zieke kater

18-11-2012 20:41 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve stoere kater is nogal beroerd. Sinds gisteravond is hij ontzettend misselijk. Hij heeft gisteren meerdere keren overgegeven. Vandaag voor zover ik weet niet (hij is een tijd buiten geweest), maar hij is voortdurend aan het kokhalzen.

Hij komt wel redelijk energiek en knuffelig. Hij eet ook wel gewoon, maar houdt het moeilijk binnen. Ga morgen even langs de dierenarts als hij nog ziek is, maar wil hem wel goed in de gaten houden. Is er een manier om te zien of hij niet uitgedroogd is? Zijn vel is nog wel soepel en glanzend. Vind het zo zielig!
als je het echt zo zielig vind, dan zat je al bij de dienstdoende dierenarts.
Hoi,

Vervelend voor de kat. Maar als hij energiek en levendig is en hij eet gewoon dan zou ik tot morgen wachten met naar de dierenarts gaan. Je kunt hem meerdere keren kleine beetjes eten aanbieden zodat zijn maag/darmkanaal wat tot rust komt. En wat uitdroging betreft: als je het nekvel pakt en dat schiet gelijk terug dan is hij niet uitgedroogd. Blijft dit staan dan is hij uitgedroogd.Turgor noemen ze dat.

Succes, en bij verslechtering dierenarts bellen!
ik weet niet of je kunt zien of ie uitgedroogd is - droge neus misschien? Zelf even googelen denk ik. Zorg dat er op meerdere plaatsen water staat, dan drinkt ie misschien makkelijker.

Idd morgen als een speer naar de DA. Gelukkig zijn katten taai, ze kunnen wel wat hebben hoor.
Zit er iets vast in zijn keeltje? Als hij echt misselijk is, zou hij ook niet eten denk ik.

Om te zien of hij is uitgedroogd: trek stevig zijn vel omhoog bij zijn schouders (net achter zijn nek) en als het direct weer terugveert na het loslaten, is hij niet uitgedroogd. Veert het maar langzaam terug, dan heb je grote kans dat hij vocht tekort heeft.

Maar beter om even naar de da te gaan of desnoods te bellen voor advies.

Sterkte!
Ach wat vervelend voor je lieve stoere vent! Ik heb even zitten googelen en ben het volgende voor je tegengekomen:

Wat te doen bij overgeven

Als uw kat een keer onverwacht overgeeft geeft u hem minimaal 4 uur niets te eten of te drinken, wanneer hij binnen die tijd niet weer heeft overgegeven geeft u hem gewoon te eten en houdt hem 24 uur binnen om te zien of hij geen diarree heeft. Als hij binnen 4 uur weer overgeeft, geeft u de kat 24 uur niets te eten maar geef wel met tussenpozen van ruim een half uur telkens wat water.

Wanneer uw kat in 24 uur niet meer heeft overgegeven mag de kat weer gewoon drinken (niet te veel ineens!) en kunt u verdeeld over de dag kleine beetjes lichtverteerbaar voedsel geven, zoals gekookte kip, gekookte witte vis en/of gekookte (pap)rijst of speciaal lichtverteerbaar dieetvoer. Laat de kat dan liever géén gras eten want dat houdt de vicieuze circel van misselijkheid en overgeven in stand. Na twee dagen kunt u de kat geleidelijk aan steeds meer gewoon voedsel gaan geven.

Wat het uitdrogen betreft:

Er is een trucje om te ontdekken of je kat is uitgedroogd. Pak zijn nekvel beet en laat hem weer los. Hoe langzamer de huid terugzakt, hoe groter het probleem. Oudere of te dikke katten kun je onderzoeken door het tandvlees te voelen. Uitgedroogde katten hebben droog en kleverig tandvlees. Uitdroging ontstaat door diarree, overgeven, te weinig drinken of overmatig urineren. Zorg dat je kat genoeg drinkt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
quote:feeks schreef op 18 november 2012 @ 20:48:

als je het echt zo zielig vind, dan zat je al bij de dienstdoende dierenarts.Vind ik altijd zo'n stomme opmerking. Als zij niet bij elk afwijkend gedrag zich naar de da spoedt, vindt ze het niet zielig...
Bel morgen even de dierenarts op.

Een paar jaar terug heb ik onze kater een schilfertje vis gegeven (gebakken zonder kruiden en zeker zonder graat) en hij bleef maar kotsen. Na 1,5e dag kotsen zijn we met hem naar de dierenarts geweest en bleek hij al een groot vochttekort te hebben. Kater heeft onderzoeken gehad, vocht toegediend gekregen, een echo gehad en weet ik veel wat meer. 2 dagen later had de dierenarts nog geen idee wat kater had, maar hij wist wel dat we niet veel langer hadden moeten wachten met bellen.

Kater heeft er een enorme dierenarts-angst aan overgehouden. Iedere keer als hij in het vervoerbakje moet schiet zijn temperatuur naar hoge koorts. Tegenwoordig krijgt hij zelfs epileptische aanvallen van/in dat bakje.

Kat is er weer bovenop gekomen, maar never nooit niet dat hij nog een stukje vis krijgt.
ik zou allang naar de dierenarts zijn gegaan.
Dierenarts nu bellen. Zoveel overgeven en kokhalzen kan niet goed zijn. En hij is nu misschien nog niet uitgedroogd, maar als je dit zo door laat gaan is er grote kans dat dat wel gebeurd.

Er zit hem iets dwars, of in zn darmen of in zn buik. Vandaar het overgeven en kokhalzen, zijn lichaam probeert het kwijt te raken, maar blijkbaar lukt dat niet. Dus ja, naar de dierenarts.
Bedankt voor de adviezen. Dat van dat "nekvel" had ik idd ook gegoogeld, dat lijkt nog wel goed te zijn.

Jac die andere adviezen zijn heel nuttig, ga ik gelijk wat mee doen. Ga hem proberen binnen te houden vannacht, om te zien of hij op de bal gaat (hij doet altijd alles buiten, hij haat de kattenbak) om te zien of hij diarree heeft.

Hij krijgt hier geen dingen met graten of botjes, maar hij is nogal een jager buiten en heeft voor mijn neus een keer een hap van een muis genomen (hij wist dat ik hem af ging pakken en dacht mooi niet). Ik weet dus niet wat hij buiten allemaal eet...

Morgen gelijk even dierenarts bellen. Je mocht alleen langskomen in geval van een spoedgeval en vooralsnog leek het me niet genoeg spoed...
Tja wat is spoed, ik vind een spugende kat waarbij in 12- 24 uur geen verbetering zit wel spoed. Zeker als het een buitenkat is. Hij zou namelijk vergiftigd kunnen zijn.
Wij hebben dit ook gehad met onze kater. Hij had een te groot stuk van een snoepstokje overdwars ingeslikt en daarbij blijkbaar zijn keel beschadigd. Bij keelpijn gaan katten kokhalzen en overgeven. Wij kregen het advies om hem zachtvoer te geven, dat eet makkelijker en hem goed in de gaten te houden.

Ik ben dagen met hem bezig geweest want het was niet zomaar over. Hij had wel trek en at ook, maar gaf dus alles weer over.

Blijf hem eten aanbieden, liefst zachtvoer en als je het niet vertrouwt ga dan alsnog vanavond naar de dierenarts.
Deed onze kater ook eens bleek het zo'n stukje grasspriet met haakjes.(halmsprietje?) te zijn.

Wij zaten overigens na een paar uur al bij de DA, maar dat was omdat hij echt bleef kotsen tot bloedens toe ( vaatjes kapot gesprongen)
Hij blijft kokhalzen. Tuurlijk is dat spoed!
En probeer eens in zijn keel te kijken of je iets ziet zitten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kat van de buren ook, maar dat was een buitenkat en had koelvloeistof gedronken.. Das foute boel
Afgelopen maandagavond hebben mn vriend en ik om 11 uur 's avonds nog bij de dierenarts gezeten. Ze was echt ziek en ik wist vrijwel zeker dat ze koorts had. Bij de dierenarts bleek ze 41 graden te hebben. Dus ja, ook spoed. Bij een duidelijk ziek dier (en dat is je kat want hij is sinds gisteren al bezig met overgeven en kokhalzen) moet je echt niet willen wachten tot de volgende dag.

Hij geeft nu niet meer over, maar kokhalst. Weet je dan wel zo zeker dat hij gegeten en gedronken heeft vandaag? Anders gaf ie toch nog wel over in plaats van kokhalzen? En wat hem dan ook dwars zit, het is dus blijkbaar niet iets in zn voedsel geweest, want anders kwam dat er wel uit en hield ie daarna wel op met proberen het kwijt te raken.

Ik wil je niet bang maken ofzo, en misschien zit ik er wel helemaal naast. Maar zo klinkt het niet. Echt, de da bellen.
katten zijn niet zomaar ziek, als ze ziekteverschijnselen vertonen dan is het serieuze shit
Heb da toch even gebeld voor overleg. Ik heb erbij gezeten toen hij at en hem daarna goed in de gaten gehouden. Sinds gisteravond heeft hij niet meer overgegeven en hij kokhalst iets minder de laatste uren, maar blijft het wel af en toe doen.

Omdat hij niet overgeeft (hij is de laatste vijf uur bij me geweest en niet overgegeven na het eten, (En nog wat andere vragen) was de da van mening dat het wel tot morgenochtend kan wachten. Misschien zit er iets dwars, maar hij laat mij niet echt kijken. Kan morgen als eerste terecht.
Nog even een update. Het bleek uiteindelijk een flinke keelontsteking te zijn. Hij had geen koorts en er zat niks in zijn keel vast of zo. Ook zijn maag was verder in orde. Maar blijkbaar slikt hij moeilijk of anders omdat het zeer doet en dat zou de braakneigingen veroorzaken. Hij heeft twee injecties gehad en daarmee zou het over moeten zijn gelukkig.
Gelukkig!

Ja gek is dat, een kat met keelontsteking. Of oorontsteking, of blaasontsteking. Ik was er zelf ook nooit zo in thuis hoor, dat dieren ook "mensen"ziektes kunnen krijgen. En 9 van de 10 keer is het een niet ernstig iets. Maar voor hetzelfde geld ook wel. Better safe than sorry!
Aha, dan heeft hij zo'n dikke keel alsof het lijkt dat er iets in de weg zit! Dat heb ik zelf nu ook. Bij mij is dat de voorbode van een verkoudheid en die is dus inmiddels doorgebroken.

Krijgt hij nu ook antibiotica? En ik denk dat je hem nat voer moet geven, want dat slikt gemakkelijker dan droge brokken.
Ah, soortgelijk aan wat onze kater dus had. Ik wist het ook niet maar van pijn in de keel of een dikke keel of een irritatie gaan katten dus kokhalzen.

Die van ons had ook geen koorts. Houd hem wel heel goed in de gaten want bij mijn kater heeft het overgeven nog een paar dagen geduurd. Het ging gelukkig wel steeds iets beter en hij hield steeds meer binnen.

Als je kat gewend is om harde brokjes te eten, kun je deze ook nog weken in een beetje water, dan kan hij ze zo naar binnen slobberen. Dat vond die van ons uiteindelijk het lekkerste. Gewoon zijn eigen voer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven