Praten over je gevoel.....
zondag 28 oktober 2012 om 21:14
Hoe praat je over je gevoel...? Gewoon uitspreken zonder nadenken wat een ander ervan vind.. wat misschien niet leuk voor hem/haar is om te horen.
Ik zelf kan moeilijk mijn mening uitspreken. Liever niet...omdat ik me teveel druk maak over de impact die mijn mening kan hebben op de ander. (dan heb ik het wel over niet alledaagse onderwerpen!)
Is dit herkenbaar voor iemand, of heeft iemand tips hoe je hier mee om kunt gaan...?
Ik zelf kan moeilijk mijn mening uitspreken. Liever niet...omdat ik me teveel druk maak over de impact die mijn mening kan hebben op de ander. (dan heb ik het wel over niet alledaagse onderwerpen!)
Is dit herkenbaar voor iemand, of heeft iemand tips hoe je hier mee om kunt gaan...?
zondag 28 oktober 2012 om 21:18
zondag 28 oktober 2012 om 21:21
zondag 28 oktober 2012 om 21:28
Het lijkt me in een gesprek wel handig om rekening te houden met de ander. Eerlijk zijn kan ook tactvol.
Ik vind het lastig advies geven zonder te weten waar het over gaat, ik heb niet echt een goed beeld van je situatie. Wil je iemand vertellen wat er in jou omgaat, of wil je ergens je mening over geven, of wordt je mening over iets gevraagd?
Ik vind het lastig advies geven zonder te weten waar het over gaat, ik heb niet echt een goed beeld van je situatie. Wil je iemand vertellen wat er in jou omgaat, of wil je ergens je mening over geven, of wordt je mening over iets gevraagd?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 28 oktober 2012 om 21:45
Mijn standpunt is dat je kunt zijn wie je bent en zeggen wat je voelt. Degenen die daar last van hebben doen er niet toe.
En degenen die er toe doen hebben daar geen last van.
Als iemand valt over de manier waarop ik mezelf uit (de inhoud dus nog buiten beschouwing gelaten) dan weet ik eigenlijk al genoeg.
Als iemand valt over de manier waarop ik mezelf uit (de inhoud dus nog buiten beschouwing gelaten) dan weet ik eigenlijk al genoeg.
zondag 28 oktober 2012 om 21:57
quote:rozenstruikje schreef op 28 oktober 2012 @ 21:49:
Dat lijkt een heel egoistisch standpunt en ook eentje met weinig zelfreflectie denk ik.
Lijkt ja, maar is niet zo.
Want ik ben heus geen lomperd die zomaar van alles eruit flapt.
Nee, iemand die al haar woorden weegt en zichzelf daarvoor eerst afvraagt of het wel zinvol is die ander met mijn gevoel te vermoeien. Zeker bij 'zware' onderwerpen.
Jij denkt mij, op basis van een paar reakties op een anoniem forum, te kennen?
Dat lijkt een heel egoistisch standpunt en ook eentje met weinig zelfreflectie denk ik.
Nee, iemand die al haar woorden weegt en zichzelf daarvoor eerst afvraagt of het wel zinvol is die ander met mijn gevoel te vermoeien. Zeker bij 'zware' onderwerpen.
Jij denkt mij, op basis van een paar reakties op een anoniem forum, te kennen?
anoniem_161904 wijzigde dit bericht op 28-10-2012 22:21
Reden: vraagteken vergeten
Reden: vraagteken vergeten
% gewijzigd
zondag 28 oktober 2012 om 21:58
quote:kipkluifje schreef op 28 oktober 2012 @ 21:45:
Mijn standpunt is dat je kunt zijn wie je bent en zeggen wat je voelt. Degenen die daar last van hebben doen er niet toe.
Als iemand valt over de manier waarop ik mezelf uit (de inhoud dus nog buiten beschouwing gelaten) dan weet ik eigenlijk al genoeg.Ik denk dat de mensen die zich aantrekken wat je zegt er juist wel toe doen.
Als iemand valt over de manier waarop ik mezelf uit (de inhoud dus nog buiten beschouwing gelaten) dan weet ik eigenlijk al genoeg.Ik denk dat de mensen die zich aantrekken wat je zegt er juist wel toe doen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 28 oktober 2012 om 22:02
quote:tyche schreef op 28 oktober 2012 @ 21:58:
[...]
Ik denk dat de mensen die zich aantrekken wat je zegt er juist wel toe doen.
Klopt, diegenen die ertoe doen vragen door op de inhoud.
Anderen (degenen die er niet toe doen) beginnen vaak aangevallen te reageren als ik mezelf uit op een manier die hen niet bevalt. Gekrenkte ego's dan, en luisteren naar de inhoud ho maar.
[...]
Ik denk dat de mensen die zich aantrekken wat je zegt er juist wel toe doen.
Klopt, diegenen die ertoe doen vragen door op de inhoud.
Anderen (degenen die er niet toe doen) beginnen vaak aangevallen te reageren als ik mezelf uit op een manier die hen niet bevalt. Gekrenkte ego's dan, en luisteren naar de inhoud ho maar.
zondag 28 oktober 2012 om 22:10
Ik heb geen moeite met dingen uitspreken. Weeg het wel goed af, hoe ik het zal zeggen. Bij sommigen kan het vrij direct en bij anderen moet het wat subtieler.
Wat ik nog veel belangrijker vind is eerst bedenken waarom ik überhaupt ergens over wil praten. Als het niets tot weinig toevoegt, doe ik het meestal niet. Mensen vinden al snel zoveel en in een hoop gevallen is het echt niet zo wereldschokkend of zinnig. Gaat net zo goed op voor mijzelf .
Dus.. waar zou je over willen praten?
Wat ik nog veel belangrijker vind is eerst bedenken waarom ik überhaupt ergens over wil praten. Als het niets tot weinig toevoegt, doe ik het meestal niet. Mensen vinden al snel zoveel en in een hoop gevallen is het echt niet zo wereldschokkend of zinnig. Gaat net zo goed op voor mijzelf .
Dus.. waar zou je over willen praten?
zondag 28 oktober 2012 om 22:14
quote:kipkluifje schreef op 28 oktober 2012 @ 21:57:
[...]
Jij denkt mij, op basis van een paar reakties op een anoniem forum, te kennen.Jij denkt een beetje te snel. Ik kies mijn woorden zeer zorgvuldig. Ik zeg niet dat ik vind dat jij, maar ik zeg dat het lijkt alsof. Wereld van verschil
[...]
Jij denkt mij, op basis van een paar reakties op een anoniem forum, te kennen.Jij denkt een beetje te snel. Ik kies mijn woorden zeer zorgvuldig. Ik zeg niet dat ik vind dat jij, maar ik zeg dat het lijkt alsof. Wereld van verschil
zondag 28 oktober 2012 om 22:18
Heel veel mensen voelen zich te snel aangevallen terwijl er niets aan de hand is of trekken conclusies die helemaal niet ter sprake zijn bij de ander. Als je dan vanuit je gevoel gaat reageren dan kan dat echt tot problemen leiden. Je kunt beter eerst goed nadenken wat iemand nou echt bedoeld en welke intentie er achter kan zitten.
zondag 28 oktober 2012 om 22:24
ik geef altijd mijn mening als ik dat nodig acht, alleen als ik veel om iemand geef dan laat ik dat prevaleren boven mijn waarheidszucht. Dan vind ik het belangrijker dat hij zich goed voelt. Mits dat geen schade kan veroorzaken natuurlijk.
Dus hoe verder weg iemand van mij staat, hoe groter de kans dat ik precies zeg wat ik denk.
Dus hoe verder weg iemand van mij staat, hoe groter de kans dat ik precies zeg wat ik denk.
it's a big club and you ain't in it