Werk & Studie alle pijlers

Aflosvrije periode DUO

09-11-2012 13:53 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per 1 december word ik werkloos en met solliciteren vlot het helaas niet. Omdat ik tijdens mijn studie een schuld heb opgebouwd moet ik maandelijk 80 euro terugbetalen. Erg veel en zeker wanneer ik een uitkering ga krijgen. Nu hoorde ik van iemand dat je een aflosvrije periode kan aanvragen. Dit kan zelfs tot 5 jaar. De rente loopt wel verder over het bedrag.

Is het verstandig om dat te doen? Of zitten hier addertjes onder het gras? Mijn schuld is ongeveer 10.000 euro waarvan een groot deel kwijt wordt gescholden als ik over 2.5 jaar klaar ben met mijn nieuwe studie.
Wij hebben t 5 jaar uitgesteld. Zolang duurt t om onze persoonlijke lening af te lossen en hebben we weer ruimte als de stufie geld van ons wil. Er staat nog 3 jaar terugbetalen voor ons . Dan zijn we eindelijk klaar...
Tja en dat de rent oploopt boeit ons niet zo. Je betaald nooit langer dan 15 jaar af en de hoogte wordt bepaald door je inkomsten. Dus netto maakt dat geen hol uit.
als je die periode gebruikt, betekent dat ook dat je aflossingsperiode verschuift. Dus moet je 15 jaar aflossen (bijv tot 2015) en los je 2 jaar niks af dan moet je tot 2017 blijven aflossen (voordat het restant eventueel wordt kwijtgescholden).

waarom wordt een deel kwijtgescholden na afronding van je huidige studie? Ik neem aan dat het deel dat betrekking heeft op je huidige studie pas mee gaat tellen als schuld als de studie is afgerond?

Als het lukt zou ik zoveel mogelijk toch blijven aflossen. De rente blijft namelijk wel doorlopen. Als je hierdoor zo in de knel komt, dat je elders moet lenen, dan inderdaad aflos-periode tijdelijk stoppen (rente bij DUO is altijd lager dan op andere leningen).
Als het echt niet anders kan zou ik inderdaad proberen om dit uit te stellen. Vraag dan bij duo goed na wat hier de voorwaarden van zijn en welke gevolgen dit kan hebben.

Daarnaast is ¤80 inderdaad veel wanneer je geen inkomen hebt. Maar wanneer je een normaal inkomen hebt vind ik persoonlijk 80 euro per maand niet erg veel. Je hebt er tijdens je studietijd ook veel voor gekregen.
Heb net met ze gebeld!

Er wordt zo''n 3/4 deel van mijn schuld kwijtgescholden als ik mijn nieuwe diploma behaal. De rente over het gehele bedrag loopt wel op uiteraard maar ik hoef de rente over dat 3/4 bedrag dus ook niet meer te betalen als dat wordt kwijtgescholden. Mijn uiteindelijke schuld is dus een stuk kleiner dan ik dacht dus dat is mooi. Ik zet mijn aflossing nu stil tot na het behalen van mijn diploma in 2015. Dus in feite heb ik dan alleen mijn kleine schuld vd lening en daar wat rente over maar dat valt goed te overzien!
Je kunt ook verlaging van het maandbedrag aanvragen, omdat je minder inkomsten hebt dan hoef je niet aan de aflossingsvrije jaren te komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven