Schoonmaken

13-11-2012 10:01 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik woon nog niet zo lang op mezelf en merk dat ik het huishouden erg wennen vind. Vooral het schoonmaken! Ik probeer hier wat ritme in te krijgen, maar vraag me af hoe jullie dit doen...

Hoe vaak maak je bijvoorbeeld schoon en hoe ziet je relatie/gezin er uit? Zijn er kinderen, ben je aan het werk of ben je alle dagen thuis?

Hoe vaak in de week/maand/kwartaal ga je:

- Stofzuigen/dweilen?

- Kleding wassen?

- Wc schoonmaken?

- Douche schoonmaken?

- Ramen wassen?

- Keuken schoonmaken?

- Andere schoonmaakactiviteiten?

Doe je dit op vaste dagen? Of wanneer het je uit komt/zin hebt?
Je woont alleen?

Dan wordt je huis niet zo snel vuil hoor.

- Stofzuigen/dweilen? - 1x per week

- Kleding wassen? - als je machine vol hebt

- Wc schoonmaken? - dagelijks snel, 1x per week goed

- Douche schoonmaken? - 1x per 2 weken

- Ramen wassen? - 4x per jaar

- Keuken schoonmaken? - dagelijks even snel

Maak een lijstje voor jezelf, wat je elke dag doet (wc, aanrecht etc)

En doe eens in de week een klus (keuken keer goed, badkamer, ramen etc)
- als ik begin te niezen

- één keer per week

- één keer per week

- als ik uitglij in de douchecel

-als ik denk dat het buiten mist en de zon blijkt te schijnen

- als er meer eten op de grond ligt dan in de koelkast

- elke week mijn bed verschonen

Als ik zin heb. Mijn hobby is het niet. Alleen als ik ongesteld ben vind ik boenen helemaal lekker, soort agressie die vrijkomt denk ik.
Ik woon al lang samen heb sinds 7 maandjes een kindje, waardoor ik minder werk.. Ik dacht .. Ohh dan heb ik meer tijd.. Maar ik vind het erg lastig om op mn ' vrije dagen' te gaan poetsen enzo..

Ik werk afwisselend dus heb nu een schema voor mijzelf gemaakt. Ik heb op een magneetbord de dagen in een tabel genoteerd en magneetjes gemaakt met een stofzuiger 2x, dweil, badkamer...etc.. Zo maak ik per week voor mijzelf een schema met de minimale huishoudelijke taken... Sommige dingen zoals wc en keuken bijhouden zijn dagelijks dus die heb ik niet vermeld.. Echt de wekelijkse dingen heb ik gedaan

Ik hoop dat je mn uitleg een beetje snapt...

Grt
Ik woon samen en heb huisdier

- Stofzuigen/dweilen? Stofzuigen 2x per week (als het vies begint te worden ) en dweilen 1x per twee weken. Dat is alleen de woonkamer en de hal. Slaapkamer enzo gaat veel minder vaak. Als het vies is

- Kleding wassen? Elk weekend

- Wc schoonmaken? Als ie vies is

- Douche schoonmaken? Echt met allesreiniger enzo? Pff... 1x in de drie maanden?

- Ramen wassen? Als ze vies zijn, in de zomer is dat volgens mij wat vaker zo. Dat komt neer op 1x in de 4 maanden

- Keuken schoonmaken? Die wordt continu schoongehouden, op wat uitzonderingen na. Dus zo'n 5x per week.

- Andere schoonmaakactiviteiten? Stoffen, tafels afnemen, en allemaal van dat soort dingen doe ik elk weekend. De badkamer echt helemaal schoon (dus niet alleen de douche maar ook de wastafel, vloer, bad ed.) is zo'n 1x per maand.
quote:gerrie_123 schreef op 13 november 2012 @ 10:01:

Goedemorgen,

Ik woon nog niet zo lang op mezelf en merk dat ik het huishouden erg wennen vind. Vooral het schoonmaken! Ik probeer hier wat ritme in te krijgen, maar vraag me af hoe jullie dit doen...

Hoe vaak maak je bijvoorbeeld schoon en hoe ziet je relatie/gezin er uit? Zijn er kinderen, ben je aan het werk of ben je alle dagen thuis?

- Stofzuigen/dweilen?

1 a 2 keer per week alleen en geen huisdier.

- Kleding wassen?

vies of na twee keer dragen

- Wc schoonmaken?

2 keer per week

- Douche schoonmaken?

eens per 14 dagen, wastafel elke week

- Ramen wassen? eens per twee maanden binnen en buiten of laten doen eens per maand

- Keuken schoonmaken? kleine beurt elke dag kort, maandelijks koelkast en om de beurt wat kastjes..

bed verschonen 10-14 dagen als je het goed laat luchten

- Stofzuigen/dweilen?

stofzuigen 1xper dag(hond)

dweilen 3 x per week

- Kleding wassen?

Als ik 's avond thuis kom een machine + droger aan

Voor ik 's ochtends ga ook een machine + droger aan

makkelijke dingen (handdoeken en truien) vouw ik s avonds ff snel op.

Sokken doe ik bij elkaar in een mand

1x per week vouw ik de rest incl sokkeno p

- Wc schoonmaken?

1 x per twee weken grondig.

Tussendoor wanneer nodig

- Douche schoonmaken?

1x per 2/3 weken

- Ramen wassen?

1 x per maand (in zomer) 1 x per kwartaal(winter)

- Keuken schoonmaken?

Iedere avond normaal

1 x per twee weken (2.5 wkn) grondig

- Andere schoonmaakactiviteiten

Wanneer nodig
zo min mogelijk. Schoonmaken vind ik heel stom.

Opruimen gaat nog wel, maar stofzuigen heb ik best lang alleen gedaan als mijn moeder of ander belangwekkend bezoek langs kwam (dus niet mijn vriendinnen), een keer per maand dus ongeveer.

Tegenwoordig doen we het ene weekend het snelle rondje (opruimen, stofzuigen, toilet, keuken) en het andere weekend het uitgebreide rondje (bed verschonen, opruimen, overal stoffen, stofzuigen, dweilen, toilet, keuken, badkamer). We wonen maar met z'n 2-en, zijn niet heel veel thuis dus zo vies wordt het ook weer niet.
quote:gerrie_123 schreef op 13 november 2012 @ 10:01:

Goedemorgen,

- Stofzuigen/dweilen?

Om de dag beneden vanwege huisdieren, boven 1 x per week.

- Kleding wassen?

elke dag wel, altijd volle wasmanden vanwege 2 volwassenen en 3 kids die veel sporten.

- Wc schoonmaken?

elke dag de wc bril, pot, wastafel, 1/week helemaal

- Douche schoonmaken?

1x week, wastafel vaker

- Ramen wassen?

als ik er niet meer doorheen kan kijken. Of iig niet vaak want krijg wel commentaar van vrienden. Waar ik me niets van aantrek.

- Keuken schoonmaken?

elke dag aanrecht, rest wanneer ik zin heb

Ik ben niet zo'n miepkraak. Ik vind het belangrijkst dat de wc, de douche en de keuken schoon zijn, vanwege hygiëne en evt ziektekiemen. Of het nou beetje stoffig is onder de bank of in de vensterbank vind ik veel minder belangrijk.

Tips:

ruim alles zsm op als je het gebruikt hebt, vaat in de vaatwasser of afwassen voor het slapen gaan, zonder schoenen in huis lopen, goede opbergsystemen hebben en investeren in goede schoonmaakspullen!

Wij wonen met z'n tweeën:

- Stofzuigen/dweilen?

*stofzuigen 2x per week dweilen 1x per week

- Kleding wassen?

*gemiddeld 2 wassen per week. 1 gekleurde en 1 witte

- Wc schoonmaken?

*2 keer per week

- Douche schoonmaken?

*1x per week

- Ramen wassen?

*Als ze zichbaar vies zijn

- Keuken schoonmaken?

*Elke avond

*1x per week goed stoffen. Verder elke dag de tafel wel eens afnemen, balkon en ons stukje van de galerij maak ik 1x per maand schoon, beddengoed 1x per week.
Niet per se op vaste dagen. Het meeste wel op vrijdag om lekker met een schoon huis het weekend in te gaan maar het is maar net hoe het het beste uitkomt.
Oh en wij zijn dus met 2. Vriend werkt lange dagen maar ik ben veel thuis ivm studie dus ja..dan maak je ook meer vies.
Als je het kunt betalen een schoonmaakster 1keer per 2 weken voor het grondige schoonmaakwerk.
Huishouden van twee volwassenen en twee kinderen: stofzuigen en dweilen: 4x per week. 1 x per week ook plinten en lastige plekken. Met een doekje de huiskamer: elke dag even gauw. Keuken: elke dag vlug. 1 x per week extra. Koelkast 1 x per maand goed. Badkamer 1 x per week. Wc elke dag. Ramen in de winter hooguit 2 a 3 keer. In het voorjaar vaker. Ik hou van een schoon en opgeruimd huis. En vind poetsen niet erg. Zou niet in een vies of rommelig huis willen wonen, daar wordt ik chaotisch en humeurig van!
- Stofzuigen om de dag

- Dweilen 1x per week

- Beddengoed verschonen 1x per week

- Toilet + badkamer 1x per week

- Woonkamer poetsen/stoffen 1 of 2x per week

- Kleding/handdoeken etc wassen zodra de manden (1 voor licht en 1 voor donker) vol zitten

Woon samen in een appartement. Moet alles goed stofvrij houden ivm huistofmijtallergie, stofzuiger staat bijna altijd in de woonkamer
Wastafel 1 x per maand?

Bijna elke dag hier.
odi et amo
Er is een poetstopic, orde in mijn huis ofzo. Misschien kun je je daarbij aansluiten. Ik denk dat als je mij loept je er wel terecht komt, maar ik schrijf er niet meer mee.

Ik heb een schoonmaakster tegenwoordig. Heerlijk. Die verschoont mijn bed, strijkt, sopt en boent alles en zeemt de ramen ook iedere drie weken ofzo. Ben er zelf duidelijk niet voor gemaakt.
Alles eens per week, soms een keer extra stofzuigen in de woonkamer. Dus stoffen, opruimen, de vloer ed. Keuken is elke dag alles in de afwasmachine zetten en eruit halen tijdens het koken. Frontjes soppen en vloer dweilen (wel zuigen) eens in de maand ofzo?

badkamer elke week, dat is dan niet alle tegels soppen maar vloer, wasbak, plankje en douchecabine. eens in de twee maanden de tegels soppen. Wc wekelijks doekje over wc, bril, wasbak, lichtknop, deurgreep en vloer.

Slaapkamer elke week zuigen, stoffen en bed verschonen.

Elk weekend was ik praktisch alles weg.
Ik woon met man, twee kinderen (4 en 6) en 2 katten, verder werk ik 2,5 dag per week:

- Stofzuigen/dweilen?

+/- om de dag stofzuigen (of meer als er veel troep ligt door geknutsel van de kinderen)

- Kleding wassen?

Elke avond draai ik minimaal één 40 graden was (handdoeken, ondergoed, sokken etc) en ongeveer om de dag een 30 graden was erbij met kleding en BH's. De 40 graden was gaat in de droger en vouw ik op, de 30 graden was hang ik aan hangertjes te drogen en strijk ik de volgende avond. Ik sta dus om de avond zo een beetje te strijken, maar ben daar gemiddeld maar een kwartiertje mee bezig. Ons beddegoed was ik elke vrijdag, gaat meteen door de droger in en dan warm ons bed weer op. Dan is het kreukvrij.

- Wc schoonmaken?

Bijna elke dag wel door de kinderen.

- Douche schoonmaken?

Ik neem elke dag als iedereen gedouched is alle kranen etc af met een natte doek. De wastafel ook. De kinderen laten nogal wat tandpasta etc achter. Eén keer in de twee weken neem ik de douchecel goed uit.

Het bad spoel ik na elke badbeurt heet af en droog m af met een handdoek.

- Ramen wassen?

1x per seizoen ongeveer.

- Keuken schoonmaken?

Elke dag na het koken maak ik de glasplaat van het gasstel schoon en het aanrecht. Ongeveer 2x per week maak ik de spoelbak grondig schoon met schuurmiddel.

Eén keer in de week stofzuig ik ook boven en neem ik boven alles af met vochtige schoonmaakdoekjes.

Elke dag neem ik de salontafel af.

De vaatwasser zet ik aan zodra de kinderen rond 19.00 uur naar bed gaan en ruim ik uit voor ik zelf naar bed ga. Ik het weekend zet ik de vaatwasser pas aan als we zelf naar bed gaan en ruim ik de volgende ochtend uit. Dan heb ik in de ochtend meer tijd.

Voor jou zal alles natuurlijk minder hoeven, omdat je geen kinderen hebt en minder thuis zal zijn.

Maar misschien kun je er toch wat tips uithalen.

Je krijgt vanzelf een lekker ritme zodra je merkt wat voor jou fijn werkt.
Follow your heart, but take your brain with you....
Ik woon alleen maar heb wel huisdieren

Stofzuigen om de dag

Dweilen 1 of 2 keer per week (minstens op vrijdag)

wc 1x per week (vrijdag)

douche 1x per week (vrijdag)

bed verschonen/beddegoed en handdoeken wassen 1x per week (vrijdag)

kleren wassen 1x per week (maandag of dinsdag)

keuken schoonmaken iedere keer na het afwassen (bijna dagelijks, maar eet niet altijd thuis)

afstoffen 1x per week (vrijdag)

ramen wassen bijna nooit, denk 2x per jaar.

Ik heb vrijdagmiddag de tijd en vind het lekker om met een heel schoon en opgeruimd huis het weekend in te gaan. Krijg in het weekend ook vaak mensen over de vloer en dan is lekker alles aan kant. Probeer dan op zaterdag op de markt alle boodschappen te doen die dan ook zo weggeborgen kunnen worden, en kook vaak op zondagavond voor een paar avonden vooruit. Dus best een schema hier. Maar ik ben ook erg druk dus zonder vaste routine zouden dingen blijven liggen.

Ik heb stofallergie en ben dol op schone lakens, dus maak ik best vaak schoon geloof ik.
Zeg maar Spijker.
Onze huishoudster doet alles 1x in de twee weken, ramen lappen doe ik misschien twee keer per jaar?

Wij hebben een baby die over de vloer schuift dus ik zuig twee keer per week daarnaast, toilet doe ik iedere week.
Ik woon samen met mijn vriend en we hebben een dochter en twee katten. Mijn vriend werkt fulltime en ik drie dagen in de week.

- Stofzuigen/dweilen?

Stofzuigen 4/5 x per week, dweilen...uh..1x per jaar ofzo

- Kleding wassen?

Als de wasmand vol zit, meestal 2 tot 3 wassen per week

- Wc schoonmaken?

2x per week

- Douche schoonmaken?

1x per twee weken, bad 1x per week.

- Ramen wassen?

Als je er niet meer door kan kijken

- Keuken schoonmaken?

Aanrecht en kookplaat elke avond na het eten

Dit was het wel zo'n beetje, ik doe liever niet teveel

Ik doe het meeste op woensdag en in het weekend.
Ik woon samen. We zijn beide weinig thuis en hebben geen kinderen, huisdieren en weinig visiste.

- Stofzuigen/dweilen? - 1x per week boven of beneden.

- Kleding wassen? - Als de wasmand aan alle kanten uitpuilt wassen we alles in een paar dagen achter elkaar weg.

- Wc schoonmaken? - 1x per week

- Douche schoonmaken? Probeer ik 1x per week te doen, maar sla ik vaak over. Ik stofzuig wel elke week de badkamer zodat alle haren weg zijn.

- Ramen wassen? - nog nooit gedaan, woon hier 9 maanden

- Keuken schoonmaken? - Elke avond aanrecht en gasfornuis. Kastjes e.d. alleen bij grote schoonmaak.

- Andere schoonmaakactiviteiten? Bed opmaken doe ik eens in de 2/3 weken, dweilen van keuken en gang doe ik ook elke 2/3 weken en afstoffen/ planten watergeven doe ik 1x per week. Strijken doe ik een keer per anderhalve week, en dan heel veel!
Dit topic herinnert me eraan dat ik mn koelkast moet ontdooien en dan vind ik dus een kutklus
Zeg maar Spijker.
Bed verschonen eens in de 2/3 weken? Oeh, jakkes... Dat wil ik minstens een keer per week, en bij weken met veel seks () dus echt vaker. Is toch heerlijk, zo'n knispervers verschoond bed?
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven