Kat alleen laten?

14-11-2012 10:48 39 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje betreffende mijn kat. Sinds augustus heb ik het beestje uit het asiel gehaald, hij is echt een dropje! Hij is niet snel bang, dus hij verstopt zich niet de hele dag onder meubels als hij bang is, maar wel schrikkerig aangelegd. Wanneer wij een onverwachte beweging maken schrikt hij op, of met grote objecten aan de sleep zijn, zoals een luchtbed, dan is hij bang. Hij komt wel snel weer terug, maar toch zie je dat hij heel erg schrikt.

Nu wil ik voor oud en nieuw graag naar mijn ouders toe, zij hebben zelf ook een kat en die van mij kan niet goed met andere katten. Ik heb gemerkt dat ik hem best een avondje alleen kan laten als ik gewoon een schone bak en genoeg voer en water achterlaat, maar zou ik dit met oud en nieuw ook kunnen doen? Met al die knallen en herrie buiten. Een vriendin van mij gaf aan dat hij misschien toch meer rust er uit haalde als ik thuis ben. Zelf geloof ik dat niet zo, want katten zijn in hun angst en pijn toch vrij alleen als ik het goed heb.

Is het een goed idee om hem mee te nemen naar mijn ouders? Dan neem ik aan dat ik een dagje van te voren moet gaan, om hem daar te laten wennen en te laten wennen aan mijn ouders kat. Maar hij kan echt niet met katten, het asiel was dan ook een drama voor hem.

Heeft iemand tips voor me of verhalen uit eigen ervaring?
Tjsa, het is een keuze die je moet maken. Ik kan al jaren niet weg met oud en nieuw. 2 bange katten én een bange hond. Mijn dieren zijn belangrijker voor me dan een avondje bij mijn ouders zitten. Ook al is het oud en nieuw. Dus blijf ik met alle liefde thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met alle drie de opties en het calmdieet werkt heel goed vind ik. Ik geef het mijn katten ook bij verhuizing e.d. En ze zijn er echt een heel stuk kalmer van. Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Ignorance is bliss
Ik ga nooit weg met oud & nieuw, hoe graag ik ook zou willen, ik vind niet dat je het je kat kan aandoen. Ik heb ook een bange kat en die komt de hele avond tegen mij aan gekropen. Het geeft hem toch rust als hij ziet dat ik er ben. Dat hij weet dat hij niet bang hoeft te zijn.

Het is een keuze die je zelf moet maken. Ik zou thuis blijven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Denk er wel aan om de brievenbus goed dicht te plakken, dan kan er geen vuurwerk naar binnen gegooid worden.
Lekker thuis laten is indd t beste.. sommige katten zijn niet eens bang voor vuurwerk hoor, de kat van mn ouders geeft er niks om, loopt gewoon zn rondjes in de tuin alsof er niks aan de hand is, en om 12u als er erg veel geknald word issie ook niet bang of gestresst...
Eens met het merendeel van de reacties. Mijn katten zijn ook bang voor vuurwerk, ze zoeken wel een veilig plekje op. Net als dat ze dat doen wanneer ik de stofzuiger aandoe. Nog een tipje voor schrikkerige katten: als er iets gebeurd waar ze van schrikken, dit gedrag negeren, niet aanhalen en doorgaan waar je mee bezig bent. Op deze manier leer je ze het snelst dat ze niet bang hoeven te zijn. Als je ze op dat moment aanhaalt, denken ze dat ze terecht bang zijn. Als je thuis blijft voor je kat, ga je er hoogstwaarschijnlijk ook op reageren. Andersom werkt het ook. Ik was bang voor onweer, maar mn katten trekken zich hier niks van aan, dacht ook waar maak ik me eigenlijk druk om..:)
Luister naar je hart, want dat klopt
Ik ben speciaal met oud en nieuw thuis gebleven omdat ik bang was dat hij bang zou zijn.

Bij het eerste vuurwerk stond hij voor het raam en sprong tegen het raam op omda hij het wilde pakken. Ik zat ff met mijn mond open. Hahahaha

Dus ga lekker weg. Doe gordijnen en ramen dicht. Mijn kat zit met angst (wij noemen het visite) in de douche want die heeft geen ramen. En inderdaad zijn gedrag en angst negeren.
Laat je kat alsjeblieft thuis.

De stress van vuurwerk, daar komt hij wel weer overheen. Hij heeft zijn eigen geurtjes en schuilplekjes in de buurt.

Neem je hem mee, dan heeft hij naast de vuurwerkstress ook nog de stress van een vreemde plek. Honden vinden dit niet erg, maar katten zijn hier zeer gevoelig voor.

Tip: Als je kat zich verstopt tijdens vuurwerk, geen enkele aandacht geven. Aandacht is belonen voor zijn bang zijn. Alleen zijn is prima. Gordijnen dicht, niks aan de hand.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Id. Jl1986, het is niet gezegd dat kat bang is. Ik heb ook 2 schijterds, maar vuurwerk doet ze niets, knorren rustig door.
Hier blijft kat lekker thuis, hij mag zich overal in huis verstoppen en we laten in 1 ruimte de radio en het licht aan. Dan kan hij zelf kijken wat hij het prettigste vindt.
gordijnen dicht, lichten en tv aan, dan kan dat prima.

(beter tv ipv radio omdat dat al bewegend licht is)
quote:mediocrity schreef op 14 november 2012 @ 11:05:

[...]

Waar gaat dit over? Werk ik niet? Doe eens niet zo denigrerend omdat jij wel werkt aub.

Pardon?Ik vroeg me gewoon af waarom je het zo bijzonder vind je kat alleen te laten.

Als er 1 huisdier is die je alleen kan laten is het wel een kat.
quote:Fame schreef op 14 november 2012 @ 11:10:

[...]

Eh, ze bedoelt dat je toch wel vaker langer dan een uurtje van huis bent.Precies!
Hier 3 bange katten dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met oud en nieuw weg te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven