Een beetje hypochonder?

03-11-2012 23:13 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer schrik krijg voor de dood (met name angst voor kanker). Dit heb ik sinds ik moeder ben dus weet niet of het 'normaal' is, als in overbezorgdheid, of dat mijn gedachten toch overdreven zijn.

Ik krijg van alle kleine symptomen de ergste visioenen van kanker met uitzaaiingen, nog maar 3 weken te leven etc.

Nu moet ik er wel aan toevoegen dat ik 5 a 6 sigaretten per dag rook en ik weet ook wel dat dat de kans op kanker verhoogt, maar ik ben ooit als stomme puber ermee begonnen en er niet meer vanaf gekomen. Al tig keer geprobeerd om te stoppen, maar het wil niet vlotten. Ng steeds onderneem ik pogingen om te stoppen met die stinkstokken, maar het lukt nooit zoals gehoopt.

Bij elk klein uitslagje van mijn zoontje denk ik 'Oh nee, het zal toch geen huidkanker zijn?'

Hij is nu verkouden en heeft een flinke hoest en dan gaat er meteen 'OPGELET! LONGKANKER' door mijn hoofd. Terwijl het waarschijnlijk door het weer komt, natuurlijk.

Ook zo bij mezelf: als ik iets vreemds voel aan bv mijn borst, krijg ik meteen scenario's van chemotherapie etc in mijn hoofd. Terwijl het na een paar dagen weg is en het gewoon een opgezette klier bleek te zijn.

Soms kan ik het ergens nog wel rationeel bekijken, maar de schrik blijft.

Iemand tips? Zowel voor de angst als voor het stoppen met roken
Ja, I could do with a little less sugar! Daarom is angst ergens voor hebben helaas toch nooit 'goed genoeg' om iets niet doen. Net zoals liefde veel mensen ook niet van een verslaving af helpt. Ik ben ergens een beetje in war over TO met deze OP. Want word de het hypochondrisme nog verergerd door door hetroken?

*Helaas is gezond leven ook geen garantie. However bij kaner wel. Het is bewezen dat ongezond eten en roken o.a. aanleiding tot kanker zijn of het ontwikkelen hiertoe versterken.
quote:piepjepiep schreef op 04 november 2012 @ 01:22:

Ja, I could do with a little less sugar! Daarom is angst ergens voor hebben helaas toch nooit 'goed genoeg' om iets niet doen. Net zoals liefde veel mensen ook niet van een verslaving af helpt. Ik ben ergens een beetje in war over TO met deze OP. Want word de het hypochondrisme nog verergerd door door hetroken?

*Helaas is gezond leven ook geen garantie. However bij kaner wel. Het is bewezen dat ongezond eten en roken o.a. aanleiding tot kanker zijn of het ontwikkelen hiertoe versterken.Onzin. Het lichaam is zo ingesteld dat als je aan niets anders doodgaat, je uiteindelijk altijd aan kanker zult doodgaan.
als je aan niks anders doodgaat dan ga je dood aan kanker?

ja hoor, wat een uitspraak.

Hij gaat ook op voor:

als je nergens anders aan doodgaat dan ga je dood aan ALS

of:

Diabetes

of BSE

of Salmonella

vul maar in
dat stoppen met roken valt reuze mee.

Elk jaar stoppen er vele mensen met succes.

Zij liggen niet te rillen en te kotsen in een hoekje

zij worden niet gek

zij stoppen gewoon
Sorry meds. Onjuist. Kanker is het gevolg van mutaties in je genen. Die mutaties ontstaan hoe dan ook, het is een kwestie van tijd, en wanneer die mutaties een grens bereiken dat ze niet meer hersteld kunnen worden, dat hangt af van andere genetische factoren. Je aanleg dus. Met andere woorden: het enige wat ervoor nodig is is tijd, heel veel tijd. Celbioloog, trust me.

Ik wilde hiermee vooral aantonen dat er geen 'garantie' is tegen kanker. Dat is namelijk onzin.
Ja, hahaha. Dat snapte ik ookal niet. Dus of je begrijpt het niet of je bent zo naïef te geloven dat ongezond eten en roken de risico op kanker vergroten. En dat we uiteindelijk doodgaat aan 'iets'. Ja dat begrijp ik. Maar veel mensen die kanker hebben gaan te vroeg dood, daar draait het om.
Maria Singer dat klopt dus! Maar vele factoren hebben effect op die mutaties.
er is nergens een garantie voor. maar je kan het muteren van genen versnellen door je lijf bloot te stellen aan toxische stoffen en kankerverwekkende stoffen. Een roker leeft gemiddeld 10 jaar korter. Stel dat jouw genen op hun 60e gaan muteren en jij wilt toch graag roken, dan ben je dus op je 50e al de klos. Jammer voor je kinderen die zo vroeg hun moeder moeten missen.
Dus als je bijvoorbeeld veel rookt, versnel je die tijd. Of vind je het niet erger, eerder dood te gaan dan nodis is? Hypothetisch gezien.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 november 2012 @ 01:36:

er is nergens een garantie voor. maar je kan het muteren van genen versnellen door je lijf bloot te stellen aan toxische stoffen en kankerverwekkende stoffen. Een roker leeft gemiddeld 10 jaar korter. Stel dat jouw genen op hun 60e gaan muteren en jij wilt toch graag roken, dan ben je dus op je 50e al de klos. Jammer voor je kinderen die zo vroeg hun moeder moeten missen.Oh, daar heb je helemaal gelijk hoor.
doe je daarnaast ook niet aan sport, lig je graag in de zon en drink je veel alcohol, dan vervroeg je die mutatie nog meer, dan begint ie op je 47e ofzo.
Maria Singer er is een veschil tussen zeggen dat gezond eten etc kanker voorkomt en zeggen dat ongezond eten risico op kanker verhoogd. 2 verschillende dingen en ik heb het 2e benadrukt.
quote:piepjepiep schreef op 04 november 2012 @ 01:37:

Maria Singer er is een veschil tussen zeggen dat gezond eten etc kanker voorkomt en zeggen dat ongezond eten risico op kanker verhoogd. 2 verschillende dingen en ik heb het 2e benadrukt.Gelukkig dat je dat er even bijzegt.
Maria, ben je celbioloog?
quote:piepjepiep schreef op 04 november 2012 @ 01:48:

Maria, ben je celbioloog?Afgestudeerd als. Ik werk tegenwoordig in het bedrijfsleven.
Mar*l*a's the name by the way.
hier een niet rokende moeder die ook hypichonder is geworden na de geboorte van de eerste. Er is een hypochondrie topic hier, heb je daar ook gekeken?

En dat hypochondrie een vorm van aandacht trej\ken is, is complete onzin.

Ik raad je aan ook even het andere topic te lezen.. staan ook tips,
Hypochondrie, is iets dat je zelf hebt! En het is algemeen bekend dat het een vorm van aandacht vragen is. Dat veel moeders na de geboorte van hun kind zich ect veel zorgen maken, maakt je nog geen hypochonder. Jij spreekt 'bij wijze van' en ik denk TO ook, jullie weten beiden niet wat hypochondrie werkt is. Een hypochonder is soms ook een pathologische leugenaar, omdat 't echt kan geloeven dat het iets heeft en het aan omstanders de ziekte die ze denken te hebben, verkondigen als iets dat ze echt hebben. Waar jij ast van hebt, heet gewoon moeder zijn en is doodnormaal, dat maakt je nog geen hypochonder.
voor stopen met roken zou na de huisards gaan

die heeft vast wel een idee.

voor hypochonder.

als zo erg is dat je er heel vak mee bezig bent en groor stuk

van de tijd in beslag neemt is toch wel goed om eens met terpeut te praten.

ik zelf heb ook laast van.

mij helpt ook om niet te kijken na programas's met ziektes.

en dingen op internet te lezen.

maar wel heel verveldt dat je dat heb.

sterkte er mee
hoi sabrina,

ik herken jouw gevoelens heel sterk.

ik heb ook erge angsten voor de dood, vroeger al, maar nu ik kinderen heb veel sterker.

ik zit nu nog in mijn zwangerschapsverlof en kan niet genoeg genieten omdat ik zo zenuwachtig ben. s ochtends is t t ergst dan lig ik te schudden in mijn bed. heel vervelend.

het is gewoon heel lastig om je gedachtes stil te zetten.

hormonen spelen misschien bij jou ook wel mee.

ik weet niet of je aan de pil bent? maar dat schijnt verbetering te geven. wat een verhaal he?

he het komtg oed met ons ja verdomme!

sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven