Kat ziek?

26-11-2012 02:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een kattin van zo'n 6-7 jaar oud. Ze zit het grootste deel van de dag buiten maar 's nachts slaapt ze altijd binnen. Ik kan haar dus niet altijd in de gaten houden, maar het valt me sinds iets meer dan een week op dat ik haar vaker zie drinken. Ze heeft zowel binnen als in de tuin bakjes met drinkwater staan.

Vanavond kon ik niet in slaap geraken en ben ik terug opgestaan. Poes wou graag naar buiten dus ik liet ze nog maar even gaan. 20 minuutjes later kwam ze weer binnen, ik verschrok me rot! Ze zag eruit alsof ze gevochten had (hier en daar een paar plukken haren die overeind stonden). Nu is dat wel vaker zo, maar ze hing ook vol modder. Althans dat dacht ik, want toen ze dichterbij kwam kwam er een raar geurtje van haar af (zeg maar stank). Ook had ze extreem veel 'modder' onder haar staart hangen. Volgens mij hing ze dus vol diarree! Ik heb haar op een oude badhanddoek gelegd en ze begon zich meteen te wassen. Terwijl ik dit schrijf is het meeste er alweer af. Ook ging ze direct weer drinken.

Ik vraag me dus af wat er zojuist buiten met haar is gebeurd. Aangezien ze altijd buiten haar behoefte doet kan ik niet echt in de kattebak kijken of ze nu echt diarree heeft, maar ik ga het de komende dagen wel in de gaten houden en natuurlijk naar de dierenarts als ik zie dat ze dit nog heeft. Ze is eind oktober nog bij de dierenarts geweest voor de jaarlijkse inentingen en ontworming.

Ik maak me een beetje zorgen. Is er iemand die iets gelijkaardigs heeft voorgehad met een poes of die een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn? Mijn kat is mijn maatje en ik zou doodongelukkig zijn als haar iets overkomt

Alvast bedankt voor de reacties.
Kan je haar vannacht een beetje in de gaten houden? Bijvoorbeeld je wekker zetten om de paar uur om te kijken of ze zich nog een beetje gewoon gedraagt? Dan zou ik verder meteen morgenochtend (over zes of zeven uurtjes dus) de dierenarts bellen om te overleggen.
Ik zit nu wakker in de keuken (heb een glaasje wijn genomen als gezelschap :-)), maar momenteel ligt ze te slapen op de handdoek. Ik heb morgen een dag vrij dus kan hier nog wel even blijven zitten. Behalve het drinken merk ik niets abnormaal aan haar. Denk dat ik morgenvroeg inderdaad best naar de DA bel.
Alleen al over drinken zou ik de dierenarts bellen om een afspraak te maken.
Ik zou haar even een dag binnenhouden dan iig, dan kan je in de kattenbak kijken. Maar zou sowieso even de DA bellen over het veel drinken.
Misschien heb je er niks aan, maar ik haal bij de dierenarts altijd krachtvoer (geen idee welk merk, zijn kleine blikjes waar je als je haar via een spuitje voeding wil geven, extra vocht (water) aan toe kan voegen) Mijn kat knapt hiervan op, en komt binnen no-time aan. Het is gevaarlijk wanneer kattten langer dan 12 uur niet eten i.v.m. lever aandoeningen en al die dingen.

Heel veel sterkte!
Hoe is het nu??
Ik merk nu niets abnormaals aan haar. Moest deze namiddag wel weg en ze zat buiten, maar ze zag er normaal uit toen ik terug kwam. Ze eet goed en is actief.

Ik heb nog niet naar de DA gebeld, ga het nog een paar dagen in de gaten houden. Misschien had ze ergens iets verkeerd gegeten (hoewel ze zeer kieskeurig is). Als er me nog iets vreemd opvalt ga ik deze week nog voor een onderzoek.

Alvast bedankt voor de reacties!
Een kat die nog eet en actief is meestal niet ziek. Het is goed dat ze veel drinkt aangezien ze diaree heeft.

Een kat die gevochten heeft een rake klappen krijgt is vaak even de weg kwijt en verward gepaard met lichte koorts

Katten zijn van nature slechte drinkers, vraag altijd even na bij de DA op welke symptomen je eventueel moet letten.
Hoi,

Op het moment dat een kat meer drinkt dan normaal dan kan het zijn dat ze misschien last heeft van haar nieren, dit komt vooral bij oudere katten voor maar jouw kat zou de eerste niet zijn van die leeftijd waarbij dat ook het geval zou zijn.

Waarom drinkt ze dan zoveel? Als haar nieren minder functioneren dan worden de afvalstoffen in haar lichaam slechter gefilterd en kan ze zich er wat misselijk door gaan voelen, dan gaat ze juist meer drinken om haar nieren aan het filteren te krijgen, maar als haar nieren minder werken dan blijf je steeds in hetzelfde cirkeltje ronddraaien..

Ik zou voor de zekerheid toch even je dierenarts bellen. Een kat die het aan de nieren heeft hoeft niet altijd uiterlijk ziek te zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven