Jaar studeren in het buitenland
vrijdag 9 november 2012 om 16:15
Dag allemaal!
Onze dochter doet momenteel 5 VWO. Volgend jaar examen en dan verder studeren. Ze bezoekt via school opleidingmarkten en komt met veel informatie thuis over een jaar studeren in het buitenland, zoals Australië of Amerika. Lijkt me geweldig voor zo'n kind, maar is ontzettend prijzig!! Zo'n jaar kost al gauw 12 tot 15 duizend euro!! Eerlijk gezegd .... we kunnen dat niet opbrengen! Heeft iemand van jullie dat ook bij de hand gehad? Voel me ook schuldig, omdat we het haar niet kunnen bieden zonder enorm in de problemen te komen. Iemand tips, en hoe kijken jullie er tegen aan?
Onze dochter doet momenteel 5 VWO. Volgend jaar examen en dan verder studeren. Ze bezoekt via school opleidingmarkten en komt met veel informatie thuis over een jaar studeren in het buitenland, zoals Australië of Amerika. Lijkt me geweldig voor zo'n kind, maar is ontzettend prijzig!! Zo'n jaar kost al gauw 12 tot 15 duizend euro!! Eerlijk gezegd .... we kunnen dat niet opbrengen! Heeft iemand van jullie dat ook bij de hand gehad? Voel me ook schuldig, omdat we het haar niet kunnen bieden zonder enorm in de problemen te komen. Iemand tips, en hoe kijken jullie er tegen aan?
zaterdag 10 november 2012 om 21:24
Ik heb er ook naar gekeken. Niet gedaan, omdat mijn ouders het (terecht) niet konden betalen. Uiteindelijk heb ik mijn MA in het buitenland gehaald (op eigen kosten + een beurs voor getalenteerde studenten) en ik kan oprecht zeggen: ik ben ZO blij dat ik dat heb gedaan, en niet zo'n duur jaar bij een instelling!!
dinsdag 13 november 2012 om 10:58
Toen ik studeerde, lang lang geleden, heb ik twee jaar in het buitenland gewoond voor mijn studie. Met studiebeurzen. Die zouden er nu nog moeten zijn. Bel anders eens een informatienummer van de universiteit. Noot: dat gaat over een jaar in het buitenland in het kader van je studie. Jij bedoelt vast een gap year, tussen 6VWO en de uni. Dat is duur ja, kunnen de meeste mensen niet betalen. Ze kan ook gaan reizen en werken hé, dat is ook leuk en leer je enorm veel van. In Australië zijn daar bijvoorbeeld veel mogelijkheden voor.