handrem/terugtraprem

22-11-2012 22:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb nu een tijdje een omafiets en dat gaat best lekker allemaal, alleen zit er een achteruittraprem op en dat is bij een steile en scherpe bocht (die ik dagelijks 2x moet fietsen) best vervelend.

Kun je er zelf handremmen op installeren en heeft iemand enig idee hoe duur dit is en hoe moeilijk?
nou, bedankt voor jullie reacties...
quote:zomerjurkje_x schreef op 22 november 2012 @ 23:38:

nou, bedankt voor jullie reacties...

Dat is nu ook niet echt een vriendelijke opmerking.

We hebben op de fiets van dochter ook handremmen laten plaatsen door de fietsmaker, omdat we de fiets in NL gekocht hadden, maar in België verplicht is met handremmen te rijden (fietscontrole op school gehad). Ik dacht voor één handrem rond de 60 euro kostte, maar dochter vond het toch allemaal niet zo fijn rijden en uiteindelijk hebben we gewoon een andere fiets gekocht.
Haha, ga je nou sago doen omdat er om half 12 's avonds niet binnen een uur een Viva lezende fietsenmaker reageert met DE oplossing?

Als ik jou was zou ik morgenochtend even een echte fietsenmaker bellen, dan heb je binnen 5 minuten een antwoord en kan je nog een afspraak maken ook!

Succes
Ga fietsen.
Een fietsenmaker zal dit voor veel meer geld doen dan nodig is. Ik heb het over persoonlijke ervaringen. Mensen die het zelf gedaan hebben. Niet voor niks vaag ik of het moeilijk is om te doen.
Ik zet wekelijks een paar handremmen op een fiets met terugtrap rem ja. Dat jij dat nog nooit gedaan hebt! Gewoon wat remkabeltjes, remblokjes en bevestigingsmateriaal etc. kopen. Als je de volgende keer de bocht neemt, weet je vanzelf of je het goed hebt gedaan.
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Olijfje_ schreef op 23 november 2012 @ 00:32:

Ik zet wekelijks een paar handremmen op een fiets met terugtrap rem ja. Dat jij dat nog nooit gedaan hebt! Gewoon wat remkabeltjes, remblokjes en bevestigingsmateriaal etc. kopen. Als je de volgende keer de bocht neemt, weet je vanzelf of je het goed hebt gedaan.
Pff.. Met zo'n houding krijg je vast snel veel reacties :S
Misschien is het Viva forum ook niet de juiste plek om op een dergelijke vraag snel en goed antwoord te verwachten.

Als je het alsnog zelf zou willen doen, zou ik mn vraag op een klus forum zetten!
Echt schandalig dat TO niet binnen 10 minuten een antwoord heeft gehad! Wat heb je nou aan zo'n forum??
quote:slempie schreef op 23 november 2012 @ 08:17:

Echt schandalig dat TO niet binnen 10 minuten een antwoord heeft gehad! Wat heb je nou aan zo'n forum??Ze reageerde pas na een uur én tien minuten, ze had dus echt wel wat geduld. Is echt niks dat viva forum. Na tien uur geen hobby fietsenmakers meer te bekennen!
Ik snap niet echt hoe het bochten nemen met een terugtraprem zoveel anders is als met handremmen.

Of een fiets een beetje soepel de bocht neemt, ligt aan andere dingen, het gewicht van de voorvork t.o.v. het achterwiel. bv.

Het enige nadeel van terugtraprem vind ik dat je hem bij een stoplicht niet makkelijk in een wegfiets stand kunt zetten en dat probleem blijft ook als je handremmen instaleert. Dus ik zou er nog eens over na denken voordat je er veel geld aan besteed.
quote:toetyfroety schreef op 23 november 2012 @ 09:23:

Ik snap niet echt hoe het bochten nemen met een terugtraprem zoveel anders is als met handremmen.

Of een fiets een beetje soepel de bocht neemt, ligt aan andere dingen, het gewicht van de voorvork t.o.v. het achterwiel. bv.

Het enige nadeel van terugtraprem vind ik dat je hem bij een stoplicht niet makkelijk in een wegfiets stand kunt zetten en dat probleem blijft ook als je handremmen instaleert. Dus ik zou er nog eens over na denken voordat je er veel geld aan besteed.

Een goede voorrem werkt beter dan een achtterrem, die gaat eerder slippen als je hard remt.

Je kunt natuurlijk ook ruim vóór de bocht afremmen, maar ik heb liever een handrem erbij.

Of je die kunt plaatsen, hangt er een beetje van af op welke manier het spatbord vastgemaakt is (d.w.z. of er een geschikt gat in de vork zit). Kijk eens bij andere fietsen hoe de remmen vastgemaakt zijn, dan weet wat voor materiaal je nodig hebt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven