Gezondheid alle pijlers

Hoeveel bloedverlies maandelijks is 'normaal'?

21-11-2012 19:28 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit vroeg ik me af toen ik een tamponreclame zag die me een nacht zonder lekken beloofde.

Daar moest ik meteen hard om lachen; Ik jaag er namelijk een pakje (16) van de grootste tampons per maand doorheen en op de zwaarste dag moet ik vaak wel elke 2 uur een nieuwe indoen. Slapen doe ik met tampon EN maandverband, en ook dan moet ik er vaak halverwege de nacht even uit om doorlekken te voorkomen.

Ik heb dus het idee dat ik wel veel bloed verlies, maar misschien komt dat vaker voor. Moet ik me zorgen maken of is dit nog onder de noemer 'normaal'?

(ik ben trouwens 41 en dit patroon is al jaren zo)
Is voor iedereen verschillend toch?

Ik ben aan de pil,en eigenlijk maar 1 dag echt bloedverlies.

Zou het de andere dagen bijna met een inlegkruisje afkunnen.

Maar mijn moeder liep met kraamverband,vroeger....een week lang.
Ik ben 19, maar een normale tampon voldoet bij mij ´s nachts.

Overdag lek ik wel eens door als ik niet regelmatig genoeg mijn grote tampon verwissel, onder regelmatig versta ik dan elke 2-3 uur.
Ik heb het ook zo erg als ik niet aan de pil ben. Zelfs overdag moet ik dan de grootste maat tampon in én een maandverband. Het duurt ook nog eens een week, dan 2,5 weken niet en dan begint het weer van voren af aan. Om die reden ben ik vorige maand weer met de pil begonnen. Dan heb ik 4 dagen minimaal bloedverlies.
Ga ik nu ook al dubbel posten?
anoniem_151039 wijzigde dit bericht op 21-11-2012 19:55
Reden: Dubbel
% gewijzigd
Tot vier jaar geleden had ik zoveel bloedverlies als jij hebt: 's nachts nog eens maandverband en tampons verversen anders werd ik in een bloedbad wakker, en dat negen dagen achter elkaar

Maar sinds ik een kind heb gebaard is dat minder erg geworden. Ik ben nog steeds anderhalve week ongesteld, maar het is nu nog maar twee dagen echt erg en de rest kan ik met inlegkruisjes af. Als ik aan de pil ben is het helemaal hemels, dan ben ik maar vijf dagen ongesteld.

Of het normaal is? Sja, wat is normaal. Het was zo en ik had geen rare afwijkingen destijds, dus het was niet ongezond. Maar het was wel meer dan gemiddeld, denk ik. Als je er last van hebt zou je eens een hormonale vorm van anticonceptie kunnen proberen (als je dat nog niet doet), of eens een tripje naar de huisarts kunnen wagen. Wie weet wat hij nog uit de hoge hoed kan toveren.
Nu, met implanon, kan ik uit met de 1-na-kleinste tampon. Duurt een paar dagen en dan is het weer klaar.

Jouw hoeveelheid heb ik ook een tijdje gehad, zelfs met een fikse bloedarmoede tot gevolgd. Maar dat bleek te komen door een vleesboom in mijn baarmoeder.
Er is geen maximum van het aantal bloed wat je mag/kan verliezen, bij iedereen is het anders. wel héel vervelend voor je zeg.. Bleh, ben je wel aan de pil? dat kunnen de klachten weleens flink verminderen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Wat TO zegt, zo is het bij mij ook. Vaak doorlekken omdat ik niet snel genoeg verschoon, soms moet het ieder uur. 's Nachts red ik het net wel/ net niet. Wel vind ik het erger worden, hoe ouder ik wordt. Meer bloedverlies en langere menstruaties.
Hier hetzelfde; menstruatie duurt ca. 5 dagen en dag 2 en 3 zijn het ergst; gebruik 's nachts dan ook dubbele bescherming met de dikste tampon. Het valt naar mijn idee onder de noemer 'normaal' en tja, ieder lijf is anders. Wij hebben gewoon pech dat wij meer bloedverlies hebben dan anderen.
Veel heel veel, een beetje hetzelfde zoals jij het beschrijft dus.

Misschien wat korter een dag of 5 waarvan zeker 3 dagen en vooral nachten zelfs met mega ob en luier altijd doorlek risico is.

Na mijn zwangerschap is het een paar jaar minder geweest, heerlijk!

Helaas is het nu al een jaar of 2 in alle hevigheid terug.

Buikpijn is gelukkig wel iets minder dan voor de zwangerschap.
Ja, zoals jij het beschrijft heb (of had moet ik zeggen) ik het ook. Ik vond het erg belemmerend in mijn leven. Na de zwangerschappen werd het niet beter, eerder erger.

Het is, nu ik een mirena heb, minder geworden. Hoef 's nachts niet meer te verschonen, en ben er met drie dagen vanaf. Plus het is niet meer zo heftig. Ik kan het nu met normale tampons af.

(ik ben in de 40)

wished-, 18 minuten geledenEr is geen maximum van het aantal bloed wat je mag/kan verliezen

Dat klopt niet helemaal. Sommige vrouwen hebben het zo erg zwaar, dat ze bloedtransfusie krijgen.

Mijn zus had dat, ik ging die kant op, maar het is gelukkig nooit nodig geweest.
Ik heb juist een hele lichte menstruatie. Ben ongeveer 3 dagen ongesteld, maar kan met de kleinste maat tampons af, ook 's nachts. Dat is ook irritant, want omdat ik dan zo 'droog' ben is het lastig een tampon in de brengen. Hij wil dan gewoon niet verder..
Candycane,

Gebruik dan glijmiddel. Deed ik ook altijd. Had tampons voor vrouwen die recent waren bevallen, dus moest wel glijmiddel gebruiken.
quote:Lizzl schreef op 21 november 2012 @ 20:26:

Candycane,

Gebruik dan glijmiddel. Deed ik ook altijd. Had tampons voor vrouwen die recent waren bevallen, dus moest wel glijmiddel gebruiken.Hey, goede tip! Ga ik proberen. Dank je!
Wikipedia:

Bij menorragie verliezen vrouwen meer menstruatiebloed dan normaal. Dit komt ongeveer bij 1 op de 5 vrouwen.

Men spreekt van menorragie als de periode van bloedverlies langer dan 7 dagen per menstruatiecyclus is en / of er tijdens de menstruatie in kort tijd veel meer dan een normale hoeveelheid bloed vrijkomt. Gewoonlijk verliest een vrouw ongeveer 40 ml. tijdens de menstruatie, in geval van menorragie kan dat wel 80 ml zijn. Ook kunnen er grote bloedstolsels in het bloed zitten.

Vrouwen met menorragie kunnen last hebben van vermoeidheid en bloedarmoede. Daarnaast kan het verliezen van veel bloed ineens en de grotere kans op doorlekken de vrouw belemmeren in haar dagelijks leven

(....)

Bij het vermoeden van menorragie is onderzoek door een arts gewenst. De menorragie kan veroorzaakt worden door een achterliggend probleem zoals endometriose of een vleesboom. Ook kan menorragie een indicatie zijn voor baarmoederhals- of baarmoederkanker.
Waarom zou je je nu ineens zorgen moeten maken terwijl het al jaren zo is?
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik had er zelf nooit veel over nagedacht totdat die reclame me het idee gaf dat elke vrouw blijkbaar met die ene supertampon veilig de nacht doorkomt...

Maar zo te horen is het niet raar als je wel zoveel bloed verliest.

Ik wist al wel dat je grote bloedstolsels in de gaten moet houden, dat betekent dat je zoveel vloed verloren hebt dat het anti-stollingsmiddel dat je lichaam er automatisch bij levert, op is. Maar dat heb ik gelukkig niet heel veel.

Ik ben overigens niet aan de pil en wil dat ook liever niet.
TO, ik heb ook altijd heel erg veel bloedverlies gehad. Twee pakjes super-plus tampons en een pak maandverband gingen er doorheen bij elke menstruatie. Plus nog een halve pak "normaal" tampons e.d. Een paar keer bij de huisarts aangegeven, die zei dat het bij iedereen verschilt en dat er niets aan te doen was.

Totdat het bleek dat ik een hele lichte variant van een bloedstollingsziekte heb. Laatst ook op nu.nl een artikel over gelezen, schijnt erg veel voor te komen, maar huisartsen zijn ern niet mee bekend.

http://www.nu.nl/gezondheid/2650193/art ... iekte.html

en

http://www.nu.nl/gezondheid/2919105/hev ... iekte.html

ik heb nu pillen die het bloedverlies verminderen tijdens de menstruatie. Zoooo'n opluchting!! Ik wist niet wat me overkwam toen ik op de heftigste dag met 3 tampons af kon. Blij dat ik het heb laten onderzoeken.
Welke pil slik je dan voor minder bloedverlies?
cykloklapron
VInd je een Mirena ook geen optie, TO?

Dan heb je grote kans dat het bloedverlies veel minder wordt of zelfs wegblijft.

Ik vind het wel meer dan normaal en het kan best zijn dat er een vleesboom oid al jaren zit.

Ik ben heel licht ongesteld, als ik aan de pil ben, heb ik helemaal geen bloedverlies in de stopweek en nu zonder pil ben ik 2 dagen licht ongesteld waarvoor ik aan mini-tampons wel genoeg heb.

Moet er eigenlijk niet aan denken dat ik zo enorm ongesteld zou zijn dat ik 's nachts zelfs doorlek en zou daarom zeker al naar de dokter gaan om de opties te bespreken qua wat je eraan kunt doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven