Jaar studeren in het buitenland

09-11-2012 16:15 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

Onze dochter doet momenteel 5 VWO. Volgend jaar examen en dan verder studeren. Ze bezoekt via school opleidingmarkten en komt met veel informatie thuis over een jaar studeren in het buitenland, zoals Australië of Amerika. Lijkt me geweldig voor zo'n kind, maar is ontzettend prijzig!! Zo'n jaar kost al gauw 12 tot 15 duizend euro!! Eerlijk gezegd .... we kunnen dat niet opbrengen! Heeft iemand van jullie dat ook bij de hand gehad? Voel me ook schuldig, omdat we het haar niet kunnen bieden zonder enorm in de problemen te komen. Iemand tips, en hoe kijken jullie er tegen aan?
Schuldig? De meeste gezinnen kunnen dat volgens mij niet opbrengen hoor. Als ze de komende jaren per se naar het buitenland wil dan zijn er ook andere mogelijkheden: au pair, vakantiewerk, back packen, buitenlandstage etc.

Maar je kunt ook eens kijken naar studiebeurzen: http://www.nuffic.nl/studiebeurzen
Je hoeft je hier toch niet schuldig over te voelen, hoe kom je daarbij? Ik denk dat de meeste mensen zoiets helemaal niet kunnen betalen.

Als je dochten eenmaal studeert kan ze waarschijnlijk via haar studie véél goedkoper een periode naar het buitenland. Ze kan dan op uitwisseling gaan, dat duurt een half jaar en kost aan collegegeld niks extra's.
Wel leuk inderdaad, maar 15.000 is nogal een rib uit je lijf zal ik maar zeggen.

Daarnaast gaat het hierbij vaak vooral om een jaar highschool, qua kennis zal ze er wel iets op vooruit gaan maar geen reuzestappen. Wel qua levenservaring.

Daarnaast is het bij opleidingen vaak ook mogelijk om in een later stadium een buitenlandse stage te doen. Hierbij krijgt ze dan evengoed de ervaring, maar is dit een (iets) goedkoper grapje omdat je hierbij meer vergoed krijgt diverse soorte beurzen.

Mijn zusje wou dat destijds ook, mijn moeder heeft haar toen vrij snel gezegd dat dit er niet in zat. want na dat jaar highschool oid moet ze evengoed nog een 4 jarige studie doen die nog eens ettelijke tienduizenden euro's zal kosten.

Mijn zusje heeft zich daar vrij snel overheen gezet.

- Bekijk als ze in aanmerking kan komen voor een beurs In sommige situaties zijn deze er.

- Bekijk als zij dmv werken in de zomervakantie en het voglende jaar vb een paar duizend euro zelf bij zou kunne leggen.

- Daarnaast kun je overwegen om via studielening (weet niet als dat daarvoor kan) een gedeelte te lenen

Op deze manier blijft er een kleiner bedrag over dat jullie als ouders bij zouden moeten leggen.

blijft natuurlijk de vraag of jullie dat ervoor over hebben
Ik wilde dit zoooo graag dat ik het uiteindelijk grotendeels zelf bekostigd heb. Ja, als 17 jarige! Ik werkte al sinds mijn 13e en had flink gespaard omdat ik al heel lang wist dat ik zoiets wilde doen.

Samen met een beurs voor minder draagkrachtige mensen, spaargeld van mijn ouders en kinderbijslag was het goed te doen. Heb de tijd van mijn leven gehad, en ben sindsdien niet veel meer in NL geweest :-) (dus weet waar je als moeder aan begint!)

Kijk eens bij AFS, hun programmas zijn vrij betaalbaar iig een stuk goedkoper dan de 15.000 die hier genoemd wordt!
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ga ik absoluut wat mee doen! Natuurlijk hoef ik me ook niet schuldig te voelen, dat snap ik best. Maar toch .... dat stemmetje. Onze dochter weet dat het niet kan, hoor. Het toeval wil alleen dat ze vriendinnen heeft waar het wel kan. Ze is zelf al aan het googelen naar studiebeurzen. We hadden ook al geopperd dat ze eerst maar "gewoon" in Nederland moet gaan studeren. Ik was alleen benieuwd hoe anderen dat aanpakken.
Als ik me goed herinner heb je in sommige situaties recht op dubbele kinderbijslag en/of belastingafstrek maar hoe dat nu is zou je ff moeten uitzoeken. Ben al te lang weg uit NL om te weten hoe dat tegenwoordig geregeld is.
Een vriendin van me is een jaar naar het buitenland gegaan (Zweden in haar geval) via een organisatie waarbij er dan een ander kind bij jou in huis komt. Ik weet niet meer hoe die organisatie heet, maar dat is vast wel te vinden. Zal lang zo duur niet zijn als de bedragen die jij noemt.

Mij leek het ook altijd fantastisch. Ging na de middelbare school ook niet door, maar heb tijdens mijn studie wel een tijd in Engeland gestudeerd. Is ook een optie.
Kan ze niet mee doen met een uitwisselingsprogramma of in aanmerking komen voor een scholarship? Ik weet dat er bijvoorbeeld voor Japan een speciale uitwissel organisatie is waarbij je uitgeloot kan worden om 3 maanden ofzo highschool te doen. Je komt dan bij een gast gezin of krijgt een kamer op de campus geloof ik. Heb het verder niet uitgezocht omdat toen ik er achter kwam al veel te oud was om in aanmerking te komen.

Ik zou in ieder geval zoiets proberen te vinden, is nog niet goedkoop maar vast wel goedkoper dan 15-20 duizend euro.
Ik ben ook met AFS naar het buitenland geweest (highschool USA) en het was inderdaad duur, maar ik heb dat jaar meer geleerd dan ieder ander jaar van mijn leven. Bovendien heeft de ervaring ervoor gezorgd dat ik geen foute studiekeuze heb gemaakt. Alles bij elkaar was het iedere cent ruimschoots waard. Mij ouders kregen destijds dubbele kinderbijslag, maar ik weet niet of dat nu nog zo is. Van AFS weet ik dat zij een beurs hebben voor mensen die het echt niet kunnen betalen en je kunnen vertellen welke regelingen er mogelijk zijn.
Schiet me nog iets te binnen... ik lees dat ze nu al in 5 VWO zit.

Volgens mij is het zo dat je na het afronden van je VWO niet meer naar een amerikaanse Highschool kunt + hou rekening met de maximum leeftijd. Meeste kinderen doen dit met 15/16/17 jaar als vervanging van een NLschooljaar, en sommige landen laten ook geen oudere kinderen toe.

Weet niet hoe oud je dochter is, maar als ze 18 is tegen de tijd dat ze weggaat, kan ze zich misschien beter richten op (vrijwilligers)werk, work& travel Australie, au-pair, of gewoon studie in NL met jaar in het buitenland.
Wil ze 'alleen maar naar het buitenland' of wil ze per se studeren en in het laatste geval, moet of wil ze dat per se omdat het heel erg past in haar toekomstige studie/carriere?

Ik vermoed zo maar dat het het eerste is, en dan lijkt mij er niks op tegen als ze eerst drie maanden hard werkt in NL, en dan naar het buitenland gaat zo lang ze kan betalen. Of op een werk/leervakantie gaat ofzo.

Ik vind 15000 euro verschrikkelijk veel geld voor een 'pretjaar' voor mijn kind en zou dat er denk ik nooit voor over hebben. Dus óf eerst zelf werken en doen wat ze wil, of gewoon aan de studie beginnen en kijken welke mogelijkheden er zijn om naar het buitenland te gaan binnen die studie (en in mijn tijd waren die er legio, maar ik weet niet hoe dat nu nog is).
Ik heb tijdens mijn studie aan de universiteit meegedaan met een exchange programme. Daardoor kon ik een semester naar een universiteit in Amerika voor het collegegeld van hier. Véél en véél goedkoper dus! En dan hoef je dus ook niet na de middelbare school hier te hebben afgerond ook nog eens naar een high school, waar je eigenlijk niet zo heel veel aan hebt, qua onderwijs.

Het was een van de meest geweldige ervaringen van mijn leven en ik zou tegen iedereen zeggen: doen doen doen!
Ik ben destijds, alweer 15 jaar geleden ook met AFS weg geweest, naar Amerika een jaar. Meest geweldige ervaring van mijn leven. En het is inderdaad duur, maar volgens mij niet zo hoog als jij zegt. Heb zo ontzettend veel geleerd, ging als 15 jarig kind erheen, en kwam terug en was opeens een 'vrouw' van de wereld ook al was ik pas 16. Daarna niet veel meer in NL geweest, en veel andere AFSers ook niet. Dus weet waar je aan begint als ouder
Mijn man is met AFS naar het buitenland geweest en zijn broer ook. Dat levert hem bijna 15 jaar later nog steeds voordeel op: het staat erg goed op zijn cv, hij spreekt een taal die niet veel mensen spreken etc. Dus dat is de investering meer dan waard geweest!

Hij zegt zelf ook dat hij in dat jaar meer geleerd heeft dan wanneer ook. Dus als je dochter dit echt graag wil zou ik toch kijken of er niet een mogelijkheid is. Niet elk land is even duur trouwens.
Ik keek net nog even op de pagina van AFS omdat ik het me zo duur leek 15000 euro. Maar ik zie dat bijvoorbeeld een jaar highschool in de VS rond de 8000 ligt, en landen in zuid amerika rond de 6000. Nog steeds een smak geld, maar een stuk goedkoper. En als ik alle verhalen hier ook boven lees is het de investering zeker waard.
Rianneplaya: ik kon op de website van AFS geen bedragen vinden, heb je een rechtstreeks linkje?
http://www.afs.nl/high-school/ en dan klik je op een land van de wereldkaart en staat de prijs bovenaan de pagina.
Tnx!
Vraag een Fulbright-beurs aan - competitief, maar als je hem hebt dekt het een groot deel van de kosten.
Hoi! Leuk dat je er in elk geval over nadenkt om je dochter naar het buitenland te laten gaan! Ik heb op mijn 18e ook zo'n high school jaar in het buitenland gedaan, in Amerika. Of ik het nog eens zou doen? Ja, maar niet in Amerika! Qua aanmeldkosten zit je bij de meeste organisaties rond de 6000-7000 (incl. verzekeringen). Maar ter plekke moet je ook wel zo'n 200-250 euro per maand rekenen. Totaal kwamen mijn ouders destijds rond de 10.000 euro uit. Daarvan had ik tijdens mijn 4e en 5e jaar op de middelbare school ook een deel zelf betaald.

Maar als ze toch heel graag wil kun je eens kijken bij de Rotary, dan wordt er ook veel betaald. Weet niet precies meer hoe het werkt, maar Google kan je vast verder helpen.

Verder kun je haar ook vertellen dat ze tijdens haar vervolgopleiding ook meerdere mogelijkheden zal hebben om naar het buitenland te gaan. Dan kun je vaak aanspraak doen op de Erasmusbeurs en zitten er naast het gewone collegegeld vrijwel geen extra kosten aan verbonden.

Edit: mij levert het overigens ook nog steeds (nu ruim 7 jaar later) ook nog steeds voordelen op. Het laat zelfstandigheid en initiatief zien. Het is in elk geval de reden dat ik ben aangenomen bij mijn huidige werkgever
Overigens kun je het ook van de belasting aftrekken, maar geen idee wat dat mijn ouders destijds voor voordeel heeft gegeven.
ik wilde dit ook altijd heel graag maar hadden mijn ouders hier ook geen geld voor. Daarna ben ik zelf nog 2x naar het buitenland geweest voor een langere tijd voor stage en om te reizen. Ook hier leer je heel veel van en het kost niet veel. Ik ben achteraf blij dat ik het op deze manier gedaan heb want ik heb geen jaar hoeven inleveren omdat ik gelijk aan mijn vervolg opleiding kon beginnen.
Bedankt voor al jullie reacties. Dochter is nu 15 jaar en 17 als ze straks slaagt (als alles goed gaat). Erg jong, want op de basisschool heeft ze groep 4 en 5 in 1 schooljaar gedaan. Ze liet me toch echt van de week formulieren zien waarop een beraming van de kosten stond van 10 tot 12 duizend euro en daarbij moest je nog rekening houden met ongeveer 300 euro per maand aan onkosten zoals verzekering etc. Op die manier kwam ik aan 15 duizend euro. Wat een geld, hè? Ik ga alle reacties nog eens doorlezen en de tips op een rijtje zetten. Wel erg leuk dat degene die het gedaan hebben daar nog steeds zo enthousiast over zijn!
Oh, ze wil echt naar highschool... Dat had ik niet begrepen. Is het niet veel zinniger om eerst een paar jaar te studeren en dan in het kader van de studie, met beurs, naar Amerika te gaan? Dan heeft ze er ook nog iets aan voor haar carrière, dat maakt het bedrag wel dragelijker. Want om nu zoveel geld uit te geven voor cursussen bloemschikken en andere highschool-shit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven