Meer in het moment leven

21-10-2012 23:32 37 berichten
Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je meer de neiging om nooit tevreden te zijn. Ik denk dat je teveel probeert de perfecte keuze te maken. Terwijl die dus niet bestaat; alles heb zijn voor- en nadeel, om maar een citaat van een groot wijsgeer aan te halen.
wat je water geeft, groeit
Maar meer in het moment leven, zou goed voor je zijn ja. Probeer niet overal zo'n oordeel over te vellen... goed/fout zijn door de mens uitgevonden waarden. Je zou een goed boek kunnen kopen over mindfullness; genoeg aanbod lijkt me, want is populair.

Eigenlijk gewoon gebaseerd op boeddhisme trouwens.
wat je water geeft, groeit
Ik doe dat juist ietsje teveel naar kan niet zo goed uitleggen hoe ik dat doe. Heb je natuurlijk niet zo veel aan
De oplossing? Oordeelsvrij denken.

Wat chocokat dus zegt.

En met de hand afwassen. Doet een mens goed, is heel mindful.
quote:hanke321 schreef op 21 oktober 2012 @ 23:55:

De oplossing? Oordeelsvrij denken.

Wat chocokat dus zegt.

En met de hand afwassen. Doet een mens goed, is heel mindful.

Precies!

Waar kan jij echt van genieten? Dan bedoel ik niet weer eens iets nieuws, maar waar geniet jij sowieso van? Kan je echt plezier halen uit de mooie dingen in je leven, of ben je dan alweer in je hoofd ergens anders mee bezig?

Ik zou het niet weten verder, ben heel tevreden aangelegd. Aard van het beestje, dus weet niet hoe je tevredenheid aan zou kunnen leren.
Ik kan heel erg genieten van sport en zingen, dus dat probeer ik ook veel te doen.

Maar op andere gebieden, werk en relaties enz., daarin lukt het me dus momenteel even niet. En het is lang geleden dat dat wel het geval was....
Klinkt alsof je niet tevreden met jezelf bent/kan zijn en daarom een vlucht/afleiding in allerlei andere dingen zoekt. En aangezien alles op een gegeven moment "saai" en "gewoon" wordt zal je altijd je neus blijven stoten als je niet tevreden kan zijn met de status quo mits die voor je natje en je droogje kan zorgen. En tuurlijk is het prima om in het leven dingen af te tasten, ambitie te hebben en je te ontwikkelen, maar dan gaat het daar ook om en kan je ergens naartoe werken. Ik zeg niet dat dat zaligmakend is (verre van zelfs in veel gevallen) maar als ik jou zo "proef" zit daar het probleem ook niet in. Het zit hem niet in externe dingen, maar in jezelf. Maar, nogmaals, dat is wat mijn gevoel me ingeeft en ik ken je helemaal niet dus ik kan er heel goed naast zitten natuurlijk.
Hoi Greenbean,

Ik herken wat je schrijft. Ik volg momenteel een cursus om wat meer 'uit mijn hoofd' te komen, zoals ik het zelf zeg. Is er bij mij ingeslopen na een angststoornis en hard nodig!

Wat mij erg helpt is om alles wat ik doe met mijn volle aandacht te doen. Als je even afdwaalt, hup, jezelf tot de orde roepen en aandacht er weer bij. Daarnaast echt genieten van kleine dingen. Met mijn vriend een avondje op de bank hangen, de zon die na hevige mist doorbreekt etc.

Haha, en de tip van de afwas klopt echt! doe ik soms ook, als er veel afwas is, even met mijn handen in het sop. 'spoelt je hoofd leeg'.
quote:souries schreef op 22 oktober 2012 @ 11:48:

Hoi Greenbean,

Ik herken wat je schrijft. Ik volg momenteel een cursus om wat meer 'uit mijn hoofd' te komen, zoals ik het zelf zeg. Is er bij mij ingeslopen na een angststoornis en hard nodig!

Welke cursus is dat souries?
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Hee souries,

ik heb ook een angstsstoornis. Zou dat ermee samenhangen?

Ik vind het wel eng hoe mijn leven nu loopt. Ik heb de afgelopen paar jaar best rigoreuze beslissingen genomen (vooral wb werk), maar ik merk dat ik nu echt niet gelukkiger ben dan toen. Ik denk telkens dat mijn leven er beter op wordt, maar dat is eigenlijk nooit zo. Ik heb daardoor nu wel spijt van bepaalde beslissingen. Ook wel op het gebied van relaties (grote liefde laten gaan).

En ik ben ook benieuwd naar die cursus. Welke is dat? En wat voor angststoornis heb je?
Herkenbaar heb ook angststoornis gehad. Leef ook erg in mn hoofd.. Uiteindelijk kom je erachter dat t idd in jezelf zit..
quote:greenbean schreef op 22 oktober 2012 @ 13:21:

Hee souries,

ik heb ook een angstsstoornis. Zou dat ermee samenhangen?

Ik vind het wel eng hoe mijn leven nu loopt. Ik heb de afgelopen paar jaar best rigoreuze beslissingen genomen (vooral wb werk), maar ik merk dat ik nu echt niet gelukkiger ben dan toen. Ik denk telkens dat mijn leven er beter op wordt, maar dat is eigenlijk nooit zo. Ik heb daardoor nu wel spijt van bepaalde beslissingen. Ook wel op het gebied van relaties (grote liefde laten gaan).

En ik ben ook benieuwd naar die cursus. Welke is dat? En wat voor angststoornis heb je?Leer gewoon dat het gras niet altijd ECHT groener is bij de buren en dat je ook tevreden kunt zijn met dat wat binnen jouw wereld binnen je mogelijkheden ligt. Als je dat niet kan accepteren gaat het nooit wat worden.
Misschien ís het gras bij de buren wel groener, maar de brandnetels ook.
quote:excalibur_ schreef op 22 oktober 2012 @ 17:45:

[...]

Leer gewoon dat het gras niet altijd ECHT groener is bij de buren en dat je ook tevreden kunt zijn met dat wat binnen jouw wereld binnen je mogelijkheden ligt. Als je dat niet kan accepteren gaat het nooit wat worden.Ja, dat wil ik best, maar hoe doe ik dat?
Niets is wat t lijkt en niet alles lijkt wat t is...
quote:greenbean schreef op 22 oktober 2012 @ 19:17:

[...]

Ja, dat wil ik best, maar hoe doe ik dat?Misschien door er niet teveel naar te kijken, mee bezig te zijn, te vergelijken etc.
Hm ok... lastig.
Ik zou het juist veel lastiger vinden als ik continu aan het vergelijken was. Misschien is het ook een stukje acceptatie voor jezelf dat je die eigenschap of behoefte nu eenmaal hebt Of heb je er veel last van dat je dit doet?
ja tuurlijk heb ik daar veel last van. Ik ben in mijn hoofd altijd bezig met hoe mijn leven eigenlijk moet zijn. Ik heb dat op werkgebied, maar ook op het gebied van relaties heel erg.

Heel vermoeiend.
Herkenbaar. Weet niet wat je leeftijd is, maar ik heb dit ook wel gehad. Hoe het zou moeten zijn, hoe het dus beter kan enz enz. Stukje bij beetje heb ik geleerd dat je geluk niet af hoeft te hangen van omstandigheden. Dus van een baan, van waar of hoe je woont, van je eventuele partner, ouders, en noem maar op. Eigenlijk zit het in jezelf. Als je je tevreden kunt voelen met en over jezelf en accepteert dat je aan veel omstandigheden niet altijd zoveel kunt veranderen, ben je al op weg. Je kunt je dan meer bezighouden met wie jij wilt zijn in je leven, in plaats van met hoe je wilt dat het leven zou zijn. Het accent dus van buiten naar binnen verleggen. Aangezien je meer invloed hebt op jezelf dan op omstandigheden is het ook meer voor de hand liggend en geeft het meer rust....
quote:greenbean schreef op 22 oktober 2012 @ 19:17:

[...]

Ja, dat wil ik best, maar hoe doe ik dat?

Ja, dat is een goeie. Ik weet het niet. Bij mij is dat vanzelf gekomen. Gewoon je kop niet op hol laten brengen door de wereld om je heen.

Hoezo kan je niet tevreden zijn met dat wat je hebt? Wat drijft je?
quote:greenbean schreef op 22 oktober 2012 @ 19:51:

Hm ok... lastig.

Huh? Waarom is dat lastig?

There's your problem....
quote:greenbean schreef op 22 oktober 2012 @ 20:05:

ja tuurlijk heb ik daar veel last van. Ik ben in mijn hoofd altijd bezig met hoe mijn leven eigenlijk moet zijn. Ik heb dat op werkgebied, maar ook op het gebied van relaties heel erg.

Heel vermoeiend.

Maar wáárom?!

Heb je familie waarvan je het idee hebt dat je je beter voor moet doen dan je bent? Of vriendinnen waar je tegenop wilt boksen op dat vlak?

Wat?
Ik denk dat het komt doordat ik best veeleisende ouders heb. zoiets. Opgegroeid in een omgeving waarin alles en dus ook ik perfect moest zijn.

Mijn leven is nu verre van perfect. Geen relatie en baan kwijt, pfff. Dat voelt best wel als falen hoor. En ik doe heus wel dingen waardoor ze trots op me zouden kunnen zijn, maar het is gewoon nooit goed genoeg. zucht....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven