Mode & Beauty alle pijlers

Vintage & modegeschiedenis

08-01-2012 19:54 3073 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..

Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"

Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
quote:Melpomene schreef op 27 september 2012 @ 11:01:

Op 6 oktober wordt in Den Haag de tentoonstelling "Fabulous Fifties

Fabulous Fashion" geopend.

Er is van 13.00 - 14.00 een gratis lezing door conservator Madelief Hohé. Na afloop is er een film "Eenheid in Veelheid" van Maarten Spruyt, stylist/tentoonstellingsmaker.

Iets voor de forummers hier? Ik ga wel, en misschien zou het leuk zijn daarna samen koffie te drinken in het museum.Ik ga binnenkort. Is er al iemand geweest?
die serie klinkt heel gaaf iris.

nee ik nog niet maar ik ben wel geïnteresseerd ( en er staan nog een paar musea in de planning, kijken of ik er nog aan toe kom ).
Ah klinkt goed!
Eerste aflevering aan het downloaden, super leuke tip!

Vandaag op Fifties Darling watimpressie foto's gezet van de fifties beurs in Rosmalen
dat ziet er echt leuk uit, FD !
Morgen kan je er nog naartoe voor de geinteresseerden!
Wie net als ik dol is op mode/kostuumgeschiedenis zou de cursus "10 modeontwerpers" van de Vrije Academie moeten doen. De voorjaarscursus start in februari (de najaarscursus is helaas al begonnen) in Amsterdam, Utrecht en Amersfoort en kost E 159,--

Deze cursus behandelt 10 grote modeontwerpers uit de 20e eeuw zoals Paul Poiret, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Yves Saint Laurant, Victor en Rolf, Jean Paul Gailtier, Alexander McQueen, christiaan Dior, Yohji Yakomoto en Christobal Balenciaga.

Informatie van de cursus
Wat een enorm leuk topic ! Ik houd ook vreselijk veel van vintage, daar liggen ook mijn roots. Ik heb er weer veel leeswerk bij, al die leuk blogs en wetenswaardigheden. Mijn moeder had ook veel kleding zoals ik op de foto's langs zie komen, en zij werkte ook in de modebranche. Erg leuk hoor !
Ook is de lezing op 30 november in Amsterdam over mode uit de tijd van het Impressionisme (rond 1870-1890) die dit jaar in een overzichtstentoonstelling in het Musée D'Orsay te zien is (le Impressionisme et la Mode), zeer de moeite waard. Deze lezing kost E 16,50.

Informatie over de lezing

Foto's van de tentoonstelling:

Het is maar goed dat ik geen kinderen heb anders was mijn dochtertje zwaar de klos geweest :

Hahaha ja,,,,
Die lezing klinkt ook zeer goed,. Net eerste aflevering The Paradise gezien.... mooie beelden, acteerwerk iets minder maar dat neem ik te koop toe :D
Mijn laatste vintage look, en een klein stukje persoonlijkheid

Ik heb een filmpje gemaakt van mijn 'walk in closet'

(hahaha moet er zelf stiekem om lachen)
Fabulous Fifties te Den Haag was super dames!
De lezing bij de opening was heel erg leuk en erg druk. Prachtige foto's van onder andere de New Look van Dior e.d. en leuke verhalen. Ik had mezelf nogal opgetut in een enigszins Fifites-achtige stijl met bijpassende krokotas, maar er waren helaas maar weinig vrouwen in passende kleding.

Ik heb nog een paar foto's gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/Album=RLGUTYIK
Ah jammer is dat dan toch he... ik was wel in stijl. Mijn fotootjes komen er aan
Ik ben benieuwd naar de foto's dames, want ik ga ook binnenkort.
Vanmiddag was ik trouwens naar A Royal Affair, een Deens kostuumdrama dat speelt aan het hof van 1766 tot 1782.

Dat was weer smullen van de prachtige Rococo-kleding, zoals de dames in hun Robes à la Francaise en de mannen met hun kniebroeken en witte pruiken.

Volgens mij draait hij nog in kleine filmhuizen, dus mis úm niet!
Hmmm ziet er wel aanlokkelijk uit... Thanks voor de tip!

Mijn pics over de tentootnstelling (deel 1) staan on het blogje
Dat was inderdaad een zeer geslaagd uitje. Het Gemeentemuseum is sowieso de moeite waard. Ik was niet echt in stijl gekleed overigens. Te lui, hihi.
Life is too short not to be chique!
You looked pretty as ever darling (L) ;)
quote:fiftiesdarling schreef op 20 oktober 2012 @ 14:58:

Ik heb een filmpje gemaakt van mijn 'walk in closet'

(hahaha moet er zelf stiekem om lachen)Wat een leuk filmpje...en wat heb je veel kleding en schoenen zeg!!
Hahaha overdreven he! Ben er wel heeeeel blij mee (dankbaar ook) en gebruik echt dagelijks heel veel van die spullen, zowel voor werk als persoonlijk.

Hoe is het verder met de vintage perikelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven