Ervaringen rijstkoker

13-11-2012 12:30 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met een rijstkoker kun je rijst koken en warm houden. Ik weet dat veel allochtone gezinnen er eentje hebben en dat ze niet duur zijn, vanaf een paar tientjes.

Maar heb je er wel wat aan, ook als je zoals ik alleen woonten dus niet dagelijks grote hoeveelheden maakt.

Of is een pannetje op het vuur een stuk makkelijker en sneller? Graag een input van mensen die er eentje hebben. Ik kook overigens geregeld rijstgerechten voor meer mensen dan alleen ik. Lijkt me daarvoor erg handig.
Ik heb (ook met een surinaamse ex man) al aardig wat rijstkokers in mijn leven versleten, van duur tot goedkoop. Ooit begonnen toen ik op mezelf ging wonen met een mini rijstkokertje voor max 2 personen.

Ik vind ze handig in gebruik, ook als je grote hoeveelheden moet maken bv voor nasi etc..niets afgieten, maar gewoon knop indrukken en wachten.

het aankoeken vond ik ook altijd wel een nadeel maar als je de binnenpan met water en afwasmiddel liet weken borstelde je 'm ook weer zo schoon.

Heb nu een rice-cube van Tefal. Mooi ding en voordeel hiervan is dat de binnenpan een anti aanbaklaag heeft waardoor de rijst niet meer aankoekt op de bodem.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Hoe leerzaam is toch het Viva-forum! Ik wist niet eens dat er dingen als rijstkokers bestonden!

Maar nee, ik ga er geen aanschaffen. Bij mij lukt de rijst altijd prima in een pan. Koken, afgieten, nagaren, klaar.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Heeft er iemand ook ervaring met zo'n rijststomer voor in de Magnetron?
Ik heb er ook een. Een goedkope van de kruidvat voor 13 euro. Af en toe hebben ze die.

Ik kan niet meer zonder. Ik heb hem gehaald omdat gewoon rijstkoken altijd mislukte. Nooit goede rijst.

( jaja dus die vriend is echt niet de enige, ben gewoon geen keukenprinses).

Ook bij mij koekt het soms aan, heb niks raar gedaan altijd netjes met het plastic spateltje. Ik denk dat ik er dan misschien te weinig water in doe.

Ach zoveel moeite om het schoon te maken in het niet. Ben al lang blij dat ik nu lekkere rijst heb. :-D

Die builtjes rijst heb ik ook geprobeerd, vond ik niet lekker. Bleef heel plakkerig/waterig.
Ik heb de mijne bij de Blokker gekocht, aantal jaren geleden. Hij doet het prima. Incl. opscheplepel (om het krassen te voorkomen) en maatbeker.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik heb er ook een, ideaal. Ik ben ook alleen maar kook dan toch 3 of 4 porties en vries de rest in, in boterhamzakjes. Uit de vriezer in de magnetron heb je dan zo weer heerlijke rijst.
Solis heeft een beschaafd kleine 2-in-1 rijstkoker/stoomkoker. Er zitten 2 stapelbare rvs stoomschalen bij zodat je hem ook handig kunt gebruiken voor het koken/stomen van aardappelen en groenten, kip, vis, dim sum etc. Ik gebruik deze zelfs als slow cooker voor bijv stoofpeertjes of stoofschotels. Dan wissel ik kort koken af met een tijdje op de warmhoudstand. Hij is wel wat duurder in aanschaf dan een simpele rijstkoker.
Bah
Ik heb er eentje voor in de magnetron, gekocht voor een paar euro bij de toko. Ideaal ding, als je de verhouding rijst/water en kooktijd volgens de instructies aanhoudt heb je altijd perfecte rijst met maar een druk op de knop. Is een van mijn allerbeste kookaankopen ooit!
quote:Pepernoek schreef op 19 november 2012 @ 12:36:

Ik heb er eentje voor in de magnetron, gekocht voor een paar euro bij de toko. Ideaal ding, als je de verhouding rijst/water en kooktijd volgens de instructies aanhoudt heb je altijd perfecte rijst met maar een druk op de knop. Is een van mijn allerbeste kookaankopen ooit!

Dankje!

Dat wilde ik weten.
quote:StabiloBoss schreef op 19 november 2012 @ 13:26:

[...]

Dankje!

Dat wilde ik weten.Die verkopen ze bij de toko, zag ik. Als je er nog een zoekt.
quote:Pepernoek schreef op 19 november 2012 @ 12:36:

Ik heb er eentje voor in de magnetron, gekocht voor een paar euro bij de toko. Ideaal ding, als je de verhouding rijst/water en kooktijd volgens de instructies aanhoudt heb je altijd perfecte rijst met maar een druk op de knop. Is een van mijn allerbeste kookaankopen ooit!+1
heb voor kerst een rijstkoker van tomato gehad... bleek er alleen een boekjte missen... geen zin om daarvoor terug te gaan. dus vroeg me af, weet iemand wat de verhoudingen rijst/water is/
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Tegenwoordig hebben ze bijna overal kokers met anti-aanbak. Als de rijst eenmaal gekookt is, dan blijft het in de koelkast ook nog een paar dagen goed, dus als je teveel hebt, heb je meer keuze dan invriezen/volgende dag opeten.
Ik heb een stoomkoker van Braun en daar stoom ik altijd de rijst in,gebruik hem ook voor aardappelen en groenten en vind dat ideaal.

*kan ik in de tussentijd rustig forummen*
quote:lollypopje, 20 minuten geleden

heb voor kerst een rijstkoker van tomato gehad... bleek er alleen een boekjte missen... geen zin om daarvoor terug te gaan. dus vroeg me af, weet iemand wat de verhoudingen rijst/water is/Meestal 2 water op 1 rijst.
quote:lollypopje schreef op 07 januari 2013 @ 15:27:

heb voor kerst een rijstkoker van tomato gehad... bleek er alleen een boekjte missen... geen zin om daarvoor terug te gaan. dus vroeg me af, weet iemand wat de verhoudingen rijst/water is/Mijne is 1 op 1.
quote:StabiloBoss schreef op 19 november 2012 @ 13:26:

[...]

Dankje!

Dat wilde ik weten.En bij de Xenos
Hier ook een rijststomer (een prachtige felrode met gouden sterretjes, uit Indonesië meegenomen door een vriend). Ik gebruik nooit anders.

Verhouding rijst/water is mij geleerd door mijn moeder (mijn ouders hadden een Indische toko): rijst in pan, water erop gieten tot er een vingerkootje water boven de rijst staat. Pan dicht, aanzetten en wachten tot ie klaar is. Perfecte rijst, niet aangekoekt, mooie droge korrel.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
hasse, zo maak ik t in de rijststoompan. (Die op t vuur gaat dus)
quote:missy_Acy schreef op 07 januari 2013 @ 15:52:

hasse, zo maak ik t in de rijststoompan. (Die op t vuur gaat dus)Aduh he? Zo hoort het ook! *de traditionaliste spreekt*
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Allochtonen?? haha Ik ben NL en heb er al meer dan 10 jaar 1! Kan niet meer zonder, ik kan dan ook echt geen rijst koken in een pannetje, gegarandeerde fail! In de rijstkoker kan het eigenlijk niet mislukken.

Als je alleen bent ook gewoon handig hoor, je hebt ook kleinere formaten!
zo te horen, dus maar ergens beetje experimenteren tussen 1:1 2:1 en een vingerkootje water
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik doe trouwens ook 1 op 1, 1 bakje rijst is 1 bakje water, maar het ligt er ook een beetje aan wat ik er mee ga doen.
ik eet trouwens vooral zilvervliesrijst, maakt dat nog enig verschil?
Ik ben voor je aan t googlen, maar kan geen gebruiksaanwijzing vinden er van.

Als je de rijst zoals hasse kookt kan hij eigenlijk niet mislukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven