Ik word alleen maar zwaarder...?
woensdag 14 november 2012 om 08:04
Hoi allen,
Een jaar of zes geleden heb ik het Sonja Bakker-dieet gedaan. Daar ben ik toen een kilo of 5 mee afgevallen (wilde graag lichter worden, was niet medisch noodzakelijk). Dat is er langzaam weer bijgekomen (in totaal een kilo of 10, schat ik). Drie jaar terug besloot ik te starten met Weight Watchers (online). Het aanleren van een gezond voedingspatroon. Dat beviel goed, tot WW haar puntenschema volledig omgooide. Ik kon niet meer aarden in dat nieuwe programma en besloot dat ik het nu wel zelf kon. Toch?
Bijna een jaar ben ik goed op gewicht gebleven en daarna kwamen de kilo's er weer aan. Eerder dit jaar wederom geprobeerd met WW, maar zonder echt veel succes.
In de zomer besloot ik de weegschaal vaarwel te zeggen en op mijn spiegelbeeld af te gaan. Ik begon met hardlopen (had amper conditie) en inmiddels train ik nog steeds drie keer in de week zelfstandig en eet zo gezond mogelijk. Toch heb ik het gevoel dat ik steeds zwaarder word en dat gevoel werd vanochtend bevestigd toen ik op de weegschaal ging staan. Ik ben zwaarder dan ooit. Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Een idee van wat ik zoal eet op een dag:
O 1x Activia yoghurt + volkoren cracker met mager beleg
T appel of ontbijtkoek
L 3x volkoren brood met kaas, komkommer of pindakaas
T fruit, tomaat of mueslireep
D avondeten (vaak pasta of rijst met groenten en vlees)
T koekje, fruit oid
Overigens drink ik de hele dag water of thee. In het weekend wil ik mij nog weleens tegoed doen aan één colaatje. Alcohol drink ik sowieso niet.
Hebben jullie misschien tips?
Een jaar of zes geleden heb ik het Sonja Bakker-dieet gedaan. Daar ben ik toen een kilo of 5 mee afgevallen (wilde graag lichter worden, was niet medisch noodzakelijk). Dat is er langzaam weer bijgekomen (in totaal een kilo of 10, schat ik). Drie jaar terug besloot ik te starten met Weight Watchers (online). Het aanleren van een gezond voedingspatroon. Dat beviel goed, tot WW haar puntenschema volledig omgooide. Ik kon niet meer aarden in dat nieuwe programma en besloot dat ik het nu wel zelf kon. Toch?
Bijna een jaar ben ik goed op gewicht gebleven en daarna kwamen de kilo's er weer aan. Eerder dit jaar wederom geprobeerd met WW, maar zonder echt veel succes.
In de zomer besloot ik de weegschaal vaarwel te zeggen en op mijn spiegelbeeld af te gaan. Ik begon met hardlopen (had amper conditie) en inmiddels train ik nog steeds drie keer in de week zelfstandig en eet zo gezond mogelijk. Toch heb ik het gevoel dat ik steeds zwaarder word en dat gevoel werd vanochtend bevestigd toen ik op de weegschaal ging staan. Ik ben zwaarder dan ooit. Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Een idee van wat ik zoal eet op een dag:
O 1x Activia yoghurt + volkoren cracker met mager beleg
T appel of ontbijtkoek
L 3x volkoren brood met kaas, komkommer of pindakaas
T fruit, tomaat of mueslireep
D avondeten (vaak pasta of rijst met groenten en vlees)
T koekje, fruit oid
Overigens drink ik de hele dag water of thee. In het weekend wil ik mij nog weleens tegoed doen aan één colaatje. Alcohol drink ik sowieso niet.
Hebben jullie misschien tips?

woensdag 14 november 2012 om 08:43
quote:nouk88 schreef op 14 november 2012 @ 08:42:
@ Solomio Ik eet sinds kort ook weer pindakaas. Had altijd 'geleerd' dat het helemaal niet goed voor je was, maar het tegendeel blijkt waar. Veel goede vetten + daarnaast is het ook nog eens erg lekker En het geeft je veel langer een verzadigd gevoel, waardoor minder risico op snaaizin.
@ Solomio Ik eet sinds kort ook weer pindakaas. Had altijd 'geleerd' dat het helemaal niet goed voor je was, maar het tegendeel blijkt waar. Veel goede vetten + daarnaast is het ook nog eens erg lekker En het geeft je veel langer een verzadigd gevoel, waardoor minder risico op snaaizin.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 14 november 2012 om 08:47
P'cies. Voedsel moet een verzadigd gevoel geven. Verzadigd is overigens wat anders dan tjokvol zitten. Zodra je verzadigd bent, stop je vanzelf met eten. Als het daarnaast goed voedsel is, kan je er een aantal uur goed op vooruit zonder hongergevoel. Als je geen honger hebt, ga je ook niet snaaien. Echt, supersimpel!
woensdag 14 november 2012 om 08:47
woensdag 14 november 2012 om 08:54
Herkenbaar. Door teveel dieten en achteraf gezien verkeerd eten bleef ik ook maar aankomen. Toen zag ik op dit forum het topic "Eet jezelf slank gezond en gelukkig" voorbij komen. Dit gaat over echt voedsel, dus geen supermarkt kant en klaar eten meer. Dat sprak mij wel aan en nu eet ik wat ik wil en ik ben ook afgevallen. Voel me super goed hierbij. Voor mij nooit meer dieten. Google ook maar eens op Amber Albarda.
woensdag 14 november 2012 om 08:57
@ Solomio Misschien had je het al gezegd, maar wanneer ben jij begonnen bij de dietist? En sport je ook? Ik sportte tot mijn 20e heel intensief (wielrennen, paardrijden), maar kreeg toen RLS en mocht niet meer van mijn arts omdat mijn benen overbelast waren. Daarna ben ik uit frustratie meer gaan eten en allerlei dieten geprobeerd. Sinds de zomer ben ik echt weer bewust met sporten bezig. Voelt wel ontzettend goed
woensdag 14 november 2012 om 09:01
woensdag 14 november 2012 om 09:01
Nee Nouk, ik sport niet. Ik heb een spierziekte, waardoor sporten (bewegen sowieso) lastig is. Wel hoop ik komende week van een spierziekteprofessor advies te krijgen hoe ik het beste wat meer kan gaan bewegen.
Ik kom niet bij een diëtist, maar bij een psycholoog, omdat ik een verstoorde relatie heb met eten. Ik ben daar 2 maanden geleden begonnen.
Ik kom niet bij een diëtist, maar bij een psycholoog, omdat ik een verstoorde relatie heb met eten. Ik ben daar 2 maanden geleden begonnen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 14 november 2012 om 09:07
Ik ga sinds kort ook naar een dietiste, vooral om weer 'normaal' te leren eten (o.a na Sonja B.). Ik eet nu, net als Solomio 7a8 boterhammen per dag, fruit tussendoor en s avonds een normale maaltijd. Heerlijk; nooit meer honger! Ik bleek dagelijks te weinig te eten. Inmiddels ben ik 4 kilo kwijt. Niks geen 'stoppen met koolhydraten': die zijn juist je motor; koolhydraten heeft je lijf nodig!
Eigenlijk volg ik geen dieet, maar eet ik normaal en pas ik op met snoepen en alcohol. Dat is niet altijd makkelijk, maar het resultaat is er naar. En oja, ik ben ook weer gaan fitnessen: 1x per week.
Eigenlijk volg ik geen dieet, maar eet ik normaal en pas ik op met snoepen en alcohol. Dat is niet altijd makkelijk, maar het resultaat is er naar. En oja, ik ben ook weer gaan fitnessen: 1x per week.
woensdag 14 november 2012 om 09:12
Nouk88, stop alsjeblieft niet met bewegen! Ook al lijkt het er heel erg op dat het geen zin heeft, dat heeft het natuurlijk wel! Bewegen heeft altijd zin! Niet alleen voor je gewicht, maar ook voor je conditie, je organen, je vaatstelsel, de doorbloeding van een mooie huid, afvoeren van afvalstoffen (zeker ook belangrijk als je wilt afvallen), etc. Daarnaast duurt het vaak lang voordat je er iets van ziet, maar uiteindelijk gebeurt dat wel hoor. Je lichaam knapt er op vele manieren van op. Dus ongeacht afvallen of niet, gewoon doorgaan. Want ook jij weet best dat bewegen goed voor je is, of je dat nu (meteen) ziet of niet.
Helaas werkt het met goed afvallen zo dat je er lang de tijd voor moet nemen! Geen doelstellingen als volgende week moet ik 1 kilo minder op de weegschaal hebben staan. Je moet je doel echt uitsmeren over meerdere maanden. En dan bij voorkeur ook niet in kilo's denken, maar in wat je ziet in de spiegel en wat je voelt aan je kleding. Het kan nl. best zijn dat je in gewicht amper iets merkt, terwijl je toch een kledingmaat verliest.
Helaas werkt het met goed afvallen zo dat je er lang de tijd voor moet nemen! Geen doelstellingen als volgende week moet ik 1 kilo minder op de weegschaal hebben staan. Je moet je doel echt uitsmeren over meerdere maanden. En dan bij voorkeur ook niet in kilo's denken, maar in wat je ziet in de spiegel en wat je voelt aan je kleding. Het kan nl. best zijn dat je in gewicht amper iets merkt, terwijl je toch een kledingmaat verliest.
woensdag 14 november 2012 om 09:15
Wat ik er eigenlijk nog bij wilde schrijven:
Ga door met bewegen, stop met hongeren en ga onder begeleiding goed eten en volgens mij val je dan langzaam maar zeker vanzelf af. Alleen duurt dat maanden. Ach, liever dat dan dat je snel gaat en na een jaar beseft dat elk hapje blijft plakken -zoals nu-.
Ga door met bewegen, stop met hongeren en ga onder begeleiding goed eten en volgens mij val je dan langzaam maar zeker vanzelf af. Alleen duurt dat maanden. Ach, liever dat dan dat je snel gaat en na een jaar beseft dat elk hapje blijft plakken -zoals nu-.
woensdag 14 november 2012 om 09:26
Hey TO, wat irritant moet dit voor je zijn. Ik zie dit denk ik ook op mijn bijbaan. Het is 8 uur lang zwaar lichamelijk werk (tillen, duwen, veel heen en weer lopen met spullen) en ik ben denk ik de slankste dame en ik eet het meest.
Verder zou ik vooral niet stoppen met sporten, want ook al val je er niet direct van af, het is natuurlijk gewoon goed voor je lijf. Toen ik ging hardlopen kwam ik ook wat aan en oogde ik slanker. Als je niet gewend bent om veel te sporten ga je in de eerste instantie ook wel een beetje spiermassa aanmaken. Dat denk ik althans haha.
Ik zag hier ook al ergens de tip langskomen om koolhydraat arm te eten. Er zijn volgens mij ook personal trainers in Nederland die dit dieet aanhangen. Mocht je hier aan beginnen zou ik het toch even goed googlen, want er zijn nieuwe wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het nogal slecht voor je is (en mogelijk fataal, echt ik verzin het niet haha).
Succes!
Verder zou ik vooral niet stoppen met sporten, want ook al val je er niet direct van af, het is natuurlijk gewoon goed voor je lijf. Toen ik ging hardlopen kwam ik ook wat aan en oogde ik slanker. Als je niet gewend bent om veel te sporten ga je in de eerste instantie ook wel een beetje spiermassa aanmaken. Dat denk ik althans haha.
Ik zag hier ook al ergens de tip langskomen om koolhydraat arm te eten. Er zijn volgens mij ook personal trainers in Nederland die dit dieet aanhangen. Mocht je hier aan beginnen zou ik het toch even goed googlen, want er zijn nieuwe wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het nogal slecht voor je is (en mogelijk fataal, echt ik verzin het niet haha).
Succes!
woensdag 14 november 2012 om 09:29
Ik was ook een fanatiek calorieen teller. Alles 'gezond' light...
Ik werd zo rond als een tonnetje, met name mijn buik
Nu eet ik wat mijn lichaam vraagt, ik eet dus wanneer ik trek krijg. Daarnaast luister ik naar wat mijn lichaam aan voedingsstoffen nodig heeft, zoet, zout vet etc. Maar dan kies ik voor 'volle en echte' producten. Dus volle yoghurt, ongebrande noten, rozijnen, fruit etc.
Nu ben ik weer slank, en voel me ook fit.
wellicht kan het jou ook helpen?
Ik werd zo rond als een tonnetje, met name mijn buik
Nu eet ik wat mijn lichaam vraagt, ik eet dus wanneer ik trek krijg. Daarnaast luister ik naar wat mijn lichaam aan voedingsstoffen nodig heeft, zoet, zout vet etc. Maar dan kies ik voor 'volle en echte' producten. Dus volle yoghurt, ongebrande noten, rozijnen, fruit etc.
Nu ben ik weer slank, en voel me ook fit.
wellicht kan het jou ook helpen?

woensdag 14 november 2012 om 09:29
quote:powervrouw schreef op 14 november 2012 @ 08:11:
Aan je aantal calorien ligt het in ieder geval niet..
Hoe kom je hier nou bij? In 99% van de gevallen ligt het aan calorieen, echt waar. Hoe graag mensen ook anders willen geloven dit is uit en te na onderzocht.
Hoeveel avondeten schep jij op? En hoeveel beweeg jij? 3 kee een beetje joggen vind ik geen intensief sporten en is zeker geen reden om meer of anders te eten. Zeker als je overdag verder niks doet is het minimale inspanning. Daar hoef je echt geen enkel gewichtsverlies van te verwachten.
Ga fanatieker sporten, krachttraining.
En ga je eten wegen en 2 weken lang exact en eerlijk invullen op eetmeter.nl. Pas dan weet je echt hoeveel calorieën je binnenkrijgt en zie je waar het probleem zit.
Aan je aantal calorien ligt het in ieder geval niet..
Hoe kom je hier nou bij? In 99% van de gevallen ligt het aan calorieen, echt waar. Hoe graag mensen ook anders willen geloven dit is uit en te na onderzocht.
Hoeveel avondeten schep jij op? En hoeveel beweeg jij? 3 kee een beetje joggen vind ik geen intensief sporten en is zeker geen reden om meer of anders te eten. Zeker als je overdag verder niks doet is het minimale inspanning. Daar hoef je echt geen enkel gewichtsverlies van te verwachten.
Ga fanatieker sporten, krachttraining.
En ga je eten wegen en 2 weken lang exact en eerlijk invullen op eetmeter.nl. Pas dan weet je echt hoeveel calorieën je binnenkrijgt en zie je waar het probleem zit.

woensdag 14 november 2012 om 09:36
@ Bloemetje77 Voor mij is 3x per week hardlopen best intensief. Ik heb vier jaar niet mogen sporten op medische gronden (RLS - Restless Leg Syndrome) omdat mijn benen overbelast bleken. Daarvoor heb ik jarenlang op hoog niveau paardgereden en deed ik aan wielrennen. Nu ik een paar maanden 3 a 4x per week hardloop, vraagt dat nog best veel van mijn lichaam. Ik ben overigens ook gericht aan het trainen voor de Dam-tot-Damloop, dus ik zie het niet als een rondje joggen
woensdag 14 november 2012 om 09:37
En het ligt altijd aan het aantal calorieen. Ik weet niet hoe groot je bent maar ik ben 1.69, 58 kilo heb een redelijk snelle stofwisseling maar heb het ooit laten uitrekenen. Om NIET aan te komen mag ik 1650 Ckal eten. Dan moet ik daarbij wel drie keer per week bewegen. Dan blijf ik op gewicht. Beweeg ik minder of ga ik meer Ckal eten kom ik echt gewon aan. En snel ook.
Als ik eet wat jij eet
Mueslireep 400 Ckal
Drie boterhammen met beleg 400 Ckal
Avondeten met Pasta/rijst (en dus koolhydraten) rond de 600 Ckal
Ontbijtkoek 180 Ckal
Koekje 80 Ckal
Activia Yoghurt 118 Ckal
Volkoren Cracker 48 Ckal
Appel 59Ckal
Zit ik al op de 1885 Ckal en ga ik dus gewoon echt aankomen als je niet heel erg stevig beweegt en niet al te groot bent.
Als ik eet wat jij eet
Mueslireep 400 Ckal
Drie boterhammen met beleg 400 Ckal
Avondeten met Pasta/rijst (en dus koolhydraten) rond de 600 Ckal
Ontbijtkoek 180 Ckal
Koekje 80 Ckal
Activia Yoghurt 118 Ckal
Volkoren Cracker 48 Ckal
Appel 59Ckal
Zit ik al op de 1885 Ckal en ga ik dus gewoon echt aankomen als je niet heel erg stevig beweegt en niet al te groot bent.
woensdag 14 november 2012 om 09:38

woensdag 14 november 2012 om 09:39
Misschien is je lichaam uit balans geraakt door de dieten die je hebt gevolgd. Sonja Bakker, WW etc.zijn geen gezonde voedingspatronen maar dieten. De pest van dieten is dat je dit nooit je hele leven kan doen en je dus 3x zo hard aankomt als je weer normaal gaat eten.
Weet niet hoe lang het geleden is dat je gestopt bent met lijnen en nu dit voedingspatroon hebt maar het kan zijn dat je lichaam tijd nodig heeft een nieuwe balans te vinden. Als ik zo je openingsstukje lees is het echt niet heel veel wat je eet. Maar het zou kunnen dat er misschien in de activia, kaas, mueslirepen en ontbijtkoek veel verborgen calorieen zitten. Maar dan nog zou je er in principe niet van aan moeten komen want je eet echt niet veel en je drankjes kan het ook niet aan liggen.
Als ik jou was zou ik zeker niet opnieuw gaan lijnen want daar maak je het alleen maar erger mee.Tuurlijk ga je kilo's verliezen maar daarna misschien nog wel veel meer aankomen.
Misschien kun je proberen wat meer lichaamsbeweging te nemen.
Als je maar blijft aankomen zou je ook eens langs je huisarts kunnen gaan. Hij kan dan proberen uit te zoeken hoe het komt dat je aankomt terwijl je echt niet teveel eet. Misschien heb je wel een medisch probleem en anders kan hij je misschien adviseren hoe je een gezond eetpatroon kan hebben zonder aan te komen.
Weet niet hoe lang het geleden is dat je gestopt bent met lijnen en nu dit voedingspatroon hebt maar het kan zijn dat je lichaam tijd nodig heeft een nieuwe balans te vinden. Als ik zo je openingsstukje lees is het echt niet heel veel wat je eet. Maar het zou kunnen dat er misschien in de activia, kaas, mueslirepen en ontbijtkoek veel verborgen calorieen zitten. Maar dan nog zou je er in principe niet van aan moeten komen want je eet echt niet veel en je drankjes kan het ook niet aan liggen.
Als ik jou was zou ik zeker niet opnieuw gaan lijnen want daar maak je het alleen maar erger mee.Tuurlijk ga je kilo's verliezen maar daarna misschien nog wel veel meer aankomen.
Misschien kun je proberen wat meer lichaamsbeweging te nemen.
Als je maar blijft aankomen zou je ook eens langs je huisarts kunnen gaan. Hij kan dan proberen uit te zoeken hoe het komt dat je aankomt terwijl je echt niet teveel eet. Misschien heb je wel een medisch probleem en anders kan hij je misschien adviseren hoe je een gezond eetpatroon kan hebben zonder aan te komen.