Gezondheid alle pijlers

Vriend stopt met adem halen in slaap

15-11-2012 10:39 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vannacht werd ik min of meer wakker omdat mijn neus helemaal verstopt zat. Ik sliep niet echt, maar was ook niet helemaal wakker. Zo'n half/half toestand, als jullie snappen wat ik bedoel. Op een gegeven moment is het doodstil in de kamer, en omdat ik half slaap, duurt het een paar tellen voor ik besef: ik hoor de ademhaling van mijn vriend niet meer. Ik kijk naar hem, en zie ik dat zijn borstkas ook niet meer op en neer gaat: hij ademt gewoon niet meer! Op dat moment ben ik klaarwakker, ik geef hem een duwtje, en met een diepe zucht begint hij weer normaal adem te halen. De rest van de nacht heb ik klaarwakker naast hem gelegen, doodsbang dat het weer zou gebeuren. Het is niet meer gebeurt, en vanmorgen zei hij er zelf ook niks van gemerkt te hebben. Wij wonen al een paar jaar samen, ik word gemiddeld wel 3x per nacht wakker, en ik heb dit al die tijd nog nooit meegemaakt. Toch heb ik er wel vaker van gehoord, slaapapneu ofzo? Volgens mij is dat niet heel erg, of wel? Het duurde echt nog geen 10 tellen dat hij zijn adem inhield, maak ik me zorgen om niks of toch even langs de huisarts?
Als je echt slaap-apneu hebt, kan dat wel erg zijn. Hoeft niet, kan wel. Je merkt het zelf meestal niet dat je het hebt. s'Morgens ben je vaak niet fit en niet uitgerust wat allerlei andere klachten kan oproepen.

Ik zou toch even langs de huisarts gaan, want apneu is niet iets om zomaar weg te wuiven.
Ik zou naar de huisarts gaan als ik hem was en een doorverwijzing vragen naar de kno-arts of longarts. Dit is inderdaad slaapapneu en daar is wat aan te doen.
Leef je eigen leven
Dat heet slaap apneu weet niet of ik het goed schrijf. Misschien dat zijn neus tussenschot te klein is.
Ik doe dat ook soms. Vooral als ik op mijn buik lig. Heb er zelf geen last van. Ben er ook nooit voor naar de huisarts geweest overigens.
quote:mariskahoho schreef op 15 november 2012 @ 10:44:

Ik zou naar de huisarts gaan als ik hem was en een doorverwijzing vragen naar de kno-arts of longarts. Dit is inderdaad slaapapneu en daar is wat aan te doen.Eens. Ik zou er zeker wat mee doen.
mijn zoon heeft het ook, kun je niets aan doen. slaap apneu
Maar dit is echt de eerste keer dat ik het merk, terwijl ik heel wat uren wakker naast hem heb gelegen. Zelf heeft hij nergens last van zegt hij, hij slaapt prima, staat altijd fit op... En hij heeft een enorme hekel aan dokters. Hij zou bij wijze van spreke met een gebroken arm nog wachten tot het vanzelf weer beter wordt, zo erg. Is het dus nodig om naar de huisarts te gaan, of is het ook prima als er niks aan gedaan wordt, zolang hij er geen last van heeft?
Op zich is het onschuldig, tenzij je er zelf last van hebt (moe ondanks slapen etc). Bij onderzoek kijken ze hoe vaak het gebeurt, bij mijn moeder meer dan 15x per uur, zij heeft dan ook een soort zuurstof apparaatje dat voorkomt dat haar luchtwegen inzakken. Ze slaapt daardoor veel beter.

Ik snurk ook en mijn ademhaling stokt ook. Ik was een periode erg moe en heb het ook laten onderzoeken. Bij mij was het rond 9x per uur, dat valt officieel niet onder Apneu en de behandeling wordt dan ook niet vergoed. Ik zou mijn amandelen kunnen laten knippen (die zijn vrij groot) maar dan voor eigen kosten en het is niet zeker of dat helpt. Kortom, als je vriend het niet heel vaak heeft en geen klachten heeft zou ik er niets mee doen.
Ik deed het ook maar heel af en toe. Zou even kijken of het vaker voor komt of dat het bij deze ene keer blijft. Dat kan ook nog namelijk. Ik zelf heb het nu al een jaar of 2 niet meer gedaan, dus zit geen regelmaat in ofzo en er zat maanden en soms jaren tussen. Vond dat niet erg genoeg om mee naar de huisarts te gaan eigenlijk. Mijn man word er overigens wakker van als ik het doe
Slaap apneu is WEL gevaarlijk. Het kan hersenbeschadiging veroorzaken en een verhoogde kans op hart en vaat aandoeningen. Dit is géén geintje. Gisteren toevallig een artikel in de Metro hier over gelezen. En ik wist het ook wel. Is hij ook niet bekaf elke ochtend?

Je vriend moet zeker naar de huisarts voor onderzoek.
Als hij er zelf geen lichamelijke klachten van ondervind, zal het wel meevallen qua apneu. Als vriendin er niet naast had gelegen en het had gehoord, dan had vriend het niet eens geweten en was dus ook niet naar de huisarts gegaan. Het is nu 1 keer gebeurt en vriend heeft er niks van gemerkt en slaapt prima. Ik zou me er dan echt nog niet zo druk om maken hoor. Als dit nou elke nacht gebeurt en dan zoals iemand hier aangaf een keer of 9 per nacht ofzo oke. Maar bij 1 keer naar de huisarts rennen vind ik wat overdreven.
http://www.apneuverenigin ... -aandoening/de-aandoening

Hier staat duidelijk bij dat er niks mis mee is als het niet vaak voor komt en niet te lang duurt. En dat is het geval bij TO's vriend. Het is nu 1 keer en duurde niet lang. Conclusie is dus dat dat niet erg is.
Zoals Ratteke zegt, het is wel degelijk gevaarlijk, zeker op lange termijn.

Aangezien je normaal gesproken niet de hele nacht wakker ligt om naar iemands ademhaling te luisteren, weet je helemaal niet zeker hoe vaak het voorkomt. En niet iedereen heeft er moeheidsklachten van, of je bent er al zo aan gewend dat je niet beter weet.

Zeker even bespreken met de huisarts dus, slaapapneu blijkt veel vaker voor te komen dan mensen denken, weet nu even geen cijfers, maar veel mensen hebben het zonder te weten.
Mijn man doet het ook. Stoppen met ademhalen in zijn slaap. Doodgriezelig vind ik dat! Soms hou ik samen met hem mijn adem in, en ik hou het minder lang vol dan hij.
quote:Ivetje schreef op 15 november 2012 @ 11:12:

http://www.apneuverenigin ... -aandoening/de-aandoening

Hier staat duidelijk bij dat er niks mis mee is als het niet vaak voor komt en niet te lang duurt. En dat is het geval bij TO's vriend. Het is nu 1 keer en duurde niet lang. Conclusie is dus dat dat niet erg is.Ze heeft het nu 1x opgemerkt. Wil niet zeggen dat het de eerste keer is dat het gebeurt.
Ze heeft de hele nacht wakker naast hem gelegen en het is niet meer gebeurt. Lijkt me dus niet echt waarschijnlijk dat hij dan de nacht erop ineens continu zijn adem in houdt. Bij 1 keer spreek je niet van apneu overigens. Dan moet het echt vaker per uur voorkomen en dat is niet gebeurt.
http://www.apneuverenigin ... apneu/checklist/checklist

TO : misschien dit even checken. Als hij hier ook last van heeft zou hij naar de huisarts kunnen gaan. Maar anders zou ik het hierbij laten hoor.
Mijn vriend heeft dat ook regelmatig, dan stopt hij met ademen en dan opeens PFFFFFF. Al die lucht er weer uit. 2x een slaaponderzoek gehad bij de KNO arts maar die zeiden dat er niets was.
Gewoon een afspraak maken met de Ha,die zal als het ernstig is een doorverwijzing geven voor een slaaponderzoek bij een speciaal team(long,KNO en Neuro arts).

Mijn man heeft sinds anderhalf jaar een slaapmasker en ideaal.

Hij slaapt en wordt uitgerust wakker,hoeft geen medicijnen meer voor een onregelmatige hartslag en bloeddruk! Bleek er allemaal mee te maken te hebben.

En ik...slaap zo nog beter dan man,het apparaat geeft een ademhalingsritme aan en daar val ik heerlijk mee in slaap.Net of de de zee hoort .
Zo krijgen we de zorgkosten wel omhoog met z'n alle, even een kort citaat:

Ademstilstanden tijdens de slaap komen bij veel mensen voor. Daar is niets mis mee als het niet te lang duurt en niet te vaak voorkomt. Het lichaam krijgt te weinig lucht (zuurstof) binnen en reageert met een ‘word wakker’-reflex (arousal) zonder echt wakker te worden. Dit kan gepaard gaan met een luide snurk. Bij mensen met apneu stokt de adem tot wel zestig keer per uur en soms duren de ademstilstanden wel twee minuten".

van de site waar Ivete naar verwijst

Kortom er is niets aan de hand en je hoeft helemaal niet naar de huisarts. Laat staan dat je je vriend laat doorverwijzen.
Slaapapneu kan wel degelijk levensbedreigend zijn!! Ik heb het meegemaakt bij mijn moeder (ja die ..) .... die is er bijna door bezweken .... Doordat ze uiteindelijk in een soort comateuze toestand op de seh terecht kwam, hebben ze haar leven kunnen redden ....

Als de apneu te heftig wordt gaat het zuurstof gehalte in het bloed zo omlaag dat organen niet meer voldoende zuurstof/bloed krijgen met het gevolg dat je organen uiteindelijk gewoon stoppen ....

Dus laat het wel onderzoeken!
Ik vond informatie over slaapapneu bij:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu
World of Warcraft: Legion
Maar als het 1 keer in een nacht voorkomt (vriendin lag er wakker naast de rest van de nacht en heeft niks meer gemerkt) dan valt het niet onder slaapapneu. Dit is iets wat heel veel mensen doen en kan geen kwaad, zie site. Kijk, als vriend van TO nou last heeft van een aantal dingen op die checklist oke, dan zou ik even naar de huisarts gaan. Maar 1 keer in een nacht je adem in houden is geen apneu en als hij verder negens last van heeft zou ik idd die zorgkosten niet verder omhoog brengen door hiervoor naar de huisarts te gaan.

En wikipedia is idd heel betrouwbaar...die kan ik nu gaan aanpassen zodat er precies staat wat ik hier aangeef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven