onenigheid over de afwas..
woensdag 14 november 2012 om 21:17
hey,Ik ben 21 en woon 2 jaar samen met mijn vriend.
qwa huishoudelijke klusjes doe ik het meeste,maar hij helpt mij ook wel als het nodig is.
Nou hebben we net een ruzie gehad over het afwassen na het koken.......we hebben ooit de afspraak gemaakt dat hij de keuken dan schoonmaakt na het eten.
Ik kook elke avond voor ons ookal heb ik er een HEKEL
aan,iemand moet het doen..
nou gebruik ik zon 3 pannen en een ovenschaal ed. .. en de rest wat bij het koken komt kijken.
en nu begint mijn vriend al voor de 2de keer te zeuren over dat ik teveel rommel maak tijdens
het koken en dat hij dat allemaal weer op moet ruimen altijd..hij wilt het dus niet meer doen.
ik werd er ff heel pissig om..
ik bedoel ik sta elke avond wel vooral voor hem te koken.. en na het koken/lange dag, heb ik gewoon
geen zin meer om het op te ruimen.
dat kan hij toch gewoon doen..
en iedereen maakt toch een beetje rommel bij het koken?
tis niet dat ik er een teringbende van maak ofzo.
wat moet ik doen? het elke keer tot de volgende dag laten staan stinken? het zelf meteen op gaan ruimen?
we hebben deze afspraak eerder gemaakt maar hij is het er blijkbaar niet meer mee eens
qwa huishoudelijke klusjes doe ik het meeste,maar hij helpt mij ook wel als het nodig is.
Nou hebben we net een ruzie gehad over het afwassen na het koken.......we hebben ooit de afspraak gemaakt dat hij de keuken dan schoonmaakt na het eten.
Ik kook elke avond voor ons ookal heb ik er een HEKEL
aan,iemand moet het doen..
nou gebruik ik zon 3 pannen en een ovenschaal ed. .. en de rest wat bij het koken komt kijken.
en nu begint mijn vriend al voor de 2de keer te zeuren over dat ik teveel rommel maak tijdens
het koken en dat hij dat allemaal weer op moet ruimen altijd..hij wilt het dus niet meer doen.
ik werd er ff heel pissig om..
ik bedoel ik sta elke avond wel vooral voor hem te koken.. en na het koken/lange dag, heb ik gewoon
geen zin meer om het op te ruimen.
dat kan hij toch gewoon doen..
en iedereen maakt toch een beetje rommel bij het koken?
tis niet dat ik er een teringbende van maak ofzo.
wat moet ik doen? het elke keer tot de volgende dag laten staan stinken? het zelf meteen op gaan ruimen?
we hebben deze afspraak eerder gemaakt maar hij is het er blijkbaar niet meer mee eens
woensdag 14 november 2012 om 21:39
Ik weet wel dat toen ik vroeger bij mijn ouders woonde en voor ons samen kookte en zij dan de afwas deden (onder het motto wie kookt, hoeft niet af te wassen) dat ik significant meer troep maakte dan ik nu doe na jaren voor mezelf koken én afwassen. Een beetje alvast tussendoor afspoelen, verpakkingen weggooien scheelt een hoop. Dat je een andere pan nodig hebt om pasta in te koken, dan om pijnboompitjes in te bakken, is natuurlijk de harde realiteit waar vriend maar aan moet wennen.
Als je trouwens zo'n hekel hebt aan koken, dan zou ik proberen om vaker van taak te ruilen.
Als je trouwens zo'n hekel hebt aan koken, dan zou ik proberen om vaker van taak te ruilen.
woensdag 14 november 2012 om 22:24
Ik denk dat 3 pannen wel het meest gangbare is tenzij je gaat wokken of een 1 pans gerecht maakt etc. Wil hij dat je je groente bij de aardappels kookt? Lekker, dan zijn je groenten of helemaal verlept of je aardappels niet gaar.
Waarom doen jullie niet om en om? De ene dag jij koken en hij afwassen, en de andere dag andersom. Samen koken lijkt me nogal lastig want dan sta je elkaar in de weg. De een kan natuurlijk wel alvast wat voorbereiden voor de ander. Maar samen afwassen is natuurlijk wel gezelliger.
Waarom doen jullie niet om en om? De ene dag jij koken en hij afwassen, en de andere dag andersom. Samen koken lijkt me nogal lastig want dan sta je elkaar in de weg. De een kan natuurlijk wel alvast wat voorbereiden voor de ander. Maar samen afwassen is natuurlijk wel gezelliger.
woensdag 14 november 2012 om 22:27
Eerlijk is eerlijk ik heb ook een hekel aan de puinhoop in de keuken. Mijn vriend kookt bijna altijd maar laat dan ook alles slingeren/staan. Ik doe veel andere klusjes in huis en wil best helpen met de keuken opruimen maar tijdens of na het koken even iets weggooien of afspoelen ofzo moet kunnen vind ik. Maargoed samen een goed gesprek over het huishouden en de afspraken lijkt me wel zo handig in deze situatie.
woensdag 14 november 2012 om 22:39
Kijk eerst eens of je echt niet veel rommel maakt. Als ik bijvoorbeeld naar mijn moeder kijk: die heeft, als ze hetzelfde gerecht maakt als ik, tien keer zoveel zooi op het aanrecht staan na het koken. Ook kan je tijdens het koken al wat dingen afspoelen en opruimen.
En als je zo'n hekel hebt aan koken, moet hij het ook maar een paar keer per week doen.
En als je zo'n hekel hebt aan koken, moet hij het ook maar een paar keer per week doen.
woensdag 14 november 2012 om 23:01
Als ik het meeste in huis deed en Leendert zo ging zeiken over een paar pannen dan wist ik het wel...
Maak een rooster van al het huishoudelijke werk dat jij doet en zet bij precies de helft van die taken jouw naam en de andere helft zijn naam. En als hij daar wat over te zeiken heeft dan leg je hem uit dat jij geen zin meer hebt in 90% van het huishouden doen terwijl hij alleen maar kan zeiken over een pan extra op moeten ruimen.
Maak een rooster van al het huishoudelijke werk dat jij doet en zet bij precies de helft van die taken jouw naam en de andere helft zijn naam. En als hij daar wat over te zeiken heeft dan leg je hem uit dat jij geen zin meer hebt in 90% van het huishouden doen terwijl hij alleen maar kan zeiken over een pan extra op moeten ruimen.
woensdag 14 november 2012 om 23:32
Ja, je gaat hartstikke dood van een beetje afwas, en een relatie vliegt tegen de muren vanwege een paar borden, bestek, een zooi glazen een een potje pannen
Potdomme, wat een geklier zeg. man en ik zijn al 30 jaar samen en hebben pas sinds 3 jaar een heuse vaatwasser.
Hoe hébben we ooit die 27 jaar overleefd zonder vaatwasser en dus een daaraan gerelateerde potentieële echtscheiding
Potdomme, wat een geklier zeg. man en ik zijn al 30 jaar samen en hebben pas sinds 3 jaar een heuse vaatwasser.
Hoe hébben we ooit die 27 jaar overleefd zonder vaatwasser en dus een daaraan gerelateerde potentieële echtscheiding
woensdag 14 november 2012 om 23:56
Ik kan niet koken. En als ik kook is er letterlijk een bom ontploft. Ik kan de vloer bijv. Niet schoonhouden. Mijn vriend kookt dus meestal. Af en toe kook ik. Als ik dan eens gekookt heb, kan hij dan ook wel weer lachen om mijn puinzooi. En deze dan uitvoerig te beschrijven in het sinterklaasgedicht . Hij helpt overigens dan gewoon mee ruimen hoor.
Er moet gewoon gekookt en geruimd worden. Leg het neer bij je vriend. Dit en dit moet er gebeuren, hoe gaan we dat doen? Samen? Om de beurt?
Hoe zit dat dan met de rest van jullie huishouden? Er moet toch nog meer gebeuren? Of komt het erop neer dat jij alles moet doen?
Er moet gewoon gekookt en geruimd worden. Leg het neer bij je vriend. Dit en dit moet er gebeuren, hoe gaan we dat doen? Samen? Om de beurt?
Hoe zit dat dan met de rest van jullie huishouden? Er moet toch nog meer gebeuren? Of komt het erop neer dat jij alles moet doen?
donderdag 15 november 2012 om 00:29
Ik zou de rest van het huishouden lekker eerlijk verdelen, ieder de helft. En dan mag jij in het vervolg lekker je eigen rommel van het koken opruimen, want ik kan me voorstellen dat het ontzettend vervelend is als de ander dat moet doen. Ik maak zelf niet bepaald veel rommel tijdens het koken, om de simpele reden dat ik alles dat ik gebruik direct weer afwas. Meestal heb ik 1 of 2 pannen (eet vaak salade en bijgerechten uit de oven, waarbij ik in dat laatste geval bakpapier gebruik om afwas te besparen), en die was ik meteen af zodra het eten op de borden ligt, 20 seconden werk en scheelt weer na het eten. De enkele keer dat ik echt meer pannen heb, helpt mijn vriend even mee met het opdienen, zodat alsnog de pannen direct afgewassen worden.
Gevolg is dus dat er na het eten enkel nog 2 borden, bestek en eventueel een slakom afgewassen hoeven te worden. Heerlijk, want wie heeft er nu helemaal zin in afwas als je net lekker gegeten hebt, dan moet je uitbuiken.
Gevolg is dus dat er na het eten enkel nog 2 borden, bestek en eventueel een slakom afgewassen hoeven te worden. Heerlijk, want wie heeft er nu helemaal zin in afwas als je net lekker gegeten hebt, dan moet je uitbuiken.
donderdag 15 november 2012 om 00:59
Bij ons is de afspraak degene die kookt hoeft niet af te spoelen, maar maakt wel het gasfornuis schoon. Zo zijn we samen aan het werk na het eten.
De afwas doen we om de dag. Dat laatste is trouwens ontstaan, omdat we allebei 's avonds vaak afspraken hebben, de afwas er anders bij in schiet en degene die een vrije dag heeft de hele vaat van een week kan wegwerken. Nu weten we gewoon dat we op bepaalde dagen pas na half negen iets kunnen plannen.
En dit gaat al ruim 8 jaar goed, zonder ruzie.
De afwas doen we om de dag. Dat laatste is trouwens ontstaan, omdat we allebei 's avonds vaak afspraken hebben, de afwas er anders bij in schiet en degene die een vrije dag heeft de hele vaat van een week kan wegwerken. Nu weten we gewoon dat we op bepaalde dagen pas na half negen iets kunnen plannen.
En dit gaat al ruim 8 jaar goed, zonder ruzie.
donderdag 15 november 2012 om 07:59
quote:roodpaars schreef op 14 november 2012 @ 21:22:
[...]
Precies! Maar imo is je vriend niet erg geemancipeerd: jij doet bijna alles in huis en hij zanikt over de afwas? Je verwent 'm. Mss een eerlijker verdeling maken van de huishoudelijke taken?Nou, ik zanikte ook over de afwas hoor. Mijn vriend vond het ook vrij normaal, die troep die hij maakte, maar daar was ik het absoluut niet mee eens.
[...]
Precies! Maar imo is je vriend niet erg geemancipeerd: jij doet bijna alles in huis en hij zanikt over de afwas? Je verwent 'm. Mss een eerlijker verdeling maken van de huishoudelijke taken?Nou, ik zanikte ook over de afwas hoor. Mijn vriend vond het ook vrij normaal, die troep die hij maakte, maar daar was ik het absoluut niet mee eens.
donderdag 15 november 2012 om 08:02
donderdag 15 november 2012 om 09:46
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 november 2012 @ 21:26:
Neem de afwas mee onder de douche.
of in bad, briljant idee....
misschien kun je je ook bedenken dat discusseren hierover vaak meer tijd kost dan die hele afwas? ik snap dat het irri is, maar hoe meer je een man op gaat jutten hoe minder kans je hebt dat hij het doet (mannenlogica)
wat bij mij helpt is als meneer iets moet doen en hij dit niet doet/uitstelt is er gewoon zelf aan beginnen. dan gaat hij zich schuldig voelen en gaat er dan braaf mee verder
Neem de afwas mee onder de douche.
of in bad, briljant idee....
misschien kun je je ook bedenken dat discusseren hierover vaak meer tijd kost dan die hele afwas? ik snap dat het irri is, maar hoe meer je een man op gaat jutten hoe minder kans je hebt dat hij het doet (mannenlogica)
wat bij mij helpt is als meneer iets moet doen en hij dit niet doet/uitstelt is er gewoon zelf aan beginnen. dan gaat hij zich schuldig voelen en gaat er dan braaf mee verder
donderdag 15 november 2012 om 09:58
quote:auburn schreef op 14 november 2012 @ 21:17:
Dit is nu precies jouw probleem.
Zolang jij het meeste doet in huis, en jij vindt en ook uitspreekt dat hij jou "helpt", blijven de verhoudingen scheef. Het gevolg is namelijk dat jij van mening bent dat er eigenlijk teveel op jouw schouders terecht komt en hij jou te weinig "helpt", terwijl hij het idee heeft dat hij zijn best doet want hij "helpt" jou toch?
Jullie huishouden is jullie gezamelijke verantwoordelijkheid. Hij moet niet "helpen", hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor zijn bijdrage in jullie gezamelijke huishouding. Het is niet jouw verantwoordelijkheid, waar hij al dan niet een steentje aan bij kan dragen.
Dat is net zoiets als vaders die een dagje "op hun kinderen passen". Ouders passen niet op, die hebben de zorg voor hun kinderen en dragen daar als het goed is allebei op momenten alleen de verantwoordelijkheid voor.
Kortom, hou op met te praten in termen als "helpen", herverdeel de taken en laat hem daar ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid voor nemen.
Dit is nu precies jouw probleem.
Zolang jij het meeste doet in huis, en jij vindt en ook uitspreekt dat hij jou "helpt", blijven de verhoudingen scheef. Het gevolg is namelijk dat jij van mening bent dat er eigenlijk teveel op jouw schouders terecht komt en hij jou te weinig "helpt", terwijl hij het idee heeft dat hij zijn best doet want hij "helpt" jou toch?
Jullie huishouden is jullie gezamelijke verantwoordelijkheid. Hij moet niet "helpen", hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor zijn bijdrage in jullie gezamelijke huishouding. Het is niet jouw verantwoordelijkheid, waar hij al dan niet een steentje aan bij kan dragen.
Dat is net zoiets als vaders die een dagje "op hun kinderen passen". Ouders passen niet op, die hebben de zorg voor hun kinderen en dragen daar als het goed is allebei op momenten alleen de verantwoordelijkheid voor.
Kortom, hou op met te praten in termen als "helpen", herverdeel de taken en laat hem daar ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid voor nemen.
donderdag 15 november 2012 om 10:04
donderdag 15 november 2012 om 10:05
Ik ruim op tijdens het koken en spoel ook dingen af. Mijn vriend wast vaak tijdens het koken de dingen af die er nog stonden van de vorige dag of wat ik niet meer nodig heb. Hij dekt de tafel en ik maak het eten af. Na het eten ruimen we even snel op. Zo ben je samen tegelijk bezig en heeft iedereen evenveel werk.
Ik had ooit een vriend die altijd een puinhoop van de keuken maakte, nou dat hoef ik echt niet af te wassen hoor, je kunt best een beetje netjes werken.
Ik had ooit een vriend die altijd een puinhoop van de keuken maakte, nou dat hoef ik echt niet af te wassen hoor, je kunt best een beetje netjes werken.