Geld & Recht alle pijlers

Bijstanduitkering

16-11-2012 20:09 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey dames en enkele heer,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn contract is afgelopen zomer afgelopen afgelopen en sindsdien heb ik een ww uitkering.Deze loopt volgende maand af. Ik solliciteer me helemaal wild maar zonder resultaat tot nu toe Nu ben ik 23 jaar, woon nog thuis en heb een lichamelijke handicap. Maak ik een kans op bijstand? Ik heb ook wel op de site van het uwv gekeken maar wordt er niet veel wijzer van.

Bedankt voor het meedenken
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met het UWV. Zij kunnen je verder helpen.

Krijg je ook een Wajong uitkering?
Nee ik krijg geen Wajong uitkering. Het UWV zei dat ik kan proberen om bijstand aan te vragen maar ik hoor van anderen dat ze niets verstrekken als je onder de 27 bent en thuis woont.
Beperkt jouw lichamelijke handicap jou in je mogelijkheden om te werken?

Voor een bijstandsuitkering moet je bij de gemeente zijn. Gewoon even nalezen op de site van de gemeente waar je woont wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen.
Ik kan alleen zittend werk doen. Veel staan/lopen en tillen kan ik niet. Ik heb een administratieve opleiding dus dat is wel ideaal. Ik ben ook buiten mijn vakgebied aan het solliciteren omdat het gewoon niet lukt maar de mogelijkheden worden er wel door beperkt vind ik.
Je moet bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid wezen. Wajong heb je geen recht op, als je niet voor je 18jr een handicap bent.

Je hebt wel recht op een bijstandsuitkering, huishoudtoets is teruggedraaid.

Ik heb daar stage gelopen en ook bij een bijstandsuitkering moet je solliciteren en prioriteit nr 1 is dat je eerst terug naar school moet. WIl je dat echt niet? Dan werk? Kan je dat niet? Dan worden er gekeken naar de mogelijkheden om toch iets te doen voor je uitkering, bv vrijwilligerswerk.
Ik ken mensen met een bijstandsuitkering onder de 27 en wonen thuis. Moesten vanaf een aantal maanden wel werken met behoud van uitkering. Er werd door de gemeente passend werk gezocht.
quote:agsa87 schreef op 16 november 2012 @ 20:26:

Je moet bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid wezen. Wajong heb je geen recht op, als je niet voor je 18jr een handicap bent.

Je hebt wel recht op een bijstandsuitkering, huishoudtoets is teruggedraaid.

En dat is de vraag. TO, was je voor je 18e al gehandicapt? Dan kan het zijn dat je recht hebt op Wajong. Aangezien Wajong een voorliggende voorziening is, moet je eerst uitzoeken of je daar recht op hebt. Of je wel of geen recht hebt op bijstand, is daar mede van afhankelijk namelijk.

Heb je al eens contact gehad met MEE? Zo niet, dan kan ik je dat aanraden. Zij weten alles van dit soort dingen en zij kunnen je wellicht ook ondersteuning bieden in (je zoektocht naar) werk.
Ik ben sinds mijn geboorte gehandicapt. Het liefst doe ik administratief werk waar ik voor heb geleerd maar dat is heel moeilijk momenteel. Het probleem is dat veel andere dingen 'moeilijk' zijn zoals de zorg of schoonmaken.

Ik loop al bij stichting mee. Fijne stichting
Over terug naar school: daar zat ik al over na te denken maar ik kan een opleiding niet betalen.
Dan zou ik bij je MEE-consulent toch eens informeren naar Wajong. Niet omdat een uitkering trekken een nastrevenswaardig doel is, maar omdat de nieuwe Wajong juist heel erg gericht is op begeleiding naar werk (met een handicap). Ik zou daar dus zeker even naar kijken.
Nee het liefst heb ik helemaal geen uitkering. Voel me eigenlijk best een uitvreter werk veel liever voor mijn geld.
Klinkt inderdaad als een geval voor WAJONG, dus ik zou UWV even bellen.
Wanneer heb ik recht op bijstand?

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan heeft. Er is een aantal voorwaarden.

Voorwaarden bijstandsuitkering

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland.

U bent 18 jaar of ouder.

U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.

U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.

U bent niet gedetineerd.

Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.

Als de gemeente u activiteiten aanbiedt om werk te vinden, moet u daaraan deelnemen.

Succes.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Allemaal bedankt voor de reacties
quote:meeske schreef op 16 november 2012 @ 20:44:

Nee het liefst heb ik helemaal geen uitkering. Voel me eigenlijk best een uitvreter werk veel liever voor mijn geld.

Als je recht op Wajong hebt (en de kans is groot dat je dat hebt), dan krijg je simpelweg geen bijstand. Want de Wajong is een voorliggende voorziening. Daar moet je éérst aanspraak op maken. Pas als je voor geen enkele andere uitkering in aanmerking komt, kun je aanspraak maken op het allerlaatste vangnet: bijstand.

Je hebt geen keuze dus, je zult eerst uit moeten zoeken of je recht hebt op Wajong. Dat zullen ze je bij de sociale dienst ook vertellen als het goed is.
Ik zal er maandag eens achter aan gaan
hm, zit nog even anders in elkaar:

Kan ik als jongere een bijstandsuitkering krijgen?

Als u jonger bent dan 27 jaar kunt u zich melden voor een bijstandsuitkering. Vanaf de datum van aanmelding gaat een termijn van 4 weken lopen. Binnen die termijn moet u nagaan of u een door de Rijksoverheid betaalde opleiding kunt volgen en/of werk kunt vinden. Tijdens deze ‘verkenningsfase’ krijgt u geen bijstand.

Gemeente beslist over bijstandsuitkering

Als u na die 4 weken kunt aantonen dat er geen werk is en dat u geen opleiding kunt volgen, komt u mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering. De gemeente beslist daarover.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Dat heb ik inderdaad ook gezien. Dat je eerst moet solliciteren en moet proberen terug naar school te gaan. En als het niet lukt kan je je alsnog melden voor bijstand.
In de gemeente waar ik werk gaan we er van uit dat jongeren onder de 27 die stufi hadden kunnen krijgen geen recht hebben op een uitkering. (Uitzondering is als je (psychische) klachten hebt waardoor je echt geen onderwijs kunt volgen.)

Dit is vrij nieuw, er is nog geen jurisprudentie over. Als je echt wilt googelen:

https://www.google.com/se ... -8&oe=utf-8&lr=lang_nl#hl=en&lr=lang_nl&tbo=d&tbs=lr:lang_1nl&sclient=psy-ab&q=jongere+rijkskas+wwb&oq=jongere+rijkskas+wwb&gs_l=serp.3...3928.5424.0.8136.4.4.0.0.0.0.163.361.3j1.4.0.les%3B..0.0...1c.1.HRuY5cVnuws&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=967f876d522a8ea4&bpcl=38625945&biw=1400&bih=854
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Ze kijken dan toch ook naar het inkomen van je ouders?
Ik woon nog thuis bij mijn moeder vandaar dat ik twijfelde. Een vriend van mij is even oud als mij en woont thuis maar heeft er geen recht op.
Of is dat weer per gemeente verschillend??
Ik heb op de site van mijn gemeente gekeken en daar kijken ze wel naar het inkomen van je ouder(s)
Ik ben alleen al klaar met school dus heb niet echt recht meer op studiefinancering. Maar als de kans er is wil ik best nog een opleiding doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven