olie granito vloer

29-10-2012 23:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe granito vloer en moeten deze vanaf nu paar keer in speciale olie zetten. Deze moet paar minuten intrekken en dan uitwrijven. Nu vraag ik me af of het niet beter is om de boel in begin langer in te laten trekken, wie weet dat?
Geen idee, wij hebben een oude granito vloer van begin vorige eeuw en die heb ik een paar jaar geleden in de witte bijenwas gezet en die is nog steeds mooi. Maar ik neem aan dat de gebruiksaanwijzing van je leverancier de goede is, waarom twijfel je daaraan?
ik heb een klein vloertje aangetroffen in mijn huurwoning (bijkeuken) en die heb ik geslepen tot het vuil weg was (was ontzettend vuil en kennelijk met agressieve middelen geprobeerd te reinigen) en daarna met blanke waterbasis parketlak gelakt. Moet wel zeggen dat dit vloertje nooit erg nat wordt; wel een paar druppels gemorst water af en toe.
it's a big club and you ain't in it
Wij hebben een vloer laten storten maar nooit met olie iets gedaan. Ik maak het ding schoon met groene zeep, en eens in het half jaar met neutrale allesreiniger (zonder citroen).

Hij ziet er nog prima uit
Gewoon tussentijds met water, en 1 keer per jaar met olijfolie.

Even nachtje laten intrekken en dan is hij weer als nieuw!
Dank voor tips!
quote:nettel schreef op 30 oktober 2012 @ 08:20:

Wij hebben een vloer laten storten maar nooit met olie iets gedaan. Ik maak het ding schoon met groene zeep, en eens in het half jaar met neutrale allesreiniger (zonder citroen).

Hij ziet er nog prima uit Dat dus, groene zeep. Was tevens advies van mijn keukenboer voor het natuurstenen aanrechtblad.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
als de granito pas gestort, geslepen en tot hoogglans gepolijst is dan kan hij veel meer hebben dan na een flink aantal jaren als de glans weg is door erosie en vuil.

Ik denk dat de vorige bewoners er geen raad meer mee wisten, zo beroerd zag het er uit. Zelfs met borstel en cif was er niks mee te beginnen.

Ik heb de boel alleen maar geslepen (niet gepolijst) met een haakse slijper en daarna de poriën gevuld met vernis. Er zijn sindsdien heel geniepige kleurstoffen gemorst die geen vat kregen op de vernislaag.
ook in de woning daarvóór had ik trouwens een granitovloer, in de badkamer. De vloer zag er altijd smerig uit, vooral rond het putje. Daar kon je hele flessen schuurmiddel aan kwijt, zonder effect. Ik heb er toen vinyl overheen gelegd, maar toen begon het ontzettend goor te schimmelen onder het zeil. Dus toen heb ik de granito vermoord met betonverf, uit wanhoop.
Bij ons lag de oude granitovloer onder laminaat van de vorige eigenaars, hoe ze dat ooit bedacht hebben, pfft. Een middag poetsen met harde borstel, schuursponsje en groene zeep en de vloer was schoon. Toen witte bijenwas erin gepoetst voor de glans. En de afgelopen drie jaar er niets meer aan gedaan, alleen stofzuigen en soms een dweil met groene zeep en de vloer wordt steeds mooier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven