studeren
zondag 28 oktober 2012 om 01:31
Tja, beetje laat, maar voortaan: maak samenvattingen! De beste manier om de stof erin te krijgen en voor jezelf te bepalen wat belangrijk is (want dat gaat in je samenvatting). Bij voorkeur met pen en papier, gemakkelijk voor het leggen van verbanden (pijldiagrammen).
Mocht je echt pas vanavond begonnen zijn: kijk naar oude tentamens, probeer te beoordelen wat de belangrijkste topics zijn, en zorg dat je die echt goed kent. Ook weer: vat de betreffende hoofdstukken samen. Als je het goed doet, hoef je je eigen samenvatting niet eens meer te lezen...
Mocht je echt pas vanavond begonnen zijn: kijk naar oude tentamens, probeer te beoordelen wat de belangrijkste topics zijn, en zorg dat je die echt goed kent. Ook weer: vat de betreffende hoofdstukken samen. Als je het goed doet, hoef je je eigen samenvatting niet eens meer te lezen...
zondag 28 oktober 2012 om 01:57
Rijtjes maken en die stampen. Onthouden hoeveel punten er bij het rijtje horen en dan net zo lang herhalen tot je ze kent.
Bv: taakstraffen blijken in de praktijk effectiever dan celstraffen als het gaat om kleinere misdrijven, redenen:
- geen sociale isolatie
- behoudt van werk
- gezinsproblematiek niet onnodig vergroten
- cel = leerschool
Dus alles verkleinen zodat het in overzichtelijke rijtjes past en blijven herhalen. Op het eind moet je alles blind kunnen op stampen.
Veel succes
Bv: taakstraffen blijken in de praktijk effectiever dan celstraffen als het gaat om kleinere misdrijven, redenen:
- geen sociale isolatie
- behoudt van werk
- gezinsproblematiek niet onnodig vergroten
- cel = leerschool
Dus alles verkleinen zodat het in overzichtelijke rijtjes past en blijven herhalen. Op het eind moet je alles blind kunnen op stampen.
Veel succes
zondag 28 oktober 2012 om 02:16
Ik heb dinsdag tentamen, kon mezelf er niet toe zetten te leren. Ik heb dus alle belangrijke punten van het boek aangekruist en deze opgenomen op mijn telefoon. (Dus gewoon de belangrijkste stukken tekst ingesproken). Dit luister ik nu al de hele dag en morgen weer een paar keer.. Ik weet niet of het werkt, maar het leek mij de beste manier voor deze luie studente.
zondag 28 oktober 2012 om 09:14
Ik begon ook altijd pas 1 of 2 dagen vantevoren met leren. Ik las dan 1 of 2 keer de stof door en dan wist ik het wel. Werkte voor mij heel goed, want ik haalde altijd alle toetsen en examens op deze manier. Ik weet dan ook van mezelf dat ik erg makkelijk info tot me kan nemen. Voor andere mensen werkt dit misschien totaal niet. Ik heb een studiegenoot gehad die begon weken vantevoren al met leren en daarnaast maakte ze allerlei samenvattingen. Tja, dat was zij blijkbaar nodig.
zondag 28 oktober 2012 om 11:13
En dan ligt het natuurlijk ook nog aan het niveau (MBO, HBO, WO?)
Bij WO moet je vaak de theorie toepassen terwijl bij HBO het vaak gewoon stampen is en overnemen/herkennen.
Het beste advies is, sluit het forum af en leren! Volgende keer gewoon op tijd beginnen (1 of 2 dagen van te voren kan soms werken, maar dat is niet altijd een succes, hangt wederom ook van het niveau af en hoe goed je hebt mee gedaan tijdens de collegeweken)
Bij WO moet je vaak de theorie toepassen terwijl bij HBO het vaak gewoon stampen is en overnemen/herkennen.
Het beste advies is, sluit het forum af en leren! Volgende keer gewoon op tijd beginnen (1 of 2 dagen van te voren kan soms werken, maar dat is niet altijd een succes, hangt wederom ook van het niveau af en hoe goed je hebt mee gedaan tijdens de collegeweken)