Gezondheid alle pijlers

Vinger in oog bij kind

04-11-2012 08:07 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond is mijn oudste stiefzoon door de jongste heel hard in zijn oog geprikt. 2 uur lang heeft hij zitten huilen, en dat doet hij normaal zelden dus het deed echt flink pijn. Toen hebben we hem toch maar naar bed gebracht, want hij was ook doodmoe (was inmiddels al 10 uur). Vannacht is hij ook 2 keer wakker geweest van de pijn, en nu heeft hij er nog steeds last van. Zijn oog is vrij goed, met 2 of 3 kleine rode vlekjes er in. Hij zit er veel in te wrijven, dus zijn vader en ik denken dat hij het daardoor zelf in stand houd. Gewoon niet aankomen dan gaat het vanzelf over zeggen wij dus ook tegen hem. Hij is nu lekker aan het spelen en wrijft er niet in, en ik heb het idee dat het nu ook minder pijn doet. Toch vraagt hij er zelf om om naar de dokter te gaan, want zijn moeder zit om elke scheet die dwars zit al bij de huisarts, en zou voor zoiets al lang naar de eerste hulp zijn gegaan.

Maar ja, het duurt wel een beetje lang lijkt me. Ik had gedacht dat het na een uurtje wel over was. Nu vraag ik me dus toch af: doen mijn vriend en ik het goed, dat we zeggen 'niet aankomen, gaat vanzelf weg' of toch even de HAP bellen?
Ik zou z'n oog even afplakken, door t wrijven kan hij het idd zelf in stand houden maar de neiging om te wrijven is te groot.

Ik heb laatst iets soortgelijks meegemaakt zelf en naar de HA geweest, niks aan de hand maar ze heeft wel mijn oog afgeplakt want zodra er een beetje druk op staat heb je er minder last van.

Gewoon een stuk keukenrol een paar X dubbel, op z'n oog en een grote pleister er op.

Bij mij was het gevoel toen de volgende dag bijna weg en kon ik er af blijven.

Als dat niet zo is zou ik morgen even naar de HA gaan.
Internagelaktisch
Lijkt mij dat het best kan dat er iets beschadigd is, waar een oogarts naar zou moet kijken.
Een oog is een heel kwetsbaar iets. Je zegt dat hij twee uur heeft zitten huilen van de pijn? Arm jochie! Eerlijk gezegd was ik meteen even langs de hap gegaan.

Door te vermelden dat zijn moeder heel makkelijk naar de dokter holt wek je trouwens de indruk dat jullie express niet gegaan zijn, als een soort afzetgedrag.
Alleen al om gezeur met zn moeder te voorkomen zou ik de HAP toch even bellen.

Stel dat...
Tuut tuut tuut
Na 2 uur huilen had ik in ieder geval de HAP wel even gebeld over hoe en wat.Je oog is zo ontzettend kwetsbaar.

En ik zou niet zelf gaan aanrommelen met afplakken,dan toch liever eerst contact opnemen met de HAP.
Ik heb vroeger ook een (per ongeluk) in mijn oog gehad. Mijn moder is ook even met mijn naar de dokter geweest. Mijn hoornvlies bleek beschadigd te zijn, niets ernstigs, kreeg volgens mijn een creme mee en na een paar dagen was het over.

Met een heleboel dingen kan je het even aankijken, maar met ogen zou ik geen risico nemen!
Ik wil ook een motto
.
quote:blijftgewoondametje schreef op 04 november 2012 @ 08:11:

Een oog is een heel kwetsbaar iets. Je zegt dat hij twee uur heeft zitten huilen van de pijn? Arm jochie! Eerlijk gezegd was ik meteen even langs de hap gegaan.

Door te vermelden dat zijn moeder heel makkelijk naar de dokter holt wek je trouwens de indruk dat jullie express niet gegaan zijn, als een soort afzetgedrag.Helemaal mee eens. Een kind dat twee uur huilt van de pijn, wat hij normaal niet doet stelt zich waarschijnlijk niet aan. Ik snap niet dat er geen overleg is geweest met de huisartsenpost. Ik zou als moeder die niet snel bij de huisarts zit boos zijn.
Mee naar de arts. Als het hoornvlies is beschadigd doet dat echt ontzettend veel pijn. Je hebt dan druppels en gel nodig om de boel te verzachten. Anders groeit de wond 's nachts dicht tegen het ooglid en scheurt de boel dus steeds weer open zodra je je oog opendoet.
Het arme kind, dat zal flink pijn hebben gedaan. Wat zijn moeder wel of niet doet, heeft er toch niets mee te maken? Hij heeft pijn aan z'n oog, is er zelfs wakker van geweest... Ik had gisteravond al op de eerste hulp gezeten, maar goed. Ik zou nu zeker alsnog even gaan zodat hij medicijnen kan krijgen als dat nodig is.
Hallo?!
quote:blijftgewoondametje schreef op 04 november 2012 @ 08:11:

Door te vermelden dat zijn moeder heel makkelijk naar de dokter holt wek je trouwens de indruk dat jullie express niet gegaan zijn, als een soort afzetgedrag.

De gezondheid van een kind op het spel zetten als afzetgedrag? Natuurlijk niet. Het was meer als uitleg waarom hij zelf dus gelijk naar de dokter wilde, omdat hij dat dus gewend is.

Toen het gister net gebeurt was hoefde hij niet heel erg te huilen. Maar naarmate hij meer ging wrijven ging hij harder huilen, daarom dachten wij dus dat het vooral door het wrijven kwam. Op een gegeven moment hadden we het idee dat het huilen voor een groot deel van vermoeidheid was, dus besloten we hem naar bed te brengen ipv naar de HAP. Met het idee, als hij vannacht niet kan wrijven zal het morgen wel weg zijn.

Maar bedankt voor alle reacties, ga toch maar even de HAP bellen denk ik...
Normaal zeg ik niet zo snel: ga naar de HAP, maar in dit geval wel. Het oog kan beschadigd zijn. Hij krijgt misschien een oogzalf plus verband, maar het kan ook zijn dat de dienstdoende oogarts er naar moet kijken.

Ik zou dus wel bellen.
Laat je nog even weten wat de HAP heeft gezegd?
De kans is vrij groot dat het wel meevalt en dat een dagje afplakken van het oog voldoende is. Maaaaar, ik zou er toch wel even naar laten kijken.
...
Ik ben zelf het type 'pas als m'n voet eraf ligt ga ik wel een keer naar de dokter', maar in dit geval... Ik zou nooit risico nemen met ogen.
Wat een onaardige reactie over de moeder van het kind. Zij had tenminste gedaan wat haar goed leek, voor haar kind, in plaats van een topic te openen op het Viva forum.
quote:_Branwen_ schreef op 04 november 2012 @ 09:37:

Ik ben zelf het type 'pas als m'n voet eraf ligt ga ik wel een keer naar de dokter', maar in dit geval... Ik zou nooit risico nemen met ogen.

+1.

Bij ogen niet te lang afwachten of zelf gaan uitproberen, maar even door een deskundige laten bekijken. Het risico (verlies zichtvermogen, als het echt uit de hand loopt) is te groot.
Goedemorgen Paloma, heb je je stokpaard weer eens uit de kast getoverd? Altijd prettig he, iemand een schuldgevoel bezorgen. Maar goed dat jij de perfecte feilloze moeder lijkt te zijn, die direct 112 zou hebben gebeld.

NB: andere mensen op dit topic zijn ook bezorgd, bijzonder toch dat zij zich over het algemeen wel op een vriendelijke manier kunnen uiten.

NB2: overigens heeft TO ook gedaan wat haar het beste leek, geheel conform jouw advies. Het pleit alleen maar voor haar dat zij in tweede instantie toch twijfelt en overweegt haar eerdere strategie te wijzigen. Of dat via een topic moet blijft de vraag, zeker met onaardige reacties zoals de jouwe.
Mijn nichtje van 16 is vorig jaar door een vriendin in haar oog geprikt, was ook rood, maar ze hadden ook ook de redenatie; "het gaat vanzelf over/het wordt erger door het wrijven". Zij had niet heel erg veel pijn, het irriteerde "gewoon". Na 3! dagen toch naar de dokter, van daar uit rechtstreeks naar het ziekenhuis en dezelfde middag geopereerd. Er was een beschadiging aan het netvlies en de oogarts heeft tegen haar ouders gezegd dat als ze langer hadden gewacht dat het niet goed was gekomen met het oog. Deze oogarts adviseerde om in het geval van een oog, sowieso naar de dokter te gaan. Dus ik zou gewoon naar de dokter gaan!
Waterloo, als iemand een schuldgevoel krijgt van mijn posts dan is dat niet mijn probleem.

En gelukkig heb je je opmerking over eigen bijdrage verwijderd.
quote:dutchie2012 schreef op 04 november 2012 @ 10:22:

Na 3! dagen toch naar de dokter, van daar uit rechtstreeks naar het ziekenhuis en dezelfde middag geopereerd. Er was een beschadiging aan het netvlies en de oogarts heeft tegen haar ouders gezegd dat als ze langer hadden gewacht dat het niet goed was gekomen met het oog.Zeker weten het netvlies en niet het hoornvlies? Dan moet ze echt een hele flinke klap op het oog gehad hebben, als het netvlies daardoor beschadigd is geraakt!
Heb je al gebeld?
quote:paloma schreef op 04 november 2012 @ 10:26:

Waterloo, als iemand een schuldgevoel krijgt van mijn posts dan is dat niet mijn probleem.

En gelukkig heb je je opmerking over eigen bijdrage verwijderd.Dat was alleen omdat ik me realiseerde dat de bedragen per persoon zullen gaan verschillen (en ik jouw inkomen niet kan inschatten). Jij bent iemand die altijd bovenop zo'n topic springt om te vertellen dat jij wel direct naar de dokter zou zijn gerend en hoe fout het is dat TO dat niet doet. Dus ja, jij maakt de zorg duur, al dan niet terecht. Maar het kost me al teveel moeite om op jou te reageren, je gaat vanaf nu bij me onder de negeerknop, aangezien ik merk dat reacties zoals die van jou bij mij een te hoge bloeddruk veroorzaken. Succes met sparen voor je eigen bijdrage.
HAP bellen en wel nu.

Mijn man heeft ooit het baby nageltje van onze oudste in zijn oog gekregen. Ze had een flapje losgekrast van het hoornvlies en dat lag gewoon op het oog.

Het deed vreselijk veel pijn en heeft een tijdje geduurd voor dat het weer goed was.

Ik kom er met mijn hoofd niet bij dat iemand een kind 2 uur lang laat huilen van de pijn, zeker niet wanneer er een duidelijke aanleiding is.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven