Entertainment alle pijlers

Groot Gezin... Wishfull thingking??

02-11-2012 14:25 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al sinds ik het me kon herinneren altijd gedacht aan een groot gezin met 6 kinderen en een man in een mooi huis, lekker de ruimte en alles is helemaal goed en leuk.

Nu ik ouder ben, en puntje bij paaltje komt lijkt het net of nederland een 2-kind politiek hanteerd. Het lijkt niet mogelijk om meer dan 2 kinderen te hebben zonder dat je een normaal Nederlands gezin bent.

Oke 3 maar dan is het echt de knoop erin.

Het is in mijn ogen niet te betalen om meer dan 2 kinderen te nemen en alles doen wat normaal is hier.

Denk aan:

Sport

Zwemles (waar op scholen word bezuinigt)

Studeren later

Vakanties

Leuke kleding

En jezelf/man onderhouden

Wat is jullie mening hierover of ben ik nu heel kort door de bocht.

Is het wel haalbaar om een groot gezin te zijn en jezelf/kinderen niet tekort doen? (groot gezin Lees: 3/4+)

Groot gezin 3/4+ whisfull thinking?

Totaal aantal stemmen: 28

Ja (61%)
Nee (39%)
Overbevolking enzo.....duzz niet doen!
Jij laat het afhangen van de Staat. Als je genoeg spaart voor (een gedeelte van) de studies e.d. is er toch niks aan de hand?
waar een wil is is een weg

maar je moet het wel willen, en dus (tenzij je miljonair bent) wel keuzes maken.
Je laat in je kostenplaatje de kinderopvang weg. Is dat omdat je het zelf kunt regelen met iemand om je heen? Daar zit voor mij nu de grootste belemmering. Ik zou best nog wel een kindje willen (heb er 2) maar met een aardig inkomen is dat dus gewoon niet meer haalbaar, weer een kind in de opvang.
Als jij 6 kinderen wilt, dan doe je dat toch lekker?
Doen als je er blij van wordt! Maar dat wordt dan minder (verre) vakantie, minder luxe, wonen op een goedkopere plek... tenzij je rijk bent natuurlijk. Verder vind ik kinderen geweldig, ik zou er zo vijf nemen als het kon...
Aangezien er in de crisistijd van de jaren 30 gezinnen met 8, 9 kinderen waren, is het dus zeker wel te doen. Het is maar waar je prioriteiten liggen; leuke (merk)kleding voor alle kinderen, of een groot gezin.
Huh? Natuurlijk kan dat! Het ligt er maar net aan hoe hoog jullie inkomen is en wát jullie allemaal voor de kinderen willen financieren. Jouw kinderen zijn jouw verantwoordelijkheid, dus ik zou niet zoveel naar "de staat" wijzen eigenlijk. Ik kom uit een gezin van 4, vroeger hadden we het niet breed, maar mijn ouders hebben ons alle 4 laten studeren (huur en collegegeld betaald), dus waar een wil is.. Betekende wel dat wij als kids C&A droegen en geen Oilily ofzo. En ik begrijp dat het dan nóg niet voor iedereen haalbaar is hoor. Maar dit is een persoonlijke overweging waar "de staat", in mijn ogen, buiten staat.
Volgens mij is het al heel lang zo dat je als je kinderen wil, daar kosten aan verbonden zijn. En de meeste mensen kijken nu eenmaal naar hun portemonnee en naar de praktische kant (andere auto bij meer dan 3 kinderen, groter huis, etc.). Het is niet de staat die het lastig maakt, maar je eigen portemonnee. Of vind je dat de overheid grote gezinnen extra zou moeten sponsoren? Het is toch jouw wens?
Wat maakt jou het uit of je wel of niet een normaal Nederlands gezin bent? Ik gebruik even je eigen uitdrukking, want ik hoor nooit iemand het hebben over "het normale Nederlandse gezin". Hoezo hanteert Nederland een 2-kinds politiek?
(PS, waarom staat dit op Entertainment?)
Er zitten hier genoeg vrouwen op het forum met 4 of 5 kinderen, en ken ze ook om me heen. Leven prima.

Lees ook graag http://eenvoudigleven.blogspot.nl/, en deze heeft er zelfs tien.

Als jij en je man goed kunnen organiseren en genoeg verdienen, en jullie kunnen er zes krijgen, waarom niet?
Zoals met alles in het leven is dit ook een keuze met bijbehorende consequenties.

Krijg een beetje het gevoel dat je de consequenties graag ergens anders zou neerleggen, om tot jouw ideaalplaatje te komen.

Ik ken ook genoeg mensen met 3, 4 en zelfs 5 of 6 kinderen.

Mijn keuze zou het niet zijn; maar zij vinden het geweldig.
Ik heb er 3 het enige waar ik me scheel aan betaal is de kinderopvang
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
De meeste kosten zijn voor de eerste. Bedje, badje enz. Dat spul schuift bij de volgende kinderen gewoon op. Er kunnen best 2 of 3 kinderen samen op één kamer en ze hoeven geen cola, chips en koekjes he, ze worden ook prima groot met limonadesiroop, een koetjesreep en een speculaasje.

Kwestie van keuzes maken. Qua onderhoud is een kind zo duur niet. En op mijn werk heb ik te maken gehad met een meisje dat studeerde. Zij werkte op zaterdag én in elke vakantie. Heeft daarmee haar volledige studie betaald, zonder hulp van haar ouders en zonder hulp van de staat.
Tja, prioriteiten stellen he.... you can't have it all. Wij hebben de derde onderweg, man gaat straks nog een dag minder werken zodat we geen kinderopvang meer nodig hebben, omdat dat idd de grootste kostenpost is. En dan gaat de werkster er nog uit, dan kost zijn kortere werkweek per saldo niks meer (moeten we alleen wel zelf gaan poetsen uiteraard).

Verder hebben wij gelukkig een goed inkomen, we hoeven er waarschijnlijk verder niet erg op in te leveren qua kleding, vakanties etc. Van een modaal salaris lijkt het me idd wel lastiger, dan moet je toch meer keuzes maken.
Huh waar haal jij vandaan dat er in nederland een 2 kinderen politiek heerst.

Ik ken meer gezinnen met 3 kinderen dan met 2.

Zelf ben ik van mening dat een groot gezin niet meer betaalbaar is als je je kinderen niet te kort wil doen. Tenzij je een ruim boven modaal inkomen hebt.
Wij hebben twee kinderen en er is nu een derde onderweg.

Ik vind kinderen hartstikke leuk en zou graag een groot gezin willen. 6 kinderen of zo lijkt me helemaal leuk maar we moeten maar zien hoe het allemaal loopt natuurlijk. DV zou ik echter graag een groot gezin willen.

Ik heb helemaal niet het idee dat het hebben van een groot gezin tegenwoordig problematisch is.

Ik kom zelf uit een gezin van 9 kinderen en dat is ook altijd prima gegaan. Mijn ouders zijn helemaal niet rijk maar we zijn nooit tekort gekomen, altijd genoeg te eten, een warm bed om in te slapen en genoeg kleding. Meer is echt niet nodig.
Hier, mooi relativerend Blog, gewoon in Nederland. Zj heeft wel 10 kinderen. Leuk om te lezen, zooo anders ook, dan wij.
Als jij inderdaad hun studie wilt betalen, dure vakanties wilt en merkkleding tja dan kan het lastig worden.

Je kinderen kunnen ook zelf werken voor hun studie, met het hele gezin kamperen in de Ardennen is ook heel leuk en C&A heeft prima kleding.

Het is echt een kwestie van keuzes die je maakt. Je kan prima meer kinderen hebben, ik zie dat volop in mijn omgeving. Zo'n keuze laat je toch niet afhangen van de staat? Waarom moet zij meebetalen aan jouw kinderwens?
't Is maar net wat je wilt. Je kunt nu eenmaal gewoon niet alles hebben: een groot gezin, dure reizen, joekel van een auto en een villa.
quote:exces schreef op 02 november 2012 @ 14:51:

De meeste kosten zijn voor de eerste. Bedje, badje enz. Dat spul schuift bij de volgende kinderen gewoon op. Er kunnen best 2 of 3 kinderen samen op één kamer en ze hoeven geen cola, chips en koekjes he, ze worden ook prima groot met limonadesiroop, een koetjesreep en een speculaasje.

Kwestie van keuzes maken. Qua onderhoud is een kind zo duur niet. En op mijn werk heb ik te maken gehad met een meisje dat studeerde. Zij werkte op zaterdag én in elke vakantie. Heeft daarmee haar volledige studie betaald, zonder hulp van haar ouders en zonder hulp van de staat.

Klopt als ze nog klein zijn. Maar schoenen, jassen, grote bedden, , zijn dingen die echt geen 5x doorgeschoven kunnen worden of helemaal niet. Fietsen, kun je wel doorschuiven maar met 5 kinderen is de kans groot dat ze soms net dezelfde maat nodig hebben, evenals sportschoenen, regenlaarzen. Dan heb je nog sportclubjes, ouderbijdrage en partijtjes. Hoe meer kinderen hoe hoger dat bedrag wordt.

Naarmate je meer kinderen hebt kosten ze per kind minder, maar je totaalkostenplaatje gaat echt wel omhoog. Er is echt nergens een omslagpunt, dat je een kind hebt dat helemaal niets meer kost.
Alles is helemaal goed en leuk zeg je op het einde.

Zijn kinderen altijd leuk en gezellig ??

Het klinkt allemaal wel erg ideaal.

Je kan toch gewoon gaan voor een groot gezin ??

Er zijn altijd wel potjes en vergoeding die je kan aanvragen.
quote:lilalinda schreef op 02 november 2012 @ 15:00:

Hier, mooi relativerend Blog, gewoon in Nederland. Zj heeft wel 10 kinderen. Leuk om te lezen, zooo anders ook, dan wij.Mwoah, ze is 44, lijkt wel 60 en het hele verhaal komt mij nog al bible-belt achtig over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven