Gezondheid alle pijlers

Naproxen en menstruatiepijn

29-10-2012 15:54 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een poosje heb ik erg veel last van menstruatiepijn, 1 a 2 dagen in de maand. Dit is zodanig erg dat ik er 's nachts van wakker lig, en op mijn werk minder goed functioneer omdat ik me door de pijn niet kan concentreren.

De huisarts heeft me Naproxen voorgeschreven, pilletjes van 500mg. Ik mag er elke 7 a 8 uur eentje, en maar twee per dag.

Vannacht hier mee begonnen, omdat ik de pijn voelde opkomen. Heb daardoor nog wat kunnen slapen. De pilletjes zouden 7 uur moet een werken, maar na een kleine 5 uur werd de pijn weer erger. Nog een uurtje gewacht en toen toch nog maar een pilletje genomen. Volgens de bijsluiter zou het moeten werken binnen een uur, maar ik merkte pas na 2 uur dat de pijn ietsje afnam. Vervolgens bleef ik wel gewoon pijn houden, vooral bij heftige krampen krimp ik nog steeds ineen.

De huisarts zei dat ik terug mocht komen als het niet zou helpen. Nou ja, het helpt wel een klein beetje, maar ik zit nog steeds met krampen.

Omdat ik het lastig vind te bepalen wat 'veel pijn' is of wat normaal is bij een menstruatie (op de een of andere manier ben ik vergeten hoe het vroeger was, voor ik er last van had), vraag ik me af of er anderen zijn die ervaring hebben met Naproxen bij menstruatiepijn. Het schijnt nogal een paardenmiddel te zijn, zou de pijn niet gewoon helemaal weg moeten zijn als je het neemt? Bij mij gaan alleen de scherpste kantjes eraf...

Ik kan natuurlijk de huisarts bellen met deze vraag, maar ik zou het fijn vinden als ik wat vergelijkingsmateriaal heb. Juist omdat ik niet weet hoe het zou moeten voelen, met een sterke pijnstiller... Een hoeveelheid pijn is zo lastig uitleggen, ook bij de huisarts.
Naproxen is een nsaid pijnstiller. Wel zwaarder dan paracetamol maar niet heel erg zwaar. Na de nsaid's kom je qua pijnstilling bij de opiaten uit.

Je kunt eventueel bij nsaid's paracetamol bij slikken als ze niet genoeg werken. Maar als je dat langere tijd slikt moet je even bij je huisarts vragen of je er geen maagbeschermer bij moet gaan nemen. Je maagslijmvlies wordt dunner van nsaid's en daardoor kan je maagwand geïrriteeerd raken door je maagzuur.

Warme kruik en klaarkomen geven vaak ook verlichting. Maar dat is voor overdag tijdens het werk niet zo handig.

En als het niet echt niet uit te houden is en je heel veel pijnstillers moet gaan nemen zou je kunnen overwegen de pil te nemen.
quote:Olivia1975 schreef op 29 oktober 2012 @ 16:07:

Warme kruik en klaarkomen geven vaak ook verlichting. Maar dat is voor overdag tijdens het werk niet zo handig.

En als het niet echt niet uit te houden is en je heel veel pijnstillers moet gaan nemen zou je kunnen overwegen de pil te nemen.

Dat eerste doe ik al vaak 's nachts, als ik toch al wakker lig van de pijn Maar overdag niet zo heel handig nee.

Ik ben niet aan de pil omdat ik probeer zwanger te worden.
eigenlijk ben je net te laat begonnen, als je een mooi regelmatige cyclus hebt, begin dan met naproxen voor je pijn op komt. Je maakt daarmee een pijnstillingsspiegel aan en dat kan pijn helpen voorkomen
quote:lilalinda schreef op 29 oktober 2012 @ 16:10:

eigenlijk ben je net te laat begonnen, als je een mooi regelmatige cyclus hebt, begin dan met naproxen voor je pijn op komt. Je maakt daarmee een pijnstillingsspiegel aan en dat kan pijn helpen voorkomenDank je wel voor de tip! Het probleem is dat mijn cyclus wel enigszins regelmatig is, maar ik ben als de dood dat ik te vroeg een pijnstiller neem terwijl ik zonder het nog te weten in verwachting ben. Lijkt me niet gezond voor de ongeboren vrucht... Daarom heb ik de pijn afgewacht zodat ik zeker weet dat ik ongesteld ga worden.
Je wilt zwanger worden. Dan is de pil nemen geen goed idee. Dan zou ik paracetamol bij gaan slikken. Eerst met 1 proberen en werkt dat niet genoeg dan bij de volgende naproxen 2 paracetamol. Maar zoals ik al zei in mijn vorige post niet voor langere tijd zonder overleg met de huisarts.
Dank je wel Olivia, voor je tips!

Waar de Naproxen trouwens vooralsnog wél goed voor is, is dat ik véél minder bloed verlies dan normaal. Geen enge stolsel, niks doorlekken. Das dan wel weer fijn. Tenzij dat nog komt, natuurlijk
Ik gebruik het zelf ook, het is bij mij het enige dat helpt als ik echte menstruatie-krampen heb. De truc is inderdaad om ze op tijd in te nemen. Vervolgens moet je ze een beetje stapelen, dus niet uit laten werken. Ik gebruik 200 mg (van de drogist) en als ik de pijn op voel komen neem ik direct 400 mg, vervolgens neem ik elke 3 a 4 uur een nieuwe capsule van 200, daar kom ik de dag mee door.

Ook belangrijk: om leren gaan met de pijn. Probeer de pijn niet te ontwijken maar te doorvoelen, masseer je buik, neem warme douches, gebruik een kruik en doe ontspanningsoefeningen, het liefst met een diepe buikademhaling.

Succes.
quote:Magz schreef op 29 oktober 2012 @ 16:24:

Dank je wel Olivia, voor je tips!

Waar de Naproxen trouwens vooralsnog wél goed voor is, is dat ik véél minder bloed verlies dan normaal. Geen enge stolsel, niks doorlekken. Das dan wel weer fijn. Tenzij dat nog komt, natuurlijk Dat herken ik, maar ik bloed wel een paar dagen langer dan zonder pijnstilling. Het moet er toch uit
krijg je die op recept?
quote:Ksenija schreef op 29 oktober 2012 @ 16:29:

krijg je die op recept?Ik heb mijn Naproxen op recept gekregen, maar ik geloof dat Aleve Feminax hetzelfde is. Of er ook evenveel werkzame stof in zit, weet ik niet.
Waar ik nog wel een beetje mee zit is dat de huisarts zei dat als het niet werkt, ik terug mag komen en dat hij dan wat onderzoekjes gaat doen naar bijv. endometriose, vleesbomen e.d.

Het helpt wel iets, maar ik ben er niet juichend joeghee gelukkig van... Moet ik nu terug naar de huisarts of niet? Omdat ik ook niet weet of mijn verwachtingen misschien te hoog waren...
quote:Magz schreef op 29 oktober 2012 @ 16:31:

[...]

Ik heb mijn Naproxen op recept gekregen, maar ik geloof dat Aleve Feminax hetzelfde is. Of er ook evenveel werkzame stof in zit, weet ik niet.En ook Kruidvat heeft het gewoon van het eigen merk hoor.
Het recept heeft te maken met de dosis. Kun je ook gewoon zelf uitrekenen met bijv aleve.

Anyway, ik combineer paracetamol met nsaid (vroeger naproxen op recept, tegenwoordig heb ik genoeg aan ibuprofen).

Als het niet voldoende helpt, gewoon terug gaan.
Ik heb ook Naproxen voorgeschreven gekregen, door de gynaecoloog, ook vanwege erge menstruatiepijn. Ik heb een schema van hem gekregen van 5 per dag op de 2 dagen dat de pijn het meest heftig is: 2 's ochtends, 2 in de namiddag en 1 voor het slapen gaan. En op de andere dagen mag ik er 3. Ik neem er meestal minder omdat de pillen erg goed werken bij mij. Maar volgens mijn gynaecoloog kan het geen kwaad om er 1 dag in de maand 5 te nemen. Ik weet natuurlijk niet of dat ook voor jou geldt. Misschien nog een keer naar je huisarts? Of je laten doorverwijzen naar de gynaecoloog?
quote:Magz schreef op 29 oktober 2012 @ 16:31:

[...]

Ik heb mijn Naproxen op recept gekregen, maar ik geloof dat Aleve Feminax hetzelfde is. Of er ook evenveel werkzame stof in zit, weet ik niet.

Sandoz als merkof niet?

Geloof dat jeniet bij hoeft te betalen?

Let wel, dat dit erg zwaar voor de maag is.

Ibuprofen is ook heel goed, verminderd ook het bloed.

Schijnt het beste te werken bij menstruatie.

Verder,mee leren leven ik heb dat ook.
Nsaid's werken ook bloedverdunnend. Maar ik weet niet wat ze verder voor invloed op je bloedverlies hebben.

Heb je al andere nsaid's geprobeerd? Zoals ibuprofen of acetylsalicylzuur (Asperine)? Misschien dat die voor jou beter werken en die kun je bij de drogist krijgen. Alleen niet met elkaar (en ook niet met naproxen) combineren. Je kunt wel ibuprofen combineren met paracetamol. Of Asperine combineren met paracetamol. Maar wees daar ook voorzichtig mee.
Ibuprofen slitke ik eerder altijd. Alleen moest ik daar op een gegeven moment zo veel van nemen dat mijn man er van schrok :-) Toen toch maar naar de huisarts gegaan.

Ik nam geloof ik 2x 400mg ibuprofen, en dat 4x per dag. Of zo. Heb het niet echt bijgehouden toen, als ik pijn had, dan nam ik een pijnstiller.
Heel toevallig dit, want ik ben vanmorgen ook vanwege de enorme menstruatiepijn bij de huisarts geweest en ik kreeg naproxen mee.

Naproxen mag je alleen met paracetamol combineren en het verlicht echt de pijn..
quote:Triquetra schreef op 29 oktober 2012 @ 17:03:

Heel toevallig dit, want ik ben vanmorgen ook vanwege de enorme menstruatiepijn bij de huisarts geweest en ik kreeg naproxen mee.

Naproxen mag je alleen met paracetamol combineren en het verlicht echt de pijn..Verlicht het de pijn of neemt het de pijn helemaal weg bij jou?
quote:Magz schreef op 29 oktober 2012 @ 17:04:

[...]

Verlicht het de pijn of neemt het de pijn helemaal weg bij jou?Het verlicht en soms is het even helemaal weg.
Echt combineren met paracetamol, dat versterkt het effect. En beide pijnstillers regelmatig innemen (zoveel als mag) om de spiegel goed te houden.
Ik heb jaren aangeklooid met zowel paracetamol als ibuprofen, maar enige wat echt hielp was naproxen. Haalt de pijn niet 100% weg, maar maakt de moeilijke dagen wel leefbaar
quote:guirne schreef op 29 oktober 2012 @ 16:26:

Ik gebruik het zelf ook, het is bij mij het enige dat helpt als ik echte menstruatie-krampen heb. De truc is inderdaad om ze op tijd in te nemen. Vervolgens moet je ze een beetje stapelen, dus niet uit laten werken. Ik gebruik 200 mg (van de drogist) en als ik de pijn op voel komen neem ik direct 400 mg, vervolgens neem ik elke 3 a 4 uur een nieuwe capsule van 200, daar kom ik de dag mee door.

Ook belangrijk: om leren gaan met de pijn. Probeer de pijn niet te ontwijken maar te doorvoelen, masseer je buik, neem warme douches, gebruik een kruik en doe ontspanningsoefeningen, het liefst met een diepe buikademhaling.

Succes.

Precies, lief zijn voor jezelf helpt ook veel!

Ik dnek dat 500mg a 8 uur minder goed werkt dan elke 4 uur 200 mg. Gewoon eigen merk Kruitvat, is geloof ik 250 mg.

Dan bouw je een betere bloedspiegel op. Elke 8 uur 500 mg kan ervoor zorgen dat bij je na x aantal uren de bloedspiegel onder een pijnstillende hoeveelheid komt.

Niet de pijn afwachten, het gaat om 2 dagen, dan kun je dat gerust nemen. Evt pcm erbij, ook op tijd slikken en niet afwachten. Vooral elke paar uur op tijd.

Het valt onder de NSAID groep, sommigen krijgen hier maagklachten van. Neem dan omeprazol erbij, ook zonder recept te verkrijgen. Maar dat merk je snel genoeg, als je er geenlast van hebtnu, dan is de kans ook niet groot dat je dat alsnog ontwikkelt.

1x per maand 2 dagen dit slikken valt niet onder langdurig gebruik overigens hoor,

En alle NSAID'S zijn enigsinds bloecverdunnend, naproxen het minst van deze groep
Je bent zelf een theepot
Nou, heb in ieder geval te vroeg gejuicht wat betreft het verminderde bloedverlies. Tampon heeft het vanochtend welgeteld 50 minuten uitgehouden (en ik gebruik niet bepaald mini's). Zucht... Dan maar weer dubbelop, met maandverband er bij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven