Gezondheid alle pijlers

Wanneer weer ongesteld na (definitief) stoppen pil?

20-11-2012 23:45 15 berichten
Ik wil heel graag (definitief) stoppen met de pil, maar over 16 dagen moet ik naar de gyneacoloog voor een uitstrijkje en dan mag ik dus niet (hevig) ongesteld zijn. Ik zit nu in mijn stopweek (dag 5) en heb dus een normale onttrekkingsbloeding van de pil. Als ik nu geen pil meer neem na de stopweek, hoe groot is dan de kans dat ik over 16 dagen ongesteld ben?

(Ik weet dat er waarschijnlijk geen pijl op te trekken is en het bij iedereen anders is wanneer de cyclus weer op gang komt, maar vroeg me toch af of het enigzins te berekenen is of de kans groot is dat ik dan net weer nieuw baarmoederslijmvlies heb opgebouwd, een eisprong heb gehad etc. )

Ongesteld wordt je altijd zo'n 14 dagen na de eisprong toch? Dus als ik de pil niet meer neem dan zou ik theoretisch gezien na een paar dagen de pil niet meer slikken misschien een eisprong kunnen krijgen (omdat de pil dat niet meer onderdrukt) en dan ben ik 14 dagen later ongesteld toch? Dat is dan net misschien dan.

Maar die kans is denk ik niet zo heel groot dat ik meteen en zo snel weer een eisprong krijg?

En kun je ook ongesteld worden zonder dat je een eisprong krijgt? Dus dat alleen het baarmoederslijmvlies opbouwt en zichzelf weer afbreekt? (Ja, met de pil kan dat natuurlijk, maar kan het ook zonder de pil?) Zoja, is het te verwachten dat dit dan alweer 16 dagen na mijn huidige menstruatie (ontrekkingsbloeding) plaatsvind? Of duurt dat baarmoederweefsel opbouwen wel wat langer in het algemeen?

Hoelang duurde het bij jullie voordat je weer ongesteld werd na het stoppen met de pil (dus de eerste pilloze menstruatie na je stopweek)?

Nou kun je natuurlijk zeggen: slik dan voor de zekerheid die pil gewoon nog twee weken door tot dat uitstrijkje, maar ik ga binnenkort een behandeling starten waarvoor het beter is de pil niet te slikken, en ik wil zelf gewoon heel graag stoppen ivm hormonen (die ook weer invloed hebben op foute cellen).

Dus als de kans niet al te groot is dat ik dan net ongesteld ben, stop ik er het liefste mee.
Alle reacties Link kopieren
Een maand of wat... Bij mij. Bij iedereen is het anders.
Toen ik met de pil stopte, kreeg ik op dag 28 weer een normale menstruatie. Het is doorgaans niet zo dat je een dag nadat je met je nieuwe strip had moeten beginnen, een eisprong hebt.
Ik heb alleen de eerste drie zinnen gelezen en als je na je stopweek niet start met een nieuwe strip lijkt me de kans op menstruatie over 16 dagen vrij klein. Een beetje cyclus duurt toch wel van 25 tot oneindig veel dagen. En anders een maand lange rslikken voor de zekerheid.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
De kans is niet groot.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik was zelf vanaf de eerste keer (was bijna 17) dat ik ongesteld werd heel regelmatig ongesteld, een jaar later startte ik met de pil. Toen ik op mijn 25e stopte met de pil was ik ook direct weer regelmatig, zo'n dag of 31 na de onttrekkingsbloeding (voor mij is 31 dagen een normale cyclus). Na mijn zwangerschap werd ik pas na 9 maanden weer ongesteld en ook direct weer regelmatig.

Als jij een normale cyclus hebt, zoals ik, dan lijkt me de kans heel klein dat je binnen 16 dagen na het stoppen met de pil bloedt.

En als dat wel gebeurt, dan is het ergste dat je kan overkomen dat de gynaecoloog liever een nieuwe afspraak met je maakt voor dat uitstrijkje. Vertel hem/haar gewoon dat je onlangs bent gestopt met de pil. Je kunt ook altijd even naar de poli bellen en je "angsten" voorleggen, dan vertellen zij wel wat het handigste is.
Tja ik was geloof ik niet heel regelmatig voordat ik op mijn 19e met de pil begon. Geloof dat het ergens rond de 30-33 dagen zat meestal (die laatste jaren voor de pil althans), maar ben niet zeker.

Zit net mijn oude agenda's over te kijken, en ik schreef daar vanaf mijn eerste menstruatie (12 jaar, bijna 13) tot een paar jaar erna altijd in wanneer ik ongesteld was (en hoeveel/ hoelang, het eerste jaar althans). Maar toen ik net menstrueerde was ik het dus echt zwaaaar onregelmatig: Soms zaten er 34 dagen tussen, dan weer 24, dan weer 13, dan weer 15 etc.

Is dit eigenlijk normaal? (was toen natuurlijk wel een puber die net begon met menstrueren, later werd het steeds om de +-30-33 dagen volgens mij, maar nog steeds niet regelmatig dus).

Hieronder een schema van dat eerste jaar:

Eerste keer 3 dagen lang ongesteld

-24 dagen tussen (5 dagen ongesteld)

-15 dagen tussen (2 dagen ongesteld)

-13 dagen tussen (3 dagen ongesteld)

-24 dagen tussen (6 dagen ongesteld)

-27 dagen tussen (6 dagen ongesteld)

-29 dagen tussen (6 dagen ongesteld)

-30 dagen tussen (5 dagen ongsteld)

-32 dagen tussen (6 dagen ongesteld)

-13 dagen tussen (5 dagen ongesteld)

-25 dagen tussen (5 dagen ongesteld)

-34 dagen tussen (5 dagen ongesteld)

-34 dagen tussen (6 dagen ongesteld)

-21 dagen tussen (4 dagen ongesteld: bruinig)

-24 dagen tussen (7 dagen ongesteld)

-24 dagen tussen (6 dagen ongesteld)

Tja en idd, als ik ongesteld word dan moet ik gewoon de afspraak verzetten. Een heel klein beetje ongesteld maakte volgens de gyneacoloog niet uit, maar met een bloedbad was het ander verhaal. Maar zou dat wel heel vervelend vinden, vind het wachten al vervelend zat.
In mijn ogen is rond de 30 a 33 dagen hartstikke regelmatig. Zo werkt het bij mij ook. Maar mijn zus kan bijvoorbeeld echt de klok er op gelijk zetten, tja, dat is haar norm, zij vindt dat regelmatig. Ik vind mijn cyclus zeg maar regelmatig genoeg.

Zus is ook wel enorm vruchtbaar en ik niet, dat dan weer wel.....Kan ook aan die kerels liggen natuurlijk (ga ik vanuit, blijf bij mijn zwager uit de buurt ).
En als je ongesteld wordt, ben je dan altijd met een bloedbad ongesteld of valt het wel mee?

Ik gebruik altijd mini en normal tampons, meer is niet nodig. Geloof niet dat er een gyn is die daar echt van onder de indruk zou zijn zeg maar.

Je mag niet hevig ongesteld zijn, maar zou je uberhaupt hevig ongesteld kunnen zijn? Ik niet.
quote:Vl43inder schreef op 21 november 2012 @ 02:22:

En als je ongesteld wordt, ben je dan altijd met een bloedbad ongesteld of valt het wel mee?

Ik gebruik altijd mini en normal tampons, meer is niet nodig. Geloof niet dat er een gyn is die daar echt van onder de indruk zou zijn zeg maar.

Je mag niet hevig ongesteld zijn, maar zou je uberhaupt hevig ongesteld kunnen zijn? Ik niet.

Hm geen idee, zonder pil is het straks waarschijnlijk ook anders dan met de pil. Nu met de pil valt het idd erg mee, maar slik de pil al sinds mijn 19e. Toen was het geloof ik gewoon 'normaal' met soms beetje heftig.

Toen ik net menstrueerde was het soms wel een bloedbad ja: snachts voor het slapen gaan deed ik twee maandverbanden achter elkaar in, en dan aan weerszijden achter in mn onderbroek nog twee inlegkruisjes. Vervolgens maakte ik met veiligheidsspelden nog een handdoek vast over mijn bed waar ik met mijn bekken lag. En dan presteerde ik het NOG om door te lekken.

Dus ja, geloof best wel heftig

Later werd dat wel minder. En nu met de pil is het niet veel meer. Tis nooit meer zo erg dat er echt doorlekgevaar heerst. Vaak ben ik snachts sowieso nauwelijks ongesteld, en overdag gewoon normaal tot weinig (eerste dag weinig, laatste dag weinig, er tussenin 1 of 2 normale dagen).

Hm ik vraag me ook wel af of ik minder vruchtbaar ben door die onregelmatige menstruatie van mij voordat ik aan de pil zat. Heeft dat een verband met elkaar? Of is het alleen handig/ sneller kindjes verwekken omdat je als je regelmatig bent precies weet wanneer je vruchtbare dagen zijn?
Bij mij meteen na het stoppen,
Ja, da's best wel heftig....

In mijn ogen ben je altijd vrij regelmatig geweest hoor, in het begin twee keer wat eerder op elkaar maar toch echt wel dat je van een gewone cyclus kunt spreken volgens mij.

Joh, ik was hartstikke regelmatig en bij mij duurde het bijna 1,5 jaar. Mijn zus was harstikke regelmatig en die had 3 kinderen in 1 keer.

Als je een kindje wilt, ga ervoor, maak je geen zorgen, dat komt later wel.
ik was 28 dagen later zwanger...dus niet ongesteld...dat duurde toen nog wel even ;)

De kans dat je na 16 dagen alweer ongesteld wordt is klein...ik ken alleen verhalen van mensen van wie de cyclus langer (van enkele maanden tot soms zelfs een jaar) op gang moet komen..
Ik denk dat de kans klein is dat je na 16 dagen alweer ongesteld bent. Ik was zelf voor het slikken van de pil ook niet zo regelmatig en best hevig ongesteld, maar na het stoppen, lijkt het erop dat dit nu erg meevalt. Mijn eerste menstruatie kwam na 35 dagen en de 2e na 30. En ze duren een dag of 4 en zijn niet zo hevig.
en als je ongesteld bent, zeg je de afspraak af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven