Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
quote:tess97 schreef op 21 oktober 2012 @ 10:26:

Hier hebben we ongeveer 100,- per week aan leefgeld voor 4 personen.

Gemiddeld besteed ik 70-75 aan boodschappen per week, wat we overhouden is voor extraatjes.

Wat knap! Dan zou je dus zeggen dat 600 euro te doen moet zijn....en 850 euro al helemaal!

Werk je met weekmenu's voor je boodschappen? Is die 100 euro ook voor benzine en andere uitgaven?
quote:nancy_weeds schreef op 21 oktober 2012 @ 09:58:

Misschien moet ik de reserveringen toch maar laten zitten per maand: dan heb ik 850 euro te besteden aan leefgeld....

Nancy, heb je nu die reserveringen op een bedrag gezet zodat je per 1 januari al genoeg hebt voor 2013? Of is het een bedrag dat je maandelijks hebt berekend? Dit klinkt miss verwarrend, maar dat ben ik . (niet zo fit vandaag) Zelf ben ik nu ah sparen zodat ik in januari genoeg heb voor 2013. Om m'n eigen risico, kosten auto ed te betalen. Vanaf januari stort ik maandelijks dan een lager bedrag op de rekening.

Als je die reserveringen nu niet apart zet kom je waarschijnlijk volgend jaar in de problemen? Je kan niet een grotere rekening opvangen op het moment toch?

Jeetje,forum is echt mijn klankbord geworden. sorry

Gelukkig dat je je excuseert want oh wat ben je vervelend...

voor de dames hier...
anoniem_63c8fc4c010e2 wijzigde dit bericht op 21-10-2012 10:41
Reden: ....
% gewijzigd
quote:nancy_weeds schreef op 21 oktober 2012 @ 10:36:

[...]

Wat knap! Dan zou je dus zeggen dat 600 euro te doen moet zijn....en 850 euro al helemaal!

Werk je met weekmenu's voor je boodschappen? Is die 100 euro ook voor benzine en andere uitgaven?

Die 100,- is meestal ook voor andere uitgaven, maar die heb ik niet zo heel veel.

Als we hier bijv. een verjaardag hebben calculeer ik daar wel even wat extra voor in hoor, dan zijn de boodschappen natuurlijk iets duurder die week.

Voor het eten kijk ik naar dingen die in de aanbieding zijn. Heeft de Lidl andijvie voor 29 cent, dan eten we dat. Pizza's koop ik alleen als ze in de reclame zijn evenals vele andere dingen. Ik betaal er nooit de volle prijs voor.

Boodschappen doe ik in 5 verschillende supermarkten, ik weet precies waar ik iets van de goedkoopste soort kan halen, en daar koop ik dat dan ook.

Lijkt misschien een beetje omslachtig, maar we hebben 4 supers die zo'n beetje naast elkaar staan, dus het is 1 reis. Voor de Lidl moet ik altijd wel even omfietsen.

Ook ga ik nog vaak naar een boer omdat die vaak zijn groente heel goedkoop aanbiedt.

Benzinegeld doen we niet apart. We hebben een benzinepasje en mogen ook prive rijden op kosten van de baas van mijn man. (en daar zijn we elke keer dat we aan de pomp staan ontzettend dankbaar voor.)

Zelf heb ik geen auto, de 4 dagen in de week dat manlief weg is red ik me wel op de fiets.
Hoi pierrot, daar is ze weer Nancy_zeikert ...

Het was inderdaad de bedoeling om nu te sparen voor rekeningen van volgend jaar.

Vb: gemeentelijke belastingen is 700 euro april. Ik wilde dan nu beginnen met 116 euro per maand sparen.

Ik hoop er stiekem toch weer op dat mijn man tegen die tijd weer een andere baan heeft gevonden. Maar als dat niet zo is kan ik het idd niet ophoesten. Mag gelukkig wel in 6 termijnen betalen.

Maar dat is een voorbeeld ik heb ook de tandarts nog en het eigen risico ... Etc

Tess, knap hoor dat je dat allemaal zo goed organiseert. Ik ben in ieder geval prijsbewuster geworden maar heb nog niet zo'n goed systeem met de boodschappen. In ieder geval werk ik nu wel met weekmenu's en lijstjes

Ik ga er zo maar eens uit met de kinderen. Iets leuks doen wat geen geld kost kinderboerderij it is....

Even wat testen: ???
Nee, test mislukt.... Jammer
quote:nancy_weeds schreef op 21 oktober 2012 @ 09:18:

Ons uitgaven patroon van de afgelopen maanden:

Boodschappen: 480 euro

Luiers/melk kinderen: 110 euro

Zakgeld man: 80 euro

Cadeautjes: 50 euro

Gehaald eten: 50 euro

Uitjes: 50 euro

Voor de na rekenaars, dit rijtje is bij elkaar geen 1200 euro, maar ik heb nog meer kosten gemaakt onder "overig" en ik heb nog een "zwart gat"......

De dikke onderstreepte dingen kunnen dus even niet meer.... Zakgeld man misschien naar 40 of 50? Wat was je nog meer kwijt onder overig? Daar valt ook nog wel te winnen gok ik.

Ik zou wel blijven sparen voor de reserveringen anders schuif je het alleen maar voor je uit.

Je bent goed bezig!
nancy.... niet wanhopen hoor!! echt niet.

ik zou die 50 euro voor gehaald eten er echt, echt uitgooien hoor.. dat kan gewoon niet meer. daar kan je misschien 3 a 4 keer voor eten (friet is goedkoper dan chinees ofzo maar toch) voor dat geld kun je een week boodschappen doen of een halve maand luiers kopen.

ook 50 euro voor kadootjes klinkt vrij veel. moeten al die jarigen nog allemaal dezelfde kadootjes krijgen als hiervoor?

ik heb in mn eentje 40 euro per week te besteden. nu ben ik maar alleen maar toch. loop soms met mn rekenmachientje door de supermarkt om zeker te zijn dat ik niet te veel pak. betaal er ook mn benzine en mn andere uitstapjes van. totaal niet vergelijkbaar met jouw situatie maar ik zou zeggen, pak die 80 euro die je begroot hebt of maak er 100 van en doe het daarmee.. niet meer. (minder mag wel maar dan bewaar je het voor een andere week)

ook wil je het te goed doen. nu in 4 mnd tijd de gehele reserveringen voor 2013 bij elkaar willen sparen klinkt een beetje als het jezelf moeilijker maken dan het is.
Ik heb ook zo'n excelbestand.

bovenaan staan de inkomsten (salaris van mij, man, hra en eenmaal per kwartaal de kb, in mei het vakantiegeld en in dec 13e maand).

Eronder alle vaste uitgaven:

hypotheek

waterleiding

essent

ziggo

wegenbelasting

gemeente (wordt in 10 keer afgeschreven)

waterschap (wordt in 5 keer afgeschreven)

mobiel

lening auto (nog 6 keer!)

boodschappenbudget (omgerekend van een week naar een maandbedrag)

benzinegeld

verzekeringen

zorgverzekering

postcodeloterij

mobiel

Dat trekt het bestand automatisch van de inkomsten af en hou je een bedrag over.

Daarnaast heb ik een excelbestand met periodieke uitgaves. hierin heb ik een budget gemaakt voor de volgende zaken

kleding

kapper

kadootjes

sinterklaas

abonnement ANWB

abo ver eigen huis

onderhoud auto's

vakantie en uitstapjes

eigen risico zorgverzekering

overblijven van de kinderen op school

sportclubjes

verjaardagsfeestjes van de kinderen

Het totale bedrag deel ik door 12 maanden en de uitkomst gaat naar een aparte spaarrekening. komt er dan van bovenstaande een rekening boek ik het geld over en betaal het ( en wel bijhouden in het je bestand).

Geld wat dan nog overblijft in mijn eerste excelbestand (dus inkomen - vaste lasten- bedrag aan periodieke uitgaves) is dan bekend en gaat naar de andere spaarrekening.
Wij hebben per maand 800 euro voor boodschappen, drogist, verjaardagen, kleding, uitjes etc, hier zit wel de hypotheek teruggave bij.. We rekenen 150 euro per week aan boodschappen, drogist. We houden dan 50 euro over voor verjaardagen of een uitje. Mijn man heeft echt geen zakgeld, ik trouwens ook niet. Wij kopen alle kleding voor iedereen van de kinderbijslag.

Mijn man krijgt 320 euro per maand van zijn collega's omdat ze met hem meerijden naar het werk. En daar tanken we dan beide voor de hele maand.

Wij betalen de gemeente overigens maandelijks, dat gaat hier automatisch en de 12e maand betaal je niets. We reserveren 75 euro per maand voor oa de sportlessen van de kids, het reinigen van de cv ketel. de waterschapsbelasting etc. Dit is meestal niet genoeg maar meer hebben we nu niet. Mijn man krijgt 2x per jaar een belastingvoordeel vanwege zijn rijskosten en hier betalen we veel van.

Maar van dit alles heb ik mijn salaris nog niet meegerekent alhoewel dat momenteel totaal opgaat aan het afbetalen van een lening en mijn salaris is elke maand verschillend omdat ik als oproepkracht werk.

Ik pin ook niet meer, we hebben 5 enveloppen liggen met 150 euro en daar moeten we het gewoon van doen.
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven
Ik heb hetzelfde idee overzicht als cupcakegirl.

Dit geeft een goed beeld, alleen moet je inderdaad alles goed bijhouden e.d.

Ook vink ik de inkomsten en vaste lasten af zodra ze op mijn rekening staan of ervan af zijn.

Ik kom zelf nog wel eens scheef uit.

Ik heb een aparte rekening voor de boodschappen en stort daar elke maand een bedrag op die opgesplitst per week (bedrag wat ik niet gebruik die week staat apart op een spaarrekening speciaal voor de boodschappen).. nu gebeurd het soms zoals gisteren dat ik twijfel/weet dat er op mijn boodschappenrekening net iets minder staat dan de kassa zegt, dus heb ik het pasje van de vaste lastenrekening gepakt [fout!], ipv een dingetje eraf te halen.

In mijn geval twijfel ik of ik beter het pasje voor de vaste lastenrekening moet houden of thuis laten en meer consequent mee omgaan.

Wilde de pas bij de rekening misschien opzeggen, om dit soort fouten te voorkomen.
Nancy, het budget schuift idd door.. Als ik een maand teveel heb uitgegeven, wordt het teveel van de volgende maand afgetrokken.. Bv kleding: 300 p/m . In januari heb ik dus 300 te besteden. Stel dat ik dan 320 heb uitgegeven, heb ik voor februari 300-20=280 te besteden..

Zo is aug/sep meestal duur voor kleding; school begint weer net zoals de sporten. Meestal zijn er dan nieuwe gymspullen nodig etc.. Zo ook het budget voor voeding in december. Kerst is duur. Probeer er op voorhand rekening mee te houden door over te houden in oktober/november..

Wij hebben onze betaalrekening bij de Abnamro lopen en daar kan je een jaar lang gratis een huishoudboekje proberen. Aangestoken door dit topic, ben ik daar vandaag mee gestart.. Kijken hoe die bevalt..

Mijn man maakt onze begroting in excell, maar ik ben daar niet zo handig mee.. Nou heeft hij het erg druk, dus misschien ga ik het overnemen en het doen in dit progamma?
quote:marjolein852 schreef op 21 oktober 2012 @ 13:46:

Wij hebben onze betaalrekening bij de Abnamro lopen en daar kan je een jaar lang gratis een huishoudboekje proberen.

ING heeft ook zo'n huishoudboekje, Tim.

Die is ook een jaar gratis en daarna betaal je ¤ 2,25 per kwartaal.

Wat ik ook een lastige vind om in mijn maandbegroting mee te nemen is een evt. roodstand.

Hoe zouden jullie dat doen?
Als het een 'slippertje'is (dus iets wat bijna nooit gebeurd), zou ik het opnemen in het kopje onvoorzien.

Is het structureel, dan in de begroting een kopje roodstand opnemen. Stel dat het je elke maand ongeveer 10 euro kost (noem maar wat; ben godzijdank niet zo thuis in roodstaan..) dan zou ik 12,50 begroten per maand..

Probeer boven een minimum te blijven zodat je niet meer de min in duikt.. Is toch zonde vh geld..
Ik heb inspiratie opgedaan door dit topic. Geen geldzorgen maar al langer sluimerde het idee om alle vaste lasten (die ik al netjes in Excel had staan, dat wel) gestructureerder te laten afschrijven (van een vaste lastenrekening) etc. Ik heb me 1 ochtend kwaadgemaakt en heb toen alle incasso's overgezet naar de bankrekening die we samen hebben. Met behulp van Excel weet ik wat daar jaarlijks vanaf gaat en ik heb zoveel mogelijk gezorgd voor maandelijkse incasso's (in plaats van 1 keer per jaar; het kost soms wel iets meer (zoals bij de woonverzekering) maar ik vond het toch handig om het zo te doen). Ik heb in Excel verschillende posten (huis, inclusief alle verzekeringen (woonhuis en WA), ozb, telefoon (vast en mobiel), upc, energiekosten, een kopje zorgkosten (inclusief maximale eigen bijdrage (= dus een reservering), een kopje schoolkosten (inclusief kinderopvang etc.), een kopje giften, een kopje auto (inclusief een reservering voor de jaarlijkse APK/beurt maar exclusief benzine), een post abonnementen, een post giften, een post bankkosten en tenslotte een klein budget voor loterijen). Het grootste deel van het salaris van mijn man wordt op die bankrekening gestort en dat zou voldoende moeten zijn voor de vaste lasten. Een klein deel van zijn loon gaat naar zijn ING-rekening; daarmee kan hij doen wat hij wil. Mijn salaris is dan om van te sparen en om boodschappen en kleding van te kopen etc. Ik heb overigens bij de berekening van de vaste lasten/het inkomen niet de belastingteruggave, het vakantiegeld en de 13e maand en de kinderbijslag meegenomen; dit zijn dan de extra's voor de spaarrekening of voor vakanties e.d. Ik vind het erg leuk om nu alles op een rijtje te hebben, dat geeft rust en overzicht.

Nancy, veel succes! Wat jammer dat er toch nog ergens een gat zit, dat is weer een tegenvaller :S. Ben je er wel achter wat die uitgaven zijn geweest?
quote:marjolein852 schreef op 21 oktober 2012 @ 14:00:

Als het een 'slippertje'is (dus iets wat bijna nooit gebeurd), zou ik het opnemen in het kopje onvoorzien.

Is het structureel, dan in de begroting een kopje roodstand opnemen. Stel dat het je elke maand ongeveer 10 euro kost (noem maar wat; ben godzijdank niet zo thuis in roodstaan..) dan zou ik 12,50 begroten per maand..

Probeer boven een minimum te blijven zodat je niet meer de min in duikt.. Is toch zonde vh geld..

Ik bedoel, stel dat er een roodstand is die je weg wilt werken hoe verwerk je dit in het kasboek/overzicht.

In mijn situatie is het op het moment een maandelijks terugkerend iets, max ¤ 500 dus ook elke maand weer positief.

Maar ik wil van die roodstand af, dus ik wil dat en wegwerken en in mijn kasboek opnemen zodat ik dat allemaal kan zien.

Deels denk ik die roodstand bij de inkomsten al in de min te zetten dus krijg je minder inkomen en deels denk ik dat het zowel niet bij de inkomsten als bij de vaste lasten hoort maar in een subonderdeel en gewoon genoemd als roodstand en dan wel doortellen.

Of.. is het beter te kijken hoeveel je rood staat en dat opsplitsen in behapbare brokjes en dat per maand wegwerken.

Roodstaan heeft in mijn geval zeker niet de bedragen die je hierboven noemt .

Kost een euro of 3 max. geloof ik.
Ik zou het als de post "afbetaling schuld" opnemen in je begroting en kiezen voor een voor jou behapbaar bedrag. De kosten die je ervoor maakt (rente bijvoorbeeld) kun je wegboeken onder "kosten schuld" waar je ook een post voor maakt.
Wat hou je over om te sparen?

Misschien kun je het in 5 maanden inlopen? Dus stel dat je 200 e per maand kunt sparen dat je dan 5 maanden 100 euro spaart?

Of krijg je misschien een 13e maand oid?
quote:nancy_weeds schreef op 21 oktober 2012 @ 09:15:

Qwerttu en Nellaaa,

Bedankt weer voor jullie toelichting. Ik heb gelijk een tabblad bijgevoegd en daar voor eens en altijd de juiste begroting per maand neergeknald. Ik kwam wel tot een schokkende ontdekking en dat is dat we momenteel nog steeds te veel uitgeven en dat ik flink verder moet bezuinigen.

Totaal aan inkomsten per maand (zonder kinderbijslag/vakantiegeld): 3000 euro per maand (varieert ietsjes doordat mijn man per week betaald krijgt)

Totaal aan vaste lasten (inclusief reserveringen voor belastingen, eigen risico, tandarts etc): 2400 euro per maand

Dan heb ik dus 600 euro over om te besteden aan boodschappen, luiers/melk kinderen, cadeautjes, uitjes, etc en dat haal ik dus nooit!

Ons uitgaven patroon van de afgelopen maanden:

Boodschappen: 480 euro

Luiers/melk kinderen: 110 euro

Zakgeld man: 80 euro

Cadeautjes: 50 euro

Gehaald eten: 50 euro

Uitjes: 50 euro

Ik zit dus aan variabele uitgaven op ongeveer 1200 euro!!!

Ik moet dus echt flink bezuinigen of er moet flink meer inkomsten bij.

Ik weet alleen niet of het realistisch is om met 600 euro per maand rond te komen voor een gezin van 5 personen. Op dit moment lijkt mij dat een onmogelijke opgaven eerlijk gezegd

Balen zeg! Kan me voorstellen dat dat niet leuk is! Maar je zult wel moeten: het de komende tijd met 600,- per maand voor variabele lasten. Je reserveringen opgeven is uitstellen van een probleem (tenzij je nu extra aan het reserveren bent, als je straks in termijnen kunt betalen moet je nu nog niet het hele bedrag reserveren).

600 per maand voor boodschappen en uitjes en cadeautjes etc met een gezin is geen vetpot, maar het is wel te doen.

Van wat ik om me heen hoor zou je voor 500,- boodschappen en luiers en melk moeten kunnen doen. Dat moet echt haalbaar zijn. Eten halen is gewoon geen budget voor, dat moet je echt laten. Zorg voor soep in de vriezer voor als je een keer echt geen puf hebt om te koken. Cadeautjes is moeilijk om op te besparen vind ik zelf, maar zou je ook geen 50,- per maand moeten kosten. Wees creatief of sla desnoods eens een verjaardag over.

Je hebt je kinderbijslag er buiten gelaten. Veel mensen gebruiken dat voor kinderkleding (en die post heb je ook niet genoemd). Zou je zuinig kunnen zijn met dat budget en dmv tweedehands en zeeman/wibra etc over kunnen houden van dat budget? Dan heb je nog wat voor onvoorziene kosten.

Je man zal zijn sociale dingen (zakgeld) echt moeten halveren.

Het is echt even zuur, want je moet dingen gaan opofferen, maar het kan wel!!! En als het je lukt is de voldoening en de beloning groot.

Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat je dit jaar dan maar noodgedwongen de vakantie moet overslaan. Niet leuk, maar met een vooraf gebudgeteert bedrag kun je dan wat uitjes in de buurt doen en je kids kunnen misschien wel ergens logeren. Voor kinderen is vakantie echt niet noodzakelijk.

Ik hoop dat je het ook een beetje als een sport kan gaan zien. Als je er hard voor werkt is het namelijk haalbaar en bovendien mag je ervan uit gaan dat de situatie tijdelijk is en als je man straks beter betaald werk heeft kun je opgelucht adem halen en weer extra genieten van de luxe die dan weer kan.

Ooh en je moet dat zwarte gat en onvoorzien achterhalen als daar nog eens honderden euro's per maand naar toe gaan. Kasboekje nemen en elke uitgave (echt elke!!!) opschrijven. Paar weken doen en dan is dat lek echt wel boven!
Ik heb een heel variabel inkomen per 4 weken, waar ik met een beetje mazzel een maand mee kan redden.

Ik spaar standaard voor mijn auto, daar naast wil ik alles gebruiken om die roodstand kwijt te raken.

In januari krijg ik een bonus van mijn werk en waarschijnlijk ook nog geld van de toeslagen terug.

Ik heb nu een kopje voor de roodstand gemaakt met een subkopje 'roodstand', daar zou dan nog een subkopje 'kosten roodstand' bij moeten komen.

Verder telt hij nu ook mee met de overige inkomsten en uitgaven en heb ik toch mijn boodschappengeld verhoogd naar ¤150 (ipv ¤100).

Zodra dit alles weg is heb ik alvast een paar spaardoelen klaarliggen waar ik voor wil gaan sparen.

Sorry Nancy, pik zomaar je topic in met mijn vraag .
@ Nancy_weeds

Om te vegelijken

Zakgeld doen we hier niet aan voor onszelf. Wat doet je man van dat geld? als het is om lunch te kopen, jammer dan stopt ie daar maar mee en neem wat van huis mee.

Eten halen?

Stoppen. Deden wij eerder ook. Een keer per week naar de snackbar. Gemiddeld zo'n 15 euro per week x 52 weken. Bespaart een kleine 800 euro per jaar!

Nu doen we het heel af en toe bij bijzondere gelegenheden en dan is het ook extra leuk. Waarom haal je eten af? Gemakszucht, geen tijd?

Voor kadootjes voor verjaardagen (zowel familie als de kinderfeestjes waar de kinderen naar toe gaan) heb ik 450 per jaar gebudgeteerd.

Boodschappen heb ik hier 70 euro per week voor staan. Zijn met 4 personen en een berg dieren.

Waarom tel je de kinderbijslag en het vakantiegeld niet mee?

Budget voor uitstapjes is hier 500 per jaar.

Kijk ook even naar welke maanden voor jullie het duurste zijn. Hier zijn dat bv de eerste maanden van het jaar omdat dan allebei de auto's voor een beurt en apk moeten. De vakantie moet betaald worden enz. Ik zet dus het eerste half jaar meer naar de periodieke rekening en minder naar de spaar en het 2e half jaar andersom.
die roodstand heb ik nu gelukkig niet meer, maar ik heb in mn bestand een bedrag staan, daar begin je mee, alle inkomsten erbij, alle uitgaven eraf. een kolom begroot, is het erbij of eraf, dan staat het er naast in de andere kolom. zo zie ik per moment precies wat mijn actuele saldo is en hoeveel ik over hou/te kort kom aan het einde van die maand. Het volgende maand tabblad pakt ook automatisch dat bedrag mee, dus kan in principe op die manier doorrekenen. Het lijkt mij vrij onzinnig om te sparen en rood te staan, maar dat is ieder voor zichzelf.
Nancy, even vooropgesteld... je bent gewoon al hartstikke goed bezig. Je hebt een hele ommezwaai gemaakt en je bent je bewust geworden van de situatie waarin je leeft.

Heel vervelend, maar die uitjes moeten of gratis of minder worden. Zakgeld voor je man, heeft ie dat echt nodig? Als ie bijv. ergens een drankje wil doen kan hij het ook bij twee laten (noem maar even wat he?, bijv. na het sporten) en daarna bijv. naar huis gaan of niet meer drinken. Eten bestellen dat gaat gewoon niet in jouw situatie. Heel lullig, maar je hebt er duidelijk het geld niet voor, dus kwel jezelf niet door te weinig geld over te houden aan het eind van de maand, maar kwel jezelf door nog een dagje extra te koken in de week en je houd dat geld toch weer over.

Probeer nogmaals kritisch te kijken naar wat je nog meer kunt besparen, ook al is het heel moeilijk. Je weet zelf ook wel dat je al zo goed je best doet, dus niet bij de pakken neer gaan zitten!
Bedankt dames, voor de bemoedigende woorden en het meedenken.

Het zijn inderdaad de "luxe" zaken waarop ik nog moet besparen. Eten halen kan dus echt niet meer: dus echt dat lunch pakketje mee naar het werk. Ben er inmiddels achter dat we op de afdeling een koelkast en magnetron hebben. Eten halen voor thuis doen we af en toe, gewoon uit luiheid en omdat we het lekker vinden, maar dat moeten we dus ook afschaffen. Mijn man besteed zijn zakgeld inderdaad aan drankje doen, sigaretten kopen en dat soort dingen. Kan dus helaas ook niet meer. Ik moet echt proberen bij de basis te blijven. Cadeautjes vind ik lastig. Mijn vader was jarig en die is wel gewend om een mooi cadeau van ons te krijgen. Ik was nooit zo moeilijk met geld natuurlijk Mijn zoon had ook twee kinderfeestjes en daar heb ik nu 5 euro voor aangehouden per cadeautje.

Mijn man en ik hebben straks even een "meeting" achter de laptop om alles nogmaals door te spreken...
quote:Mirjam762 schreef op 21 oktober 2012 @ 15:49:

Ik heb inspiratie opgedaan door dit topic. Geen geldzorgen maar al langer sluimerde het idee om alle vaste lasten (die ik al netjes in Excel had staan, dat wel) gestructureerder te laten afschrijven (van een vaste lastenrekening) etc. Ik heb me 1 ochtend kwaadgemaakt en heb toen alle incasso's overgezet naar de bankrekening die we samen hebben. Met behulp van Excel weet ik wat daar jaarlijks vanaf gaat en ik heb zoveel mogelijk gezorgd voor maandelijkse incasso's (in plaats van 1 keer per jaar; het kost soms wel iets meer (zoals bij de woonverzekering) maar ik vond het toch handig om het zo te doen). Ik heb in Excel verschillende posten (huis, inclusief alle verzekeringen (woonhuis en WA), ozb, telefoon (vast en mobiel), upc, energiekosten, een kopje zorgkosten (inclusief maximale eigen bijdrage (= dus een reservering), een kopje schoolkosten (inclusief kinderopvang etc.), een kopje giften, een kopje auto (inclusief een reservering voor de jaarlijkse APK/beurt maar exclusief benzine), een post abonnementen, een post giften, een post bankkosten en tenslotte een klein budget voor loterijen). Het grootste deel van het salaris van mijn man wordt op die bankrekening gestort en dat zou voldoende moeten zijn voor de vaste lasten. Een klein deel van zijn loon gaat naar zijn ING-rekening; daarmee kan hij doen wat hij wil. Mijn salaris is dan om van te sparen en om boodschappen en kleding van te kopen etc. Ik heb overigens bij de berekening van de vaste lasten/het inkomen niet de belastingteruggave, het vakantiegeld en de 13e maand en de kinderbijslag meegenomen; dit zijn dan de extra's voor de spaarrekening of voor vakanties e.d. Ik vind het erg leuk om nu alles op een rijtje te hebben, dat geeft rust en overzicht.

Nancy, veel succes! Wat jammer dat er toch nog ergens een gat zit, dat is weer een tegenvaller :S. Ben je er wel achter wat die uitgaven zijn geweest?Leuk dat je inspiratie hebt opgedaan! Je bent ook al goed bezig zo te lezen....het geeft inderdaad rust en overzicht om alles op een rij te hebben. Helaas ben ik er niet achter gekomen wat dat zwarte gat nu is. Ik denk dat het te maken heeft met het vele overschrijven tussen rekeningen wat ik heb gedaan. Misschien kom ik er nog achter want ik blijf cijfer staren....
quote:noa_lynn schreef op 21 oktober 2012 @ 18:04:

Ik heb een heel variabel inkomen per 4 weken, waar ik met een beetje mazzel een maand mee kan redden.

Ik spaar standaard voor mijn auto, daar naast wil ik alles gebruiken om die roodstand kwijt te raken.

In januari krijg ik een bonus van mijn werk en waarschijnlijk ook nog geld van de toeslagen terug.

Ik heb nu een kopje voor de roodstand gemaakt met een subkopje 'roodstand', daar zou dan nog een subkopje 'kosten roodstand' bij moeten komen.

Verder telt hij nu ook mee met de overige inkomsten en uitgaven en heb ik toch mijn boodschappengeld verhoogd naar ¤150 (ipv ¤100).

Zodra dit alles weg is heb ik alvast een paar spaardoelen klaarliggen waar ik voor wil gaan sparen.

Sorry Nancy, pik zomaar je topic in met mijn vraag .Blijf vooral vragen want ik leer er onwijs veel van! En ik zie dit trouwens niet als "mijn" topic hoor....Volgens mij is het voor veel anderen ook een nuttig topic geworden dus iedereen vooral blijven vragen en adviseren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven