Hond opeens een sloper

17-11-2012 09:22 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onze hond is 2 jaar en wij hebben hem een half jaar geleden uit een Spaans asiel gehaald. Hij is heel erg lief, en vanaf de eerste nacht kon hij gewoon in de woonkamer op de bank slapen, hij sloopte helemaal niks.

Nu zijn we een paar weken geleden begonnen met een hondencursus, en sinds een week of 2 begint hij dingen te slopen snachts. Vooral boeken uit de kast, huiswerk, hebben zijn voorkeur.... Hij heeft genoeg speelgoed en botten waar hij op kan kauwen. Nu gaan we vandaag maar een bench halen.

Maar ik vraag me af waar dit gedrag ineens vandaan komt. Zou het een reactie op de hondencursus kunnen zijn? of zou het aan zijn voeding kunnen liggen? Misschien krijgt hij te weinig eten?

Bij de cursus zeiden ze dat hij te veel eten kreeg en dat we moesten minderen, zodat hij beter zou presteren tijdens de oefeningen. ( omdat ze daar werken met beloningen)

Hebben jullie misschien ervaringen/ tips?

Alvast bedankt!

Groetjes Anne Lotte
Het punt is denk ik ook dat gewoon niet elke hond gemotiveerd wordt door snoep/eten. De hond minder eten geven om hem hongerig te maken, zodat hij wel wat wil doen voor de snoepjes, vind ik ook niet echt een goed idee. Je zou hoogstens kunnen proberen om hem niet te voeden voor de cursus maar erna.

Maar ik zou zeggen, zoek liever uit waar jullie hond wel door gemotiveerd wordt. Sommige honden vinden een beloning in de vorm van een aai en lieve enthousiaste woorden veel leuker, of vinden het juist geweldig als je even met ze dolt en ze op die manier beloond met extra aandacht.

Tenslotte kan het slopen ook gewoon een fase zijn. Idd een verlate pubertijd. Of een vraag om extra aandacht. En aangezien het 's nachts gebeurt: hoe is het bed-ritueel? Zorgen jullie er goed voor dat de hond rustig is en liefst al slaapt als jullie naar bed gaan? Nog even spelen en gek doen is vlak voor het slapen niet zo'n goed plan. Dan is hij weer helemaal wakker en zal hij zelf zijn plan trekken als jullie al naar bed zijn.
weer bedankt voor de reacties!

Vriend laat de hond uit voor dat hij gaat slapen, ik ga altijd op tijd naar bed. Dus hond is dan wel wakker..

Zou het beter zijn om hem eerder op de avond uit te laten?

Als het slopen een fase is, hoe kunnen we er dan het beste mee omgaan? We zien het natuurlijk pas de volgende dag, hoe moet je dan reageren?
Lopen zo vlak voor het slapen gaan, zou ik idd niet doen. Liever een half uurtje eerder lopen en dan bij terugkomst nog even chillen met de hond zodat hij weer rustig kan worden (sommige honden vallen dan zelfs in slaap, als je ze rustig aait).
Anne .. hond in de bench doen (dit wel trainen)

En verder de hond genoeg fysiek en mentaal uitdaging bieden.

Kortom veel wandelen , met een balletje gooien , met hem fietsen , naar het bos met de hond , met andere honden laten spelen etc etc etc..
Op onze cursus moesten we positief gedrag bekrachtigen (belonen met brokje/snack en stem/aanhaling) en negatief gedrag negeren. Nou, dat negeren heeft ons wat kussens gekost...

Ik denk dat je gewoon de hond in een bench moet doen. Meestal gaat het de eerste periode goed omdat ze gewoon nog in een wen-periode zijn. Pas later laten ze hun ware aard zien.

Tenminste bij kinderen en paarden is dat zo.

Ik ken bijna niemand met een hond waar nog nooit iets gesloopt ie. Als het huiswerk is heb je geluk, een bankstel is duurder.

Gewoon je rommel opruimen, hond in de bench 's nachts, geen probleem.

Onze hond 'woont' in de bijkeuken. Soms zijn we hem kwijt. Dan is hij er zelf naar toe gegaan om in zijn eigen mandje te kunnen gaan liggen. Vindt hij gewoon fijn. Honden vinden het fijn om een eigen plekje te hebben.

Als we zijn mandje verplaatsen, of zijn matje schoon moeten maken is hij ook helemaal uit zijn doen; hij heeft geen plaatsje om te liggen.

ps: wij hebben ook een herplaatser, vanuit Turkije naar Nederland naar assiel...

Volhouden. Succes.
Zoals eerder al gezegd: je hond heeft natuurlijk niet altijd op eten kunnen rekenen. Misschien dat de mensen bij de hondencursus alleen maar gezonde 'hollandse' pups gewend zijn?

Ik heb zelf geen ervaring met honden, maar mijn ervaring met straatkinderen en - katten is dat erop vertrouwen dat ze bij jou regelmatig voldoende eten krijgen enorm belangrijk is. Als je ze een beetje voorzet, eten ze het op. Zet je ze een bult voedsel voor, eten ze dat op. Mijn huidige kat schranstte ook eerst alles weg wat ik neerzette, en bedelde om meer als het op was. Maar met gewoon op gezette tijden voldoende (niet heel veel, want dan bleef ze gewoon eten) voer is het goed gekomen.

Ik kan me in dat licht wel voorstellen dat jouw hond van de wap raakt als het voedsel opeens verminderd. Ik zou dat dus ook niet doen. Eerst rust en regelmaat in jullie verzorging naar hem toe, en dan verzinnen ze bij de puppy cursus maar wat anders (of je geeft hem als beloning iets lekkers waar hij niet te dik van wordt)
Niet alles gelezen, maar wat betreft het voer: als je dus zondagochtend cursus hebt, geen je alleen die zondagochtend wat minder voer. Niet de rest van de week

Het kan zijn dat dat slopen komt van verveling of stress. Ook wel logisch omdat jullie m natuurlijk nog niet zo lang in huis hebben. Is de laatste wandeling wel laat genoeg? en voldoende lang? kan hond dan poepen en plassen? of is het een klein rondje? Misschien kan je eens proberen om s avonds rond 11en nog even een goed stuk te wandelen. Zrg dat hij zn behoeftes doet.

Probeer sowieso even het huis hond-proof te maken voor het slapen gaan en besteed er niet teveel aandacht aan.
quote:NummerZoveel schreef op 17 november 2012 @ 11:04:

Het punt is denk ik ook dat gewoon niet elke hond gemotiveerd wordt door snoep/eten. De hond minder eten geven om hem hongerig te maken, zodat hij wel wat wil doen voor de snoepjes, vind ik ook niet echt een goed idee. Je zou hoogstens kunnen proberen om hem niet te voeden voor de cursus maar erna.

Ik weet dat deze tip wel eens gegeven wordt omdat je op cursus zo'n volledig verzadigde hond ziet die eigenlijk het liefst gewoon lekker wil uitbuiken op de bank. De combinatie van zo'n pup en wat onhandige baasjes (enthousiast doen en op een goede manier belonen zonder koekjes is heel lastig, dat zie je zeker bij de beginnerscursussen), maakt het net even wat handiger dat de hond gewoon lekker makkelijk beloond kan worden met een koekje...

Dus dat snap ik wel
quote:nettel schreef op 17 november 2012 @ 13:26:

[...]

Ik weet dat deze tip wel eens gegeven wordt omdat je op cursus zo'n volledig verzadigde hond ziet die eigenlijk het liefst gewoon lekker wil uitbuiken op de bank. De combinatie van zo'n pup en wat onhandige baasjes (enthousiast doen en op een goede manier belonen zonder koekjes is heel lastig, dat zie je zeker bij de beginnerscursussen), maakt het net even wat handiger dat de hond gewoon lekker makkelijk beloond kan worden met een koekje...

Dus dat snap ik wel

ja, ik snap het ook wel, en hij is nu ook heel makkelijk te trainen idd, maar ja, 2 weken nadat de cursus begonnen is, is hij dus ook begonnen met slopen...

Zou het echt kunnen dat zijn ware aard nu pas naar boven komt?

Bedankt voor alle tips!

Ik ga proberen om hem rond 9 uur lang uit te laten ( minstens een uur) , en zijn sloopgedrag dus negeren?

Ik hoop dat het loslopen goed blijft gaan, dan kan hij ook meer energie kwijtraken door lekker te spelen met andere honden.
Nee, het gaat er niet om dat zijn "ware aard" nu naar boven komt. De hond voelt zich nu goed thuis en is jullie grenzen aan het verkennen. Als je duidelijk bent en daarin consequent blijft, dan gaat deze fase vanzelf weer over. En daarna wordt hij gewoon een leuke en lieve hond die helemaal zichzelf is.

Een hond is wat dat betreft net als een klein kind. Vreemde ogen dwingen, en dus gedragen ze zich vaak keurig bij "een ander" thuis als ze daar op visite gaan of uit logeren. (Dat was dus het gedrag dat jouw hond liet zien toen hij bij jullie kwam). Duurt de logeerpartij langer, en zijn ze niet bang voor de gastheer en -vrouw, dan houden ze het voorbeeldige gedrag niet meer vol en gaan ze klieren en grenzen verkennen (Die fase heeft jullie hond nu dus). Zijn de grenzen eenmaal duidelijk en worden die consequent toegepast, dan worden het weer leuke kinderen die zichzelf zijn. Ze hoeven dan niet meer overdreven voorbeeldig te zijn, maar ze hoeven ook niet meer te klieren om de grenzen te verkennen. (Even volhouden dus nog!)

En met name de wat dominantere en eigenzinnige hondenrassen kunnen die soort gedrag af en toe opnieuw gaan vertonen. Dan is het zaak om weer goed op te letten dat de grenzen bewaakt worden en consequent te zijn, en dat gaat het weer over.
Over die ware aard zou ik me niet zorgen maken.. Het is een faaaase eens met nr zoveel

Ohja en probeer hem alleen te bestraffen bij een heterdaadje. Als je s ochtend naar beneden komt, hond ligt lekker te slapen, en het huiswerk van je dochter ligt aan gort... Dan heeft het geen zin meer.

Wanneer je binnen loopt en je ziet dat hond "lekker" bezig is met de boekenkast, dán mag je je stem verheffen!

Een verkeerd getimede beloning kan zorgen voor onrust en onbegrip bij de hond, snapt dan totaal niet meer waarom jij boos bent, en raakt gestresst. Dat kan weer zorgen voor meer gesloop...
quote:anne_lotte schreef op 17 november 2012 @ 09:36:

Maar volgens die vrouw gaf ik hem veel te veel vlees..

Is dat waar?Hoe kun je een hond nou te veel vlees geven? Eerder te weinig lijkt me.
quote:anne_lotte schreef op 17 november 2012 @ 10:25:

bedankt voor alle reacties!

Meiroosje, bedankt voor de tips, ik ga dat met een oud shirt eens proberen! en ik ben inderdaad veel in boeken aan het lezen ed.

kwatta katta, we bouwen inderdaad wel af met de beloningen.. Weet je, ik merk dat ik de opvoeding vooral aan vriend heb overgelaten omdat hij ervaring heeft...

Opvoeden moet je echt allebei doen. Dat geeft ook duidelijkheid bij de hond, als beide baasjes zich hetzelfde gedragen.Duidelijkheid vinden honden over het algemeen erg prettig. Onduidelijkheid over wat van hem verwacht kan ook leiden tot sloopgedrag (hoewel ik vanaf hier natuurlijk niet kan zeggen of dat voor jouw hond ook geldt).

Waterplant, das een goeie! hij is een straathond geweest en heeft dus idd 1,5 jaar te weinig eten gehad..

Veel honden kunnen blijven eten tot ze er bij neer vallen. Zet voer voor, en het gaat naar binnen. Ook al hebben ze het niet nodig. Een hond die langere tijd honger heeft gehad zal dat nog meer hebben. Die zal de behoefte hebben om "in te slaan" nu het nog kan, want straks komt er misschien een poos niks meer. Dat is dan geen kwestie van nu honger, maar instictief reserves op willen bouwen voor later.

Alleen is dat nu niet meer nodig. Hij zal geen lange periodes meer zonder (voldoende) voedsel zitten, want jij zorgt ervoor dat hij genoeg krijgt. Maar dat weet hij (nog) niet.

Kijk eerst eens objectief naar je hond. Hoe zwaar is hij nu en hoe zwaar zou hij moeten zijn? Als je niet zeker weet wat zijn ideale gewicht is (bij een kruising is dat soms lastig te bepalen) ga dan eens langs de dierenarts voor advies.

Op basis van zijn ideaalgewicht gecombineerd met activiteitenniveau kun je dan zijn dagelijkse voedselbehoefte bepalen. Is hij nu te licht dan voer je een tijdje meer tot hij op gewicht is. Is hij op een goed gewicht, voer hem dan zijn dagelijkse portie. Als hij daarmee op gewicht blijft, krijgt hij voldoende voer en dan heeft hij echt geen honger.

Om vertrouwen te kweken bij je hond dat hij echt wel genoeg eten gaat krijgen voor de rest van zijn leven, kun je vaker gaan voeren. Niet meer, maar dus vaker kleinere porties. In plaats van 1 of 2 keer ga je bijvoorbeeld 4 of 5 keer per dag wat voer in de bak doen. Zo komt er met korte tussenpozen voer. Dit geeft hem vertrouwen in de aanvoer zeg maar. Langzaamaan kun je dit dan afbouwen naar 2 keer.

Maar op de cursus weten ze dit ook, en die mensen hebben toch verstand van honden?

mi - jo ik merk dit omdat hij regelmatig naar zijn voerbak loopt die leeg is en dan gaat janken, hij dingen/ planten van straat probeert te eten, laatste week heel veel bedelt, jankt als er eten is en hij het niet krijgt ed.. ( maar goed, ik heb dus geen verstand van honden, dus zou de signalen ook verkeerd kunnen oppakken) Dit doen heel veel honden. Heeft op zich niet veel met honger hebben te maken. Zie ook wat ik boven schreef: honden kunnen eten tot ze ploffen.

We hadden het bedelen net afgeleerd, en nu begint hij weer.. Schooien is heel moeilijk om definitief af te leren. Het kan bij heel consequent zijn even verdwijnen. Maar 1 keer op het verkeerde moment wat geven kan het weer in volle kracht terugbrengen.

Hij krijgt als beloning trouwens geen brokjes, want dat werkte niet. daar reageerde hij niet op. Dus kregen we het advies om hem te belonen met iets dat hij heel lekker vind. (kleine) stukjes kaas dus.

Dus als beloning krijgt hij kaas, en zijn eten is verminderd, en normaal zou dat dus worden aangevuld met zijn eigen voer als belongsbrokjes, maar bij onze hond word het dus aangevuld met kaas.
Oh, en eens met NummerZoveel!
quote:anne_lotte schreef op 17 november 2012 @ 10:25:

Waterplant, das een goeie! hij is een straathond geweest en heeft dus idd 1,5 jaar te weinig eten gehad..

Maar op de cursus weten ze dit ook, en die mensen hebben toch verstand van honden?

Iedere jan lul mag zich hondentrainer noemen. Het is geen beschermde beroepsnaam waarvoor je een bepaalde licentie moet halen of diploma als aantoonbaar bewijs dat je ook werkelijk honden kunt trainen.

En bij gevolg zijn er dus veel hondentrainers die waardeloos zijn en van honden weinig snappen. Dus blijf zélf nadenken over hoe je met je hond omgaat en niet alles klakkeloos aannemen. Kruip in de huid van de hond. Wat is een hond voor dier? Wat heeft jouw hond voor karakter? Hoe ervaart hij alles? (dat kun je aflezen aan zijn lichaamstaal. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor zijn welzijn.

Lees over hondentraining hier eens: http://www.licg.nl/tf/
Wij zijn gestopt met cursussen. De hond sliep eerst in een mand aangelijnd vast aan de radiator want hij ging toen ook teveel spoken s nachts. Toen een tijd in de bench, deurtje open. Nu op de bank, gewoon los. Ik zorg dat er niet teveel losse dingen liggen waar hij bij kan, geen karton want daar is hij verzot op. En zeg als ik ga slapen dat ie lief moet zijn en alles heel moet laten. En het werkt

Ik moet er wel bij zeggen dit is een pup van 7 maanden die ik al vanaf zijn geboorte ken, en dus niet door anderen / omstandigheden beïnvloed is. Is ook meteen de reden dat ik vor een pup ipv herplaatser en gegaan. Als hij volwassen is, en goed luistert, nemen we er een herplaatser bij waarop de onze dan hopelijk een goede invloed heeft. Dat is nu nog te vroeg.
bedankt weer voor de reacties!

Nettel, het was mijn huiswerk dat hij gesloopt had, ik heb geen dochter ; )

Vandaag heeft hij 2 keer losgelopen, zeker een half uur per keer, de riem zat nog wel aan zijn halsband vast, maar hij liep dus wel los. en het ging heel goed!

Verder ga ik denk ik proberen om wat spannender speelgoed voor hem te maken..
Een herplaatser heeft ook tijd nodig om echt te wennen aan de nieuwe situatie. Is niet raar dat hij nu eindelijk gewend is aan alles, en nu gaat uitproberen wat hij kan en mag. Lees eens het boek, Hondenfluisteraar of een ander, dat geeft je een hoop inzichten.

En een hond is geen mens.

Bench is niet zielig maar juist een plekje van hem alleen wat hem rust en veilig gevoel geeft.
ohw, ik bedenk me nu, toen we hem net kregen, was hij erg druk overdag, probeerde alles uit de kasten te halen, bedelde heel erg, hij jatte gewoon het eten van je bord, plaste in huis. (maar nooit snachts, snachts is hij altijd heel lief geweest. vanaf dag 1 kon hij gewoon in de woonkamer slapen.)

Na een week of 2 stopte dit gedrag.. het is dus niet zo dat hij zich voorbeeldig gedroeg toen we hem net kregen..

Daarna werd hij heel lief in huis. maar buiten erg druk
quote:anne_lotte schreef op 17 november 2012 @ 20:00:

bedankt weer voor de reacties!

Nettel, het was mijn huiswerk dat hij gesloopt had, ik heb geen dochter ; )

Vandaag heeft hij 2 keer losgelopen, zeker een half uur per keer, de riem zat nog wel aan zijn halsband vast, maar hij liep dus wel los. en het ging heel goed!

Verder ga ik denk ik proberen om wat spannender speelgoed voor hem te maken..

Een Kong werkt voor mijn stuiterbal erg goed. Het is een stevig rubberen ding in de vorm van een tuimelaar en is hol van binnen. Je kan er brokjes of andere lekkernijen in stoppen (lik pindakaas werkt ook erg goed). En de hond moet dan aan het werk met het ding om ze eruit te krijgen. Houdt die van mij zeker een uur bezig met prutsen en freubelen en uitvogelen. Daarna schik met stuiteren, want door de vorm maakt het de meest vreemde bokkesprongen. Echte aanrader! Te koop in de betere dierenspeciaalzaak.

Ook leuk om samen te doen: Neem een bakvorm voor muffins en een zooi tennisballen (voor elk vakje 1). Doe lekkernijen in de vakjes en dan tennisballen. Eerst doe je het een keer voor: tennisbal optillen en tadaa! lekkers Dan mag-ie het zelf gaan uitvogelen. Later kun je op sommige plekken een lekkernij weglaten.

En ga je hond lekker commando's leren. Dat houdt ze ook mentaal lekker bezig. En je kan het ook lekker leuk maken voor samen. Door samen te werken kweek je een band. Neem een positieve benadering. Dus beloon als hij het goed doet, als hij het niet snapt blijf je geduldig (commando's als "sta" zijn bijvoorbeeld vaak lastig voor honden) en wees ook consequent als hij er een potje van gaat maken. Mijn honden (beide herplaatser, nare voorgeschiedenis) blijkt erg graag samen te werken en leert graag nieuwe dingen. Werken met de hond is aandacht voor de hond en dat doet veel goeds. Hij is hier echt uit zijn schulp gekropen toen we eenmaal met hem zijn begonnen te werken. Het verlate pubergedrag is ook weer overgegaan en ik ben ervan overtuigd dat dat mede hierdoor komt.
bedankt voor de tips!

Ik ga van de week eens kijken voor een Kong. ( had er nog nooit van gehoord) klinkt erg leuk! en die bakvorm met lekkers en tennisballen erin lijkt me ook erg leuk, ga ik ook proberen bedankt!

commando's zijn we inderdaad mee bezig, en dat gaat best goed gelukkig. straks gaan we met hem naar het bos.

En gisteravond heeft vriend hem vroeger uitgelaten, en vannacht heeft hij niks gesloopt!
Hè wat fijn dat hij niet heeft gesloopt! Weet je.. Het is (volgens mij) ook een mindset. Mijn hond is erg eigenwijs maar luistert wel naar me. Ben benieuwd wat je voor spelletjes met m verzint!

Die van mij is dol op mandarijn. Ik stop een stukje in een schoenendoos, touwtje er om en hij is weer een kwartier zoet en lekker moe daarna. Brokje in een handdoek rollen, knoop erin en dan moet hij m ontwarren. Wc rolletje met pindakaas aan de binnenkant.

De honden puzzels zijn te simpel voor m dus ik verzin zelf dingen (is nog gratis ook)
O en als ie slim is (en jij geduld hebt) kun je ook goed 'blijf' oefenen en dan 3 speeltjes op een rij (2 meter telkens ertussen) bijv 'bal' , 'stok', 'eend' (knuffel eend, of aap, of beer) en dat ie de goeie moet pakken. Die van mij is zo trots als hij de goeie kiest! (en ik zo mogelijk nog trotser)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven