1/3 deel, middelste 2/3 deel, of onderste 3/3 deel van de wortel.
zaterdag 20 oktober 2012 om 09:37
Heel kort door de bocht: ik denk dat het het 'risico van het vak' is. Die tandarts gaat ergens in zitten peuren (wat nodig is) en raakt daarbij per ongeluk iets/gaat ergens doorheen. Waarschijnlijk zal hij aangegeven dat dit altijd kan gebeuren. Zelfde als met een operatie: er kán een zenuw geraakt worden.. Elke ingreep heeft zijn risico's.
En eigenlijk denk ik dat het heel moeilijk te achterhalen valt of het nu 'fout' is of niet...
Wél het gesprek aangaan. Vraag uitleg. Leg je standpunt uit. Dat is iig verhelderend voor beide partijen.
Ik weet niet hoe het zit om 'tandtechnische fouten' aan te kaarten/op te lossen, maar weet wel hoe dat zit bij overige medische missers: lange weg waarin 'de tegenpartij' alles probeert om zijn straatje schoon te vegen.
(in de meeste gevallen dan, er zijn absoluut ook uitzonderingen)
Maar wat ik er dus mee wil zeggen is dat dit achteraf moeilijk te bepalen is. En dat dingen snel 'verwijtbare fouten' worden genoemd (niet door jou hoor TO, jij stelt hier de vraag hoe je het moet zien en op moet lossen)
Heel veel succes met de kwestie!! En maak gauw een afspraak voor een gesprek!
En eigenlijk denk ik dat het heel moeilijk te achterhalen valt of het nu 'fout' is of niet...
Wél het gesprek aangaan. Vraag uitleg. Leg je standpunt uit. Dat is iig verhelderend voor beide partijen.
Ik weet niet hoe het zit om 'tandtechnische fouten' aan te kaarten/op te lossen, maar weet wel hoe dat zit bij overige medische missers: lange weg waarin 'de tegenpartij' alles probeert om zijn straatje schoon te vegen.
(in de meeste gevallen dan, er zijn absoluut ook uitzonderingen)
Maar wat ik er dus mee wil zeggen is dat dit achteraf moeilijk te bepalen is. En dat dingen snel 'verwijtbare fouten' worden genoemd (niet door jou hoor TO, jij stelt hier de vraag hoe je het moet zien en op moet lossen)
Heel veel succes met de kwestie!! En maak gauw een afspraak voor een gesprek!
zaterdag 20 oktober 2012 om 10:27
quote:beelicious schreef op 20 oktober 2012 @ 00:51:
Kan je niet alsnog naar een endodontoloog? Wellicht is het gaatje zichtbaar onder de microscoop en af te sluiten met MTA en daarna vervolg herbehandeling.
Dat zou als leek met veel tandartservaring mijn idee ook zijn. Is dat gat op geen enkele manier dicht te krijgen? Ik vind een brug wel een behoorlijk ingrijpende oplossing.
Zou iig een second opinion (van een endontoloog?) vragen voor ik dat liet doen.
Dat zou als leek met veel tandartservaring mijn idee ook zijn. Is dat gat op geen enkele manier dicht te krijgen? Ik vind een brug wel een behoorlijk ingrijpende oplossing.
Zou iig een second opinion (van een endontoloog?) vragen voor ik dat liet doen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 20 oktober 2012 om 11:20
Dank allemaal voor het meedenken, fijn
Merano, dat heb ik ook meteen gevraagd, of dat niet een idee was, (ik betaal liever 1500 euro voor de endodontoloog en dat mijn 2 andere kiezen dan intact blijven dan voor een brug) maar volgens de tandarts was het nu helemaal klaar met de kies, niks meer aan te doen. En die kies moet er eigenlijk ook zo snel mogelijk uit (ik loop nu al zeker 2 maanden met die ontsteking en begin m zo nu en dan ook wel te voelen) en endodontologen schijnen een erg lange wachtlijst te hebben. Maar ik zal in elk geval maandag meteen de andere tandarts bellen en vragen wat hij vindt, en als er een manier is om de kies te redden ga ik zeker daarvoor.
En hoe dan ook zal ik ook zeker t gesprek aangaan met mijn tandarts.
Merano, dat heb ik ook meteen gevraagd, of dat niet een idee was, (ik betaal liever 1500 euro voor de endodontoloog en dat mijn 2 andere kiezen dan intact blijven dan voor een brug) maar volgens de tandarts was het nu helemaal klaar met de kies, niks meer aan te doen. En die kies moet er eigenlijk ook zo snel mogelijk uit (ik loop nu al zeker 2 maanden met die ontsteking en begin m zo nu en dan ook wel te voelen) en endodontologen schijnen een erg lange wachtlijst te hebben. Maar ik zal in elk geval maandag meteen de andere tandarts bellen en vragen wat hij vindt, en als er een manier is om de kies te redden ga ik zeker daarvoor.
En hoe dan ook zal ik ook zeker t gesprek aangaan met mijn tandarts.

zaterdag 20 oktober 2012 om 11:55
quote:Moosey schreef op 20 oktober 2012 @ 11:20:
(ik betaal liever 1500 euro voor de endodontoloog en dat mijn 2 andere kiezen dan intact blijven dan voor een brug)Als je dat geld hebt, en die kies moet er écht uit, zou ik toch gaan voor een implantaat. Het is inderdaad heel erg zonde, om twee kiezen 'op te offeren' voor een brug.
(ik betaal liever 1500 euro voor de endodontoloog en dat mijn 2 andere kiezen dan intact blijven dan voor een brug)Als je dat geld hebt, en die kies moet er écht uit, zou ik toch gaan voor een implantaat. Het is inderdaad heel erg zonde, om twee kiezen 'op te offeren' voor een brug.

woensdag 24 oktober 2012 om 15:25
Even een update: Ik ben net bij de vervangende tandarts langsgeweest voor een second opinion (en de afspraak om de kies te trekken dus nog maar even vooruit geschoven) en dat was erg prettig. Hij heeft een foto gemaakt (die hij ook kan uitvergroten op de computer, dat heeft mij tandarts niet) en kon daarmee redelijk goed zien wat er wel en niet mis was. Conclusie blijft hetzelfde: exit kies. Er zit nu ook een ontsteking tussen de wortels in (waar er dus door de kanaalwand geboord is) en de tandarts zei dat er wel een kleine kans is dat een endodontoloog het gat goed zou kunnen dichten, maar dat het dan nog steeds maar erg de vraag was of mijn lijf die ontstekingen nog weg zou kunnen krijgen. Dus dat raadde hij niet aan. Wel vond-ie dat mijn eigen tandarts absoluut aan zou moeten bieden om korting te geven op de brug, aangezien gewoon wel behoorlijk mis is gegaan. Wel het soort misgaan wat iedereen wel een keer gebeurt (hemzelf ook, zei hij) maar dan nog.
En hij had ook nog een derde optie voor brug (hij vond het ook wel erg zonde om 2 goeie kiezen af te slijpen voor een brug): namelijk helemaal geen prothese. 't Is de een na achterste kies onder, en daar zie je niks van, volgens hem, dus als ik gewoon goed kan kauwen als het na het trekken genezen is, dan was er volgens hem geen enkel argument tegen gewoon laten. Vind ik ook best een optie denk ik.
Maar soit, eerst maar ns een nieuwe afspraak maken voor dat trekken, en een gesprekje over eventuele brugkorting.
En hij had ook nog een derde optie voor brug (hij vond het ook wel erg zonde om 2 goeie kiezen af te slijpen voor een brug): namelijk helemaal geen prothese. 't Is de een na achterste kies onder, en daar zie je niks van, volgens hem, dus als ik gewoon goed kan kauwen als het na het trekken genezen is, dan was er volgens hem geen enkel argument tegen gewoon laten. Vind ik ook best een optie denk ik.
Maar soit, eerst maar ns een nieuwe afspraak maken voor dat trekken, en een gesprekje over eventuele brugkorting.