Samenwonen :)

06-11-2012 23:43 45 berichten
Hoi allemaal!

Ik wil even een happy posting doen! Vriend en ik hadden een tijdje terug al soortvan besloten dat we waarschijnlijk wel binnenkort een keer in de nabije toekomst zegmaar samen wilden gaan wonen over een jaar ofzo.

Nou kregen we vorige week een huisje aangeboden en nu gaan we dus opeens samenwonen. Wat heel raar is, want we zijn er nog helemaal niet aan gewend en het is allemaal heel raar en spannend maar vooral heel leuk.

We kunnen nu wel alleen nog maar praten over welke kleuren op de muur moeten komen etc en het lijkt wel alsof we helemaal opnieuw verliefd zijn.

Maar ik vind het zo vreselijk moeilijk want opeens duurt het nog zo lang en opeens zijn alle avonden alleen zo stom en moet ik nog Zo Lang wachten.

Oké, ik weet dat het allemaal heel kinderachtig is maar ik wil mijn vriendinnen niet nog langer lastigvallen met hoe geweldig het wel niet wordt, en aangezien ik de eerste in mijn vriendengroep ben die gaat samenwonen, kunnen ze niet echt nostalgisch worden. Vandaar mijn vraag: hoe en wat toen jij (voor het eerst) ging samenwonen? Was het voor jou/jullie ook zo'n spannende tijd?
Haha dank allemaal! Ik denk dat vriend en ik ook al samenwonen in 2 huizen :p we slapen meestal maar 1x per week alleen, als de ander naar de kroeg gaat. Deze week 2x, oeioei dat wordt zwaar :p

Oké financiën, huishouden. Is het een goed idee dat we een gezamenlijke rekening openen waarop we geld storten voor huur/eten? Dat dat gewoon al elke maand vooraf geregeld is?

@ Chantilly: jij ook gefeliciteerd! Ja wachten, ik vind tot januari al zo lang! En we gaan het verbouwen dus waarschijnlijk wordt het februari/maart, maar dan zeggen we wel alvast de huur op omdat de verbouwing al duur genoeg is.

Mijn omgeving vindt ons dus ook zo jong. Ze roepen allemaal: wat snel! Weet je 't zeker? Terwijl we 2 jaar samenzijn en mijn vriend 27 is dus zo jong is het niet, voor hem iig.

Ik word er ook een beetje moe van. Als je op je 35ste na een halfjaar gaat samenwonen zegt niemand er wat van en nu krijg ik veel 'goedbedoelde' raad over dat ik nog moet genieten van mijn vrijheid. Ik heb 5 jaar op mezelf gewoond en van mijn vrijheid genoten, nu wil ik dit en ben ik enthousiast. Dan is het toch een beetje een domper als mensen zeggen 'weet je 't zeker?' Ipv gefeliciteerd.

En bovendien, ik voel me helemaal niet beperkt in mijn vrijheid door mijn vriend..

We gaan ook niet een ander huis nog aanhouden, dat is budgettair gezien nogal onverstandig, maar de sprong gewoon maar wagen. We houden van elkaar en als het niet genoeg is, is het ook niet genoeg met 2 huizen op den duur.

@ Julus: ik hoop maar dat mijn vader het goedvindt, want de erfenis gaat de verbouwing financieren (of beter gezegd: voorschieten, want we gaan het netjes terugbetalen omdat het mijn geld is - lang en ingewikkeld verhaal). Maar hij vond mijn vriend altijd heel lief.

Ohja en deden jullie dat met een samenlevingscontract ofzoiets? Want dat lijkt me zo overdreven, of is dat echt een must?
Even voor jouw beeld; ik ben 37 (bijna 38) en als ik nu zou gaan samenwonen na 3 maanden, vinden mensen dat ook te snel hoor. Maar moet eerlijk zeggen dat ze het ook wel zouden begrijpen, want heb wat dat betreft genoeg ervaring. Vriend ook.

Nee, wij hadden niks vastgelegd. Het is geen must, maar men raadt het wel aan, al was het maar vanwege teruggave vd belastingdienst. Dat is allemaal veranderd, volgens mij is het nu verplicht om HRA te krijgen?

Wij hadden een gezamenlijke rekening. Ik vond dat overzichtelijk, en het is ook zo weer gescheiden als je uit elkaar gaat. Ik vind ook dat als je samen een huishouden en leven deelt, je niet dingen moet scheiden. Maar dat is hoe ik erover denk.
En je hebt gelijk hoor, dit is een weloverwogen beslissing en je bent zeker van je zaak. Waarom dan nog wachten!
Alle reacties Link kopieren
off topic @ Julus; vond en vind het ook heel spannend (het is nog maar pril, dat samenwonen) maar het voelt gewoon goed. Deze persoon is gewoon heel lief voor me, helpt me bij alles en laat me in mn waarde. Ik hoef totaal niet op mn tenen te lopen.

Andersom ook niet en het gaat helemaal gelijk op.

We hebben veel dezelfde dingen en dat maakt het leven zoveel makkelijker!

We zijn bezig een weg te zoeken in het samen leven maar heb er wel vertrouwen in dat dit gaat lukken. We hadden allebei gezworen nooit meer te gaan samenwonen. Geniaal toch?

Voor het eerst het idee dat ik eens in een goede relatie zit met een heel goed persoon!!
Ik ga ook samenwonen! Over twee weken krijgen we de sleutel. Ik herken je verhaal helemaal! Wil het liefst tegen iedereen zeggen, hoe leuk en geweldig ik het allemaal wel niet vind, maar vaak boeit andere dat niet zoveel, wat ik ook absoluut begrijp Gelukkig gaat mijn beste vriendin ook samenwonen, dus we kunnen er uren samen over kletsen. Vriend en ik hebben dezelfde smaak, en het homeshoppen is heel gezellig samen. Nu nog kijken hoe het klussen gaat lopen :p Heel veel plezier en geniet van de voorpret! En laat de mensen om je heen lekker kletsen, die zijn vast reuze jaloers
Let wel op da je niet te veel aankomt. Gezelligheid komt met wijn en kaasjes, ik groeide het eerste jaar bijna dicht van samenwonen
Tjonge, dat klinkt goed hoor! Zeker als je allebei nooit meer wilde samenwonen en het dan toch weer wil, dan zit het echt goed! Ik

zei het ook, dat ik nooit meer wilde samenwonen. Ondertussen twijfel ik alweer, haha. Dit voelt gewoon goed, met hem zou ik het aandurven. Maar ik neem de tijd, wil eens verstandig zijn.

Hij maakt het me niet makkelijk, want denk dat hij sneller wil dan ik.

Miekie, gefeliciteerd!
een gezamenlijke rekening is heel makkelijk. Zo hou je ook je eigen geld wat je vrij kunt besteden. Stel dat je vriend ineens voor kweet niet hoeveel geld uit blijkt te geven aan videospelletjes oid. Zolang jullie een gezamenlijke rekening hebben waar jullie alles van betalen en eventueel ook nog wat op sparen maakt dat niet uit. De rest van het geld is van hem en kan hij mee doen wat ie wil.

Net als jij dus met jou geld.

Een samenlevingscontract zou ik niet zomaar afsluiten. Heb ik 1 keer gedaan omdat ik een huis had gekocht samen met iemand en heeft me bakken geld gekost om het te laten ontbinden.
@ Tjongetjonge: wat leuk! Fijn dat je nog zo'n relatie hebt gevonden waarin je wil samenwonen.

Ik weet niet wat HRA is :p maar anders vraag ik het wel aan vriend want hij is fiscalist dus hij moet het toch wel weten met de belasting en geld enzo :p hij doet altijd m'n aangifte, ik heb er geen geduld voor en denk dan: waarom moeilijk doen als het voor hem 2 seconden klikwerk is? Kreeg vorig jaar ipv 700 2000 euro terug omdat hij m'n aangifte had gedaan. Toch leuk :p

Dat denk ik ook hoor van die gezamenlijke rekening. Kun je ook geen gezeik krijgen wie er meer boodschappen betaalt ofzo. Dan kunnen we zorgverzekering, telefoonrekening etc gewoon van onze eigen rekening doen, maar hoeft de een niet huur naar de ander over te maken ofzo.
Idd wel goed afspraken maken en dingen regelen. Sta ook even stil bij wie er in het huis blijft mochten jullie uit elkaar gaan en aan de hand daarvan wie de dingen in huis gaat betalen.

Zo hebben wij bijvoorbeeld afgesproken dat zolang er geen kinderen zijn vriend in ons huis blijft wonen als we uit elkaar zouden gaan, want hij woonde daar eerst alleen. Dat betekent wel dat hij ook alle grote uitgaven voor het huis voor zijn rekening neemt (zoals een nieuw bankstel, verbouwingen etc).
kun je niet eerst proef samenwonen? Je eigen huis (of dat van hem) aanhouden? Of een onderhuur erin stoppen en het een jaar proberen of je ergens ingeschreven laten staan bij de woningbouw dat mocht t misgaan je zo een nieuwe woning hebt?

Dat vind ik heel eng. Mocht t misgaan ik niks meer heb.

Dat heb ik nl al eerder gehad en urgentie krijg je alleen als je mishandeld bent of kinderen hebt onder de 18.
tjongetjonge, op zich verstandig ja om nog even een 2e huis aan te houden. Heb ik ook gedaan, maar dat ga je niet voor eeuwig doen natuurlijk. Als het na een half jaar nog goed gaat is geen garantie dat het over 2 jaar ook nog goed gaat. Wat dat betreft hangt er altijd een risico aan.
heb ik niet meer hoor. Dat is allemaal opgezegd nu. Ik doelde meer op dat het misschien een optie was voor de twijfels van julus

Edit; las te snel,

Ja ik snap dat het inderdaad niet eeuwig kan en dat je relatie ook na 3 jaar nog over kan gaan. Maar misschien toch wat meer zekerheid ofzo. Gevoelsmatig dan. Want hoeveel zekerheid heb je in een relatie..
Wat leuk dat je gaat samenwonen.

Ik herken je gevoel, ik ben nu 21 en alweer bijna 2 jaar geleden gaan samenwonen. Ik kreeg ook meerdere opmerkingen over dat ik te jong was. Maar waarom ,nog een kamerlid aanhouden als je er alleen maar bent om je wekelijkse schoonmaakwerk te doen??

Wij hebben de financien via een gezamenlijke rekening geregeld, hierop wordt ook de zorgtoeslag gestort (na 6 maanden ben je toeslagpartner). Sinds kort hebben we ook een gezamenlijke spaarrekening. Bovendien hebben we afspraken over de spullen gemaakt voor als we ooit uit elkaar zouden gaan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Geen enkele meid, dus je kan er beter van genieten.Een gezamelijk rekening is makkelijk maar contracten en taakverdelingen enz. lekker schrappen. Je ziet wel hoe het loopt, houdt de spontaniteit erin en het houdt je flexibel. Ik woon nu meer dan 20 jaar samen en het is niet altijd makkelijk maar ik ben nog steeds gek op hem. Het gaat om de grote lijnen en niet om de kleine irritaties.
Ik kan het me nog goed herinneren. Helemaal geen spanning, alleen blijdschap en rust. Ik was 18, hij 16. Ook veel commentaar gehad, niks van aangetrokken. We wisten ook al hoe het was om samen in 1 gebouw te wonen want ik had een jaar ervoor met hem en een paar vrienden al samengewoond, toen was hij nog niet mijn vriendje maar gewoon een goede vriend. Wat dat betreft stond ik dus helemaal niet voor verrassingen.

En inderdaad die dooddoener, dat je je vrijheid en ontwikkeling beperkt. Nou, ik ben echt niks minder gaan doen door samen te gaan wonen, sterker nog, hij stimuleerde mij en ik hem om school en opleiding af te maken. En in de tussentijd vooral genieten, reizen gemaakt en alles gedaan wat de single student ook deed, behalve sletten, maar dat was toch niks voor mij.

Veel plezier gewenst met jullie huisje, ik hoop dat jullie ervan genieten.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 07 november 2012 @ 10:24:

Ik weet niet wat HRA is :p maar anders vraag ik het wel aan vriend want hij is fiscalist dus hij moet het toch wel weten met de belasting en geld enzo :p hij doet altijd m'n aangifte, ik heb er geen geduld voor en denk dan: waarom moeilijk doen als het voor hem 2 seconden klikwerk is? Kreeg vorig jaar ipv 700 2000 euro terug omdat hij m'n aangifte had gedaan. Toch leuk :p

.Ik zou het toch zelf doen (en doe het ook zelf), omdat ik zelf wil weten hoe mijn financieën in elkaar steken, dat is voor mij de enige manier om een gelijkwaardige relatie met iemand anders aan te gaan. Mochten jullie ooit uit elkaar gaan, dan wil je toch ook weten hoe en wat en niet ineens hulpeloos zijn op het gebied van financiën en belasting?
quote:kabouterpuntmuts schreef op 07 november 2012 @ 10:24:

Dat denk ik ook hoor van die gezamenlijke rekening. Kun je ook geen gezeik krijgen wie er meer boodschappen betaalt ofzo. Dan kunnen we zorgverzekering, telefoonrekening etc gewoon van onze eigen rekening doen, maar hoeft de een niet huur naar de ander over te maken ofzo.

Ja, nou precies.

Wij hebben elk een priverekening (en privespaarrekening) voor auto, telefoon, kleding, weekendjes weg, cadeautjes, ziektekostenverzekering en sport.

En daarnaast een gemeenschappelijke rekening voor huur, gas water licht, inboedelverzekering, internet, boodschappen.

En een gemeenschappelijke spaarrekening voor vakanties en meubels en wasmachines enzo.

We leggen allebei 'naar draagkracht' in op de gemeenschappelijke rekening, dus wie meer verdient legt proportioneel het meeste geld in.

Dit werkt voor ons super, maar zoveel stellen, zoveel goeie manieren. Als je het maar van te voren afspreekt!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:Saphira schreef op 07 november 2012 @ 17:19:

[...]

Ik zou het toch zelf doen (en doe het ook zelf), omdat ik zelf wil weten hoe mijn financieën in elkaar steken, dat is voor mij de enige manier om een gelijkwaardige relatie met iemand anders aan te gaan. Mochten jullie ooit uit elkaar gaan, dan wil je toch ook weten hoe en wat en niet ineens hulpeloos zijn op het gebied van financiën en belasting?

Nou ik kan wel zelf dat programma invullen hoor. Alleen mijn vriend heeft belastingrecht gestudeerd dus die kan net iets meer voordeeltjes eruit slaan dan ik. Hij wordt niet voor niets door grote bedrijven ingehuurd zodat ze niet teveel belastingvoordeel mislopen. Waarom zou ik dat fiscale voordeeltje niet nemen? Ik kan prima mijn eigen boontjes doppen, ik ben financieel 100% onafhankelijk van hem, maar als we samen gaan wonen en dingen gaan delen, dat hij iets voor mij doet (we zijn tenslotte fiscaal partner na een tijdje en dat gaat ook hem aan) betekent niet dat ik er niets van te weten krijg, maar hij heeft ervoor gestudeerd.

Als hij een medicijn nodig heeft kan hij ook gewoon het aan mij vragen als ik afgestudeerd ben, maar hij kan zichzelf geen receptje uitschrijven want hij is geen dokter. Zo gaat dat toch? Je doet voor elkaar waar je goed in bent. Nou, wij worden dokter en fiscaal jurist, dus doen we dat voor elkaar.

@ de meisjes die ook jong gingen samenwonen:

Ja irritant is dat! Ik vind ons helemaal niet zo heel erg jong en wij zijn er klaar voor, is het dan zo moeilijk om gefeliciteerd te zeggen?

Over dat hele vrijheid en lekker om een eigen plekje te hebben voor als je ruzie hebt en je terug wil trekken heb ik me sowieso altijd verbaasd. Maar ja, bij ons hing op de voordeur een spreuk waardoor ik het niet in m'n hoofd haalde om weg te gaan met ruzie, nl:

Ga nooit heen zonder te groeten

Ga nooit heen zonder een zoen.

Wie het noodlot zal ontmoeten

Kan het morgen niet meer doen.

Ga nooit heen zonder te praten

Dat doet soms een hart zo`n pijn.

Wat je `s morgens hebt verlaten

Kan er `s avonds niet meer zijn.

Bij ons thuis kwam je echt de deur niet uit als er ruzie was, het moest eerst helemaal worden uitgepraat. En ik vind het dus zoiets geks als mensen dagenlang ruzie hebben, daar kan ik helemaal niks mee. Ik MOET het uitpraten, ik zou niet weten hoe ik dagenlang thuis zou moeten gaan zitten mokken. Dat lijkt me zo raar. Bovendien, volgens mij kan ik helemaal niet zo lang boos zijn. Ik ben nog nooit zo lang boos geweest dat ik er een nachtje over moest gaan slapen geloof ik.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 07 november 2012 @ 19:16:

@ de meisjes die ook jong gingen samenwonen:

Ja irritant is dat! Ik vind ons helemaal niet zo heel erg jong en wij zijn er klaar voor, is het dan zo moeilijk om gefeliciteerd te zeggen?

Over dat hele vrijheid en lekker om een eigen plekje te hebben voor als je ruzie hebt en je terug wil trekken heb ik me sowieso altijd verbaasd.

Wij hebben tot nu toe nog nooit echt ruzie gehad, wel meningsverschillen. In huis hebben we ieder ons eigen plekje wat soms heerlijk is: hij heeft zijn hok en ik "bezit" de woonkamer.

Daarnaast kan ik alles doen wat ik wil. Ik moet doorgeven of ik mee-eet maar dat moest ik bij mijn huisgenoten ook.

Ik heb er wel eens moeite mee, een vriendin lijkt het nog steeds raar te vinden. Soms zegt ze dat ik geen studentenleven meer kan hebben. Maar volgens mij doe ik bijna alles wat een "gewone" student ook doet...

Gefeliciteerd kon er gelukkig ook vanaf. Mijn ouders vonden het zelfs zo leuk dat we een boekenkast van de sint kregen.

Om me heen zijn steeds meer mensen gaan samenwonen, het begrip neemt dus ook toe.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven