Leuke hondenrassen?
zaterdag 24 november 2012 om 00:00
Vriend en ik hebben het er al langer over om een hond te nemen, dus we zijn ons langzaam maar zeker een beetje aan het orienteren. Misschien hebben jullie leuke ideen voor rassen om ons verder in te verdiepen?
We zijn allebei min of meer opgegroeid met honden dus we weten heel goed wat het inhoudt, maar we zijn nieuwelingen als het gaat om het volledige opvoeden. We zoeken liefst een makkelijk/stabiel karakter, handelbaar energieniveau en moet met andere huisdieren kunnen. Een beetje een 'beginnershond' dus (voor zover dat natuurlijk bestaat...).
Grootte maakt niet zoveel uit. Voor het beeld: 3 rassen die we nu leuk vinden zijn de Havanezer, Duitse Dog en Schotse Collie dus dat loopt enorm uiteen, haha.
Hebben jullie nog leuke suggesties? Mijn dank is groot! En het is ook gewoon ontzettend leuk om mensen over hun trouwe huisdier te horen vertelen
We zijn allebei min of meer opgegroeid met honden dus we weten heel goed wat het inhoudt, maar we zijn nieuwelingen als het gaat om het volledige opvoeden. We zoeken liefst een makkelijk/stabiel karakter, handelbaar energieniveau en moet met andere huisdieren kunnen. Een beetje een 'beginnershond' dus (voor zover dat natuurlijk bestaat...).
Grootte maakt niet zoveel uit. Voor het beeld: 3 rassen die we nu leuk vinden zijn de Havanezer, Duitse Dog en Schotse Collie dus dat loopt enorm uiteen, haha.
Hebben jullie nog leuke suggesties? Mijn dank is groot! En het is ook gewoon ontzettend leuk om mensen over hun trouwe huisdier te horen vertelen
zaterdag 24 november 2012 om 00:17
Moet het per sé een zuiver ras zijn? In het asiel zitten namelijk heel veel leuke en lieve honden. In onze familie komen alle honden daar weg en mijn oom en tante zijn zelfs SOS gezin voor tijdelijke opvang honden.
Zo ja, dan ben ik heel erg fan van Mopsen, Engelse en Franse bulldogs, West highland white terriers en jack russels. Maar ja, ieder persoon zijn hond
Zo ja, dan ben ik heel erg fan van Mopsen, Engelse en Franse bulldogs, West highland white terriers en jack russels. Maar ja, ieder persoon zijn hond
zaterdag 24 november 2012 om 00:23
Ik heb verder weinig verstand van honden, maar als je eenmaal besloten hebt welk ras je wil, kijk dan eens op deze website:
http://www.dierenasiels.com/
Het asiel zit vol honden en hier kan je precies aangeven welk ras je wil, of het een pup of volwassen hond moet zijn, of hij met kinderen moet kunnen omgaan etc.
Kijken kan geen kwaad
http://www.dierenasiels.com/
Het asiel zit vol honden en hier kan je precies aangeven welk ras je wil, of het een pup of volwassen hond moet zijn, of hij met kinderen moet kunnen omgaan etc.
Kijken kan geen kwaad
zaterdag 24 november 2012 om 00:49
Dank voor de reacties . Om meerdere redenen is een asielhond op dit moment niet de eerste optie. Toch bedankt voor de link, ik zal tzt wel een kijkje nemen, wie weet of daar nog wat aan veranderd.
Verder hebben we geen kinderen (zou over een aantal jaar kunnen veranderen), een redelijke tuin en werkt mijn vriend van huis dus dat lijkt me geen probleem.
Voor de beeldvorming: mijn favoriete hondenras is de Rhodesian Ridgeback. Prachtige honden vind ik dat, met een topkarakter. Maar zo'n hond lijkt me op het moment te 'heftig' voor ons. Dus zoeken we lekker door!
Verder hebben we geen kinderen (zou over een aantal jaar kunnen veranderen), een redelijke tuin en werkt mijn vriend van huis dus dat lijkt me geen probleem.
Voor de beeldvorming: mijn favoriete hondenras is de Rhodesian Ridgeback. Prachtige honden vind ik dat, met een topkarakter. Maar zo'n hond lijkt me op het moment te 'heftig' voor ons. Dus zoeken we lekker door!
zaterdag 24 november 2012 om 01:03
Een Duitse dog zou ik nou niet bepaald kwalificeren als een instapmodel. Wel heel gaaf, maar een aparte gebruiksaanwijzing en je kunt je geen dominantiestrijd veroorloven met zo'n enorme hondenmassa 
Waarom niet beginnen met een Cocker Spanieltje of een Franse bulldog? Iets lager energieniveau, handzamer qua omvang.
Waarom niet beginnen met een Cocker Spanieltje of een Franse bulldog? Iets lager energieniveau, handzamer qua omvang.
zaterdag 24 november 2012 om 01:06
Een cocker spaniel heeft écht geen laag energieniveau hoor. Het zijn over het algemeen behoorlijke stuiterballen die veel beweging en veel mentale prikkeling nodig hebben. Ook niet zo gek, aangezien het vrij zelfstandige jagertjes zijn van oorsprong. Kunnen trouwens ook erg pittig van karakter zijn.
zaterdag 24 november 2012 om 01:14
Wel of geen asielhond is een lang en persoonlijk verhaal met meerdere redenen. En het is ook nog niet 100% zeker, who knows, misschien kiezen we daar uiteindelijk toch voor.
Maar dat is een hele andere discussie dus in dit topic hou ik het liever bij de reden waarom ik het heb geopend: de leuke ideen/verhalen over hondenrassen
Maar dat is een hele andere discussie dus in dit topic hou ik het liever bij de reden waarom ik het heb geopend: de leuke ideen/verhalen over hondenrassen
zaterdag 24 november 2012 om 01:56
ik zou dan gaan voor een collie, vrienden hebben er een, en het is zo een makkelijk dier! kan overal logeren, kan met iedereen wandelen, knuffelt graag.
een goede beginnershond, makkelijk opvoedbaar, kan goed met andere dieren, heel lief voor kinderen, en zijn geen zenuwpezen.
hun karakter is overigens heel lief, dus erg waaks zijn ze niet. als er een inbreker komt zou hij helpen sjouwen bij wijze van.
een goede beginnershond, makkelijk opvoedbaar, kan goed met andere dieren, heel lief voor kinderen, en zijn geen zenuwpezen.
hun karakter is overigens heel lief, dus erg waaks zijn ze niet. als er een inbreker komt zou hij helpen sjouwen bij wijze van.
zaterdag 24 november 2012 om 06:37
ik heb zelf 3 honden gehad ( helaas nu nog 2) maar als ik heel eerlijk ben zou iets nemen wat niet zo verhaard ik had 2 verhaarders en 1 ruwhaar, ik zou alleen nog maar ruwharige achtige nemen,
nooit zwarte, nette kleren aan, thuis altijd joggingbroek aan enz,
hoe lief ze me ook zijn maar eigenlijk moet ik iedere dag of liever nog 2 xper dag stofzuigen doe ik niet hoor, dus ik weet ook niet of je een donkere vloer hebt etc maar neem het mee in je overweging
nooit zwarte, nette kleren aan, thuis altijd joggingbroek aan enz,
hoe lief ze me ook zijn maar eigenlijk moet ik iedere dag of liever nog 2 xper dag stofzuigen doe ik niet hoor, dus ik weet ook niet of je een donkere vloer hebt etc maar neem het mee in je overweging
zaterdag 24 november 2012 om 06:44
zaterdag 24 november 2012 om 07:43
Een bepaald ras is natuurlijk heel persoonlijk. Want het moet ook een beetje bij je passen. Ik ga zelf al sinds mijn kinderen jaren voor de Duitse Herder. In dit ras spreekt me aan het natuurlijke uiterlijk, gemakkelijke vachtverzorging (door de natuurlijke vacht), echte werkhond dus vele mogelijkheden om naast alleen huishond te zijn ook mee te werken), een echte gezinshond (heeft zijn eigen baas maar neemt ook moeiteloos het gezag van de andere gezinsleden over), een ras wat zich sowieso gemakkelijk onterwerpt aan je leiderschap en waarbij je dus zonder al te consequent en doordacht te zijn gemakkelijk de baas kunt blijven (ik vind het namelijk wel gezellig om zo af en toe gewoon samen met de hond op de bank te liggen), goed bestand tegen nattigeheid en koud (ik vind dat een hond ook gemakkelijk buiten moet kunnen vertoeven).
zaterdag 24 november 2012 om 07:51
Je hebt ook rashonden in het asiel. Al mijn honden komen uit het asiel (Nederlands en Spaans) en ik heb Duitse herders, chihuahua, beagle, cocker spaniël en nog war kruisingen uit het asiel. Ik vind het bij een volwassen hond een voordeel dat je weet wat voor karakter de hond heeft, bij een pup is dat maar afwachten. Ras zegt namelijk niet alles. En een volwassen hond is vaak al zindelijk en opgevoed. Dus juist voor beginners zou ik een volwassen stabiele herplaatser aanraden.
zaterdag 24 november 2012 om 07:55
zaterdag 24 november 2012 om 08:10
zaterdag 24 november 2012 om 08:21
quote:sitha schreef op 24 november 2012 @ 08:03:
Groenendaler
Ik vind de belgische herdershonden zo nerveus.
Wel een schitterend mooie hond kwa bouw. Maar dan vind ik de hollandse herder nog de natuurlijkste uitstraling hebben. Maar in het algemen vind ik die ook niet een al te sterk karakter hebben.
Groenendaler
Ik vind de belgische herdershonden zo nerveus.
Wel een schitterend mooie hond kwa bouw. Maar dan vind ik de hollandse herder nog de natuurlijkste uitstraling hebben. Maar in het algemen vind ik die ook niet een al te sterk karakter hebben.
zaterdag 24 november 2012 om 08:38
zaterdag 24 november 2012 om 09:47
Hoi Polala,
Als je een dergelijke vraag stelt raak je alleen nog maar verder in de war, er zijn zóveel rassen...
Ik kan me aansluiten bij eerdere reakties, in het asiel zitten ook heel veel rashonden!
Als je nóg verder in de war wilt raken kan ik je de grote hondenshow in Amsterdam aanraden :
http://www.winnershow.nl
dan moet je er dit weekend nog op uit!
Sukses met je zoektocht!
Als je een dergelijke vraag stelt raak je alleen nog maar verder in de war, er zijn zóveel rassen...
Ik kan me aansluiten bij eerdere reakties, in het asiel zitten ook heel veel rashonden!
Als je nóg verder in de war wilt raken kan ik je de grote hondenshow in Amsterdam aanraden :
http://www.winnershow.nl
dan moet je er dit weekend nog op uit!
Sukses met je zoektocht!