Werktijden makelaars

02-11-2012 00:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Snappen jullie dat nou? We zijn al een halfjaar serieus opzoek naar een koopwoning. Keer op keer loop ik er tegenaan dat makelaars helemaal niet flexibel zijn in de tijden waarop bezichtigd kan worden. Het overgrote deel wil alleen afspraken plannen van ma t/m do tussen 9:00 en 16:00. Ik vind dat zo onbegrijpelijk. Op die momenten werken de meeste mensen toch? Je zult toch op een moment op je werk moeten zitten om dat huis überhaupt te kunnen betalen? Ik voel er weinig voor om voor iedere bezichtiging vrij te plannen. Of ligt het meer aan de huiseigenaren?

Ik ben zelf altijd dolblij als er weer een openhuizendag is zodat je zonder plannings rompslomp een hoop huizen kunt bekijken.

Zo, daar wilde ik even van af!!
Nou, daar verbaas ik me dus ook al een tijdje over. Zelfs om 17.00 afspreken wordt al moeilijk over gedaan. Ik ga echt niet elke keer vrijnemen en in deze huizenmarkt laat ik zo'n huis dus gewoon zitten. Of makelaars die rustig zeggen: Nee, sorry, iedereen is op vakantie over 4 weken kunt u komen kijken. Ja daaag..

Als ik nu een huis in de verkoop had zou ik een kennis inschakelen om zich als geïnteresseerde voor te doen. Huizenverkopers weten vaak niet half wat voor lakse makelaars ze hebben.
Dat meeeeeeen je niet?!? In deze tijd!! Zouden de makelaars er zelf een baan naast hebben omdat ze als makelaar geen droog brood kunnen verdienen?
Ja ja, nu weet ik het wel!
Hier kon het vaak genoeg gewoon op zaterdag of laat in de middag. Voordeel was wel dat ik altijd op donderdag vrij was en dan hadden we bv om half 5 of kwart voor 5 een bezichtiging en hoefde alleen mijn man maar vrij te nemen. Zijn baas vond dat overigens geen enkel probleem.
Wij hebben een woning in verkoop gehad en ook bezichtigingen in de avond gehad.

Gelukkig deed onze makelaar dat.

Ik vind dat verkopers daar op moeten selecteren. Daarnaast hebben wij vaak open huis gehouden op zondag. Moest ik wel zelf de bezichtgingen doen, maar wel een mogelijkheid om zo maar even te gaan kijken.
Ik kon in 2005 op zaterdag om 9 uur 's ochtends het huis bezichtigen. De verkopende partij had geen makelaar. Ik was er wel blij mee.

Maar heb ook veel huizen onder werktijd bekeken. Gelukkig heb ik een baan waar ik makkelijk vrij van kan nemen. En uren genoeg om vrij te nemen.

Maar ik zou in deze tijden als makelaar iets soepeler zijn met werktijden. Je zult toch je brood moeten verdienen in deze moeilijke tijden.
Ja daar loop ik dus ook tegen aan. En dan ook nog arrogant gedrag van die makelaars als ik aangeef dat ik tot half 6 werk en dus niet eerder kan.
Waar woon jij

Ikzelf (makelaar) bezichtig wanneer de kijker maar wil. Wel wordt er op kantoor altijd doorgevraagd of er echt niet een andere mogelijkheid is dan bv. vrijdag na 18.00 uur. Veel mensen hebben bv. een dag per week/twee weken vrij en kunnen een bezichtiging dan op zo'n dag inplannen.

Twee redenen waarom overdag bezichtigen 'beter uitkomt';

- Huiseigenaren komen (met kids) rond 18.00 uur ook gewoon thuis en met vermoeide hongerige kinderen rondjes door de stad rijden is geen pretje.

-Wellicht belangrijker (vanuit het verkoop oogpunt) is daglicht. Je kunt de woning overdag beter laten zien en ook hoe de zon in de tuin staat is beter te tonen bij daglicht.

Succes met de zoektocht!
Ik heb voor een makelaar gewerkt en zij wilde het ook niet of nauwelijks. Als ze het dan bij gods gratie deed, moesten de kijkers haar bijna op de blote knieën danken.

Maar aan de andere kant was er ook een kijker zwaar beledigd dat ze niet op zondag wilde afspreken. Je kan ook te ver gaan natuurlijk.

Sommige huiseigenaren willen het ook niet. Ivm kindjes bv.

Soms staan woningen al leeg en is de stroom eraf. Dan is het vaak in de wintertijd niet mogelijk om savonds of einde van de dag te kijken.
Dat wat brightlight zegt dus
Wij hebben gisteren bij ons thuis een bezichtiging gehad om 19:00!! Wat voor een woning zoek je btw? ;)
God, van mij zouden ze om 02:00 uur 's nachts nog langs mogen komen. Onze makelaar hebben we o.a. hierop uitgezocht.

Nu hadden wij wel geluk toen we onze woning te koop hadden staan (2006). Op de eerste "funda-dag" had de makelaar al zeven bezichtigingen in kunnen plannen, en achttien op de wachtlijst. Daar maakt hij graag tijd voor vrij, en volgens mij werkt het ook licht motiverend voor de potentiële kopers als ze in de file staan.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
In de winter kan ik me er iets bij voorstellen, als ze willen dat je het huis is daglicht ziet en niet in het donker. Want als het donker is kun je een huis niet goed bezichtigen, zoveel gebreken die door gebrek aan licht niet meer opvallen.
Mijn makelaar werkte gewoon ook na kantoortijden, en de open kijkdagen van huizen deed hij ook zelf. De verkopers kregen tijden door wanneer het open huizen tijd was, en zij gingen in het huis zitten voor evt kijkers. Niets geen 9-4 mentaliteit.
Op zich kan ik me wel voorstellen dat makelaars kantoortijden aanhouden. En als je niet vrij wilt nemen om een huis te bezichtigen, hoe graag wil je het dan? Ja, ik weet dat de markt nu anders is, maar toch...

Echter valt het me ook op dat bij veel makelaars de arrogantie na jaren crisis nog steeds niet afgezwakt is, en dat verbaasd me wel ten zeerste.

Zo heb ik een makelaar 4 x gebeld in een poging om een bezichtiging te plannen, op verschillende tijdstippen maar steeds tijdens kantooruren, en er werd 4 x gewoon niet opgenomen.

Andere makelaar gebeld en gevraagd om brochure van nieuwbouwproject, dan moest ik de andere makelaar maar bellen want ze verkochten het samen en nee, hij had het nummer niet bij de hand. Het was allemaal teveel moeite.

Ik ben ook blij dat onze kopers destijds maar gewoon aan hebben gebeld bij ons (2010 dus ook al ruimschoots in de slechte tijd), want ze hadden meermaals de makelaar geprobeerd te bellen zonder succes. En toen ze hem eindelijk te pakken hadden gekregen, konden ze pas over 3 (!) weken een keer bezichtigen want eerder had de makelaar geen tijd. Ging om een groot kantoor. Wij als verkopers wisten van niets.

Als je een huis verkoopt, denk ik ook dat dit een van je grootste selectiecriteria moet zijn bij het uitzoeken van een makelaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven