Gezondheid alle pijlers

Hoe besmettelijk is overgeefsel (lees topic voor uitleg)

01-11-2012 23:03 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik zou zeggen dat je het vanzelf wel merkt. Je hebt niets aan ervaringen van anderen in deze lijkt mij, uitsluiten doet het namelijk niet.
Kots van te veel snoepjes eten is niet besmettelijk.

Het als het NORO virus heerst kan je dit zelf idd krijgen door in de buurt van NORO-kots te zijn. Hoef je niet eens voor aan te raken.

"
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 november 2012 @ 23:06:

Kots van te veel snoepjes eten is niet besmettelijk.

Het als het NORO virus heerst kan je dit zelf idd krijgen door in de buurt van NORO-kots te zijn. Hoef je niet eens voor aan te raken.

"Dat dus. Geldt ook voor spetterpoep.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Lees topic voor uitleg? Tssss

Handen wassen en niet zo paniekerig doen zou ik denken.
Bepaalde ziektes waar overgeven als symptoom bij hoort zijn besmettelijk. Als je ook nog met open mond door de kots gaat rollen dan lijkt de kans me wel vrij groot dat je dat virus ook op loopt, maar doorgaans wordt het meer door gegeven via de adem e.d.
Wat Biebeliee zegt!
Als jij je netjes aan het heersende hygieneprotocol houdt, zal het wel mee vallen.
Computer says nooooo
quote:Hangmat schreef op 01 november 2012 @ 23:08:

Bepaalde ziektes waar overgeven als symptoom bij hoort zijn besmettelijk. Als je ook nog met open mond door de kots gaat rollen dan lijkt de kans me wel vrij groot dat je dat virus ook op loopt, maar doorgaans wordt het meer door gegeven via de adem e.d.Whahahaha
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
.
Mijn oma was laatst ziek en moest overgeven toen ze bij de bovenbuurvrouw op bezoek was. Bovenbuurvrouw werd vervolgens ook ziek.

Ja.
.
Tja er valt nu toch niks meer aan te doen.
quote:summer73 schreef op donderdag 01 november 2012 23:11 Als jij je netjes aan het heersende hygieneprotocol houdt, zal het wel mee vallen.

heersende...

Goeie woordkeus!
Ik ben nou eenmaal een ramptoerist.

Maar wat denk je hier te komen halen dan? Vitamines ? De bevestiging dat je niet ziek wordt? Toe nou toch zeg.

oh gos.. ik denk dat het een computervirus is!
Buikgriep is een ontsteking aan het maag-darmkanaal. De medische vakterm voor buikgriep is gastro-enteritis. Buikgriep loop je op door besmetting met virussen, bacteriën en parasieten. Ieder jaar krijgt het virus minstens 4,5 miljoen Nederlanders te pakken.

Buikgriep is een vervelende ziekte. Je moet constant naar het toilet. Buikgriep bestaat uit overgeven en heftige diarree. Meestal duren de klachten slechts een paar dagen.

De meeste ziektemakers (virussen, bacteriën en parasieten) die buikgriep veroorzaken verspreiden zich via de ontlasting naar de mond. In de ontlasting en het braaksel van een besmet persoon bevinden zich miljoenen virusdeeltjes. Iemand met vieze handen waar minuscule restjes braaksel of ontlasting aan zitten, kan dus makkelijk een ander besmetten. Je hebt namelijk maar heel weinig nodig om geïnfecteerd te raken.

Wanneer je hersteld bent van de buikgriep, kan het virus nog enkele dagen verspreid worden via je ontlasting. Op plaatsen waar veel mensen van hetzelfde toilet gebruik maken, is de kans op besmetting groter, op scholen, verpleeghuizen en verzorgingshuizen bijvoorbeeld.

Je kunt besmetting voor een groot deel verhinderen door een goede hygiëne. Was je handen goed na ieder bezoek aan het toilet. Bedenk dat ook de deurknop en de lichtknop van het toilet geïnfecteerd kunnen zijn. Maak deze dus extra schoon als je een huisgenoot met buikgriep hebt.

Wanneer je toch besmet bent met het virus kun je het best gewoon uitzieken. Na een paar dagen zijn de klachten (diarree, overgeven) weer verdwenen. Drink veel om uitdroging tegen te gaan. Neem liever geen diarreeremmers, omdat het virus dan langer in je lichaam blijft zitten.
Het kan vriezen en het kan dooien... Kort gezegd: afwachten dus. Als je ziek wordt merk je dat vanzelf. Maar ga er niet op zitten wachten.
Hoe komt iemand aan het norovirus?

Het norovirus zit in de mond, de darm en vaak op de handen van iemand die besmet is.

Het zit vooral in de ontlasting en in het braaksel.

Het virus is zo besmettelijk dat het vanuit het braaksel zelfs via de lucht een ander kan besmetten.

Ook via speekseldruppeltjes kan het virus worden overgedragen

Wanneer iemand met een norovirusinfectie aan zijn mond zit, naar het toilet gaat of braakt, dan zit het virus daarna ook op zijn handen. Als hij zijn handen en polsen niet goed wast, kan hij het virus heel gemakkelijk op anderen overdragen.

Als iemand die met het norovirus besmet is, in de keuken werkt, kan het virus via het voedsel weer anderen besmetten.

Ook via het toilet kan het norovirus worden overgedragen.
quote:s0esie schreef op 01 november 2012 @ 23:12:

Ik was altijd mn handen goed, maar het kots moest ik wel opruimen dus emmertje in wc gekieperd, verder niks opgeruimd met mn handen, en heb vorige week de 1 dag buikgriep gehad uit het niets, vandaar mn paniek!

Spetterde het? Dan is de kans enorm groot dat je besmet bent.

Verder is het misschien verstandig jezelf hiermee in te sprayen:

Actieve virussen

Een aantal virussen is verantwoordelijk voor klachten als diarree, misselijkheid en braken, buikkramp, koorts of hoofdpijn. Besmetting gebeurt via virusdeeltjes in ontlasting en braaksel. Die komen vervolgens in de mond terecht, meestal via de hand. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je iemand een hand geeft die zijn handen niet heeft gewassen na een bezoek aan de wc. Het kan ook gebeuren dat een besmet persoon voedsel klaarmaakt, waarna het virus in het eten terechtkomt. Al een paar dagen voordat je ziek wordt, kan zo’n virus al in de ontlasting zitten.

De grootste boosdoener

Er zijn vele virussen actief, maar sommige komen vaker voor dan anderen. Norovirussen bijvoorbeeld maken jaarlijks een half miljoen mensen ziek. Vooral plekken waar veel mensen bij elkaar zijn, zoals scholen en verpleeg- en verzorgingshuizen hebben er 's winters vaak mee te kampen. Norovirussen zijn zeer besmettelijk en veroorzaken een ontsteking van het slijmvlies van het maagdarmkanaal. Dat leidt tot klachten als braken en diarree. Het braken is vaak heftig en kan heel plotseling beginnen. Heb je het opgelopen, zorg dan dat je voldoende vocht, suikers en zouten binnenkrijgt. Behandelen kan niet, gelukkig ben je meestal na een dag of 4 weer opgeknapt. Een ander veel vookomend virus is het adenovirus. Die zorgt meestal voor 3 tot 5 dagen hoesten, koorts en keelpijn, maar diarree kan ook voorkomen.

Kinderen zijn kwetsbaar

Sommige virussen hebben het vooral gemunt op kinderen. Per jaar krijgen zo’n 60.000 kinderen van 5 jaar of jonger te maken met het rotavirus. Ze krijgen ernstige diarree en moeten veel overgeven. Bijna ieder kind maakt wel een keer zo’n infectie door. Na een paar dagen is het voorbij, maar de diarree kan soms wel een dag of tien aanhouden. Er bestaat een vaccin, RotaRix geheten dat uitsluitend op doktersvoorschrift verkrijgbaar is. Het vaccin wordt niet vergoed en zit niet in het Rijksvaccinatieprogramma. Bij sommige zorgverzekeraars zit het in hun aanvullend pakket.
Ik denk dat je morgen gaat projectielbraken.
Als je het vorige week al gehad hebt kan het kind het ook van jou gekregen hebben...
Ik werk al ruim 13 jr met kleine kinderen en ik kan me niet herinneren dat ik door kots, poep, snotneuzen of diarree van de kinderen ziek ben geworden. Als je er bij stil staat wat er met kleine kinderen allemaal in de lucht hangt is dat best bijzonder trouwens. Gewoon hygiënisch te werk gaan en hoe langer je met kinderen werkt des te sterker je immuun systeem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven