Gezondheid alle pijlers

oorontsteking voorkomen?

08-11-2012 19:21 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 4 maanden en heeft al zo'n 5 oorontstekingen achter de rug en nummer 6 is er nu.

Ze heeft vandaag van de knoarts een onderhouds ab kuur gekregen.

Ik ben er niet gelukkig mee om haar vol met ab te proppen, maar voor bv buisjes is ze nog te klein. Dit doen ze pas vanaf 9 maanden.

Nu vraag ik mij af of er iets is of wat is om oorontstekingen te voorkomen.

We spuiten en druppelen dagelijks meerdere malen met zoutoplossing maar dat maakt dus niets uit, het komt er dwars doorheen.

Heeft een van jullie de gouden tip?
Wordt er gerookt in jullie huishouden? Kids die meeroken krijgen nl vaak ooronstekingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, wordt niet gerookt
Zwem je wel eens? Zoja, accuut stoppen.
Nee, nog nooit met dochter gezwommen. Juist om de oren.

Met zoon hebben we deze ellende ook gehad en heeft goed op de buisjes gereageerd en heeft nu al ruim een jaar geen oorontsteking meer gehad, zelfs zonder buisjes. (Zijn er inmiddels al uit gegroeid)
Mijn dochter had voordat ze 5 maanden was ook al diverse keren antibiotica gehad voor oorontstekingen en bronchitis. Volgens de huisarts een 'echt orenkind' en hij voorspelde dat hij me veel vaker zou zien.

Op aanraden van kennissen ben ik toen naar een huisarts geweest die ook natuurgeneesarts is. Ja, vaag, ik weet het. Maar je moet wat als je niet continu antibiotica wil geven.

Hij heeft haar bloed en ontlasting onderzocht en de conclusie was dat ze een flinke melkallergie heeft, en geen goede darmflora. We hebben haar gedefragmenteerde melk gegeven en daarnaast orthiflor. Dat is een middel wat darmbacterieen toevoegd, bij de apotheek vrij te koop.

Na een jaar hebben we haar langzamerhand weer gewone melk gegeven, de orthiflor heeft ze tot haar 5e gehad. In die tijd heeft ze geen ontstekingen en antibiotica meer gehad! Alleen toen ze drie was en we dachten de orthiflor af te bouwen, had ze binnen twee weken een dubbele oorontsteking....meteen daarna weer gegeven en weer nergens last van.

Kortom, misschien eens naar zo'n arts gaan, wij waren ermee gered!
The past may be in tatters
But today is all that matters
Dat is fors, met 4 maanden al zoveel ontstekingen achter de rug. Heeft ze verder nergens last van? Spruw bijvoorbeeld? Of last van haar darmpjes?
Nee gelukkig geen andere klachten.

Ze heeft wat reflux klachten, maar gelukkig niet zoals haar broer. Ze lijken helaas veel op elkaar in dat opzicht.

Het is verder een heel lief en vrolijk meisje, maar zodra de oorontstekingen de kop opsteken is ze heel anders, erg mat, zielig en verdrietig. Logisch ook natuurlijk.

Een natuurarts is niet echt iets waar ik om sta te springen eigenlijk.
Ik heb weleens gehoord dat veel zuigen, speen/ fles, de kans op oorontsteking kan laten toenemen. Maar dat zal je vast eerder gehoord of gelezen hebben.
verdwaald op het nieuwe forum
Ze is verzot op haar speentje, vooral als ze echt ziek is van haar oortjes.

Weet jij iets meer te vertellen erover?
Nou, veel weet ik er niet over. Ik kan me voorstellen dat als je baby ziek is, ze juist lekker wil spenen. (is voor mijn dochter ook een troost)

Ik las in een consultatiebureauboekje of foldertje de voors en tegens van speengebruik.

Daar las ik ook dat veel zuigen oorklachten kunnen geven. Misschien wel logisch, in het vliegtuig raadde men afgelopen zomer ons aan om tijdens het stijgen en landen een speen te geven om die druk tegen te gaan. Dus oren en zuigen hebben wel wat met elkaar te maken.

Ik ga even voor je googelen. Ben nu zelf ook nieuwsgierig!
O ga ook is in het boekje kijken. Maar het omgekeerde lijkt mij ook logisch.

Bij veel zuigen "verzacht" de pijn in de oortjes.
Ik heb gegoogled op oren en spenen. Ik kan geen link plakken, geen idee hoe dat moet, maar ik las:

Chronische oorontsteking ontstaat vaak door sigarettenrook, maar je rookt niet, fopspenen en op kinderdagverblijven (bacteriën en virussen). Er is dus wel wat over te vinden.
Ik heb hem al voorbij zien lomen, maar ook mij dochtertje had veel oorontstekingen in haar eerste jaar. Ik ben toen bij een homeopaat geweest en dit zou komen door een koemelkallergie. Ook speciale melk gegeven en sinsdien zijn de ooronstekingen uitgebleven!! En ze is nu 4!
Ik weet trouwens niet zeker of het in dat groene boekje stond hoor! Kan net zo goed een foldertje zijn geweest of misschien wel op bijv de site van wij jonge ouders.
Ps mijn dochtertje heeft nooit een speen gehad...
Hey

Wat sneu voor je kleine meisje. En wat ontzettend vaak heeft ze er last van. Als ze aan een kant oorpijn heeft helpt het tegen de pijn als ze met het slechte oor naar boven ligt. De troep gaat dan zakken. Dit verlicht de druk op het oor en verminderd de pijn voor haar.

Tips om het te voorkomen heb ik niet. Behalve misschien dampo (of is ze daar te jong voor?) of eucalyptus olie als ze verkouden wordt. Zo houd je al die buisjes open en is de kans op ontsteking minder.

En succes morgen he?
Zo te lezen moet je dingen proberen te gaan uitsluiten (in overleg met Cb/ huisarts)

Fijn beurdi dat er een oorzaak gevonden is.

Nu ik dit lees, mijn broertje (inmiddels 32 jaar hoor) had vroeger ook koemelkallergie en ook buisjes. Nooit over een verband nagedacht!

Lijkt me een machteloos gevoel geven als je baby zo vaak ziek is en oorpijn heeft!

Succes met je zoektocht verder
Haai liselot!!

Dank!! Hoop dat het morgen mijn dag is.

En als ze verkouden is smeren we of met luuf, of zetten een bakje vicks met kokend water onder haar bedje.

Dochter is een buikslaper en draait zelf haar hoofdje de kant op dat ze wil. Dus een andere kant op draaien heeft geen zin.

Een KMA lijkt mij dan dat er ook andere symptomen moeten zijn?
Ben even aan de google geslagen en er is idd een verband tussen speen en middenooronsteking.

Zie artikel

Ze zeggen dat de kans toeneemt. Bij kinderen die een speen hebben.

Vervang en was je de speen vaak genoeg? Misschien toch een paar keer uitkoken per week?
Oh wacht... Het heeft te maken met de manier van ademhalen. Speentje is sowieso een verhoogde risico factor.
Wat is er mis met een natuurarts als dat het lijden van je dochter kan verzachten? Ik zou alles aangrijpen eerlijk gezegd.

Ik ben zelf een "orenkind" en had dit graag allemaal overgeslagen door een natuurarts te bezoeken. Ik heb zoveel pijn gehad.
Wat ontzettend vervelend. En zielig ook! Helaas heb ik er ervaring mee gehad bij mijn zoontje. Wat ik deed zo gauw ik ook maar een minieme hoeveelheid snot spotte was de holtes spoelen met zoutoplossing. En dan niet met zo'n spray maar met deze: http://www.daro.nl/zoutoplossing.html

En zodra de temperatuur buiten onder de 15 graden was zorgde ik ervoor dat hij een muts op had. Of het echt hielp weet ik niet, maar baat het niet....

Sterkte, helaas kun je het nooit 100% voorkomen...
Lely voor de duidelijkheid: ik was bij een arts met 'gewoon' een huisarts opleiding en -ervaring maar dan met -tig aanvullende opleidingen. Hij keek daardoor niet alleen naar de symptomen, maar naar haar hele lichaampje. Op die manier kwam hij op de relatie tussen melkallergie, darmbacterien en alle ontstekingen. Eigenlijk niets zweverigs.

Maar ieder z'n ding. Ik ben iig erg blij dat mijn nu achtjarige dochter nadat ze een paar maanden oud was, maar 1 keer oorontstekingen en antibiotica heeft gehad!!!
The past may be in tatters
But today is all that matters
Grappig dat meerdere mensen hier koemelkallergie noemen. Mijn dochter had ook koemelkallergie en elke keer als we met melk hadden zitten rommelen, kreeg ze stante pede een oorontsteking. Ze stond al op de nominatie voor buisjes. Toen zijn we in overleg met de KNO-arts (bij wie een dergelijk verband niet bekend was, al kon ze er niet omheen dat het wel èrg toevallig was) volledig gestopt met provoceren en rommelen met de melk, om te kijken of dat effect had. En dat had effect, daarna heeft ze geen oorontsteking meer gehad.

De andere tip die ik heb is neusspray. Voor de normale kinder-otrivin is je dochtertje nog te jong, maar er is een nog sterkere verdunning xylometazoline verkrijgbaar (0,025%, alleen verkrijgbaar bij de apotheek) die wel geschikt is voor baby's. Overleg met de KNO-arts of je bij verkoudheid deze verdunning mag gebruiken. Door gebruik van neusspray, houd je alle verbindingen rond de neus en oren goed open, waardoor je voorkomt dat er oorontsteking ontstaat. Toen wij nog wel met melk rommelden, gaven we standaard bij elke verkoudheid xylometazoline. Dan kreeg ze wel oorpijn, maar was het al opgelost voor we aan de hoge koorts en de bijbehorende antibioticakuur zaten.

Maar goed, de beste remedie hier was dus stoppen met de koemelk (eerst via dieet bij borstvoeding, later door nutramigen te geven). Sindsdien staat de xylometazoline praktisch onaangeroerd in de kast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven