Burn-out, hoe eruit komen.

05-11-2012 20:41 1002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit nu al 2,5 maand thuis met een burn-out. Natuurlijk was de burn-out al veel langer aan de gang.

Volgens de Psycholoog en bedrijfsarts moet ik vooral rustig aandoen. Mijn burn-out komt door te hoog perfectionisme en ben mijn grenzen kwijt geraakt.

Omdat voor mijn burn-out al besproken was dat ik minder zou gaan werken, en dit heel moeilijk is in mijn werk, weet ik niet hoe ik straks op therapeutische basis mijn huidige werk weer op zou moeten pakken. Ook omdat ik denk dat ik in mijn werk (klantbezoek) mogelijk weer snel in mijn fouten ga vallen.

Op dit moment vind ik dat 't herstel te langzaam gaat. Vooral omdat ik voor mijn kinderen ( 4 & 1) ook niet echt leuk ben.

Ik ben op zoek naar meer handvaten om hier uit te komen want ik blijf 't gevoel houden dat ik mijn leven kwijt ben.

Ik lees nu over Mindfulness en hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en mij beter uit kan leggen wat 't inhoudt.

ik ben bang dat 't misschien voor mij te zweverig is.

iemand met ervaring of een andere / betere "oplossing"?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
hoi gatti, ik zit ook met een burnout en volg nu ook een cursus mindfulness. Dit wel als onderdeel van een intensief programma wat ook bestaat uit haptotherapie, creatieve therapie en gesprekstherapie.

Ik denk dat ik er wel veel aan ga hebben en vind het helemaal niet zweverig. Het betekent 'opmerkzaamheid' en dat train je ook; het bewust worden van je lichaam, je ademhaling etc. Hierbij kun je ook met gedachten/gepieker/zelfoordelen omgaan en wat milder worden tegen jezelf en je omgeving. Ik heb nog maar 2 sessies gehad dus ik kan er niet zo veel over zeggen.

Wel vind ik het heel moeilijk om thuis te oefenen. Ik ben er te ongeduldig voor, vind het saai en kan er de discipline nog niet voor opbrengen. Maar dat zal ik toch aan de kant moeten zetten want ik wil er wel veel van leren..

Ik hoop dat het zo een stukje duidelijker is, succes!
Niks zweverigs aan, mindfulness is juist heel down-to-earth. Terug naar de basis van je eigen gedachten en gevoelens. Dat kun je wel gebruiken.

Zoek op op de website van mbcttrainingen naar audiobestanden. 8 of 15 minuten geleide meditaties op verschillende manieren, wat de drempel wat lager maakt om ervoor te gaan zitten zonder dat het saai wordt.
Hoi Elmo,

dank je wel voor je antwoord.

Mag ik nog vragen hoe jij bij die diverse therapieen bent begonnen. Via je huisarts of zelf gezocht.

Ik vind namelijk dat er nu te weinig gebeurd en wil daar morgen met mijn huisarts over praten. Ik heb heel erg 't gevoel dat ik er gewoon niet uitkom.
Allereerst is het nagaan waar de burn-out door komt belangrijk. Dit komt niet zomaar. En wat zijn de klachten ?

Daarnaast zou je kunnen beginnen met veranderingen in je leven aan te brengen en moet je je zelfvertrouwen op pakken.

Ik ken een boek 'het geluk project' te koop bij de trekpleister voor 4.00euro. Misschien eens leuk om te lezen.
2,5 maand.. Ik ben 4 jaar verder na burnout ... Sterkte t is een lqnge weg waar je uit moet groeien
Gatti, net in het andere topic je de mindfulness aangeraden! :-)
quote:Gatti schreef op 05 november 2012 @ 20:51:

Hoi Elmo,

dank je wel voor je antwoord.

Mag ik nog vragen hoe jij bij die diverse therapieen bent begonnen. Via je huisarts of zelf gezocht.

Ik vind namelijk dat er nu te weinig gebeurd en wil daar morgen met mijn huisarts over praten. Ik heb heel erg 't gevoel dat ik er gewoon niet uitkom.Ik heb denk ik vooral geluk met mijn ggz instelling. Daar waar ik eerst zat moest ik het doen met 2-wekelijkse gesprekjes van 3 kwartier en dat was het.. Daarom heb ik een paar maanden totaal stil gestaan, totdat ik hier terecht kwam. Ik hoop dat er bij jou in de omgeving ook zoiets is, anders misschien zelf naar een haptotherapeut + mindfulness cursus doen?
Hee Gatti, hier zeer goede ervaringen met mindfullness en zelf tamelijk anti-zweef.

Dit boek is wat mij betreft ook een aanrader als je al een workshop oid mindfullness hebt gedaan en al iets meer vertrouwt bent met de techniek.

http://www.bol.com/nl/p/m ... pressie/1001004004823101/

Succes!
Ik heb zelf nooit mindfulness gedaan, maar ben daar ook wel geïnteresseerd in. Heb laatst veel informatie gezocht en daaruit is mij wel duidelijker geworden wat het precies inhoudt. Volgens mij is het niet perse zweverig, maar wel anders dan we gewend zijn hier. Inderdaad niet zo hard als in: waar sta je, waar wil je heen en wat heb je bereikt, maar het gaat meer om het totaalplaatje.

Verder lees ik mee hier.
Niets zweverigs aan hoor aan mindfullness. Als je helemaal nieuw bent op dat vlak zou ik inderdaad een cursus o.i.d. volgen (zelf geen ervaring mee) of me laten coachen door iemand die op dat vlak werkt. Het is juist heel erg dicht bij jezelf blijven, je gedachten en emoties niet de baas laten worden, grenzen leren stellen. Heel erg nuttig en prettig als je het een beetje onder de knie hebt!
Hadeha Meesje, wou daar net gaan kijken, maar was bang dat deze vraag daar niet echt past. Ga even kijken.

@Lilyrose, ik ben ervan overtuid dat 't nog wel even gaat duren maar nu gaat 't echt nog helemaal niet vooruit. Op slechte dagen doe ik echt helemaal niets.

Misschien wil ik ook teveel maar ik voel me zo schuldig t.o.v. mijn kinderen m.n. mijn dochtertje maakt er iets te veel van mee.

@ Hotfashion, de oorzaak is vooral 't feit dat ik alles extreem goed wil doen, overal de beste in.

ik wou alle ballen hoog houden op mijn werk maar ook thuis. Mijn werk werd te zwaar voor me omdat mijn werk thuis ook na 17 uur doorgaat en op een gegeven moment lukte dat niet meer en ging ik fouten maken (vond ik bedrijf vond 't wel meevallen) en daar kan ik niet mee omgaan.

klachten op dit moment: enorme stemmingswisselingen, uitbartingen om niets, extreem lusteloos, hoofdpijn, moe, depressief enz.
Gatti, ik lees mijn verhaal in die van jou.. Behalve het woordje moe. Ik ben niet 'moe' uitgeput of overprikkeld of op is het betere woord.

Wat ik eigenlijk wil zeggen je bent niet alleen

Ik heb ook twee kleine kinderen en wil alles heel goed doen en vooral ben grensloos. (ken mijn eigen grenzen naar andere toe niet)
Inderdaad Meesje, moe dekt inderdaad niet de lading, op is 't inderdaad.

Onze situaties lijken idd wel op elkaar.

Ik denk ook dat de kinderen 't voor mij moeilijk maken om eruit te komen.

Op mijn werk moest ik mij altijd vrolijk voordoen (ivm klantenbezoek) en dat heeft mij op 't einde een beetje opgebroken. Maar ook n u moet ik me soms anders voordoen voor mijn kinderen, ze zien al (te vaak) een humeurige, uitgeputte moeder.
.
Overprikkeld, ik merk heel erg dat ik drukte niet aan kan. Ergens naartoe gaan waar 't druk is wil ik al niet maar ook thuis als beide kinderen thuis zijn dan hou ik dat geen hele dag vol en moet ik even uit die drukte.
Ik vond mindfullness helemaal niet zweverig, het is erg gericht op je bewust zijn (duh) van je gedachten en gevoel, maar zonder hogere machten of zo. Ik werd alleen iebel van de geleide ontspanningsoefeningen. Die zalvende stem, ik ergerde me rot. Ik heb dus even geluisterd wat het idee was (in dit geval bepaalde spieren bewust spannen en ontspannen), en dat daarna zelf gedaan.

Ik moet wel zeggen dat het iets is wat meestal pas lukt en bijdraagt als je al een stuk in je herstel bent. Als je echt nog heel onrustig bent, is het vaak nog te lastig, en dat kan heel frustrerend zijn.

En inderdaad, het kost tijd, en meer dan je wilt. En dan heb je nog wel eens een terugslag (hoort erbij, is géén teken dat je weer terug bij af bent, ook al voelt het zo). Helaas is dat niet anders, maar gelukkig duurt het ook niet voor iedereen 4 jaar. Ik woon het moeilijk om te zeggen wanneer ik weer helemaal 'beter' was, maar ongeveer een maand of 9 na ziekmelding. En toen werkte ik allang weer fulltime, maar toen was het echt over zeg maar, ook geen terugslagen meer etc. Maar nogmaals, dat verschilt echt per persoon, dus er is helaas niet veel van te zeggen.
.
En sorry, maar een complete burn-out loop je er niet in een week uit. Op zich is bewegen en hardlopen goed, maar dat kan natuurlijk ook niet altijd, en het is een magische oplossing.
Dit wil je niet horen, maar wat mij echt verder hielp was accepteren dat ik alle grip kwijt was. Pas vanaf dat moment ging het beter. Babysteps, dat dan weer wel..
Dat overprikkeld klinkt inderdaad ontzettend herkenbaar. Vriend merkte afgelopen weekend verbaasd op dat ik nog slechter tegen geluidsprikkels kan dan hij nu, terwijl hij daar door zijn asperger erg slecht tegen kan. Normaal is hij degene die vraagt of muziek zachter kan, of die bij feestjes er even uit breekt, nu ben ik dat.
2,5 maanden is nog niet lang...... probeer niet in de valkuil te stappen om ook hier veeleisend te zijn naar jezelf. Het heeft echt tijd nodig.

Ook over het oppakken van je werk op therapeutische basis zou je je nog niet druk moeten maken. Het gaat eerst om jezelf. Je werkgever moet zorgen dat ze je ondersteunt in je herstel.

Mindfullnes schijnt inderdaad erg goed te zijn.

Lopen / hardlopen ook. Ik kan de post van oddjob niet echt volgen, maar hij heeft wel een goed punt over lopen. Schijnt zelfs in sommige gevallen beter te zijn dan therapie.....

Sterkte!
Ik loop sinds 12 weken hard, half uur per keer, drie keer in de week en toch ben ik opgebrand oddjob.

Het is belangrijk om toch leuke dingen te gaan doen TO maar niet te veel zodat je niet te vaak in de overbelasting komt.

Mijn kinderen gaan gewoon naar de opvang nu ik thuis ben. Ook op advies van de HA..

Wat doe jij met je kindjes?

Ook is vriend wat meer thuis (alhoewel ik hier soms niet tegen kan)
.
Je bedoeld een vorm van nlp oddjob?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven