wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2
vrijdag 19 oktober 2012 om 19:36
vrijdag 19 oktober 2012 om 19:58
zaterdag 20 oktober 2012 om 17:14
Vanavond heerlijk onverantwoord 'zaterdageten': zelfgemaakte pizza met zo'n uitroldeegbodem, het potje tomatensaus vermaak ik aan de buurvrouw, dat maak ik zelf wel, en verder gaan er allerlei ijskastrestjes op: plakjes overgebleven vleeswaren, champignons, olijven, kappertjes, paprika, ansjovis als ik nog ergens een blikje kan opdiepen, wat overgeschoten kai-lan van gisteren en natuurlijk kaas. En erg veel verse kruiden.
Morgen het toppunt van lullig: varkenshaas met zelfgemaakte champignonroomsaus, sla en een of ander aardappelverzinsel. Dan gaan we maandag weer eens fatsoenlijk Chinees of Japans koken. Gezond dus. Denk ik. Hoop ik.
Edit: We hebben vorige week van nota bene een overheidsinstantie als goedmakertje voor een buitengewoon slechte dienstverlening een tegoedbon van 12,50 voor de plaatselijke snackbar gekregen. Moet ook binnenkort op. Maar het is ons nog nooit gelukt om met z'n tweeën voor dat bedrag een snackbarmaaltijd weg te bunkeren. Ik denk dat ik de buren maar uitnodig .
Morgen het toppunt van lullig: varkenshaas met zelfgemaakte champignonroomsaus, sla en een of ander aardappelverzinsel. Dan gaan we maandag weer eens fatsoenlijk Chinees of Japans koken. Gezond dus. Denk ik. Hoop ik.
Edit: We hebben vorige week van nota bene een overheidsinstantie als goedmakertje voor een buitengewoon slechte dienstverlening een tegoedbon van 12,50 voor de plaatselijke snackbar gekregen. Moet ook binnenkort op. Maar het is ons nog nooit gelukt om met z'n tweeën voor dat bedrag een snackbarmaaltijd weg te bunkeren. Ik denk dat ik de buren maar uitnodig .
zaterdag 20 oktober 2012 om 18:15
@Sri: Paar blikjes drinken erbij nemen tikt lekker aan. En dan een lekker ijsje toe.
Leendert is pizza's (af)halen. Ik heb voor mezelf een 4 kazen besteld, voor Leendert een diavolo (salami en pepers), voor oudste tonno (tonijn en olijven) en voor nichtje en overig grut 2x Hawaï (ham/kaas/ananas), 2x gewone salami en 1x Margherita. Ik heb er ook nog 3 salades bij besteld, Caprese (mozzarella/tomaat), gemengde met heel veel ingrediënten (waaronder Italiaanse kazen, olijven, salami naast de standaard komkommer, tomaat en zo) en een rauwkost salade (zoetzure kool, rode kool, wortel en zo).
Leendert is pizza's (af)halen. Ik heb voor mezelf een 4 kazen besteld, voor Leendert een diavolo (salami en pepers), voor oudste tonno (tonijn en olijven) en voor nichtje en overig grut 2x Hawaï (ham/kaas/ananas), 2x gewone salami en 1x Margherita. Ik heb er ook nog 3 salades bij besteld, Caprese (mozzarella/tomaat), gemengde met heel veel ingrediënten (waaronder Italiaanse kazen, olijven, salami naast de standaard komkommer, tomaat en zo) en een rauwkost salade (zoetzure kool, rode kool, wortel en zo).
zaterdag 20 oktober 2012 om 20:04
Nieuw recept:
Zuurkoolschotel ham en ananas
Bron:Allerhande 2 2011
SPECIFICATIES
hoofdgerecht
4 personen
10 min , wachten 30 min
goed vooraf te bereiden
kindvriendelijk
INGREDIËNTEN
1 zak zuurkool (500 g), uitgelekt
1 ui, gesnipperd
1 duopak hamblokjes (250 g)
1 doos ananasstukjes (250 g, diepvries), ontdooid
1 duopak aardappelschijfjes (700 g)
2 el mosterd
1/2 bakje kruidenboter (a 100 g)
BEREIDEN
Verwarm de oven voor op 200 °C. Meng de zuurkool met de ui, hamblokjes en ananasstukjes. Voeg naar smaak peper toe. Schep de zuurkool in de ovenschaal en verdeel de aardappelschijfjes erover. Bestrijk met de mosterd en verdeel de kruidenboter erover. Bak de zuurkoolschotel in de oven in 30 min. gaar.
Het is wel lekker maar niet geweldig. Ga het geen tweede keer maken.
Zuurkoolschotel ham en ananas
Bron:Allerhande 2 2011
SPECIFICATIES
hoofdgerecht
4 personen
10 min , wachten 30 min
goed vooraf te bereiden
kindvriendelijk
INGREDIËNTEN
1 zak zuurkool (500 g), uitgelekt
1 ui, gesnipperd
1 duopak hamblokjes (250 g)
1 doos ananasstukjes (250 g, diepvries), ontdooid
1 duopak aardappelschijfjes (700 g)
2 el mosterd
1/2 bakje kruidenboter (a 100 g)
BEREIDEN
Verwarm de oven voor op 200 °C. Meng de zuurkool met de ui, hamblokjes en ananasstukjes. Voeg naar smaak peper toe. Schep de zuurkool in de ovenschaal en verdeel de aardappelschijfjes erover. Bestrijk met de mosterd en verdeel de kruidenboter erover. Bak de zuurkoolschotel in de oven in 30 min. gaar.
Het is wel lekker maar niet geweldig. Ga het geen tweede keer maken.
zaterdag 20 oktober 2012 om 20:19
Pastaovenschotel met roux, bloemkool, pasta en tomaat van de appie site. Was wel ok maar ook wel een beetje smakeloos vond ik. Kwam denk ik omdat er in het recept stond dat ik Leidse geraspte kaas had moeten nemen en ik heb gewone geraspte kaas gepakt. Leidse kaas heeft meer smaak natuurlijk.
Morgen traditionele boerenkoolstampot met rookworst.
Morgen traditionele boerenkoolstampot met rookworst.