onenigheid over de afwas..

14-11-2012 21:17 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
hey,Ik ben 21 en woon 2 jaar samen met mijn vriend.

qwa huishoudelijke klusjes doe ik het meeste,maar hij helpt mij ook wel als het nodig is.

Nou hebben we net een ruzie gehad over het afwassen na het koken.......we hebben ooit de afspraak gemaakt dat hij de keuken dan schoonmaakt na het eten.

Ik kook elke avond voor ons ookal heb ik er een HEKEL

aan,iemand moet het doen..

nou gebruik ik zon 3 pannen en een ovenschaal ed. .. en de rest wat bij het koken komt kijken.

en nu begint mijn vriend al voor de 2de keer te zeuren over dat ik teveel rommel maak tijdens

het koken en dat hij dat allemaal weer op moet ruimen altijd..hij wilt het dus niet meer doen.

ik werd er ff heel pissig om..

ik bedoel ik sta elke avond wel vooral voor hem te koken.. en na het koken/lange dag, heb ik gewoon

geen zin meer om het op te ruimen.

dat kan hij toch gewoon doen..

en iedereen maakt toch een beetje rommel bij het koken?

tis niet dat ik er een teringbende van maak ofzo.

wat moet ik doen? het elke keer tot de volgende dag laten staan stinken? het zelf meteen op gaan ruimen?

we hebben deze afspraak eerder gemaakt maar hij is het er blijkbaar niet meer mee eens
Ik zou er een keertje niets van zeggen en als er de volgende dag nog afwas staat gewoon niet koken. En de boel in huis even een tijdje aan hem over laten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 november 2012 @ 21:26:

Neem de afwas mee onder de douche.

of in bad, briljant idee....

misschien kun je je ook bedenken dat discusseren hierover vaak meer tijd kost dan die hele afwas? ik snap dat het irri is, maar hoe meer je een man op gaat jutten hoe minder kans je hebt dat hij het doet (mannenlogica)

wat bij mij helpt is als meneer iets moet doen en hij dit niet doet/uitstelt is er gewoon zelf aan beginnen. dan gaat hij zich schuldig voelen en gaat er dan braaf mee verder
Is dit wel het echte probleem.....

Baal je er niet gewoon van dat jij heel veel in huis doet en je vriend bijna niets. Stop met hem te verwennen! Dus herverdelen van de taken

Succes
quote:maZZelen schreef op 14 november 2012 @ 23:35:

Ik zou zo snel mogelijk kinderen nemen. Met een jaar of 4 kunnen ze al best een beetje lollig afwassen.
quote:auburn schreef op 14 november 2012 @ 21:17:

qwa huishoudelijke klusjes doe ik het meeste,maar hij helpt mij ook wel als het nodig is.

Dit is nu precies jouw probleem.

Zolang jij het meeste doet in huis, en jij vindt en ook uitspreekt dat hij jou "helpt", blijven de verhoudingen scheef. Het gevolg is namelijk dat jij van mening bent dat er eigenlijk teveel op jouw schouders terecht komt en hij jou te weinig "helpt", terwijl hij het idee heeft dat hij zijn best doet want hij "helpt" jou toch?

Jullie huishouden is jullie gezamelijke verantwoordelijkheid. Hij moet niet "helpen", hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor zijn bijdrage in jullie gezamelijke huishouding. Het is niet jouw verantwoordelijkheid, waar hij al dan niet een steentje aan bij kan dragen.

Dat is net zoiets als vaders die een dagje "op hun kinderen passen". Ouders passen niet op, die hebben de zorg voor hun kinderen en dragen daar als het goed is allebei op momenten alleen de verantwoordelijkheid voor.

Kortom, hou op met te praten in termen als "helpen", herverdeel de taken en laat hem daar ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid voor nemen.
Een nieuwe vriend nemen?
quote:Lunax schreef op 14 november 2012 @ 21:25:

Met een vaatwasser heb je nog dezelfde problemen. Dan moet er nog afgespoeld worden en de pannen met de hand gewassen worden (ivm de anti-aanbaklaag)Bij jou misschien, maar hier heb ik dat probleem niet hoor. Alles gaat gewoon in de vaatwasser.
Ik ruim op tijdens het koken en spoel ook dingen af. Mijn vriend wast vaak tijdens het koken de dingen af die er nog stonden van de vorige dag of wat ik niet meer nodig heb. Hij dekt de tafel en ik maak het eten af. Na het eten ruimen we even snel op. Zo ben je samen tegelijk bezig en heeft iedereen evenveel werk.

Ik had ooit een vriend die altijd een puinhoop van de keuken maakte, nou dat hoef ik echt niet af te wassen hoor, je kunt best een beetje netjes werken.
Hier werkelijk nooit strijd over de afwas.

Als mijn vriendin kookt, dan was ik meestal af omdat zij al de moeite heeft gedaan voor het eten. Maar zij werkt best georganiseerd.

Ik ben een chaoot, dus als ik kook wil ik meestal zelf afwassen, omdat het zo'n zooi is dat ik 't zielig vind als zij mijn rommel moet opruimen. Maar ik vind koken hartstikke leuk dus ik kook het vaakst. Dan maar 'n zooitje.
quote:pompedom schreef op 15 november 2012 @ 10:05:

Ik ruim op tijdens het koken en spoel ook dingen af. Mijn vriend wast vaak tijdens het koken de dingen af die er nog stonden van de vorige dag of wat ik niet meer nodig heb. Hij dekt de tafel en ik maak het eten af. Na het eten ruimen we even snel op. Zo ben je samen tegelijk bezig en heeft iedereen evenveel werk.

Kun je zorgen dat mijn vent ook deze instructies krijgt?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Als hij de boel niet meer wil opruimen/afwassen dan hield ik op met koken heel simpel.

Waarom kookt hij eigenlijk nooit?
makkelijk zat, wie niet wil opruimen, eet hier ook niet...
Stelletje pubers! Grow up en wordt volwassen.
quote:toetyfroety schreef op 15 november 2012 @ 10:09:

makkelijk zat, wie niet wil opruimen, eet hier ook niet...Precies en wie toch wil eten en niet opruimen kookt zelf.
quote:gypsygirl-1 schreef op 15 november 2012 @ 10:48:

[...]

Precies en wie toch wil eten en niet opruimen kookt zelf.Maar wie ruimt de boel dan op? Dan wordt het volgens mij een beetje een studentenhuiskeuken...
TO, kan het zijn dat je echt meer rommel maakt dan zou hoeven? Net zoals het voorbeeld dat ik gaf over mijn moeder? Als ik zelf heb gekookt, is het opruimen daarma niet zoveel werk meer. Als ik zou moeten opruimen en afwassen wat mijn moeder na het koken op het aanrecht heeft staan, dan zou ik ook flink balen. Er zijn mensen bij wie de rommel echt wel wat minder kan, misschien is dat bij jou ook wel het geval.
Een betere, andere taakverdeling maken in het huishouden.

Of je kookt gewoon niet meer voor hem.

Wat is de reden dat jij het meeste van het huishouden doet?

Trouwens elke dag 3 pannen gebruiken en een ovenschaal vind ik wel erg veel eigenlijk.

Tijdens het koken ruim ik sowieso altijd al een klein beetje op. Of mijn man doet dat als hij al thuis is, vind hij leuk om me een beetje te helpen met opruimen en koken.
Ik ben de hele dag thuis, heb geen baan en doe, logisch, het leeuwendeel van het huishouden. Echter is er bij ons één regel waar niet van wordt afgeweken:

'Er gaat niemand zitten, voordat de zooi van het eten is opgeruimd.'

Dus ook al werkt Sandtman vier drukke lange dagen, ná het eten ruimt hij op, droogt hij af, of doet iets anders dat nodig is en ik niet voor het eten had kunnen doen.

Zelf ben ik een hele nette keukenprinses, dus het meeste is al opgeruimd en schoongemaakt vóór we aan tafel gaan, maar zelf dat laatste beetje doen we samen. Ik ga ook altijd al vroeg aan de slag en trek voor koken meer dan een uur uit. Soms lukt het wel eens even niet om gelijk op te ruimen en zodra Sandtman dan binnenkomt begint hij uit zichzelf alvast om mij heen op te ruimen.

Dit alles is een overblijfsel van lang geleden toen we nog twee full-time banen hadden en nog geen kinderen. Eten en opruimen was toen echt even het moment van de dag om samen bezig en in gesprek te zijn, waarna we ieder weer ons ding gingen doen.
Ik probeer altijd in de tussentijd van het koken, al wat afwas te doen, dat scheelt al.

Verder zeurt hij wel, een pan kost maar 2 minuten om af te wassen en te drogen!
Zo doen wij het..

Ik kook en tijdens het koken ruim ik de vaatwasser uit (en deels weer in)..

Na het eten ruimen de kinderen de tafel af, vaatwasser in en ruimt manlief de rest op en maakt ook , als ik het hem even vraag, het formuis schoon. Man of 1 van de kinderen zet even koffie.

toen wij nog geen vaatwasser hadden deden we het zo

Ik kookte en we deden samen de afwas . Degene die afdroogde,ruimde ook alles op. Degene die de afwas deed, maakte het formuis schoon. Wij deden het om en om.. De ene dag waste ik en droogde hij en de volgende dag omgekeerd.. Hoe moeilijk kan het zijn..

En ja.. als je tig schalen, bakjes, pannen etc. gebruikt is het wel zo praktisch om tussendoor even iets af te wassen.. Doe ik zelfs met de vaatwasser, anders is dat ding veel te snel vol door die grote pannen..
En huishouden is ook verdeeld. Ik ben thuis dus ik doe het meeste, behalve de dingen die voor mij ivm mijn gezondheid niet haalbaar zijn.. Daarvoor hebben we een poets die 1 x per 2 weken komt (dus voor het zware/grove werk)..

Mijn man doet alles wat met vuilnis te maken heeft, de kattenbakken, wasmanden sjouwen en de trappen stofzuigen, dweilen . En hij maait het gras

Verder kook ik, ruim op, stof ik, maak ik de wc en badkamer schoon, zorg voor schone bedden en regel de was. En ik regel de administratie en alles rondom de kinderen.

Helaas is hij de afgelopen 2 jaar heel veel van huis ivm zijn werk dus doe ik zelf meer als mijn gezondheid het toelaat.. anders niet en is het hier een stuk rommeliger..
quote:auburn schreef op 14 november 2012 @ 21:20:

is de keuken te klein voor helaas.. wat mis ik die afwasmachine bij mn ouders..Zet je vw in de bijkeuken
Ohhhh............pick your battles!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven