Werk & Studie alle pijlers

shit, herkansing

14-11-2012 21:11 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij zo erg gericht op de theorie tentamens, nu had ik vandaag een praktijk examen wat voor mijn gevoel slecht ging, de helft ging dus zeker slecht en de rest weet ik niet goed.

Ik baal want nu weet ik dat er een herkansing aan zit te komen.

Dan stress ik hem nog meer, ik baal van mezelf en dat ik het niet meteen goed heb kunnen doen.

Hoe gaan jullie met tentamen stress om? En vooral als je gevoel daarna zegt dat je een herkansing moet? Even voor de duidelijkheid, aan het eind van het jaar mag ik geen één onvoldoende staan.
Zit er geen theoriedeel aan vast? Misschien kan je het daarmee compenseren?
Toen ik de topictitel zag dacht ik dat dit een topic was van iemand die heel hard geleerd had, een 3 had gehaald en volgende week herkansing heeft en zich daar druk over maakt.

1: wacht eerst het cijfer maar af, misschien valt het wel mee. Mijn ervaring toen ik studeerde was dat mijn gedachten en vermoedens over cijfers behoorlijk met me aan de loop konden gaan.

2: stel, je krijgt inderdaad een onvoldoende. Heel vervelend, maar het is niet anders. Het enige wat je dan kunt doen is je zo goed mogelijk voorbereiden op de herkansing.

3: ik lees 'ik baal van mezelf dat ik het niet meteen goed heb kunnen doen'. Verwacht je serieus dat je álles meteen de eerste keer goed kunt doen? Dat je nooit fouten maakt, dat je nooit een onvoldoende zult halen, dat je de perfect student bent? Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Vrijwel iedere student heeft wel eens een onvoldoende gehaald. Ik ook, en ik ben uiteindelijk cum laude afgestudeerd.

4: omgaan met examenstress doe (deed) ik door me goed voor te bereiden, me niet gek te laten maken door dat stemmetje in mijn hoofd dat roept dat mijn gevoel echt helemaal klopt en dat ik door deze onvoldoende dit studiejaar niet meer ga halen, gezond te leven (op tijd naar bed, geen nachten doorhalen met studeren, gezond eten en iedere dag een halfuurtje naar buiten voor een frisse neus en een opgeruimd hoofd), naast het leren ook tijd maken/inplannen voor ontspannende dingen.

ik hoop voor je dat je geen onvoldoende hebt, maar als dat wel zo is, overleef je het ook en kan je ook nog gewoon je studie met succes afronden.
Vooral blijven ademhalen.

Wacht het resultaat af en kijk daarna wat je fout hebt gedaan. En dan zit er niets anders op dan opnieuw leren, maar nu heb je het voordeel dat je al ongeveer weet hoe zo'n toets gaat en je leert van je eerder gemaakte fouten.

Probeer niet te lang te blijven balen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven