Geld & Recht alle pijlers

Verstandig om hoog eigen risico te nemen?

15-11-2012 23:09 34 berichten
Ik ben me, zoals zovelen, aan het orienteren op de voordeligste zorgverzekering. Ik ga hooguit 1 keer per jaar naar de huisarts en tandarts, is het dan verstandig om een hoog eigen risico te nemen zodat ik per maand minder kwijt ben?
Alle reacties Link kopieren
Realatief geeft een hoger eigen risico weinig korting. Als je echt kerngezond bent kan het wel opbrengen, anders niet
Heb jij niet een operatie voor de boeg zometeen?

Het hangt er vanaf hoe gezond jij jezelf acht en hoe makkelijk jij het extra hoge eigen risico kunt dragen.
Stel dat je volgend jaar een pechjaar hebt en wel veel zorg nodig hebt. Kom je dan in de problemen als je dat hoge eigen risico moet ophoesten? Zo ja: niet doen. Zo nee: dan zou je de gok (want dat is het) kunnen wagen.

Vroeger waren er verzekeringen waarbij de premie echt heel veel lager was als je een hoog eigen risico nam. Toen was het zeker de moeite waard: wat je bespaarde aan premie was meer dan wat je maximaal aan eigen risico kwijt was. Dat lukt nu volgens mij nergens meer, en daarmee is het een stuk minder interessant geworden.
Wij nemen waarschijnlijk volgend jaar wel het maximale eigen risico, dit jaar hebben we dat voor mijn man wel gedaan en voor mij niet (omdat ik zwanger was/bevallen ben). De kans dat onze zorgkosten binnen de 350 euro pp blijven acht ik vrij groot, dus dat zijn we toch al kwijt. En als het niet zo is, dan kunnen we dat goed dragen. Dat laatste is m.i. wel een voorwaarde - je moet het geld wel kunnen missen (evt. apart zetten?), want je kunt natuurlijk altijd iets krijgen waardoor je in het ziekenhuis belandt en dan zul je moeten dokken.
Heb je weleens uitgerekend vanaf wanneer (hoeveel jaar) het rendabel wordt om een hoog eigen risico te nemen?
Ik vind het geld wat je zou uit kunnen sparen door het hoogste eigen risico te nemen niet opwegen tegen de extra kosten die je zelf moet betalen mocht je het komende jaar juist veel pech hebben. Ik bespaar dan wel 15¤ per maand (180¤ per jaar) maar moet als ik pech heb minstens 500¤ extra zelf ophoesten.

Maar ik verwacht het komende jaar best wat zorgkosten, als ik echt zeker zou weten dat ik niks ga krijgen dan zou ik heel misschien de gok nemen.
Je hebt een lagere premie per maand, en mocht er Wat gebeuren dan ben je die 350 kwijt, maar als je alles bij elkaar optelt dan neem je maar een risico van maximale eigen risico- 350 euro - de korting van de premie.
Ik heb een vrijwillig eigen risico van ¤500, bovenop het verplichte eigen risico. Hiermee bespaar ik per jaar ruim ¤300 aan premie. Wanneer ik 1 van de 2 jaar weinig zorg nodig heb, kan het dus al uit. Ik ben verzekerd bij De Friesland.
quote:sophiax schreef op 16 november 2012 @ 02:17:

Ik heb een vrijwillig eigen risico van ¤500, bovenop het verplichte eigen risico. Hiermee bespaar ik per jaar ruim ¤300 aan premie. Wanneer ik 1 van de 2 jaar weinig zorg nodig heb, kan het dus al uit. Ik ben verzekerd bij De Friesland.

Ik doe dat ook zo, dit jaar tot nu toe 20 euro van ER gebruikt.

Doe dit al jaren zo.
Hier zou het mij maximaal 250 extra kosten (500 vrijwillig risico- 250 aan bespaarde premie) als ik tóch mijn hele vrijwillig extra risico op zou maken.

Maar we nemen al een aantal jaar het maximale eigen risico, en er is maar één jaar geweest dat het mij meer kostte dan opleverde (EHBO-bezoekje, plus wat onderzoek in het ziekenhuis, dus mijn hele risico was schoon op).

Maar dat is dan weer goedgemaakt met het bedrag wat mijn man bespaarde, dus in dat jaar was het saldo 0.
De afgelopen 3 jaar is het voor mij in ieder geval rendabel geweest, per jaar bespaarde me dat 250 euro aan premie en in heb ieder jaar slechts zorgkosten gedeclareerd die onder het wettelijk eigen risico vielen (steeds max 100 euro per jaar), dus voor komend jaar ga ik het weer doen.
Als je het eigen risico zonder problemem kan betalen, zou ik het doen.
Je neemt altijd een risico natuurlijk als je daar voor kiest.

Als je het kan betalen dat eigen risico mocht je de zorg toch nodig hebben dan kan je dat doen.

Ik had voor dit jaar ook voor maximaal eigen risico gekozen. Achteraf gezien misschien niet helemaal slim aangezien ik nu hoogzwanger ben en dan is de kans op extra zorgkosten toch vaker aanwezig. Maargoed op het moment van besluiten over de zorgverzekering hadden we nog niet besloten over zwanger worden. Maar we kunnen wel gewoon het eigen risico betalen, dus het levert geen problemen op. En daar moet je zeker wel naar kijken.
quote:nellaaa schreef op 15 november 2012 @ 23:23:

Heb je weleens uitgerekend vanaf wanneer (hoeveel jaar) het rendabel wordt om een hoog eigen risico te nemen?Het is rendabel als je minder zorgkosten maakt dan het wettelijk eigen risico + de uitgespaarde premie, en dat zal dus ongeveer 600 euro zijn.
quote:nettel schreef op 16 november 2012 @ 08:15:

Als je het eigen risico zonder problemem kan betalen, zou ik het doen.

Dit. Tot halverwege dit jaar was ik ook kerngezond, bijna nooit naar de huisarts, geen medicijnen, 2 keer per jaar naar de tandarts. Niets bijzonders. Tot in de zomer Ziekte van Crohn is geconstateerd en ik inmiddels voor meer dan 1.000 euro aan medicijnen heb gebruikt (en het einde is helaas nog niet in zicht).

Het is een gok. Als jij het eigen risico in één keer kunt betalen (medicijnen kunnen duur zijn en het kan zomaar zijn dat je dat bedrag er in één maand doorheen jaagt), dan zou je die gok kunnen nemen.
Ik zou het ook doen, maar alleen als je het geld wel ergens apart hebt staan. Zo doe ik het ook al sinds de invoering van dit zorgstelsel en het is maar in 1 jaar duurder geweest. In totaal heb ik er al honderden euro's mee uitgespaard, misschien al wel duizend. Dus als ik dan een jaar duurder uit ben zal ik ook niet klagen.
Wij hebben wel het maximum vriijwillig eigen risico. Normaliter hebben we nauwelijks zorgkosten, en als een van ons een jaar pech heeft, hebben we die 850 euro gewoon liggen. En ook als we allebei pech hebben is het geen probleem.

Hebben we daarentegen een aantal jaar geen pech, zoals tot nu toe het geval is geweest, dan besparen we alles bij elkaar behoorlijk. Bij ons scheelt het 300 euro per persoon per jaar. Wij betalen ook per jaar en hebben een collectiviteitskorting, levert allemaal korting op. Oké, aan het begin van het jaat moeten we dus 2500 euro betalen, maar dat is voor ons geen punt.
quote:Kate1980 schreef op 15 november 2012 @ 23:09:

Ik ben me, zoals zovelen, aan het orienteren op de voordeligste zorgverzekering. Ik ga hooguit 1 keer per jaar naar de huisarts en tandarts, is het dan verstandig om een hoog eigen risico te nemen zodat ik per maand minder kwijt ben?

Dat kunnen wij nooit weten, en jezelf ook niet.

Je regelt ook een reisverzekering als je op wintersport gaat, het is ook een gok of je dat jaar een ski-ongelukje krijgt of niet....

Ik heb een zorgverzekering bij anderzorg voor maar 70 euro per maand. Daarvoor bij CZ voor wel 120 euro per maand dus ik heb dit jaar 12x50 euro uitgespaard.
quote:closednote schreef op 15 november 2012 @ 23:38:

Ik vind het geld wat je zou uit kunnen sparen door het hoogste eigen risico te nemen niet opwegen tegen de extra kosten die je zelf moet betalen mocht je het komende jaar juist veel pech hebben. Ik bespaar dan wel 15¤ per maand (180¤ per jaar) maar moet als ik pech heb minstens 500¤ extra zelf ophoesten

Dit is dus niet waar.

Kreeg vorige week polis van CZ binnen; heb een extra ER van ¤ 300. Dat levert een korting op van zo'n ¤ 160 per jaar.

300 - 160 korting is 140 waar je 'risico' mee loopt.

Dit jaar had ik pech en was ik dat geld kwijt; maar vind het geen reden om het voor volgend jaar anders te doen.
@koekie1980; jouw reactie snap ik niet. Een snelle blik op,de site van Anderzorg leert dat je alleen maar zo'n lage premie hebt als je een extra hoog eigen risico neemt (¤500 extra bovenop het verplichte ER). Dan is de premie ¤ 72,25 p/maand; als je het gewone ER neemt betaal je ¤ 96,25 p/maand.

Dan heb jij toch ook alleen maar zo'n lage premie, omdat je zelf bereid bent een hoger ER te dragen als dat nodig mocht zijn?!

Die mogelijkheid heb je toch overal?
Jij krijgt toch een maagverkleining nog dit jaar of aankomend jaar? Zou ik het beslist niet doen.

Maar als je zwemt in het geld maakt het natuurlijk niet uit.
Ik heb ook al jaren een hoog eigen risico. In de tijd toen je je eigen risico nog terug kreeg, was ik enorm blij. Gratis geld! Dat waren twee mooie jaren. Nu heb ik ook een eigen risico van 500 euro.

Dat is dus bovenop de 220 euro van dit jaar. Heb er niets van opgemaakt...

Mocht je dus voor volgend jaar geen medische kosten denken nodig te hebben ( je kunt het nooit 100% uitsluiten) kun je een hoog eigen risico afsluiten. Zorg alleen wel dat je het geld op je spaarrekening hebt staan voo rhet geval dat
Wat ik me dus af vraag: hoe nuttig is een tandartsverzekering? We betalen hem braaf, maar hij vergoedt maar tot 250 euro. Dus als er een keer echt iets ergs gebeurt, zou je het nog zelf moeten betalen, toch? Is het niet veel handiger om het geld te sparen en die twee controles per jaar zelf te betalen?
@Soppie, ik was tot dezelfde conclusie gekomen en ga voor volgend jaar de tandartsverzekering schrappen, denk ik. Ben ook benieuwd naar meningen van anderen.

Over het eigen risico: Als je over het algemeen weinig zorgkosten hebt en genoeg geld op de bank om het verhoogde eigen risico te kunnen betalen, en je verwacht geen speciale zorgkosten (operatie, zwangerschap etc..), dan zou ik voor het verhoogde eigen risico en lagere premie gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven