Geld & Recht alle pijlers

Bijstanduitkering

16-11-2012 20:09 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey dames en enkele heer,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn contract is afgelopen zomer afgelopen afgelopen en sindsdien heb ik een ww uitkering.Deze loopt volgende maand af. Ik solliciteer me helemaal wild maar zonder resultaat tot nu toe Nu ben ik 23 jaar, woon nog thuis en heb een lichamelijke handicap. Maak ik een kans op bijstand? Ik heb ook wel op de site van het uwv gekeken maar wordt er niet veel wijzer van.

Bedankt voor het meedenken
inkomen van de ouders heeft (in dit geval) geen van invloed.

Bij die vriend was het vast ook omdat hij nog stufi zou kunnen krijgen.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Volgens mij kijken ze naar het inkomen van je ouders, want een vriendin van mij krijgt niks. Want haar moeder heeft een te hoog ( wat niet eens hoog is) inkomen. Ze krijgt ook niks voor haar kind.
Hij is gestopt met zijn studie misschien dat dat van invloed is. Ik heb mijn opleiding afgerond.
Mijn moeder heeft een niet heel hoog inkomen en ze kan me zeker niet onderhouden.
Die vriendin heeft een studie afgerond en kan geen baan vinden. Maar nu pas sinds oktober. Ze krijgt niks.
Ik ga er maar niet te veel vanuit dat ik iets krijg. Als de man aan de telefoon bij uwv het niet zei dat je onder 27 ook een bijstanduitkering kon krijgen wist ik het niet eens.
Die moeder kan haar en haar kleinzoon ook nauwelijks onderhouden toch krijgt ze niks. Of het verschilt per gemeente of je krijgt alleen als je ouders ook onder het bestaansminimum zitten. Ik snap er niks van!!
quote:flower1987 schreef op 16 november 2012 @ 21:11:

Volgens mij kijken ze naar het inkomen van je ouders, want een vriendin van mij krijgt niks. Want haar moeder heeft een te hoog ( wat niet eens hoog is) inkomen. Ze krijgt ook niks voor haar kind.Ze kijken niet naar het inkomen van de ouders; dat is met terugwerkende kracht (landelijk) afgeschaft.
Vreemd hoor want zij krijgt niks. Is het dan in elke gemeente hetzelfde? En wat als je ouders heel veel verdienen en je bent onder de 27?
Ik snap er ook niks van het is echt een oerwoud aan regeltjes.
quote:flower1987 schreef op 16 november 2012 @ 21:17:

Vreemd hoor want zij krijgt niks. Is het dan in elke gemeente hetzelfde? En wat als je ouders heel veel verdienen en je bent onder de 27?

Dan zal er een andere reden zijn.

Al verdienen de ouders ¤ 100.000 per jaar; dat maakt niets uit. En dat is idd voor elke gemeente hetzelfde.

Men kan recht hebben op bijstand vanaf 18 jaar.

De voorwaarden zijn al gepost door Eindeloos en Hercke, dus lees die even zou ik zeggen.
Maar krijg je dan de volledige bijstand dus ongeveer 700 euro? Ik snap er ook niks van. Halen ze dan je huur er niet af? Ik hoorde ook een van een vriend van mij die 400 kreeg. Dan trekt de gemeente zeg maar het bedrag er af wat je eigenlijk aan huur kwijt zou zijn.
quote:flower1987 schreef op 16 november 2012 @ 21:24:

Maar krijg je dan de volledige bijstand dus ongeveer 700 euro? Ik snap er ook niks van. Halen ze dan je huur er niet af? Ik hoorde ook een van een vriend van mij die 400 kreeg. Dan trekt de gemeente zeg maar het bedrag er af wat je eigenlijk aan huur kwijt zou zijn.

Voor 18 tot 21-jarigen gelden lagere normen.

Vanaf 21 geldt er idd de basisnorm van ¤ 668,44, plus een toeslag van maximaal ¤ 267,37 naar gelang de woonsituatie.

Huur eraf trekken doet men niet; wel kan er afhankelijk van de woonsituatie een lagere toeslag (of geen toeslag) worden toegekend. Mogelijk betaalde de Sociale Dienst de huur voor je vriend door aan de woningbouw.
Dus als je alleenstaande moeder bent en bij je moeder gaat woont en je moeder leeft van alimentatie en een kleine baan, heb je recht op alleenstaande ouder uitkering en misschien niet die toeslag. Ik vraag dit voor haar want volgens mij wordt zij flink belazerd dan.
quote:flower1987 schreef op 16 november 2012 @ 21:43:

Dus als je alleenstaande moeder bent en bij je moeder gaat woont en je moeder leeft van alimentatie en een kleine baan, heb je recht op alleenstaande ouder uitkering en misschien niet die toeslag. Ik vraag dit voor haar want volgens mij wordt zij flink belazerd dan.

Klopt; je hebt - als je aan de voorwaarden voldoet - dan recht op de basisnorm alleenstaande ouder, plus waarschijnlijk een toeslag van 10%, maar de hoogte van de toeslag verschilt per gemeente (10% is in deze situatie wel redelijk gangbaar).

Vraag haar maar eens op welke gronden zij geen uitkering heeft gekregen; dus wat er letterlijk in de beschikking stond.
De regels zijn vrij duidelijk, zeker geen "oerwoud". Dat lijkt het als je het met andere mensen gaat vergelijken, van wie je niet precies weet hoe de situatie is.

Als die alleenstaande moeder bijvoorbeeld veel alimentatie krijgt: ja dan krijgt ze nog maar weinig uitkering daarnaast.

Als die vriend die bij zijn ouders woont in januari 2012 geprobeerd heeft uitkering aan te vragen: ja toen gold de huishoudtoets nog, en had hij dus geen recht.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
TO waarom bel je de sociale dienst niet even op om navraag te doen hoe het in jouw geval zit. Elke gemeente hanteert toch zijn eigen regeltjes en vereisten en als je het even navraagt weet je zeker hoe het zit.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
De Wet investeren in jongeren (de Wet Wij) waardoor je onder de 27 jaar geen bijstand kon krijgen, is al per 1 januari 2012 afgeschaft. Als je aan de voorwaarden voor bijstand voldoet, kun je ook als jongere een bijstandsuitkering krijgen.

Een voorwaarde voor bijstand is wel dat je niet in aanmerking komt voor enig andere voorziening of uitkering. Als je dus, gezien je handicap, in aanmerking zou kunnen komen voor een Wajong-uitkering, zul je een Wajong moeten aanvragen.
Ik heb een aanvraag voor wajong gedaan. Iedereen bedankt voor tips
Tip; nooit je eigen situatie vergelijken met een ander als het gaat om de WWB. Je kent andermans situatie niet, en je kent de wet niet.

Branwen is de expert, ze weet waar ze het over heeft.

Meeske, fijn! Kan lang duren voordat het allemaal rond is, maar het loopt iig.
Het is fijn dat de mogelijkheid er is om geholpen te worden om werk te zoeken en om ondersteuning te krijgen.
Behoud je het recht op bijstand als je een werkervaringsplaats krijgt aangeboden en de werkgever geen vergoeding geeft? (omdat je eerst ervaring op wilt doen) Ik zit in zo n geval
Ik weet het niet. Ik heb een coach van stichting mee die me hier allemaal mee helpt. Ik heb net de aanvraag de deur uit dus dat duurt nog even voor ik dat weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven