Geld & Recht alle pijlers

Oplichting? Aangifte?

26-10-2012 21:31 40 berichten
Even getwijfeld of ik hier wel een topic over moet starten. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

De situatie is als volgt:

Via schoonmoeder hoorden wij van een oud-buurmeisje dat op zoek was naar wat spullen. Die wij toevallig over hadden. Wij hadden haar laten weten dat zij deze voor een zacht prijsje mocht overnemen. De spullen is ze komen halen (met zielig verhaal), bleef nog hangen (wat waren wij toch fantastisch, etc etc). Opeens kwam zij tot de ontdekking dat zij haar beurs niet bij zich had. Omdat zij een flink eind was komen rijden (en schoonmoeder haar familie kende) toch de spullen meegegeven. Zij zou de volgende dag komen betalen.

Na 2 weken niets gehoord te hebben, eens gebeld. Ze was het 'gewoon' vergeten, ze zou het dezelfde avond nog overboeken. Weer niets. Weer een week later nog gebeld, ultimatum gegeven (binnen een week betalen of anders de spullen terugbrengen), weer niets.

Nu zijn wij 7 weken verder, en heb ik deze persoon nog eens gegoogled. Daar wordt je niet vrolijk van. De hoop dat ik mijn geld of spullen nog terug krijg te zien heb ik inmiddels laten varen.

Toch wil ik haar er niet zo gemakkelijk mee weg laten komen. Dat doet namelijk iedereen al. Mijn plan is om aangifte te doen van oplichting (of anders diefstal, geen idee waar het precies onder zou vallen, niet nakomen van een mondelinge overeenkomst). En vervolgens een kopie van het proces-verbaal aangetekend naar haar te versturen.

Mijn man vindt dit een beetje te veel aandacht voor zo iemand, en gaat er maar van uit dat zij op een dag wel 'tegen de lamp loopt'. Maar op het moment haalt zij deze truc nog wekelijks uit. Niemand doet iets want 'ze is zo zielig'. Hoe denken jullie er over?
Mijn spullen staan niet op MP (maar ik check niet alle verkoopsites oid).

Vandaag aangifte gedaan, politie deelde al mede dat ik hoogstwaarschijnlijk noch mijn geld noch mijn spullen terug zou zien. Omdat ik kon bewijzen dat ik haar 3 mogelijkheden en data had gegeven om alsnog haar afspraken na te komen (mails, sms), kon ik uiteindelijk wel aangifte doen van oplichting.

Kreeg een uur later een dreigtelefoontje, waarin ik de schuld kreeg van al haar ellende vanwege de 'stress'. Krijg gewoon zin om er een incassobureau op af te sturen, maar dat gedoe is het mij niet waard (en daar rekenen dit soort haaien op, gadver de gadver).

Volgende keer gaat alles mooi naar de kringloop of humanitas. Wat een gedoe zeg.
Zo zie je maar, lemoos, dat het geen kwaad kan om de politie in te schakelen. Jammer van je spullen en het geld maar daar kom je ook wel weer overheen. Als je al een uur later een telefoontje krijgt, dan zal ze misschien al iets van de politie te horen hebben gekregen? Laat het voor de rest gaan. Incassobureau kost gewoon teveel energie. Ze leert haar lesje wel; vandaag of morgen komt ze de verkeerde tegen die niet 2 uur rijden bij haar vandaan woont en wel z'n spullen terug komt halen.
quote:bankje schreef op 27 oktober 2012 @ 07:50:

Aangifte doen. Als zij iets op MP zet waar ze niet voor betaald heeft is het dan geen heling? Als je het artikel op MP ziet staan politie waarschuwen. misschien een voor haar onbekende laten reageren.

Heling is het alleen als je het niet zelf hebt gestolen.

Wat vervelend Lemoos, maar goed dat je aangifte hebt gedaan. En dat dreigtelefoontje pff dat soort mensen is werkelijk nog in staat om een ander de schuld te geven van wat zij zelf heeft veroorzaakt. Ongelooflijk.
Alle reacties Link kopieren
Nog een aangifte doen, maar dan van bedreiging, kijken of ze dát leuk vindt...
Lemoos, sterkte, en ik hoop dat je het een beetje makkelijk van je af kan zetten.

(En die doos is werkelijk nog stommer dan achterlijk om jou daarover nog te dreigbellen, ongelofelijk...!)
Ozo.
quote:hallekie schreef op 27 oktober 2012 @ 20:34:

Lemoos, sterkte, en ik hoop dat je het een beetje makkelijk van je af kan zetten.

(En die doos is werkelijk nog stommer dan achterlijk om jou daarover nog te dreigbellen, ongelofelijk...!)

Dat van mij afzetten is nog het moeilijkst. Ik moet gewoon echt even beseffen dat sommige mensen gewoon zo gestoord en onbeschoft zijn. En ook oprecht menen dat zij de enige normale figuur op de aardbol zijn. Het gaat gelukkig niet om wereldschokkende bedragen, maar het idee dat zo'n geval je ook nog een schuldgevoel probeert aan te praten...

En dat werkt ook nog een beetje bij mij (ja, ze is zwanger, in de steek gelaten, uit huis gezet, etc. etc., en dan ga ik ook nog aangifte doen). Moet gewoon beseffen dat ik daarom er ook in eerste instantie ben in getrapt. Wat dat betreft ben ik echt een naieve doos. De dreigementen neem ik niet serieus.
Kijk op de site van de Tros, het programma "Opgelicht" heeft het regelmatig over dit soort volk.
quote:greatwhitesilence schreef op 27 oktober 2012 @ 17:48:

Nog een aangifte doen, maar dan van bedreiging, kijken of ze dát leuk vindt...Goeie tip, zou ik doen.
quote:greatwhitesilence schreef op 27 oktober 2012 @ 17:48:

Nog een aangifte doen, maar dan van bedreiging, kijken of ze dát leuk vindt...Een valse aangifte doen gaat echt niet in haar voordeel werken hoor. Sowieso allemaal negatieve energie dit, kans dat er nog iets uitkomt is nul.
quote:patricia_90 schreef op 27 oktober 2012 @ 21:10:

[...]

Een valse aangifte doen gaat echt niet in haar voordeel werken hoor. Sowieso allemaal negatieve energie dit, kans dat er nog iets uitkomt is nul.Hoezo valse aangifte?
quote:patricia_90 schreef op 27 oktober 2012 @ 21:10:

[...]

Een valse aangifte doen gaat echt niet in haar voordeel werken hoor. Sowieso allemaal negatieve energie dit, kans dat er nog iets uitkomt is nul.

Waar is de valse aangifte dan? Ze kreeg toch een dreigtelefoontje, naar aanleiding van de eerste aangifte?

En of je er qua teruggave iets mee opschiet zal inderdaad niet, maar het gevoel dat iemand er keer op keer mee wegkomt, maar dat jij in ieder geval aangifte hebt gedaan kan je ook wat rust geven misschien.
quote:VotesforLeo schreef op 27 oktober 2012 @ 21:13:

[...]

Hoezo valse aangifte?Een telefoontje waarin iemand vervelend/zielig doet is nog geen bedreiging. Bovendien doet de politie echt nul komma niks met zo'n aangifte, als ze hem al opnemen.
Je kan het zeker melden als aanvulling op de al gedane aangifte en dat zou ik zeker doen.
quote:patricia_90 schreef op 27 oktober 2012 @ 21:16:

[...]

Een telefoontje waarin iemand vervelend/zielig doet is nog geen bedreiging. Bovendien doet de politie echt nul komma niks met zo'n aangifte, als ze hem al opnemen.

Hier ging ik ook al van uit (ik was al verbaasd dat zij een aangifte wegens oplichting wel aannamen).

Update: een aantal spullen kreeg ik vandaag 'aangeleverd' (vuilniszak i/d voortuin) geheel vernield , de rest kreeg ik onbeschadigd terug van haar moeder.

Goh, wat had ik een medelijden met haar moeder, arme vrouw. Nou ja, ze is nu 'bekend' bij de politie (heb alle mij bekende emails, rekeningnummers e.d. overhandigd, en deze ook naar MP gemaild tesamen met een kopie van de aangifte). Misschien beperkt dat toekomstige schade.
Heb je haar rekeningnummer? Dan kun je mogelijk met je aangifte naar de bank.

Als meerdere mensen met aangifte dit doen, kan er beslag op haar rekening gelgd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven