Gezondheid alle pijlers

Gezondsheidsrisicos linkshandigheid

21-10-2012 12:53 23 berichten
Gisteren las ik op internet dat je als linkshandige vrouw 40pct meer kans op borstkanker hebt en ook op andere aandoeningen meer kans hebt. Daarnaast schijnt je leeftijdsverwachtingc10 jaar korter te zijn. Dit heeft met hormonen etc te maken.

Als linkshandige word ik daar niet blij van. Hoe denken andere linkshandigen daarover?
Alle reacties Link kopieren
hormonen? Het lijkt mij dat link- of rechtshandigheid in de hersenen wordt besloten. Wat hebben hormonen hiermee te maken? En wat is je bron? (ik ben overigens rechtshandig, maar nieuwsgierig )
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Eerlijk gezegd kan ik me er niet druk om maken. Er zijn ZO VEEL andere faktoren die ook invloed hebben op je leven. Ik ben nu eenmaal zo linkshandig als een vliegtuig. Ik kom uit een sterk geslacht (van 2 kanten). Dan word ik maar 80 ipv 90 :-)
Horen, zien en .... reageren
Ach ja, als rechtshandige vrouw vind ik dit soort onderzoeken nietszeggend en waardeloos.
Je gaat hier toch niet srieus over na denken hoop ik? Klinkt mij als een hoop-onzin-onderzoek. Je gelooft toch echt niet dat je gemiddeld 10 jaar eerder dood zal gaan, omdat je de koffie met je linkerhand inschenkt?
Ach, en als vegetariër heb ik weer minder kans op darmkanker.

Bovendien, wat heeft linkshandigheid met hormonen te maken?zoals deedee zegt, dus.
Dit vond ik op de site van borstkanker.nl:

Ik heb gelezen linkshandige mensen meer kans hebben op borstkanker.Klopt dat?

Antwoord:

Er zijn inderdaad onderzoeken waaruit blijkt dat linkshandigen meer kans hebben op borstkanker. Een mogelijke verklaring zou een (relatief) verhoogd gehalte aan oestrogenen in de baarmoeder kunnen zijn, die zowel de linkshandigheid als het verhoogde risico op borstkanker veroorzaakt. De resultaten van andere studies zijn echter niet eenduidig. Volgens sommige deskundigen berusten de gevonden resultaten op toeval.

Het is wel een gedegen onderzoek geweest van het UMG Utrecht onder 12000 vrouwen die 16 jaar lang gevolgd zijn. Dus afdoen als onzin is wel iets te kort door de bocht, vind ik.
Ik dacht dat linkshandigen een kortere levensverwachting hebben dan rechtshandigen omdat de hele wereld is ingericht op rechtshandigheid en linkshandigen daarmee een grotere kans hebben op ongelukken. Ik had nog niet eerder gehoord dat hormonen daar een rol bij spelen. Interessant. Ben wel benieuwd naar de theorie daar achter.
Daarom heb ik een man die tien jaar ouder is en heb ik lang borstvoeding gegeven. Heeft weer eea op
Waar las je dit?

Tsja, misschien heb je iets meer kans, maar misschien weer iets minder op iets anders. Je kan je echt niet door elk onderzoekje gek laten maken. Tegenwoordig wordt alles onderzocht, veel kranten publiceren wetenschappelijk nieuws, maar het wordt vaak genoeg uit de context getrokken, met een spannende, vertekenende kop geplaatst of het blijkt een flut onderzoek te zijn. En om welke percentages gaat het? Heeft een rechtshandige 10% kans en een linkshandige 10,3%? Over dat soort getallen zou ik niet wakker gaan liggen.

Ik ben ook linkshandig. Maar ik denk eigenlijk dat mijn levensverwachting aanzienlijk lager ligt omdat ik ook erg onhandig ben en het dus een godswonder is dat ik tot nu toe nooit per ongeluk een slagader geraakt heb tijdens het koken.
quote:Naski schreef op 21 oktober 2012 @ 13:08:

Het is wel een gedegen onderzoek geweest van het UMG Utrecht onder 12000 vrouwen die 16 jaar lang gevolgd zijn. Dus afdoen als onzin is wel iets te kort door de bocht, vind ik.Precies!
Nooit geweten dat linkshandigheid komt door oestrogenen..... Volgens mij zijn de hersenen van linkshandigen andersom ingedeeld.

Ik ben linkshandig, maar kan ook alles met rechts. Hoe zit het dan?
Tsja, hopelijk is mijn risico als semi linkshandige dan beperkt. Ik schrijf alleen met links en de rest doe ik rechts (knippen, muizen, als ik zou tennissen, tennissen, etc.).

Eigenlijk ben ik gewoon rechts, alleen omdat de maatstaf voor rechts- of linkshandigen is met welke hand je schrijft, word ik als linkshandig gezien. Raar toch?
En wat als je ambidexter bent? Oftewel: tweehandig?
Jaren geleden, toen ik een jaar of 10 was las ik in de Volkskrant dat linkshandige mensen gemiddeld 9 jaar korter leven. Ik, als linkshandige, ben het nooit vergeten. Zou wel een linkje willen naar het onderzoek. Ben toch wel benieuwd.
quote:miepje1971 schreef op 21 oktober 2012 @ 13:26:

Nooit geweten dat linkshandigheid komt door oestrogenen..... Volgens mij zijn de hersenen van linkshandigen andersom ingedeeld.

Ik ben linkshandig, maar kan ook alles met rechts. Hoe zit het dan? nou, andersom ingedeeld niet. Het heeft meer met dominantie te maken.
Jemig, wat een mooi vooruitzicht.

Door mijn migraine heb ik al meer kans op altzheimer. Ik heb een chronische darmziekte & nu heb ik ook nog een linkshandigheids mankement waardoor ik nog eerder doodga of borstkanker krijg..

Wat een feestje zeg!
quote:truffelmaffia schreef op 21 oktober 2012 @ 13:36:

En wat als je ambidexter bent? Oftewel: tweehandig?Dan ga je 5 jaar eerder dood.
quote:stukje_cake schreef op 21 oktober 2012 @ 13:44:

Jemig, wat een mooi vooruitzicht.

Door mijn migraine heb ik al meer kans op altzheimer. Ik heb een chronische darmziekte & nu heb ik ook nog een linkshandigheids mankement waardoor ik nog eerder doodga of borstkanker krijg..

Wat een feestje zeg!Zal je net zien dat je die ene uitzondering bent.Verwacht je dood te gaan op je 70e, móet je nog 30 jaar;)
quote:Mevrouw75 schreef op 21 oktober 2012 @ 13:44:

[...]

nou, andersom ingedeeld niet. Het heeft meer met dominantie te maken.Ja zoiets inderdaad, ik wist niet meer precies hoe het zat.
quote:Mevrouw75 schreef op 21 oktober 2012 @ 13:47:

[...]

Zal je net zien dat je die ene uitzondering bent.Verwacht je dood te gaan op je 70e, móet je nog 30 jaar;)Daar doe ik niet aan hoor, 76 vind ik wel een mooie leeftijd 100 lijkt me echt verschrikkelijk.
Krijgen linkshandigen dan ook korting op pensioenpremie, ik bedoel als ik al moet werken t/m 67e jaar, maak ik niet lang gebruik van het pensioen, is wel een reden voor mij om mijn pensioen zeker niet aan te vullen, kan er beter nu van genieten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven