ziek katje

13-11-2012 04:31 17 berichten
Zaterdag en gisteren was onze kat (half jaar oud) hangerig en gewoon wat slomer. Ze sliep veel maar at en dronk wel goed.

Vandaag at ze niet, soms alleen wat drinken. Vanavond voelde ze echt warm aan. Toen we bij de dierenarts kwamen had ze 41 graden koorts.

Ze heeft daar een koorts remmer gehad, ik moet de volgende 3 dagen iets dagelijks geven dat de koorts weg moet blijven houden, ze heeft daar een vocht infuus gehad en een pijnstiller voor mogelijke pijn. Ze vond het niet prettig dat er aan haar buik gezeten werd, maar het was ook niet te pijnlijk om er aan te zitten, zeg maar.

Ze heeft de 1e 2 entingen gehad, we ontvlooien en ontwormen haar regelmatig, we spelen veel met haar, en het gaat nu goed tussen haar en de andere oudere kat. Het is een gelukkig katje.

Sinds we bij de da zijn geweest gaat het wat beter. Ze voelt minder warm aan en ze heeft weer gegeten en gedronken. In bed kwam ze bij me liggen. Dat zijn allemaal goede verbeteringen, maar ik maak me druk. Ineens een ziek katje en ze was zo sloom en rustig. Zo anders. En 41 graden koorts bij een katje van een half jaar. Dan schrik je.

Heeft hier iemand wel eens zoiets mee gemaakt? De da heeft het hartje geluisterd, naar de longen, aan de buik gevoeld en geluisterd. We gaan morgen zeker terug naar de da, maar het is maar de vraag of ze kunnen achterhalen waar het vandaan komt, die hoge koorts. Kan er niet van slapen heb zo met dat beestje te doen. Ik hoop dat de koorts nu weg blijft als die remmers echt helemaal werken, ze is gelukkig wel afgekoeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig!

Heb geen ervaring met katten, wel met een ziek konijn.

Weet hoe naar het is je dier ziek te zien maar je hebt goed gehandeld doornaar de dierenarts te gaan!

Sterkte!!!
Wat er nog bij moet: (sorry het is zo laat) : ze ademt iets luidruchtiger, alsof ze een beetje verkouden is. Maar ze niest niet dus geen niesziekte. En een kat kan wel eens verkouden zijn, maar toch niet met echt koorts? Mensengriep is niet overdraagbaar op katten.
Het kan een virus, infectie zijn. Heeft de dierenarts niet gezegd wat het kan zijn? In de meeste gevallen kan dat geen kwaad.goed in de gaten houden. Mijn kat (1jaar) kreeg er antibiotica voor. Ik hoop dat ze snel beter is! Ondertussen je kat flink verwennen! Hoe gaat het vandaag?
Ik heb een ziek katje gehad. Ze was toen tien weken, dus heel klein nog. Ik heb een fleece-dekentje op de bank gelegd, daar is ze een beetje in gekropen en keek de hele dag een beetje sloom vanuit haar dekentje.

Af en toe probeerde ik haar dan wat te laten drinken, dat lukte niet. Een schoteltje lauwe geitenmelk (10 sec in de magnetron) deed haar wel wat drinken. Dit kreeg mevrouw geserveerd bij haar dekentje op de bank.

Nu is ze inmiddels bijna vier, een prima gezonde kat. Was gewoon een virusje denk ik.

Je zegt te schrikken van 41 graden koorts bij zo'n klein katje. Hou er rekening mee dat de lichaamstemperatuur van een kat al rond de 39,5 zit als er niks aan de hand zit. Ze zijn warmbloediger dan mensen.

Geen zorgen, komt vast goed!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Heeft de dierenarts ook in dr bekje gekeken? Bij de kat van mijn moeder, gewoonlijk een actief, alles slopend monster, bleek het keelontsteking te zijn. Die had ook koorts en zo'n hoorbare ademhaling, wilde niet eten en was ineens erg hangerig. Na antibiotica, was mevrouw weer op de been, hongerig en levenslustig.
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat de lichaamstemperatuur al hoger is bij katten, maar 41 graden klinkt zo hoog he. En erbij dat ze van zo'n levenslustig, speels en aanhankelijk katje naar zo ziek ging, ja het maakt je aan het schrikken. Helemaal omdat ze nog zo jong is.

Het is beter. Vannacht voelde ze warmer aan dan nu. Ze heeft een nat neusje en haar voetzolen en oortjes(waaraan ik merkte dat ze koorts had) zijn gewoon weer koel. Gelukkig!

Er is ook in haar bekje gekeken. En bij het luisteren naar de longen zei de da dat de longen goed klonken.

De da zei gisteravond dat als de koorts niet over zou gaan, en sowieso als ze ziek zou blijven, dat er dan begonnen moest worden met een antibioticakuur.

Ik voel me zo stom. We hadden eerder heen moeten gaan. Zondag hebben we een hondje op gehaald. Dat was best een eindje rijden, en toen we terug kwamen was er visite, en lag het katje er ook wel gewoon bij en kwam ze op schoot. Ja ze was wat sloom, maar niet op zo'n manier dat ik dacht dat er echt wat was. Ik heb bij m'n moede (de gezinskatten, ik heb niet heel veel dieren ofzo) ook twee katten en die zijn ook wel eens verkouden geweest. Het was gisteravond de koorts die me alarmeerde dat er iets niet goed was.

Ik wilde dat ik het eerder in de gaten had gehad en het serieuzer had genomen.
Je hoeft jezelf absoluut geen verwijten te maken! Je hebt goed gehandeld Bij een ziek kindje of voor jezelf ren je ook niet meteen naar de dokter als je een beetje suf bent. met koorts wel Mijn kat heeft vaker last van kleine kwaaltjes voor een dagje.. Eerst was ik ook altijd meteen in paniek maar vaak is er geen reden tot paniek. hou wel ook even je andere katten in de gaten voor het geval het om een virus gaat dat overdraagbaar is ;)
Gelukkig dat het nu beter gaat trouwens!
Ik heb twee poezen (zusjes) en die hebben dit beide een keer gehad, overigens zat daar een jaar tussen dus niet tergelijkertijd. Eerst gewoon levendig, 's morgens klom ze nog in een boom en even later leek ik een halfdode kat te hebben. Bewoog sloom, at niet, dronk niet. De dierenarts vertelde dat vaak het herpes virus voorkomt bij katten (net als bij mensen koortslip) krijgen ze plekje op tong en/of in de bek. Dit kan af en toe terug komen. Sindsdien doe ik regelmatig even het bekje controleren of alles er nog normaal uitziet.

Succes met je katje!
Zonet weer bij de dierenarts geweest. Het werd wel beter, ook de koorts werd minder. Maar ik had ook het gevoel dat het alleen maar onderdrukt werd door die pijnstiller waar ook een koortsremmer bij in zit.

Mijn gevoel was juist. De da vond het buikje op gezwollen. En dan met koorts erbij heeft ze gezegd dat het fip kan zijn. Er is bloed afgenomen en maandag of dinsdag krijgen we de uitslag.

Weet iemand een kat die weer beter is geworden van fip?

Ik heb alleen gehoord dat fip eigelijk altijd dodelijk is.
Hoi Ashley,

Wat vreselijk naar voor jullie en jullie katje.

Als ik heel eerlijk ben, heb ik nog nooit gehoord van een kat die beter is geworden van fip...

'Mijn' adoptiekat is voor onderzoek naar Gent verhuisd, voor meer informatie; http://www.fipv.ugent.be/nl/index.html misschien dat het je een beetje kan helpen met al je vragen.

Kijk eens op het forum van de kattensite, daar vindt je heel veel uitgebreide info over fip en fipkatten en waarschijnlijk ook veel steun in deze moeilijke tijd. Mocht het geen fip zijn, dan zijn er nog heel veel kattenliefhebbers die daar met je mee willen denken. Sterkte!
Dank je.

Het is niet gezegd dat ze het heeft. Wat de da gisteravond ook zei is dat een kat met fip steeds zieker en zieker wordt, en dan dood gaat. Terwijl onze kat aan het begin van de week veel zieker was, ze is nu juist weer veel actiever en eet en drinkt ook gewoon normaal. Ze is "alleen" nog warm en dat buikje is wat opgezwollen. En ze is rustiger dan anders. Aan het begin van de week had ik ook meer het idee dat ze wat uit haar evenwicht was, als ze op stond wiebelde ze soms wat, en als ze ergens af sprong viel ze. Echt naar om te zien. Maar dat is nu ook weer bijna normaal. Het was een jonge da, en ik hoop dat ze gewoon denkt fip komt veel voor bij jonge katjes van die leeftijd, het zou er op kunnen wijzen, dus laten we dat voor de zekerheid maar bekijken. Ze zei ook: om het uit te sluiten.

Dank je, ik zal eens even op dat forum kijken.
Hallo,

Nog even een update.

Bloed uitslag hebben we nu, en er was "alleen" te zien dat er een infectie heeft gezeten. En omdat de kat weer beter is, heeft het lichaam hoogstwaarschijnlijk door die hoge koorts die infectie zelf weg gewerkt.

Ik wist het, mijn intuïtie klopte.

1 ding weet ik wel, ik wil naar een andere dierenarts, en niet weer naar zo'n paniekzaaier.
We hebben allemaal wel eens wat zonder te weten hoe we er aan komen. Ook dieren kunnen flink ziek worden en koorts krijgen. Dus waarom jouw kat niet?

Gelukkig is het geen FIP maar ik denk wel dat er noodzaak was om dit uit te sluiten. Dat is verantwoordelijkheid naar andere katten toe. Ervanuit gaande dat jij net zoals de meeste katteneigenaren jouw kat buiten laat rondlopen, zodat hij mogelijk in aanraking komt met andere katten, snap je?

Als er namelijk werkelijk sprake zou zijn geweest van FIP en de dierenarts onderzoekt dat niet, raken er meerdere katten besmet.
Ja natuurlijk snap ik dat. En als ze weer ziek wordt zit ik ook direct weer bij de dierenarts. Ik ben blij dat ze goed onderzocht is, en dat er bloedonderzoek is gegaan.

Het gaat mij om de dierenarts. Ze onderzocht de kat, zei toen dat ze vond dat het buikje dik voelde, en toen ging ze overleggen met de dierenarts die mijn kat de keer ervoor had gezien. De eerste keer vorige week was maandagavond laat, de spoeddierenarts. Donderdagavond waren we bij onze eigen dierenarts. Nou prima, ze ging overleggen. Kon ik alleen maar toe juichen.

Ze had gebeld, ze kwam weer in de behandelkamer, en ze zegt: er is nog iets wat ook met de buik te maken heeft, en dat is fip. Ze legde uit wat fip was, en ze zei toen: omdat de buik opgezwollen is kan het zijn dat dat vocht is en vandaar de verdenking op fip. We willen graag bloed af nemen.

En dat was het. Niet van: het kan ook dit en dit zijn, wat ook met de buik te maken heeft, en waar katten ook koorts van kunnen hebben. Het ging echt alleen over fip. Ze zag hoe geschrokken ik was, en toen we weg gingen zei ze: je niet te veel zorgen maken, he?

Het is een lieve dierenarts, maar ook eentje die ervoor zorgt dat jij je dus wel zorgen gaat maken. Als ze alleen had gezegd: we willen bloed prikken om te kijken wat het is, en om fip uit te kunnen sluiten, dan was het al heel anders geweest. En had ik me niet zo zitten op vreten. Want omdat zij zo gericht was op fip, was ik dat dus ook. Je neemt je dierenarts serieus. Moet ik in het vervolg misschien maar wat minder doen!
De dierenarts heeft het gewoon niet zo handig gebracht. Het lag duidelijk niet in haar bedoeling om jou zo op stang te jagen, dat blijkt ook uit haar woorden.

Ze is daarom misschien niet zo handig met jou omgegaan. Maar uiteindelijk is het toch haar medische kennis en behendigheid die het zwaartste telt. Als de dierenarts daarin tekort zou schieten, dán zou ik goede reden zien om naar een andere dierenarts te stappen.

Ik zou wat jij hier zegt trouwens nog wel even naar haar terugkoppelen, want ze zou er profijt van kunnen hebben.

Dus zeggen dat ze het in het vervolg beter anders zou kunnen brengen, onderzoek om uit te sluiten etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven